Πόσο στηρίζουν οι χώρες της Ευρώπης την αγορά των ηλεκτροκίνητων LCV;
Πολλές ευρωπαϊκές χώρες προσφέρουν φορολογική στήριξη στους στόλους που υιοθετούν ηλεκτροκίνητα ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα (eLCV). Ποιες είναι αυτές και πόσο βοηθούν την πορεία προς τους μηδενικούς ρύπους;
Tα παραπάνω ερωτήματα απαντώνται στην επισκόπηση της ACEA σχετικά με τις φορολογικές παροχές και τα κίνητρα για τα επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών το 2024. Η εν λόγω δημοσίευση, σύμφωνα με τις προηγούμενες περιλήψεις της ACEA σχετικά με τα κίνητρα για την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη (δηλαδή τα 27 μέλη της ΕΕ, καθώς και την Ισλανδία, τη Νορβηγία, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο), εστιάζει ειδικά στα φορολογικά και άλλα μέτρα για την υποστήριξη της εισαγωγής φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών.
Δύο στα τρία κράτη μέλη της ΕΕ δεν προσφέρουν κανένα κίνητρο για την απόκτηση eLCV και άλλων επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών. Τα περισσότερα μέτρα επικεντρώνονται στα επιβατικά οχήματα. Μόνο έξι χώρες προσφέρουν κίνητρα για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης. Τέσσερις χώρες δεν προσφέρουν καθόλου φορολογικές ελαφρύνσεις. Αυτές είναι η Εσθονία, η Ουγγαρία, οι Κάτω Χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Για κάθε χώρα, η επισκόπηση απαριθμεί τα φορολογικά οφέλη (όσον αφορά την απόκτηση και την ιδιοκτησία), καθώς και πρόσθετα κίνητρα (και πάλι για την απόκτηση και για υποδομές που αφορούν το σύστημα κίνησης).
Τρία μόνο παραδείγματα θα καταδείξουν την ποικιλία και την πολυπλοκότητα των μέτρων σε όλη την Ευρώπη:
Στη Γαλλία, τα οχήματα εναλλακτικής κίνησης (είτε πρόκειται για BEV, PHEV, CNG, LPG ή E85) απαλλάσσονται είτε κατά 50% είτε κατά 100% (ανάλογα με την περιοχή) από το malus με βάση τη μάζα, έναν φόρο επί των οχημάτων που εκπέμπουν CO2 – εάν έχουν εμβέλεια μηδενικών εκπομπών τουλάχιστον 50 km. Επιπλέον, υπάρχει ένα μπόνους 3.000 ευρώ για τα νομικά πρόσωπα που αποκτούν ένα νέο BEV ή PHEV της κατηγορίας N1 (και της κατηγορίας N2, εάν δεν υπερβαίνουν τους 3,5 τόνους μετά την αφαίρεση του βάρους απαλλαγής)
Η Ισπανία είναι μία από τις έξι μοναδικές χώρες που παρέχουν κίνητρα για υποδομές φόρτισης eLCV, και η μόνη από τις πέντε μεγάλες αγορές που το πράττει. Ωστόσο, το πρόγραμμα MOVES III λήγει στα τέλη Ιουλίου. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, επιδοτεί το 35% του επιλέξιμου κόστους εγκατάστασης σημείων φόρτισης (έως 50 kWh). Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 45% για τις μεσαίες επιχειρήσεις και στο 55% για τις μικρές. Οι εταιρείες όλων των μεγεθών λαμβάνουν επιστροφή 30% για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης με ισχύ άνω των 50 kWh, ποσοστό που αυξάνεται εάν η εγκατάσταση πραγματοποιείται σε δήμους με λιγότερους από 5.000 κατοίκους.
Η Πολωνία απαλλάσσει τα BEV, τα PHEV και τα FCEV από τον φόρο απόκτησης, αλλά τα PHEV απαλλάσσονται μόνο μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά και μέχρι το τέλος του 2029. Όσον αφορά τον φόρο ιδιοκτησίας, τα BEV και τα FCEV επιτρέπεται να αποσβένονται μέχρι 225.000 PLN. Για τα PHEV (και άλλα οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων), η απόσβεση περιορίζεται σε 150.000 PLN (εάν εκπέμπουν έως 50 g CO2/km) και 100.000 PLN (εάν εκπέμπουν περισσότερο).
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τοπίο των φόρων και των κινήτρων είναι πολύ δυναμικό, ιδίως σε 31 εθνικές δικαιοδοσίες- οι πληροφορίες που περιέχονται στην επισκόπηση του ACEA θα πρέπει επομένως να θεωρούνται ενημερωμένες μόνο μέχρι την 1η Απριλίου.
«Στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης της αγοράς των επαγγελματικών οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων, τα κίνητρα είναι σημαντικά: για την επιτάχυνση της ανανέωσης του στόλου, την υποστήριξη των επενδύσεων και τη βελτιστοποίηση του TCO», αναφέρει ο Thomas Fabian, επικεφαλής του ACEA για τα επαγγελματικά οχήματα. «Και όμως, περίπου τα ένα τρίτο των κρατών μελών της ΕΕ δεν παρέχουν τέτοια κίνητρα και αυτό τη στιγμή που η ΕΕ μόλις υπέγραψε τους πιο φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 στον κόσμο για τους κατασκευαστές οχημάτων. Για να έχουμε περισσότερα φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών στους δρόμους μας, χρειαζόμαστε πιο ισχυρά και στοχευμένα συστήματα που να υποστηρίζουν τους φορείς εκμετάλλευσης βαρέων οχημάτων, μεγαλύτερη εναρμόνιση σε επίπεδο ΕΕ και μεγάλη έμφαση σε ειδικές υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού»