Αποστολή: Οδηγούμε το νέο Cupra Formentor στη Βαρκελώνη
Το Formentor, το πρώτο μοντέλο που βγήκε από τους κόλπους της Cupra, υπέστη βαθιές αλλαγές στην ανανέωσή του, που το κάνουν πιο ελκυστικό και τεχνολογικά πιο προηγμένο.
Η κατηγορία των SUV δεν κυριαρχεί τυχαία, καθώς οι κατασκευαστές έχουν επενδύσεις πολλά πάνω σε αυτές. Πλέον δεν έχουμε να κάνουμε με τετραγωνισμένα ψηλά οχήματα, αλλά με κομψές δημιουργίες που κεντρίζουν το μάτι και το ενδιαφέρον. Όπως ακριβώς συμβαίνει με το ανανεωμένο Cupra Formentor, το οποίο εύκολα θα έλεγες, με την πρώτη ματιά ότι είναι η νέα γενιά του μοντέλου.
Βλέπετε, το Formentor είναι ο μπροστάρης της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της ισπανικής φίρμας. Αυτήν που θα ακολουθήσουν τα επερχόμενα μοντέλα και στη προκειμένη περίπτωση θα λειτουργήσει ως μέσο προσέλκυσης ενός πιο νεανικού κοινού. Αυτού που όμως δεν στέκεται μόνο στην εμφάνιση, αλλά αναζητά ένα αυτοκίνητο που θα έχει έντονη προσωπικότητα, με ενδιαφέροντα οδικά χαρακτηριστικά.
First ever original Cupra
Το Formentor είναι το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε, εξελίχθηκε και κατασκευάστηκε αποκλειστικά από την Cupra. Η μοναδική του προσωπικότητα, αναγνωρίστηκε από το αγοραστικό κοινό, που του χάρισε μια αξιοσέβαστη θέση σε επίπεδο πωλήσεων. Ενδεικτικά το 2023 περισσότερα από 120.000 Formentor βρήκαν νέους κατόχους σε παγκόσμιο επίπεδο, που μεταφράζεται σε αύξηση 23%, σε σχέση με τις πωλήσεις που σημείωσε το 2022.
Στην ανανεωμένη του εκδοχή, το Formentor ξεχωρίζει σημαντικά από τον προκάτοχό του, χάρη στο πλήρως αναθεωρημένο εμπρός μέρος, το οποίο, όπως η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία χαρακτηρίζει «θυμίζει ρύγχος καρχαρία». Το σήμα της εταιρείας εμπρός εδράζει στο μακρύ καπό, με τους τριγωνικούς προβολείς matrix LED, -που είναι στάνταρ full LED- και τις τολμηρές εισαγωγές αέρα να κάνουν τη διαφορά.
Στο προφίλ ξεχωρίζουν οι νέας σχεδίασης τροχοί αλουμινίου 18 η 19 ιντσών, ενώ υπάρχουν και σφυρήλατες ζάντες, που συμβάλουν στη μείωση του βάρους της μη αναρτώμενης μάζας. Πίσω το νέο φωτιζόμενο λογότυπο, το οποίο είναι τοποθετημένο στο κέντρο των πίσω φώτων που διατρέχουν όλο το πλάτος της πέμπτης πόρτας κάνει τη διαφορά. Και εδώ, πίσω, τα φωτιστικά υιοθετούν το μοτίβο των τριών τριγώνων, ενώ το diffuser στο κάτω μέρος ενισχύει τη σπορ εικόνα του Formentor.
Την ανανεωμένη εξωτερική εικόνα του νέου SUV της Cupra ολοκληρώνουν οι νέοι χρωματισμοί Century Bronze Matt και Enceladus Grey Matt, με την παλέτα να περιλαμβάνει οκτώ αποχρώσεις.
Μέσα…
Περνώντας στο εσωτερικό τις εντυπώσεις κλέβει η νέα, μεγάλη οθόνη 12,9 ιντσών του συστήματος πολυμέσων με slider που διαθέτει retro φωτισμό. Κυριαρχεί της σχεδίασης, αναβαθμίζοντας επιπλέον την ψηφιακή εμπειρία που προσφέρει το ανανεωμένο Formentor. Ψηφιακός είναι και ο πίνακας οργάνων, ενώ όσον αφορά το infotainment έχει πλέον βελτιωμένη μπάρα εφαρμογών, για ευκολότερη χρήση, αλλά και ελέγχου του κλιματιστικού.
Αναβαθμισμένη είναι και η ποιότητα, όπως και η εν γένει εικόνα, που μπορεί να μην αποκλίνει από του μοντέλου που αντικαθιστά, αλλά ξεχωρίζει στις λεπτομέρειες. Όπως για παράδειγμα, τα τρισδιάστατα μοτίβα, αλλά και οι χάλκινες πινελιές που συναντάμε στην καμπίνα. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι βελτιωμένα, μαλακά στην πλειονότητά τους, με τη χαρακτηριστική ραφή να αποτελεί μια όμορφη λεπτομέρεια.
Έμφαση στη βιωσιμότητα έχει δοθεί με την επιλογή των υλικών, με τις επενδύσεις των σπορ καθισμάτων να είναι από ανακυκλωμένες μικοϊνες σε ποσοστό 73%. Τα καθίσματα στηρίζουν καλά το σώμα οδηγού και συνοδηγού, οι οποίοι έχουν απρόσκοπτη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Η εργονομία έχει σχεδιαστεί με οδηγοκεντρική προσέγγιση, χωρίς να παρουσιάζει ιδιαιτερότητες, πέρα από την εξοικείωση που απαιτεί το σύστημα πολυμέσων.
Ο εξοπλισμός είναι πλούσιος και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων προαιρετικά ένα ηχοσύστημα υψηλής πιστότητας της Sennheiser Mobility. Πρόκειται για ένα σύστημα 425 Watt, που μπορεί να προσαρμόσει τον ήχο ανάλογα με την περίσταση, με γνώμονα την πιστότητα και την καθαρότητα του ήχου.
Κινητήρες…
Η γκάμα κινητήρων του νέου Formentor είναι εμπλουτισμένη και περιλαμβάνει σύνολα εσωτερικής καύσης, αλλά και εξηλεκτρισμένα. Αναλυτικότερα, διαθέσιμα είναι σύνολα βενζίνης (TSI), ήπια υβριδικά (eTSI), πετρελαίου (TDI), αλλά και μια νέα γενιά Plug-in Hybrid (eHybrid), με τις επιλογές να είναι συνολικά οκτώ, με απόδοση από 150 έως 333 ίππους.
Εισαγωγική έκδοση είναι η 1.5 TSI με απόδοση 150 ίππους, που συνδυάζεται με ένα χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Πιο πάνω υπάρχει ένας 2.0 TSI, με απόδοση 204 ίππων, που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων και τετρακίνηση (4Drive).
Το διακριτικό VZ (Veloz) συνοδεύει τις κορυφαίες εκδόσεις. Στην ανανεωμένη εκδοχή του, το Formentor VZ διατίθεται σε δύο κινητήριες εκδόσεις. Η πρώτη αποδίδει 265 ίππους και χρησιμοποιεί ένα αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων, που στέλνει την μετάδοση της κίνησης μόνο στους εμπρός τροχούς.
Η ισχυρότερη αποδίδει 333 ίππους και συνδυάζεται με το ίδιο κιβώτιο, με τη μετάδοση σε αυτή την περίπτωση να περνάει και στους τέσσερις τροχούς. Η Cupra έχει εξελίξει ένα νέο πρόγραμμα οδήγησης, που εστιάζει σε οδήγηση στην πίστα, με γνώμονα τη βελτίωση της απόδοση του γκαζιού, αλλά και του κιβωτίου ταχυτήτων.
Επίσης, διαθέτει και κατανομή ροπής (torque splitter) στον πίσω άξονα, που μεταβάλλει τη ροπή που περνάει στον αριστερό και δεξί τροχό. Στα καλούδια της συγκεκριμένης έκδοσης ανήκει και το Drift Mode, το οποίο κάνει το Formentor να κινείται με θεαματικές γωνίες. Προαιρετικά διαθέτει πανίσχυρα φρένα της Akebono, με εξάτμιση από τον μετρ του είδους, τον Akrapovic.
Η εξηλεκτρισμένη έκδοση eTSI, με ήπια υβριδική τεχνολογία 48V, συνδυάζεται με τον βενζινοκινητήρα 1.5 TSI, απόδοσης 150 ίππων. Εδώ όμως το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αποκλειστικά αυτόματο DSG. Εστιάζει στην αποδοτικότητα, επιτρέποντας στο Cupra Formentor να κάνει coasting σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, με τον κινητήρα βενζίνης απενεργοποιημένο.
Ακόμα περισσότερο ηλεκτρισμό φέρνουν οι εκδόσεις Plug-in Hybrid (eHybrid), που μπαίνουν στην πρίζα. Εδώ οι επιλογές είναι δύο όσον αφορά την απόδοση, με 204 ή 272 ίππους. Αμφότερες οι εκδόσεις εφοδιάζονται με κινητήρα βενζίνης 1.5 TSI και μπαταρία χωρητικότητας 19,7 kWh. Έτσι, το νέο Formentor eHybrid μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για 100 χιλιόμετρα, καλύπτοντας με χαρακτηριστική ευκολία την πλειονότητα των καθημερινών μετακινήσεων, χωρίς την εμπλοκή του θερμικού κινητήρα. Αναβαθμισμένο είναι και το σύστημα φόρτισης, με το plug-in υβριδικό Formentor να φορτίζει με ισχύ 50 kW σε συνεχές ρεύμα ή σε οικιακό Wallbox με 11 kW, όταν στην προηγούμενη γενιά η ισχύς ήταν 3,6 kW.
Η έκδοση diesel 2.0 TDI συμπληρώνει τη γκάμα κινητήρων του νέο Formentor, με τον κινητήρα να έχει χωρητικότητα 2,0 λίτρων και την απόδοση να αγγίζει τους 150 ίππους.
Στους δρόμους της Βαρκελώνης
Είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το νέο Cupra Formentor στους δρόμους πέριξ της Βαρκελώνης. Το καλό καλύτερο είναι ένα ακόμα κλισέ που βρίσκει όμως εφαρμογή εδώ, στο ανανεωμένο Formentor. Τηρουμένων των αναλογιών πάντα, καθώς δεν έχουμε αλλαγές στην πλατφόρμα που έχει χρησιμοποιηθεί (MQB Evo), όπως και στην αρχιτεκτονική της ανάρτησης, η οποία αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω.
Το Formentor ξεχώριζε στο δρόμο εξαρχής και το ίδιο συνεχίζει να κάνει. Πατάει αρχοντικά, από την πρώτη κιόλας έκδοση, με ποιότητα στις αντιδράσεις του. Η σπορτίφ προσέγγιση δεν ακυρώνει την άνεση που προσφέρει, με την ανάρτηση να μοιάζει να έχει ιδανική ρύθμιση σκληρότητας, που απορροφά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος και παράλληλα ελέγχει αποτελεσματικά τις κινήσεις του αμαξώματος, περιορίζοντας τις κλίσεις.
Το τιμόνι με τη μεστή αίσθηση, έχει το βάρος που αναζητάς από ένα μοντέλο με πιο σπορ γονίδια, ζητώντας αντισταθμιστικά μέρος της άνεσης μέσα στην πόλη, όπου ίσως για κάποιους να φανεί βαρύ. Από την άλλη ανεβάζει την αυτοπεποίθηση του οδηγού, όταν αυτός αυξήσει τέμπο, παρέχοντας καλή πληροφόρηση για τη θέση των εμπρός τροχών.
Το κιβώτιο είναι άμεσο και γρήγορο, ενώ ελάχιστες είναι οι φορές που θα διστάσει σε ένα κατέβασμα. Επίσης δυνατά είναι και τα φρένα, με σύστημα ενίσχυσης πέδησης (brake booster) για καλύτερη απόδοση, πέρα από τα συστήματα πέδησης της Brembo ή Akebono που είναι διαθέσιμα προαιρετικά και αναβαθμίζουν σημαντικά την απόδοση και την αντοχή, ενώ οι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις διαθέτουν και σύστημα ανάκτησης ενέργειας.
Πήραμε τα βουνά με το Formentor VZ
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την καλή, πανίσχυρη νέο έκδοση VZ, των 333 ίππων σε μια κλειστή διαδρομή από την εταιρεία με τη συμβολή της τοπικής αστυνομίας. Φιδίσια, στενή, με τις μπάρες κοντά, αλλά εξαιρετική άσφαλτο, που σε συνδυασμό με το πολύ καλά μελετημένο και εξελιγμένο πλαίσιο και την τετρακίνηση του Formentor VZ σε έκανε να αναζητάς που είναι οι τόσοι ίπποι που ανακοινώνουν οι Ισπανοί.
Μια ματιά στο ταχύμετρο, που εκτοξεύονταν με ταχύτητα σε τριψήφια νούμερα σε επανάφερε στην τάξη, καθώς τα χλμ./ώρα ήταν πολλά, όπως πολλή ήταν και η πρόσφυση του τετρακίνητου Formentor. Φρενάρεις δυνατά, απολαμβάνοντας το σύστημα πέδησης της Akebono, με την εξαιρετική αποτελεσματικότητα και τη μεγάλη αντοχή. Αφού μπεις στη στροφή διαπιστώνεις ότι μπορείς να «ανοίξεις» γρήγορα το γκάζι, χωρίς περιττά σπιναρίσματα και «χαζέματα».
Πατάει θετικά, επιταχύνει άμεσα και σε εκτοξεύει στην επόμενη στροφή και πριν προλάβεις να σκεφτείς οτιδήποτε πέφτεις πάλι στα δυνατά φρένα για να περάσεις τη επόμενη στροφή. Ο ήχος από την έξτρα εξάτμιση Akrapovic σε συνεπαίρνει και ο αντίλαλος στα βουνά από άφημα του γκαζιού σε βάζει στη διαδικασία να παίζεις με το δεξί πεντάλ. Έτσι, για να το ακούς την… ακούς. Μια εμπειρία φτιαγμένη για το Formentor ή το Formentor είναι φτιαγμένο για να προσφέρει αυτή την εμπειρία; Όπως και να το αποδόσεις, το Formentor είναι σπορ crossover – SUV, που συναρπάζει στο δρόμο και αυτό είναι ένα από τα βασικά του προσόντα.
Συμπερασματικά
Tο ανανεωμένο Cupra Formentor έρχεται σημαντικά αναβαθμισμένο σε όλους τους τομείς κερδίζοντας άμεσα στις εντυπώσεις με την πρώτη ματιά, καθώς ξεχωρίζει για τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία του. Αυτό θα είναι εξάλλου το μοντέλο προάγγελος των εξελίξεων σε αυτόν τον τομέα. Οι αλλαγές στο εσωτερικό περιλαμβάνουν νέες τεχνολογίες, που υπογραμμίζονται εμφατικά από τη νέα μεγάλη οθόνη. Εν γένει η καμπίνα ήταν και παραμένει ένα ευχάριστο μέρος, που θα κάνει την καθημερινή συμβίωση ιδιαίτερα απολαυστική, με προεξέχων χαρακτηριστικό του τη σπορ προσέγγιση στο δρόμο.