Porsche 911: Το παρελθόν και το μέλλον των κινητήρων του εμβληματικού κουπέ
Οι κινητήρες της Porsche 911 έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ τα τελευταία 60 χρόνια διαθέτοντας πλέον τετραπλάσια ισχύ και διπλάσιο κυβισμό σε σχέση με τους αρχικούς. Από τις ατμοσφαιρικές και εν συνεχεία τις τούρμπο εκδοχές τους, ήρθε τώρα η ώρα για το «πέρασμά» τους στην υβριδική εποχή.
Η γερμανική εταιρεία έθεσε τα θεμέλια για την εμβληματική πλέον Porsche 911 το 1963, παρουσιάζοντας «εντός έδρας» το νέο της κουπέ στην Έκθεση Φρανκφούρτης τη χρονιά εκείνη. Στον καρδιά της βρίσκονταν ένας νέος, 6κύλινδρος κινητήρας, ο οποίος ήταν εγκατεστημένος στο πίσω μέρος. Με χωρητικότητα 2,0 λίτρων, απέδιδε 130 ίππους, εξασφαλίζοντας την… συγκλονιστική για την εποχή τελική ταχύτητα των 210 χλμ./ώρα.
Τα τελευταία 60 χρόνια, αυτή η διάταξη αποτέλεσε το σημείο αναφοράς για όλες τις περαιτέρω εξελίξεις του σπορ αυτοκινήτου.
Κάθε γενιά της Porsche 911 κατάφερνε να επιτύχει νέα ορόσημα με την τεχνολογία των κινητήρων της. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, η γερμανική εταιρεία είχε διαπιστώσει τα οφέλη που προσέφεραν σε απόδοση οι υπερσυμπιεστές καυσαερίων, στο πλέον ενδεδειγμένο τερέν: τους αγώνες. Έτσι, η υπερσυμπίεση ήταν έτοιμη να εισαχθεί στην παραγωγή το 1974. Όπερ και εγένετο με τη νέα 911 Turbo (εσωτερικά γνωστή ως 930). Με απόδοση 260 ίππων, αυτή η «911» ήταν ένα από τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα της εποχής. Από τεχνολογική άποψη, η Porsche ήταν ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, καθώς για πρώτη φορά, η πίεση υπερπλήρωσης ρυθμίζονταν με μια ελεγχόμενη βαλβίδα εγκατεστημένη στην πλευρά της εξαγωγής, «τιθασεύοντας» την παροχή ισχύος ώστε το γερμανικό κουπέ με τον υπερτροφοδοτούμενο πλέον κινητήρα να είναι κατάλληλο για καθημερινή χρήση. Με τον κυβισμό αυξημένο στα 3,0 λίτρα, η 911 Turbo πληρούσε ακόμα και τους αυστηρούς αμερικανικούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων της εποχής εκείνης.
Αρκετά χρόνια αργότερα και δύο γενιές μετά, η 911 Turbo (993) δόξασε τους αερόψυκτους 6κύλινδρους κινητήρες στα μέσα της δεκαετίας του 1990 δίνοντας το εναρκτήριο λάκτισμα για την εισαγωγή στην «911» της τεχνολογίας twin-turbo. Τοποθετημένοι πολύ κοντά σε κάθε 3κύλινδρη «συστοιχία», οι δύο μικροί σε μέγεθος υπερσυμπιεστές εξασφάλιζαν συγκριτικά καλύτερη και πιο άμεση απόκριση στο γκάζι σε σχέση με την «μονή» υπερσυμπίεση του προηγούμενου μοντέλου. Ο κινητήρας απέδιδε 408 ίππους, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το άτυπο φράγμα των 400 ίππων. Η συγκεκριμένη μονάδα διέθετε μάλιστα δύο καταλυτικούς μετατροπείς και τέσσερις αισθητήρες λάμδα, καθιστώντας τον flat-six της 911 Turbo τον κινητήρα παραγωγής με τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων στον κόσμο το 1995.
Δύο χρόνια αργότερα, οι μηχανικοί της Porsche πραγματοποίησαν ένα ακόμα τεχνολογικό άλμα. Για να βελτιώσουν περαιτέρω την απόδοση, ανέπτυξαν και εισήγαγαν κυλινδροκεφαλές με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο ενώ ταυτόχρονα η αερόψυξη μπήκε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας με τον ο 6κύλινδρο κινητήρα boxer να περνά πλέον στην εποχή της υδρόψυξης.
Το 2006, η 911 Turbo εισήγαγε με τη γενιά 997 μία ακόμα καινοτομία, με την ισχύ και τη ροπή να αυξάνονται περισσότερο από 10% και τη ειδική ισχύ (ίπποι/λίτρο) να διαμορφώνεται στα 98 kW (133 ίπποι). Για πρώτη φορά η Porsche εισήγαγε την τεχνολογία υπερσυμπιεστών με μεταβλητή γεωμετρία στροβίλου (VTG). Η οποία βοήθησε τον 6κύλινδρο τούρμπο κινητήρα να πραγματοποιήσει ένα εντυπωσιακό άλμα ισχύος που έφτασε έως και τα 515 kW (700 ίπποι) στην 911 GT2 RS.
Εκτός από τους κινητήρες, η σημασία που έδωσε η Porsche στο έτερο σκέλος του συστήματος μετάδοσης κίνησης της «911» ήταν μεγάλη. Έτσι το πρώτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη σε σπορ αυτοκίνητο παραγωγής έκανε το ντεμπούτο του στην 911 Carrera το 2008. Ακόμα και τότε το κιβώτιο PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) μπορούσε να εξασφαλίσει αλλαγές ταχυτήτων έως και 60% γρηγορότερα από ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με μετατροπέα ροπής, χωρίς μάλιστα διακοπή της ροής ισχύος στους τροχούς. Σήμερα, πάνω από το 75% των Porsche 911 που παραδίδονται σε νέους πελάτες διαθέτουν το συγκεκριμένο τύπο κιβωτίου.
Εμπρός βήμα ταχύ για την υβριδική Porsche 911
Η Porsche μπαίνει ολοένα και πιο «βαθιά» στην ηλεκτρική κινητικότητα. Εκτός από τις… διαδεδομένες πλέον plug-in υβριδικές εκδόσεις των Panamera και Cayenne, η γερμανική εταιρεία έχει ήδη στις τάξεις της την αμιγώς ηλεκτρική Taycan, που πρόσφατα μάλιστα ανανεώθηκε, ενώ έτοιμη για τους ανά τον κόσμο δρόμους είναι πλέον και η πολυσυζητημένη, εδώ και αρκετά χρόνια, ηλεκτρική Macan.
Με δεδομένο το γεγονός ότι ο αντικαταστάτης της 718 Cayman, η οποίος θα παρουσιαστεί το 2025, θα είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό κουπέ, από το «δόγμα» εξηλεκτρισμού δεν θα μπορούσε να γλιτώσει ούτε η αειθαλής «911», η οποία θα προσθέσει στη γκάμα των διαθέσιμων παραλλαγών της, ήδη από τις αρχές του προσεχούς καλοκαιριού, μια υβριδική έκδοση (η οποία θα είναι και η πρώτη εξηλεκτρισμένη «911» εδώ και έξι σχεδόν δεκαετίες).
Η εξηλεκτρισμένη, νέα Porsche 911 πρόκειται να κάνει το επίσημο ντεμπούτο της με την μορφή μιας τετρακίνητης έκδοσης συνδυάζοντας μια τροποποιημένη εκδοχή του γνωστού υπερτροφοδοτούμενου 6κύλινδρου κινητήρα της Porsche με έναν ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτροκινητήρα που θα βρίσκεται εγκατεστημένος στο «συγκρότημα» του εμπρόσθιου άξονα. Ο βενζινοκινητήρας θα παρέχει κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας θα κινεί εκείνους του εμπρός άξονα.
Την ίδια στιγμή, μια ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια των 48V θα βρίσκεται εγκατεστημένη στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη της Porsche παρέχοντας έξτρα ισχύ αλλά και την απαραίτητη ηλεκτρική… τάση για τη λειτουργία των βοηθητικών συστημάτων της νέας 911 Hybrid. Το όλο πακέτο θα υποστηρίζεται από ηλεκτρικό κύκλωμα 400V που αναμένεται να παράγει τα δικά του αποθέματα ενέργειας χρησιμοποιώντας τον κινητήρα ως γεννήτρια – σε λειτουργία παρόμοια με αυτή ενός συστήματος range extender – καθώς και μέσω αναγεννητικής πέδησης, καθιστώντας έτσι περιττή την ανάγκη για εξωτερική φόρτιση.
Η ηλεκτρική ενέργεια θα αποθηκεύεται σε μια ειδικά εξελιγμένη και ελαφριά, όπως υπόσχεται η Porsche, μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακό περιεχόμενο πολύ μικρότερο σε σχέση με τους συσσωρευτές που χρησιμοποιούνται από τη Ferrari και τη Mercedes-AMG στα plug-in υβριδκά μοντέλα τους, και ικανότητα ταχείας φόρτισης και εκφόρτισης της ενέργειας.
Προς το παρόν δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία αναφορικά με τη συνδυαστική απόδοση του νέου υβριδικού συστήματος της 911 Hybrid. Ωστόσο, σχεδόν βέβαιο είναι ότι η Porsche θα προσφέρει τη νέα βενζινοηλεκτρική μονάδα σε μια σειρά διαφορετικών επιπέδων απόδοσης – κατά τα πρότυπα των Turbo-E Hybrid και Turbo S E-Hybrid που έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους στις Cayenne και Panamera.