Cupra Tavascan: Tο οδηγούμε στη Βαρκελώνη
Το Cupra Tavascan είναι το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Cupra, αλλά πολύ περισσότερο, είναι το αυτοκίνητο που σηματοδοτεί την οριστική της μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Το Cupra Tavascan δεν προέκυψε ξαφνικά στη ζωή μας. Το ισπανικό κουπέ SUV παρουσιάστηκε στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης το 2019, τότε που ακόμη η Cupra έκανε ως ανεξάρτητη μάρκα τα πρώτα της βήματα (λανσαρίστηκε το 2018) και, όπως σχεδόν όλοι, μιλούσε για την επόμενη ημέρα της και για την οριστική μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση – μέχρι το 2030. Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη ότι τουλάχιστον σχεδιαστικά το σημερινό μοντέλο παραγωγής ελάχιστα διαφέρει από εκείνο το πρωτότυπο, δεν πρόκειται να χαρακτηριστεί «αποκάλυψη».
Αυτό που πέτυχαν οι Ισπανοί στο διάστημα που μεσολάβησε ήταν να φτάσουν στο σημείο εκείνο που η τεχνογνωσία του VW Group γύρω από την ηλεκτροκίνηση ωρίμασε. Την ίδια ώρα, στοιχεία όπως το infotainment του γκρουπ, που πολλάκις «τα έχει ακούσει», έχουν αναβαθμιστεί ή, ακριβολογώντας, διορθωθεί. Έτσι, η Cupra δεν είχε παρά να πάρει από τα ράφια του εργοστασίου τα καλύτερα διαθέσιμα προϊόντα και στη συνέχεια να κάνει αυτό που την κάνει ξεχωριστή. Κοινώς, τις δικές της επιμέρους ρυθμίσεις, ώστε να ρίξει για ακόμα μία φορά στην αγορά ένα μοντέλο που δεν το χαρακτηρίζεις «ίδιο με τα υπόλοιπα του γκρουπ, αλλά με διαφορετικό σήμα».
Cupra Tavascan: Είδε μπροστά
Όταν αποκαλύφθηκε το Tavascan, η μόδα των κουπέ SUV άρχιζε και τελείωνε στο Toyota C–HR. Φτάνοντας σήμερα στη γραμμή παραγωγής, οι Ισπανοί είχαν πανέτοιμο το σχήμα που υιοθετούν ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές, και που μάλιστα δείχνει απόλυτα φρέσκο, και θα αποτελέσει και το έναυσμα για τη νέα σχεδιαστική γλώσσα όλων των μοντέλων της μάρκας.Εμπρός το χαρακτηριστικότερο στοιχείο του είναι τα φωτιστικά σώματα με τις τρεις τρίγωνες Matrix λάμπες και το σφηνοειδές καπό, που και αυτό συμβάλλει στην επίτευξη του αεροδυναμικού συντελεστή 0,26.
Οι σπορ αναλογίες είναι άμεσα διακριτές στις πλευρικές επιφάνειες τού μήκους 4.644 χλστ. αμαξώματος, εκεί όπου, εκτός από την έντονα κεκλιμένη πίσω κολόνα, διακρίνονται οι μυώδεις ξακρισμένοι θόλοι, κάτω από τους οποίους τοποθετούνται τροχοί από 19 έως 21 ίντσες. Πίσω, εκτός από τα στενά τριγωνικά σώματα που ενώνονται με μια φωτεινή δέσμη κατά μήκος της πέμπτης πόρτας, το μάτι σταματάει στο φωτιζόμενο λογότυπο «Cupra» και στον διαχύτη.
Εντός, ήδη από τη βασική έκδοση (συνολικά θα διατίθενται τέσσερα πακέτα εξοπλισμού, μεταξύ των οποίων και το Winter, που θα περιλαμβάνει και αντλία θερμότητας) το Tavascan διαθέτει μπάκετ μονοκόμματα καθίσματα, που πλην όλων των άλλων διαμορφώνουν το χαρακτήρα του. Η οθόνη τού τελευταίας γενιάς γερμανικού infotainment των 15 ιντσών δείχνει να αιωρείται εμπρός από τους λεπτούς αεραγωγούς του συμπαγούς ταμπλό, ενώ το χαρακτηριστικό για τη μάρκα χρώμα του χαλκού απαντάται σε διάφορες λεπτομέρειες. Ο οδηγός έχει μπροστά ακόμα μία οθόνη, 5,3 ιντσών, και ανάλογα με την έκδοση ένα εύκολα παραμετροποιήσιμο head–up–display.
Από πλευράς χώρων, παρά τα 2.766 χλστ. του μεταξονίου και το επίπεδο δάπεδο, οι πίσω επιβάτες, ανάλογα με τη θέση των εμπρός καθισμάτων, ίσως χρειαστεί να στριμώξουν αρκετά τα πόδια τους. Θέσεις για μικροαντικείμενα υπάρχουν, όπως ικανοποιητικός κρίνεται και ο επίπεδος χώρος αποσκευών των 540 λίτρων με τη στάνταρντ ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα.
Cupra Tavascan: Από τη δοκιμή στην εξέλιξη
Όχι μόνο σχεδιασμένο, αλλά και εξελιγμένο στη Βαρκελώνη, το Tavascan, που παράγεται στο εργοστάσιο Anhui του VW Group στην Κίνα, βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MEB, όπως σχεδόν οτιδήποτε ηλεκτρικό παράγει το γκρουπ. Από πλευράς ADAS, η πλατφόρμα περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα, συμπεριλαμβανομένων των Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Adaptation, Side Assist, Lane Assist κ.ά., όπως το Front Assist με υποστήριξη εκτροπής και υποβοήθησης στροφής.
Το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας μετά το Born θα διατίθεται σε δύο εκδοχές· την πισωκίνητη Endurance, με ισχύ 210 kW (286 ίπποι), και την τετρακίνητη VZ ισχύος 250 kW (340 ίπποι). Στον πίσω άξονα «φορούν» τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα, με την ισχυρότερη έκδοση να φέρει ακόμα έναν εμπρός, ισχύος 80 kW. Από πλευράς μπαταρίας, υπάρχει η εξής μία, ιόντων λιθίου, με πρισματικές κυψέλες και για τα δύο Tavascan. Με ωφέλιμη χωρητικότητα 77 kWh θεωρητικά θα μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία της τάξης των 568 χλμ. στη δικίνητη και 522 χλμ. στην τετρακίνητη έκδοση, ενώ, όντας τοποθετημένη στο κέντρο του δαπέδου, συμβάλλει στην ιδανική αναλογία βάρους (49:51) του μοντέλου.
Σε αυτή την πρώτη μας επαφή με το Tavascan, που πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη, στη διάθεσή μας είχαμε το τετρακίνητο VZ, που κατά βάση κινείται με τον πίσω ηλεκτροκινητήρα, με την εμπλοκή του εμπρός να πραγματοποιείται ακαριαία και χωρίς να γίνεται αισθητό σε συνθήκες απώλειας πρόσφυσης. Σε κάθε περίπτωση, ποτέ το μονής σχέσης κιβώτιο δε θα στείλει παραπάνω από το 30% της ροπής στους εμπρός τροχούς.
Με σχεδόν κάθε μηχανικό μέρος να έχει ήδη χρησιμοποιηθεί και σε άλλο μοντέλο του γκρουπ, κάτι που ισχύει και για την ανάρτηση με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, αναρωτιέσαι σε τι μπορεί -ως «οφείλει»- να διαφοροποιείται το Tavascan. H απάντηση έρχεται άμεσα από τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το μεταβλητού βήματος τιμόνι του: κάθεσαι… ετοιμοπόλεμα στα σχετικά φαρδιά μπάκετ καθίσματα, χειρίζεσαι ένα ακριβές, γρήγορο και ικανοποιητικό σε βάρος σύστημα διεύθυνσης, έχεις πολύ καλή ορατότητα εμπρός και ανά πάσα στιγμή απόλυτη αίσθηση του πού σημαδεύει το ρύγχος.
Επιπλέον, έχεις δύναμη και ροπή περίσσευμα για να ξεκολλήσεις ακαριαία από μια κλειστή ανηφορική στροφή αλλά και για να τοποθετήσεις το αμάξωμα (σ.σ.: που δε γνωρίζει από κλίσεις) ακόμα και με το πλάι στρίβοντας, έχοντας νωρίτερα επιλέξει από το Dynamic Chassis Control (DCC) Sport τα πιο σπορ από τα προγράμματα Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual και Traction (για την έκδοση VZ) και έχοντας απενεργοποιήσει το ESC.
Συγκριτικά με άλλα μοντέλα που βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα, το Tavascan είναι κατά 15 χλστ. πιο χαμηλό εμπρός και κατά 10 πίσω, αλλά ουδέποτε προβληματίζει με αναταράξεις της ανάρτησης, παρά και τους μεγάλους τροχούς. Πέρα από τη σπορτίφ προσέγγιση, πρόκειται για ένα ηλεκτροκίνητο SUV, που σημαίνει ότι κατά βάση θα κινείται με το πρόγραμμα Comfort ή και Range, για όσους αρέσκονται να «κυνηγούν» την ονομαστική αυτονομία.
Σε αυτές τις συνθήκες, σύμμαχος είναι και η διαχείριση της ενέργειας, που επιτυγχάνεται μέσω τριών επιπέδων ανάκτησης (επιλέγονται από τα paddles πίσω από το τιμόνι), με το τρίτο επίπεδο να… πλησιάζει, αλλά να μην έχει την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας one pedal drive. Και μιας που για φρένα θεωρητικά ο λόγος, αυτά αποδεικνύονται και η αχίλλειος πτέρνα του Tavascan. Το σχόλιο δεν έχει να κάνει με την αποτελεσματικότητα, ούτε θα σταθούμε στην επιλογή ταμπούρων για τον πίσω άξονα, αλλά με την αίσθησή τους, που υπό πίεση κάποιες φορές τρομάζουν τον οδηγό, έχοντας μια αισθητή υστέρηση στην αρχική απόκριση.
Cupra Tavascan: Αμφισβητίας
Η Cupra δηλώνει «αντισυμβατική», κάτι που έχουμε ήδη διαπιστώσει τόσο με το Formentor όσο και με το Born. Το Tavascan έρχεται (το Σεπτέμβριο) να πάρει μία θέση στην αγορά, όπου στο μεταξύ, εκτός από τα υπάρχοντα, θα έχουν ξεφυτρώσει και άλλα κουπέ SUV. Ακόμα κι έτσι, όμως, είμαστε σε θέση να λέμε πως θα πρόκειται για κάτι ξεχωριστό, μιας που και πάλι η μάρκα έχει πετύχει να «βγάλει» μέσα από την ηλεκτροκίνηση ένα μοντέλο με ξεκάθαρα σπορ χαρακτήρα, ικανό να διαφοροποιηθεί από τη μάζα.
Θεωρητικά οι παραγγελίες στην Ευρώπη θα ανοίξουν μέσα στο μήνα (ενδεικτικά περίπου 52.000 ευρώ στην Ισπανία και 56.000 στη Γερμανία) και αν κινηθεί εντός του πλαισίου της κατηγορίας, σίγουρα θα αποτελέσει μια άξια υπολογίσιμη δύναμη._ Ε. Ξ.