Τι νέο εισάγει το σύστημα Automated Shift Assistant της BMW Motorrad;

Το σύστημα Automated Shift Assistant της BMW Motorrad έρχεται να αναβαθμίσει την οδηγική εμπειρία των μοτοσικλετών του Βαυαρού κατασκευαστή.

Με το νέο Automated Shift Assistant (ASA), η BMW Motorrad παρουσιάζει μια καινοτόμο λύση που κάνει τη ζωή του αναβάτη πιο εύκολη και άνετη. Σύμφωνα με το σλόγκαν «Simplify your ride», η εμπειρία του αναβάτη αναβαθμίζεται περαιτέρω με την αυτοματοποίηση του συμπλέκτη και της αλλαγής ταχυτήτων, χωρίς να θυσιάζεται η σημαντική – σε συναισθηματικό επίπεδο – δυναμική διαδικασία της αλλαγής ταχυτήτων.

Το Automated Shift Assistant βασίζεται σε μια έξυπνη τεχνολογία με δύο ηλεκτρομηχανικούς ενεργοποιητές να αυτοματοποιούν τη λειτουργία του συμπλέκτη και την αλλαγή σχέσεων στο εξατάχυτο κιβώτιο, γεγονός που αποτελεί την κύρια διαφορά σε σχέση με ένα συμβατικό σύστημα υποβοήθησης αλλαγής ταχυτήτων. Δεν χρειάζεται μανέτα για τη λειτουργία του συμπλέκτη. Η εκκίνηση, η ακινητοποίηση και οι ελιγμοί γίνονται εύκολα με το Automated Shift Assistant.

Ο αναβάτης απολαμβάνει την οδήγηση με το Automated Shift Assistant χάρη στις γρήγορες και προσαρμοσμένες τόσο στη στροφές όσο και στο φορτίο του κινητήρα αλλαγές σχέσεων που εξασφαλίζει ακρίβεια στην όλη διαδικασία. Ο φόρτος «εργασίας» του αναβάτη μειώνεται, γεγονός που κάνει την οδήγηση ακόμη πιο ευχάριστη. Επιπλέον, το Automated Shift Assistant δημιουργεί μια ακόμα πιο άμεση σύνδεση με τον boxer κινητήρα, καθώς η ακριβής ενεργοποίηση του συμπλέκτη καθιστά ακόμα πιο εύκολο τον έλεγχο της οδήγησης μέσω του γκριπ του γκαζιού και του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων.

Στο πρόγραμμα «M» η διαδοχή των σχέσεων μπορεί να γίνεται μέσω του μοχλού στο πόδι, ώστε να αποφασίζει ο αναβάτης πότε να αλλάξει ταχύτητα. Στο «D», το Automatic Shift Assistant αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο. Τα σημεία αλλαγής ταχυτήτων επιλέγονται αυτόματα από τη μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Τόσο στο πρόγραμμα «M» όσο και στο «D», ο αναβάτης επωφελείται από την εκτέλεση των αλλαγών που συνοδεύεται από ομαλή διακοπή της ελκτικής ισχύος, το οποίο επιτυγχάνει αποτελεσματική επιτάχυνση της μοτοσικλέτας και αυξημένη οδηγική ευστάθεια.
Στα ανεβάσματα, ο τράνταγμα που σχετίζεται με το κλασικό χειροκίνητο κιβώτιο με μηχανικό συμπλέκτη εξαλείφεται σε μεγάλο βαθμό, όπως και ο κίνδυνος να έρθουν σε επαφή τα κράνη οδηγού και συνεπιβάτη.

Τα κατεβάσματα είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλά, ώστε ελάχιστα να επηρεάζουν τη λειτουργία του πλαισίου. Ειδικά χαρακτηριστικά της αυτόματης λειτουργίας αλλαγής ταχυτήτων αντιστοιχίζονται στα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, ώστε να διασφαλίζεται η τέλεια διαδοχή αλλαγών, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης. Σε συνδυασμό με το Active Cruise Control ή την προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, η δικτύωση των λειτουργιών φέρνει το μέλλον της μοτοσικλέτας στο σήμερα.

Στην πράξη, σε δύσκολες καταστάσεις οδήγησης, η χρήση του συμπλέκτη και του γκαζιού απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση. Ταξιδεύοντας με αποσκευές και ενδεχομένως με έναν συνεπιβάτη, η λειτουργία του συμπλέκτη και του επιλογέα ταχυτήτων αυξάνει τον φόρτο «εργασίας» του αναβάτη, ενώ με το Automated Shift Assistant ο τελευταίος διατηρεί τον έλεγχο και έχει περισσότερη ελευθερία σε κάθε οδηγική κατάσταση. Η οδήγηση γίνεται έτσι μια πιο χαλαρή και απολαυστική εμπειρία.

BMW Motorrad - Automated Shift Assistant_03

Τεχνικά και άλλα

Το Automated Shift Assistant είναι η λογική και τεχνική εξέλιξη του Shift Assistant Pro της BMW Motorrad. Δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενοι ηλεκτρομηχανικοί ενεργοποιητές αναλαμβάνουν τη λειτουργία του συμπλέκτη και την αλλαγή ταχυτήτων, επιτρέποντας εύκολη εκκίνηση και αυτοματοποιημένη διαδοχή σχέσεων. Το αίτημα αλλαγής ταχυτήτων του αναβάτη μεταδίδεται στη μονάδα ελέγχου μέσω ενός αισθητήρα στον συμβατικό μοχλό αλλαγής ταχυτήτων που λειτουργεί με το πόδι. Πρόσθετοι αισθητήρες καθορίζουν τις στροφές του πρωτεύοντα άξονα μετάδοσης και τη θέση του συμπλέκτη. Οι τιμές αυτές μεταδίδονται στην TCU (Transmission Control Unit), η οποία είναι στενά συνδεδεμένη με τη μονάδα ελέγχου κινητήρα, για την μοντελοποίηση και τον έλεγχο του συμπλέκτη, την ενεργοποίηση της αλλαγής ταχυτήτων και τον καθορισμό της οδηγικής κατάστασης.

Ο συμπλέκτης λειτουργεί μέσω ενός ηλεκτρομηχανικού ενεργοποιητή σε συνδυασμό με ένα υδραυλικό σύστημα για άμεση σύνδεση μεταξύ της κύριας και δευτερεύουσας αντλίας του συμπλέκτη. Ο ενεργοποιητής ρυθμίζει την απαιτούμενη ολίσθηση του συμπλέκτη, τον εμπλέκει σε κάθε αλλαγή ταχύτητας και τον απεμπλέκει εν στάσει.

Στο χειροκίνητο πρόγραμμα αλλαγής ταχυτήτων ο αναβάτης μπορεί να μετακινήσει το μοχλό αλλαγής ταχυτήτων προς την επιθυμητή κατεύθυνση με το συνηθισμένο τρόπο. Εάν οι στροφές στην επιθυμητή ταχύτητα-στόχο βρίσκονται εντός του μέγιστου ή του ελάχιστου εύρους στροφών, η αλλαγή γίνεται απευθείας. Εάν οι στροφές του κινητήρα πέσουν κάτω από ένα ελάχιστο όριο που εξαρτάται από την επιλεγμένη σχέση, τα κατεβάσματα πραγματοποιούνται αυτόματα και στη χειροκίνητη λειτουργία. Έτσι αποτρέπεται το σβήσιμο του κινητήρα.

Στο πρόγραμμα «D» οι σχέσεις αλλάζουν αυτόματα ανάλογα με το riding mode, τις στροφές του κινητήρα, τη θέση του γκαζιού και τις παραμέτρους που αφορούν την κλίση της μοτοσικλέτας. Οι σχέσεις αλλάζουν ανάλογα με την κατάσταση οδήγησης και τις δυναμικές απαιτήσεις.

BMW Motorrad - Automated Shift Assistant_03