Υποχρεωτικά από σήμερα το Intelligent Speed Limiter και το «μαύρο κουτί» – Τι σημαίνει για τους οδηγούς
Όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται από σήμερα 7 Ιουλίου στην Ευρώπη θα είναι υποχρεωτικό να εφοδιάζονται τόσο με «μαύρο κουτί» όσο και με το σύστημα Intelligent Speed Limiter που θα εκδίδει ειδοποιήσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας και εν συνεχεία δυνητικά θα φρενάρει αυτόματα τα αυτοκίνητο. Θα μπορούν όμως οι οδηγοί να το παρακάμψουν;
Από σήμερα 7 Ιουλίου του 2024, το σύστημα «Έξυπνης Υποβοήθησης Ταχύτητας», ή αλλιώς, το Intelligent Speed Limiter (ISA), θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα νέα μοντέλα και τύπους οχημάτων που θα ταξινομούνται στην αγορά της γηραιάς ηπείρου.
Επί της ουσίας το ISA θα διαπιστώνει πότε ο οδηγός υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας του δρόμου στον οποίο κινείται εκδίδοντας τις σχετικές ειδοποιήσεις, αρχικά, ενώ εν συνεχεία δυνητικά θα επιβραδύνει αυτόματα το όχημα.
Τι είναι και πως λειτουργεί το Intelligent Speed Limiter
Σύμφωνα με την τρέχουσα νομοθεσία, το ISA είναι απαραίτητο να συνεργάζεται με τον οδηγό και να μην περιορίζει τη δυνατότητά του να ενεργεί ανά πάσα στιγμή κατά την οδήγηση. Με άλλα λόγια, όπως διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι φορείς της ΕΕ αλλά και οι κατασκευαστές του εν λόγω συστήματος, «ο οδηγός έχει πάντα τον έλεγχο και μπορεί εύκολα να παρακάμψει το σύστημα ISA».
Ο κανονισμός για την υιοθέτηση και εγκατάσταση του συστήματος Intelligent Speed Limiter παρέχει 4 επιλογές λειτουργίας όταν το όχημα υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, από τις οποίες οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα είναι ελεύθεροι να επιλέξουν μεταξύ της δυνατότητας διαδοχικής ακουστικής προειδοποίησης, διαδοχικής προειδοποίησης μέσω δόνησης, απτικής ανάδρασης μέσω του πεντάλ του γκαζιού και λειτουργία ελέγχου ταχύτητας.
Πρακτικά, οι δύο πρώτες επιλογές δεν παρεμβαίνουν άμεσα, αλλά παρέχουν μόνο προειδοποιήσεις, οι οποίες πρέπει να είναι όσο το δυνατόν συντομότερες σε διάρκεια για να αποφευχθεί η πιθανή ενόχληση του οδηγού. Στη θεωρία…
Η τρίτη επιλογή θα αφορά στην άσκηση μιας δύναμης στο πεντάλ του γκαζιού αντίθετης φοράς – με άλλα λόγια, το πεντάλ θα «σπρώξει» απαλά το πόδι του οδηγού προς τα πίσω για να τον ενημερώσει και να τον βοηθήσει να επιβραδύνει. Ο οδηγός μπορεί να αγνοήσει αυτή την ανάδραση και να παρακάμψει το σύστημα πιέζοντας ελαφρώς πιο δυνατά το πεντάλ του γκαζιού.
Ακόμη και στην περίπτωση της τέταρτης επιλογής (λειτουργία ελέγχου ταχύτητας), όπου η ταχύτητα του αυτοκινήτου μειώνεται αυτόματα και ήπια, το σύστημα μπορεί να παρακαμφθεί από τον οδηγό πατώντας το πεντάλ του γκαζιού λίγο πιο βαθιά, όπως και στην τρίτη.
Τι τελικά θα ισχύσει άμεσα από σήμερα για το Inteligent Speed Limiter
Στην πράξη, όπως επισημαίνει και με σχετική ανακοίνωσή του το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, τα πρότυπα που θα υιοθετηθούν τόσο για το σύστημα Intelligent Speed Limiter όσο και για το «μαύρο κουτί», που είναι επίσης υποχρεωτικό, «είναι πολύ αδύναμα και πρέπει να αναθεωρηθούν επειγόντως».
Ειδικότερα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών επισημαίνει ότι τα ελάχιστα πρότυπα για το Intelligent Speed Assistance (ISA) θα οδηγήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάζουν αυτοκίνητα με σύστημα ISA «που έχει περιορισμένα οφέλη ασφαλείας και ενοχλεί τους οδηγούς».
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ελάχιστη νομική προδιαγραφή επιτρέπει μόνο την παρουσία του συστήματος προειδοποίησης μέσω ενός «ενοχλητικού», όπως χαρακτηρίζεται, ήχου, ενδεχομένως σε συνδυασμό με ανακριβείς πληροφορίες ταχύτητας λόγω των συστημάτων που χρησιμοποιούν μόνο σύστημα αναγνώρισης πινακίδων που βασίζεται σε κάμερα, χωρίς αντίγραφο ασφαλείας, με τη μορφή ψηφιακού χάρτη των τοποθεσιών των ορίων ταχύτητας.
Το ETSC επισημαίνει επίσης ότι τα τελικά τεχνικά πρότυπα για τα «μαύρα κουτιά» των οχημάτων, γνωστά και ως Ηλεκτρονικά Καταγραφικά Δεδομένων (EDR), δεν θα συμβάλουν στη διερεύνηση των συνθηκών κάτω από τις οποίες πραγματοποιούνται τα ατυχήματα. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, επειδή οι προδιαγραφές απαγορεύουν την καταγραφή πληροφοριών ώρας, ημερομηνίας και τοποθεσίας – κάτι που είναι απαραίτητο για τη διερεύνηση των γεγονότων μιας σύγκρουσης.
Ποιά άλλα συστήματα ασφαλείας είναι υποχρεωτικά από σήμερα
Εκτός από το «μαύρο κουτί» και το ISA, στα πλαίσια του νέου General Safety Regulation οι νέοι κανονισμοί επιβάλλουν στα νέα οχήματα να διαθέτουν και άλλα καλούδια. Ανεξάρτητα από τον τύπο του οχήματος, υποχρεωτικά καθίστανται επίσης τα συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορείας με κάμερα ή αισθητήρες και προειδοποίησης προσοχής σε περίπτωση υπνηλίας ή απόσπασης της προσοχής του οδηγού.
Για τα επιβατικά και τα βαν οχήματα υποχρεωτικά είναι τα συστήματα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας και αυτοματοποιημένης πέδησης.
Τέλος, για τα φορτηγά και τα λεωφορεία, απαραίτητη είναι η παρουσία των τεχνολογιών αναγνώρισης πιθανών τυφλών σημείων, προειδοποιήσης για την αποφυγή συγκρούσεων με πεζούς ή ποδηλάτες και παρακολούθησης πίεσης ελαστικών.
Διαβάστε ακόμη εδώ: Τσιγάρο, καφές, γκάζια και σχισμένα φεγγάρια