Ο «χάρτης» των κατασκευαστών από την Ασία στην Ευρώπη
Την μετεωρική άνοδο τις τελευταίες δεκαετίες στην Ευρώπη των ιαπωνικών και κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών επιχειρούν τώρα να «μιμηθούν» οι Κινέζοι κολοσσοί. Τελικά, πόσο δημοφιλή είναι στην γηραιά ήπειρο τα ασιατικής προέλευσης και κατασκευής αυτοκίνητα και ποια ακριβώς είναι σήμερα η «θέση» των Κινέζων κατασκευαστών;
Η Ευρώπη είναι μια σχετικά ανοιχτή αγορά αυτοκινήτου «καλωσορίζοντας» σήμερα περισσότερες από 80 διαφορετικές μάρκες που προέρχονται όχι μόνο από την Ευρώπη, αλλά από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, την Κίνα και την Ινδία.
Ανάμεσά τους ο ρόλος -και τα μερίδια- των ασιατικών μαρκών είναι μεγάλος. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, στην Ευρώπη ήταν διαθέσιμες 37 διαφορετικές μάρκες επιβατικών αυτοκινήτων από την ήπειρο αυτή. Οι περισσότερες από αυτές είναι κινεζικές μάρκες, ακολουθούμενες από τις ιαπωνικές και τις νοτιοκορεάτικες, ενώ μόλις μία προέρχεται από την Ινδία. Εντούτοις, η σημαντική παρουσία των κινεζικών μαρκών σε επίπεδο προσφοράς, δεν αντικατοπτρίζεται σε όρους ζήτησης.
Πέρυσι, οι ιαπωνικές μάρκες αυτοκινήτων αντιστοιχούσαν στο 54% των ασιατικών εμπορικών σημάτων που πουλούσαν αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Ακολούθησαν οι κορεάτικες, που αποτελούσαν το 36%, ενώ οι κινεζικές ήταν μόλις 10%. Όσον αφορά το συνολικό μερίδιο αγοράς στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, οι ιαπωνικοί αυτοκινητοβιομηχανίες αντιστοιχούσαν στο 13% της συνολικής αγοράς, ακολουθούμενες από τις κορεάτικες με μερίδιο 9% και τις κινεζικές με μόλις 3%. Χαρακτηριστικό εδώ είναι ότι από τις 24 κινεζικές μάρκες που ήταν διαθέσιμες στην Ευρώπη έως τον Δεκέμβριο του 2023, μόνο οι 9 έχουν πουλήσει περισσότερα από 1.000 αυτοκίνητα.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι το επόμενο «κύμα»
Η εξέλιξη της παρουσίας των ασιατικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη είναι αρκετά ενδιαφέρουσα. Πρώτα ήταν οι Ιάπωνες κατασκευαστές που έκαναν την «απόβασή» τους στην Ευρώπη στις δεκαετίες του 1990 και του 2000, οι οποίες σύντομα κατάφεραν να παράγουν ανταγωνιστικά προϊόντα σχεδιασμένα με βάση τις απαιτήσεις των κατοίκων της γηραιάς ηπείρου. Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν να παράγουν τα αυτοκίνητά της εντός αυτής, με αποτέλεσμα να αποτελούν σήμερα μια αρκετά ισχυρή εναλλακτική λύση απέναντι στους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.
Μετά ήρθε η σειρά των Κορεατών, οι οποίοι ακολούθησαν την ίδια φόρμουλα που χρησιμοποιούσαν οι Ιάπωνες, με αποτέλεσμα να κάνουν ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία τους στα τέλη της δεκαετίας του 2000 με αρχές του 2010. Η ποιότητα, η μεγάλη γκάμα προϊόντων και -επίσης- η παραγωγή των οχημάτων τους εντός Ευρώπης βοήθησαν τις κορεατικές μάρκες να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού – έτσι δύο μάρκες τους πωλούν στην γηραιά ήπειρο σήμερα περισσότερα αυτοκίνητα από όλες τις ιαπωνικές, πλην της Toyota.
Τώρα είναι η… ώρα της Κίνας, η οποία θέλει να επαναλάβει την επιτυχία των υπόλοιπων ασιατικών κατασκευαστών, αλλά ακόμα πιο γρήγορα. Οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν και τους πόρους και τα προϊόντα για να το κάνουν, αν και η αντίληψη της Δύσης όσον αφορά τα κινεζικά προϊόντα συνεχίζει να αποτελεί τροχοπέδη.
Σε σχέση με το 2001, όταν όλοι οι ασιάτες κατασκευαστές είχαν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη που δεν υπερέβαινε το 14%, σήμερα το ποσοστό αυτό έχει ανέλθει στο 24%. Το ερώτημα είναι αν η άνοδος των πωλήσεων των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών θα κλέψει πωλήσεις από τις υπόλοιπες ασιατικές μάρκες ή από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Made in Asia
Η εικόνα είναι διαφορετική βέβαια όταν εξετάσει κανείς όχι την… εθνικότητα των εμπορικών σημάτων, αλλά τον τόπο κατασκευής των αυτοκινήτων τους. Η Toyota είναι μεν μια ιαπωνική μάρκα, ωστόσο ένα μεγάλο ποσοστό των αυτοκινήτων που διαθέτει στην Ευρώπη, κατασκευάζονται σε αυτή. Αξιοσημείωτο είναι ότι πέρσι συνολικά 520.000 αυτοκίνητα «Made in Japan» ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη – όλα κατασκευάστηκαν από ιαπωνικές εταιρείες.
Από την Κορέα εισήχθησαν και ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη 495.000 αυτοκίνητα, με το 84% από αυτά να κατασκευάζονται από κορεατικές μάρκες (το υπόλοιπο 16% αντιστοιχεί σε οχήματα της Renault). Στην περίπτωση της Κίνας, τα «Made in China» οχήματα ανήλθαν σε 491.000, εκ των οποίων όμως μόνο το 65% ήταν κατασκευασμένα από κινεζικές μάρκες. Ας μην ξεχνάμε ότι η Κίνα είναι ένας σημαντικός κατασκευαστικός κόμβος για πολλούς Ευρωπαίους και Αμερικανούς κατασκευαστές, όπως η Tesla, η Dacia, η Volvo, η MINI, η BMW κ.α.
Έτσι, οι ασιατικές μάρκες αντιπροσώπευαν το 24% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι. Αντίθετα, τα «Made in Asia» αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν στο 13% του συνόλου. ενώ αυτά που κατασκευάζονται στην Ασία από ασιατικές μάρκες μόλις το 11% των συνολικών.
Έκαστος στο είδος του
Οι ιαπωνικές μάρκες είναι ιδιαίτερα ισχυρές στην Ευρώπη στην υβριδική τεχνολογία. Το μερίδιο αγοράς για αυτά τα οχήματα ανήλθε συνολικά στο 10% πέρυσι, με τις ιαπωνικές μάρκες να αντιπροσώπευαν το 84% των ταξινομήσεων ανάμεσα στις ασιατικές μάρκες. Οι κορεάτικες εταιρείες πρωταγωνιστούν στα plug-in υβριδικά, με μερίδιο 47% σε σχέση με όλους τους ασιάτες κατασκευαστές. Την ίδια στιγμή, οι κινεζικές μάρκες είχαν αξιοπρόσεκτα αποτελέσματα στα ηλεκτρικά οχήματα, με μερίδιο 39% σε σχέση με όλους τους ασιάτες κατασκευαστές
Συνολικά, οι ασιατικές μάρκες αυτοκινήτων κατείχαν το υψηλότερο μερίδιο αγοράς τους στην κατηγορία των υβριδικών με μερίδιο 81%, ακολουθούμενη από την κατηγορία των SUV με μερίδιο 30%, των plug-in υβριδικών με μερίδιο 19% και των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μερίδιο 18%.
Πόσο «δυνατοί» είναι τελικά σήμερα οι Κινέζοι κατασκευαστές στην Ευρώπη;
Σε αντίθεση με την εντύπωση που έχει δημιουργηθεί ότι η εμπορική επιρροή των κινεζικών μαρκών στην Ευρώπη είναι μεγάλη, η πραγματικότητα είναι ότι οι κατασκευαστές από την Κίνα δεν έχουν καταφέρει μέχρι τώρα να αποσπάσουν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη μεγαλύτερο του 2,5%. Οι ταξινομήσεις από τις κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων ανήλθαν συνολικά σε 321.300 μονάδες, όταν σε όλη την Ευρώπη πωλήθηκαν το 2023 κάτι περισσότερο από 12,8 εκατομμύρια οχήματα. Επιπλέον, το 72% των 321.300 μονάδων «ανήκαν» σε μια μόλις μάρκα, την MG. Εν προκειμένω, η MG κατάφερε να «τοποθετηθεί» δυναμικά στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με άρμα το MG4 το 4ο πιο δημοφιλές EV στην Ευρώπη το 2023.