Συγκρίνουμε τα υβριδικά Honda ZR-V και Nissan Qashqai e-Power
To νεοφερμένο Honda ZR-V και το καταξιωμένο Nissan Qashqai e-Power αποδεικνύουν ότι υπάρχει χώρος για πλουσιοπάροχα SUV χωρίς ηλεκτρικά «άγχη», καθώς προσφέρουν ό,τι πιο προηγμένο έχει να επιδείξει αυτήν τη στιγμή η full hybrid τεχνολογία.
Εδώ έχουμε να κάνουμε με ακόμα μία περίπτωση που αποδεικνύει πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα. Η ιαπωνική κόντρα Nissan με Honda κρατάει από πολύ παλιά, από τότε που εκτυλισσόταν σε μικρότερες και πιο προσιτές κατηγορίες σουπερμίνι και χάτσμπακ μοντέλων, με φόντο μερικούς περίφημους ατμοσφαιρικούς κινητήρες.
Τα SUV τους ήταν στο περιθώριο, με την γκάμα να χτίζεται αργά και προοδευτικά. Τώρα πια, όμως, και οι δύο εταιρείες έχουν ρίξει το μεγαλύτερο βάρος στα SUV, ενώ μέχρι να επικρατήσει πλήρως ο ηλεκτρισμός, καταθέτουν τις προτάσεις τους γύρω από δύο παρόμοιας φιλοσοφίας και αρχιτεκτονικής προηγμένα υβριδικά συστήματα.
(Σχεδόν) ίδια λογική, σε μεγαλύτερη κατηγορία όμως το Honda ZR-V
Φυσικά και εδώ έχουμε να κάνουμε με δύο SUV οχήματα, όπου όμως, όσο εξετάζει κανείς τις λεπτομέρειες, τόσο ανακαλύπτει διαφορές. Το πρώτο στοιχείο έχει να κάνει με τις διαστάσεις.
Το Qashqai, με μήκος 4.425 χλστ., τοποθετείται στην κατηγορία των C-SUV, όταν το ZR–V είναι πιο μακρύ και χαμηλό από ό,τι αρχικά φανταζόσουν. Έρχεται να «στριμωχτεί» στην γκάμα της Honda μεταξύ του HR-V και του C-RV, αν και, καθώς το μήκος του φτάνει στα 4.568 χλστ., ουσιαστικά συγκαταλέγεται στα D-SUV. Όσο μάλιστα το περιεργάζεσαι από κοντά, τόσο νιώθεις ότι με αυτήν τη μακρόστενη σιλουέτα του παραπέμπει περισσότερο σε ένα crossover (με βάση το Civic), παρά σε ένα ογκώδες SUV.
Το εμπρός τμήμα του ZR–V αποπνέει έναν διακριτικό δυναμισμό, χάρη στους λεπτούς προβολείς και στη μεγάλη γυαλιστερή μαύρη μάσκα (με ορισμένες σκουρόχρωμες λεπτομέρειες να υποδηλώνουν ότι πρόκειται για τη συγκεκριμένη έκδοση Sport), δημιουργώντας, σύμφωνα με τη Honda, μια «ήσυχη» εικόνα, όπου τίποτε δεν προδίδει κάποια οπτική συγγένεια με το Civic.
Περισσότερη σχεδιαστική «φασαρία» κάνει το Qashqai, με πιο αιχμηρές επιλογές από το σχεδιαστικό τμήμα της εταιρείας, όπως είναι η υιοθέτηση περισσότερων ακμών περιμετρικά του αμαξώματος, τα διχαλωτά φώτα, η πιο προτεταμένη V–Motion μάσκα και η σοφιστικέ σε αισθητική εμπρός μάσκα.
Αντίθετα με την εξωτερική του εμφάνιση, στο εσωτερικό το ZR–V μοιράζεται ουσιαστικά το ίδιο ταμπλό με το Civic. Ξεχωρίζει ο οριζόντιος σχεδιασμός, ο οποίος τονίζεται από την κεντρική λωρίδα σε μοτίβο πλέγματος που καμουφλάρει τους αεραγωγούς.
Ο πίνακας οργάνων αποτελείται από οθόνη 7 ιντσών και ένα αναλογικό ταχύμετρο (στην πλουσιότερη έκδοση είναι πλήρως ψηφιακός 10 ιντσών), ενώ η αυτόνομη οθόνη του συστήματος πολυμέσων συνεχίζει να δεσπόζει στην κορυφή του ταμπλό.
Η κονσόλα καθορίζεται από το «πληκτρολόγιο» του κιβωτίου, το οποίο γεφυρώνει την απόσταση από το ντουλαπάκι μεταξύ των καθισμάτων.
Το Qashqai προσφέρει από τη μεριά του ένα πλήρες πακέτο οθονών, ενώ και στα δύο αυτοκίνητα ο χειρισμός είναι αρκετά εύχρηστος, με φυσικούς διακόπτες και ένα περιστροφικό χειριστήριο για την ένταση του ήχου.
Επίσης και στα δύο υπάρχουν ξεχωριστά πάνελ για τον έλεγχο του κλιματισμού. Η ποιότητα των υλικών και το φινίρισμα είναι εξίσου προσεγμένα, με το Qashqai να προσφέρει μια φωτεινότερη ατμόσφαιρα, χάρη στις ανοιχτόχρωμες (ημιδερμάτινες) επενδύσεις και στην πανοραμική ηλιοροφή της έκδοσης N–Connecta Feel (κάτι αντίστοιχο προσφέρει το ZR–V στην πλουσιότερη έκδοση Advance).
Με κοινή συνισταμένη τα πολύ καλά καθίσματα (θερμαινόμενα και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, αλλά χωρίς οσφυϊκή υποστήριξη σε εκείνα του Honda), υπάρχει μία διαφορά σε ό,τι έχει να κάνει με τη θέση οδήγησης, μιας και στο ZR–V βρίσκεσαι χαμηλότερα μέσα στο αυτοκίνητο, όταν στο Qashqai νιώθεις ότι κάθεσαι ψηλότερα.
Οι μεγαλύτερες διαστάσεις δίνουν ένα μικρό προβάδισμα στο ZR–V σε ό,τι αφορά τους χώρους για τους επιβάτες (περιθώριο για τα γόνατα των πίσω και πέμπτος επιβάτης, χάρη στο απόλυτα επίπεδο δάπεδο), ενώ το Qashqai προηγείται στο χώρο αποσκευών με 455-504 λίτρα, μιας και τα 390 λίτρα του ZR–V είναι μια μέτρια τιμή για ένα D–SUV. Αμφότερα διαθέτουν ηλεκτροκίνητη πέμπτη πόρτα, ενώ το Qashqai βελτιώνει την πρακτικότητα χάρη στο διπλό διαιρούμενο δάπεδο.
Hybrid things
O υβριδισμός είναι μια εμπορικά παρεξηγημένη έννοια, αφού στο ίδιο καλάθι κάποιοι βάζουν από «άχρωμα» mild hybrid έως και πολύ προηγμένα full hybrid συστήματα, όπως αυτά του συγκεκριμένου ζευγαριού.
Σε αντίθεση μάλιστα με ό,τι έχουμε συνηθίσει (από την Toyota), εδώ και στις δύο περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με μια σειριακή διάταξη, όπου τον πρώτο λόγο έχει ένας δυνατός ηλεκτροκινητήρας, που τροφοδοτείται (είτε απευθείας είτε μέσω μίας μικρής επαναφορτιζόμενης μπαταρίας) από ένα βενζινοκινητήρα.
H διαφορά στο σύστημα e:HEV της Honda είναι ότι σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως στην κίνηση σε ανοιχτό δρόμο με σταθερή ταχύτητα, ο θερμικός συμπλέκεται για να τροφοδοτήσει απευθείας τους τροχούς. Μία ακόμα διαφορά έχει να κάνει με το είδος του θερμικού συνόλου που χρησιμοποιείται σε κάθε ένα από τα δύο συστήματα.
Ενώ λοιπόν η Honda επέλεξε τη λύση ενός 2λιτρου ατμοσφαιρικού κινητήρα που λειτουργεί σε κύκλο Άτκινσον (ο οποίος είναι αποτελεσματικότερος σε υβριδικές εφαρμογές), η Nissan πρωτοπόρησε δημιουργώντας έναν προηγμένο 3κύλινδρο 1.500άρη υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, ο οποίος, ανάλογα με το φορτίο λειτουργίας και το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, μπορεί να μεταβάλλει τη σχέση συμπίεσης μεταξύ του εύρους 8:1 έως 14:1.
Δεν έχει νόημα να μιλάμε για συνδυαστική ισχύ, αφού η μέγιστη απόδοση του συστήματος ταυτίζεται ουσιαστικά με την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα, που είναι παραπλήσια σε αυτά τα δύο SUV (190 ίπποι στο Qashqai και 184 ίπποι στο ZR–V).
Με δεδομένο το παρόμοιο βάρος των 1,6 τόνων, οι επιδόσεις δεν έχουν ουσιαστικές αποκλίσεις (7,9 δλ. και 170 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας), κάτι που δεν ισχύει για τις εκπομπές CO2 (117 και 130 γρ./χλμ. για Qashqai και Z–RV αντίστοιχα) και την εργοστασιακή κατανάλωση (5,2 και 5,7 λτ./100 χλμ. για Qashqai και ZR-V, αντίστοιχα).
Αυτή η διαφορά διαπιστώσαμε ότι δεν υφίσταται και στην πράξη, με τη μέση κατανάλωση της συγκριτικής δοκιμής να αντιστρέφεται υπέρ του ZR–V με 6 λτ./100 χλμ., έναντι 6,4 λτ./100 χλμ. του Qashqai (με περιθώρια για ακόμα χαμηλότερες τιμές σε προσεκτική αστική χρήση).
Οδηγώντας παράλληλα τα δύο αυτά οχήματα, μπορείς να εντοπίσεις ορισμένες διαφορές, που δίνουν ένα άλλο «χρώμα» στη συνολική εμπειρία. Με το Qashqai e–Power έχεις την εντύπωση ότι οδηγείς διαρκώς ένα ηλεκτρικό όχημα, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται σε απόκριση και πολιτισμένη λειτουργία.
Η τελευταία διαταράσσεται μόνο όταν ενεργοποιείται η θορυβώδης γεννήτρια ισχύος, για μικρά ευτυχώς διαστήματα. Η ανάκτηση γίνεται είτε μέσω της επιλογής «Β» στο κιβώτιο, είτε μέσω της ακόμα εντονότερης δυνατότητας από το διακόπτη του e–Pedal, με το τελευταίο όμως να είναι αρκετά απότομο, ενώ προϋποθέτει και τη χρήση του φρένου (με την ενοχλητική αρχική νεκρή διαδρομή) για την πλήρη ακινητοποίηση.
Στη Honda θέλησαν να δώσουν μια πιο παραδοσιακή χροιά στην οδήγηση. Η εκκίνηση γίνεται και εδώ σχεδόν πάντοτε ηλεκτρικά, και αν ο οδηγός επιδείξει αυτοσυγκράτηση, το σύστημα δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση.
Σε αντίθετη περίπτωση, το σύστημα, είτε μέσω της εμπλοκής του βενζινοκινητήρα είτε μέσω του κιβωτίου που προσομοιάζει στις παραδοσιακές αλλαγές σχέσεων (στην πραγματικότητα απλώς διακόπτεται στιγμιαία η ισχύς και παράγεται μουγκρητό από τα ηχεία), ο οδηγός ορκίζεται ότι έχει στα χέρια του ένα καλό GTI.
Δυστυχώς, παρά την ύπαρξη των πολύ πρακτικών paddles στο τιμόνι, η ανάκτηση ενέργειας ρυθμίζεται (μόνιμα και όχι στιγμιαία) μόνο στο πρόγραμμα Sport.
Καθένα από αυτά τα SUV προτάσσει διαφορετικά χαρακτηριστικά σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, με κοινό πάντα παρονομαστή την ευκολία οδήγησης και τη φιλικότητα των αντιδράσεων σε καθημερινή -και όχι μόνο- χρήση.
Εδώ, χάρη και στις μεγαλύτερες ζάντες του (19 αντί των 18 ιντσών του ZR-V), το υβριδικό Qashqai μένει πιο πίσω σε άνεση, με τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα (παραδόξως η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων συνδυάζεται μόνο με τους τροχούς 20 ιντσών!) να αντιδρά «ξερά» και -συγκριτικά, πάντα- πιο νευρικά σε σχέση με τη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων του έτερου Ιάπωνα, όταν οι αντίστοιχοι τροχοί περνούν πάνω από εγκάρσιες ανωμαλίες.
Στον αντίποδα, οι πιο κοντρολαρισμένες αντιδράσεις του Z–RV, οι μικρότερες κλίσεις και το καλύτερα ζυγισμένο τιμόνι του προδιαθέτουν για το «κάτι παραπάνω» σε δρόμους με στροφές. Αν πάντως αυτό είναι το βασικό ζητούμενο, τότε το αντίστοιχο Civic θα έχει πάντα μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας.
NISSAN QASHQAI e–POWER 190 PS
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: η/κ + β/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.497 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 190 ίπποι/4.500-7.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (η/κ): 330 Nm/0-3.000 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 190 ίπποι >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.425x1.835x1.625 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.665 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 455 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.612 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 6,4 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 117 γρ./χλμ.
HONDA ZR–V
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: η/κ + β/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.993 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 143 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 186 Nm/4.500 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 184 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 315 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 184 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 315 Nm >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 1,05 kWh >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: 2 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.568x1.840x1.620 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.657 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 390 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.604 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 173 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,9 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 131 γρ./χλμ.