Πέφτουν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση – ή μήπως όχι τελικά;
Πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό αναφορικά με την εξέλιξη της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην EE. Οι αριθμοί ωστόσο αποδεικνύονται άκρως αποκαλυπτικοί αναφορικά με το τι ακριβώς συμβαίνει με τη δημοτικότητα των EVs.
«Πέφτουν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», «Τα βρίσκουν σκούρα τα ηλεκτρικά», «Δεν τραβάνε τα ηλεκτρικά». Αυτοί είναι μερικοί από τους πηχυαίους τίτλους που τις τελευταίες εβδομάδες φιγουράρουν στον εγχώριο και όχι μόνο ηλεκτρονικό Τύπο αναφορικά με την πορεία των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην EE. Είναι όμως έτσι;
Για να απαντήσει κανείς ο μοναδικός ασφαλής «δρόμος» είναι να μελετήσει τους αριθμούς. Σύμφωνα με την πάντοτε έγκυρη Jato Dynamics, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην EE των 27 (συν την Μ. Βρετανία) ΔΕΝ πέφτουν, απλά ο ρυθμός με τον οποίο αυξάνονταν μέχρι τώρα η δημοτικότητά τους βαίνει μειούμενος. Και όπως είναι προφανές, άλλο «οι πωλήσεις πέφτουν» και άλλο «μειώνεται ο ρυθμός της ανόδου τους».
Πιο συγκεκριμένα, τον Απρίλιο, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) αυξήθηκε κατά μόλις 0,3% – και από 13,1% που ήταν τον Απρίλιο του 2023 έφτασε στο 13,4% – ενώ οι μηνιαίες ταξινομήσεις τον ίδιο μήνα για την κατηγορία ξεπέρασαν τις 110.000 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση 15%.
Συνολικά δε στο πρώτο 4μηνο του 2023, οι πωλήσεις των BEV έχουν ξεπεράσει τις 441.000 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση σε σχέση το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023 της τάξης του 6,3%.
Η VW κυριάρχησε στην αγορά των BEV τον Απρίλιο, παρά το γεγονός ότι κατέγραψε πτώση 7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Η Tesla ακολούθησε τη γερμανική εταιρεία, με αύξηση 0,6% στις ταξινομήσεις της, ενώ το Model Y διατηρεί την πρώτη θέση στην κατάταξη στο σύνολο της κατηγορίας.
Ωστόσο, η BMW ήταν ο κύριος μοχλός ανάπτυξης τον Απρίλιο, με τις ταξινομήσεις των ηλεκτρικών της μοντέλων να αυξάνονται κατά 82%. Ο Γερμανός κατασκευαστής κατέγραψε 14.179 μονάδες κατά τη διάρκεια του μήνα – μόλις 28 μονάδες λιγότερες από την Tesla. Η Volvo είχε επίσης πολύ καλές επιδόσεις με 13.275 νέες εγγραφές, σημειώνοντας αύξηση 141% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023. Αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στην έντονη ζήτηση για το Volvo EX30, το δεύτερο BEV με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του μήνα.
Τον Απρίλιο, η BYD κατέγραψε 2.746 μονάδες, ξεπερνώντας εκείνες των Cupra, Nissan και Toyota. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η κινεζική μάρκα να γίνει η 15η μάρκα με τις περισσότερες πωλήσεις στην κατηγορία των BEV.
Σε αντίθεση, ανάμεσα στους κατασκευαστές που σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών μοντέλων τον Απρίλιο περιλαμβάνονται οι Opel (-37%), Polestar (-26%), Skoda (-13%) και MG (-12%).
Πως τα καταφέρνουν οι Κινέζοι;
Συνολικά στην ευρωπαϊκή αγορά, οι κινεζικές μάρκες δεν έχουν καταφέρει να διεισδύσουν έντονα. Τον Απρίλιο, το μερίδιο τους στην Ευρώπη αυξήθηκε από 2,22% σε 2,35% (25.360 μονάδες), με την MG ως μάρκα να κατέχει μερίδιο άνω του 685.
Στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, το μερίδιο των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών περιορίζεται σε μόλις 6,6% τον Απρίλιο.