Επίσημο: Σε ισχύ από 5 Ιουλίου οι προσωρινοί δασμοί στα EV που κατασκευάζονται στην Κίνα

Οι προσωρινοί δασμοί θα τεθούν σε ισχύ από τις 5 Ιουλίου και οι οριστικοί ενδέχεται να τεθούν σε εφαρμογή τον Νοέμβριο, με τα βασικά «θύματα» να είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των MG, η Geely και η BYD.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έμεινε στα λόγια και σήμερα προχώρησε στα σχέδιά της για την επιβολή προσωρινών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα.

Η ΕΕ επιβεβαίωσε σε δελτίο τύπου που εξέδωσε σήμερα 4 Ιουλίου ότι στο πλαίσιο της έρευνάς της όσον αφορά το θέμα των κινεζικών επιδοτήσεων, θα εφαρμόσει προσωρινούς δασμούς σε τρεις Κινέζους κατασκευαστές που συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα για την έρευνα.

MG4 77 kWh 245 PS

Συγκεκριμένα, η κατασκευάστρια εταιρεία MG, μέλος της SAIC Motor, βρίσκεται αντιμέτωπη με δασμούς 37,6%, πλέον του υπάρχοντα συντελεστή 10%, ενώ η Geely και η BYD θα πληγούν με πρόσθετους δασμούς στα δικά τους EV που ανέρχονται σε 19,9% και 17,4%, αντίστοιχα.

Άλλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα που συνεργάστηκαν με την έρευνα της ΕΕ αλλά δεν έχουν συμπεριληφθεί στο δείγμα θα υπόκεινται σε σταθμισμένο μέσο δασμό 20,8%, ενώ οι εταιρείες που δεν συνεργάστηκαν με Κομισιόν θα αντιμετωπίσουν πρόσθετους δασμούς 37,6%.

Οι προσωρινοί δασμοί (και έχει σημασία ο χαρακτηρισμός προσωρινοί) θα ισχύσουν από αύριο και οι οριστικοί θα ξεκινήσουν τον Νοέμβριο, εκτός εάν οι δύο πλευρές καταλήξουν σε κάποιου είδους εναλλακτική λύση ή αν μια «ειδική πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ» μπλοκάρει το μέτρο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στις επίσημες ανακοινώσεις της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Geely

Η ΕΕ, η οποία είπε ότι οι συνομιλίες με την Κίνα έχουν ενταθεί τις τελευταίες εβδομάδες, ξεκαθάρισε ότι η έρευνά της κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κίνα επιδοτεί τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της σε βαθμό που προκαλεί οικονομική ζημιά στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης.

 

Η Κίνα έχει απειλήσει με αντίποινα και έχει ήδη ξεκινήσει στοχευμένη έρευνα στις εισαγωγές χοιρινού κρέατος στη χώρα καθώς και σε εκείνες των οινοπνευματωδών ποτών από την ΕΕ. Συνολικά, το Πεκίνο έχει προειδοποιήσει ότι μπορεί να επιβάλει δασμούς σε ευρωπαϊκά γεωργικά προϊόντα, αλλά και σε άλλους τομείς της βιομηχανίας, όπως στην αεροπορία και τα αυτοκίνητα.

Η Κίνα αναμένεται να αμφισβητήσει την έρευνα της ΕΕ καταθέτοντας σχετικό αίτημα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

BYD Seal - BYD Atto 3

Ποια είναι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί

Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί εξασφαλίζονται μέσω εγγυήσεων (με τη μορφή που θα αποφασίσουν οι τελωνειακές αρχές κάθε κράτους-μέλους) και μπορούν να εισπραχθούν υπό ορισμένες συνθήκες μόνο όταν έχει ληφθεί απόφαση για την επιβολή των οριστικών δασμών.

Τα κράτη μέλη θα ψηφίζουν στη συνέχεια για τα προσωρινά μέτρα, με γραπτή διαδικασία και με απλή πλειοψηφία, το αργότερο 14 ημέρες μετά τη δημοσίευση των προσωρινών μέτρων στην Επίσημη Εφημερίδα. Αυτή η ψηφοφορία θα ακολουθήσει τη λεγόμενη συμβουλευτική διαδικασία, σύμφωνα με τους κανόνες της επιτροπολογίας (χωρίς νομικά δεσμευτική ισχύ).

China

Τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν επίσης τη δυνατότητα να ζητήσουν ακροάσεις από τις υπηρεσίες της Κομισιόν εντός 5 ημερών από την έναρξη ισχύος των προσωρινών μέτρων και να υποβάλουν σχόλια εντός 15 ημερών από την έναρξη ισχύος. Στη συνέχεια, έχοντας λάβει υπόψη τις παρατηρήσεις των ενδιαφερομένων μερών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποκαλύψει την πρότασή της για τα οριστικά μέτραεάν προκύψουν, και θα δώσει επαρκή χρόνο (10 ημέρες) στα ενδιαφερόμενα μέρη να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους.

Στη συνέχεια, η Επιτροπή θα παρουσιάσει την τελική απόφαση στα κράτη μέλη, τα οποία θα ψηφίσουν σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης βάσει των κανόνων της επιτροπολογίας (η πρόταση της Επιτροπής εγκρίνεται εκτός εάν υπάρχει ειδική πλειοψηφία εναντίον της). Αυτή η ψηφοφορία θα έχει δεσμευτική ισχύ. Οποιαδήποτε πιθανά οριστικά μέτρα θα τεθούν σε ισχύ για 5 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος και επακόλουθης επανεξέτασης.

Χαρακτηριστική ήταν σημερινή η δήλωση του επικεφαλής εμπορίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Valdis Dombrovskis: «Οι συνομιλίες με την Κίνα βρίσκονται σε εξέλιξη και, όντως, εάν προκύψει μια αμοιβαία επωφελής λύση, μπορούμε επίσης να βρούμε τρόπους να μην εφαρμόζουμε στο τέλος της ημέρας τους δασμούς. Αλλά είναι σαφές ότι αυτή η λύση θα πρέπει να λύνει τη στρέβλωση της αγοράς που έχουμε αυτή τη στιγμή… και πρέπει να είναι συμβατή με την αγορά».

BYD Production