Πόσα κινεζικής κατασκευής EV εισάγονται στην Ευρώπη;

Η «απειλή» της Κίνας στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι κάτι παραπάνω από ορατή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Ή πως όχι τελικά;

Δεν έχει περάσει περισσότερο από μια εβδομάδα από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επιβάλει επιπλέον εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως απάντηση (;) στις παράτυπες επιδοτήσεις που έχουν δεχθεί οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες της από το Πεκίνο.

Ωστόσο, αυτό που πραγματικά κρύβεται πίσω από την απόφαση της Ευρώπης να «τιμωρήσει» τα κινεζικά EV -συμπεριλαμβανομένων όμως και των δικών της οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα- είναι ο αναπτυσσόμενος ρυθμός εισόδου τους στις κατά τόπου αγορές της γηραιάς ηπείρου ο οποίος έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Και ενώ το 2020 μόλις των 2,9% των EV που διατέθηκαν στην Ευρώπη ήταν κινεζικής κατασκευής, το 2021 το μερίδιο των «Made in China» ηλεκτρικών οχημάτων εκτοξεύτηκε στο 18,8%. Ωστόσο, το παράδοξο για την Ευρώπη είναι ότι από τα οχήματα αυτά, μόλις το 2,4% προήλθε από Κινέζους κατασκευαστές, όπως οι BYD και MG, αφήνοντας το υπόλοιπο 16,4% στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές (βλ. Tesla) αυτοκινητοβιομηχανίες!

Διαβάστε επίσης: Η Ευρώπη «πυροβολεί τα πόδια της» αν επιβάλλει εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά EV

Την αμέσως επόμενη χρονιά, το μερίδιο των EV που κατασκευάστηκαν στην Κίνα και διατέθηκαν στην Ευρώπη σκαρφάλωσε στο 20,1% επί των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή, ενώ για το 2023 το αντίστοιχο μερίδιο ανήλθε σε 21,7% – με μόλις το 7,6% να «ανήκει» σε αμιγώς κινεζικές μάρκες.

Σε απόλυτα νούμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο ACEA, το 2023 εισήχθησαν στην Ευρώπη από την Κίνα 438.034 ηλεκτρικά οχήματα, η αξία των οποίων ανήλθε σε κάτι περισσότερο από 9,7 δις ευρώ.

Στον αντίποδα, οι χώρες της ΕΕ εξήγαν στην Κίνα μόλις 11.499 EVs συνολικής αξίας 852 εκατ. ευρώ.

BYD Seal U

Οι εμπορικές σχέσεις Ευρώπης-Κίνας συνολικά

Το 2023 οι χώρες μέλη της ΕΕ εξήγαν στην Κίνα 359.271 οχήματα συνολικής αξίας 19,4 δις ευρώ. Την ίδια χρονιά, τα κινεζικής κατασκευής οχήματα που «υποδέχτηκε» η Ευρώπη ανήλθαν σε 706.976, η αξία των οποίων δεν ξεπέρασε τα 12,9 δις ευρώ.

Στην κατηγορία των επαγγελματικών οχημάτων και λεοφορείων, η ΕΕ εξήγαγε στην Κίνα 57.289 οχήματα (264 εκατ. ευρώ) με το Πεκίνο από τη μεριά του να διαθέτει στην Ευρώπη 75.001 οχήματα (796 εκατ. ευρώ).

China