Dacia Duster: Το οδηγούμε στη Μάλαγα
Ταξιδεύουμε στη Μάλαγα της Ισπανίας για να οδηγήσουμε την τρίτη γενιά του Dacia Duster· του σκληροτράχηλου, αξιόπιστου και best-seller SUV της Dacia.
To Dacia Duster παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2010 και μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να κερδίσει περισσότερες από σαράντα διακρίσεις και να παραχθεί σε περίπου 2,4 εκατομμύρια(!) μονάδες, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι από το εργοστάσιο στο Pitesti της Ρουμανίας προκύπτουν 1.000 Duster την ημέρα, περίπου… ένα κάθε λεπτό. Αποκορύφωμα, το γεγονός ότι το 2022 ανακηρύχθηκε ως το πιο καλοπουλημένο SUV ανάμεσα σε όλες τις κατηγορίες.
Το νέο Dacia Duster βασίζεται στην ευέλικτη πλατφόρμα CMF-B, η οποία παίζει κεντρικό ρόλο στη βιομηχανική πολιτική της Dacia, μιας και την έχουμε συναντήσει στα Sandero, Logan και Jogger, ενώ το μυστικό εδώ ότι αυτό το πάτωμα μπορεί να φιλοξενήσει και συστήματα κίνησης που χρησιμοποιούν ήπιες ή πλήρως υβριδικές τεχνολογίες. Κρατήστε το αυτό και, με δεδομένο ότι πλέον δε θα υπάρχει στην γκάμα το diesel Duster, πάμε να γνωρίσουμε την τρίτη γενιά του, μεταξύ άλλων και ως… hybrid, και φυσικά ως δικίνητο και ως 4x4, που ανέκαθεν ήταν και το αγαπημένο μας!
Dacia Duster: Ας γνωριστούμε
Το νέο Dacia Duster έχει εξελιχθεί πολύ στον σχεδιαστικό τομέα και έχει δεχτεί αρκετές ιδέες από το concept «Bigster», διατηρώντας φυσικά τη γνώριμη σε όλους φυσιογνωμία του. Όλες οι επιφάνειες έχουν δεχτεί επεξεργασία, το καπό έχει αποκτήσει περισσότερες διακριτικές ακμές, τα φωτιστικά σώματα αποτυπώνουν ένα νεωτερισμό σε σχήμα «Υ», κάτι που προκύπτει και στις ζάντες, ενώ υπάρχουν ευθείες και τεθλασμένες γραμμές σε συγκεκριμένα σημεία.
Όσον αφορά τις διαστάσεις του, σημειώστε ότι μιλάμε για ένα SUV με 4.343 χλστ. για το μήκος, 1.813 χλστ. για το πλάτος, 1.616 έως 1.661 χλστ. για το ύψος (εξαρτάται από την έκδοση 4x2 και 4x4 και με ή χωρίς μπάρες οροφής) και με βάρος από 1.276 έως 1.390 κιλά, ανάλογα με την έκδοση.
Το νέο Dacia Duster είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που χρησιμοποιεί ένα υλικό το οποίο οι μηχανικοί του ρουμανικού εργοστασίου ονομάζουν «Starkle». Πρόκειται για 20% επαναχρησιμοποιημένο πολυπροπυλένιο που δεν περιέχει χρώματα, και αυτό σημαίνει ότι το αποτύπωμα άνθρακα από τη διαδικασία παραγωγής του είναι μικρότερο. Τα προστατευτικά των θόλων των τροχών, τα σήματα, τα τρίγωνα στον μπροστινό προφυλακτήρα, οι πρόσθετες εμπρός και πίσω ποδιές είναι μερικά από τα στοιχεία που υιοθέτησαν το συγκεκριμένο υλικό.
Περίπου το 20% του πλαστικού στο Duster τρίτης γενιάς είναι ανακυκλωμένο (8% περισσότερο από το προηγούμενο), ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο από τη συνήθη αναλογία στην κατηγορία. Επίσης, στο μοντέλο δεν υπάρχει διακοσμητικό χρώμιο, ούτε δέρμα ζωικής προέλευσης. Η Dacia αποφάσισε να σταματήσει τη χρήση δέρματος και διακοσμητικού χρωμίου σε όλα τα μοντέλα της, για λόγους σεβασμού προς το περιβάλλον.
Ανοίγοντας τις πόρτες του, αποκαλύπτεται μια πιο σύγχρονη και ευχάριστη καμπίνα, και πάλι όμως λιτή και «τόσο όσο», που να ταιριάζει με το χαρακτήρα του μοντέλου, ενώ τα σκληρά κατά βάση υλικά φαίνεται να έχουν εξαιρετική συναρμογή. Το νέο σύστημα infotainment του Duster, με κεντρική οθόνη αφής 10,1 ιντσών, περιλαμβάνεται από τον βασικό εξοπλισμό της Expression (δεύτερης έκδοσης με βάση τον εξοπλισμό), με βασική την Essential και κορυφαίες τις Extreme και Journey.
Εκτός των παραπάνω περιλαμβάνει ένα συνδεδεμένο σύστημα πλοήγησης, που παρέχει ενημερώσεις για την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο, και ένα ηχοσύστημα με έξι ηχεία. Πέραν αυτών, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων διαθέτει για πρώτη φορά έγχρωμο ταμπλό 7 ιντσών με δυνατότητα προσαρμογής, όπου ο οδηγός μπορεί να εμφανίζει τις πληροφορίες που θεωρεί πιο χρήσιμες. Επιπλέον, προσφέρεται βάση στήριξης smartphone σε όλες τις εκδόσεις, ενώ στην έκδοση Journey υπάρχει και ασύρματος φορτιστής smartphone στο κεντρικό χειριστήριο. Όσον αφορά τον πίσω αποθηκευτικό χώρο, στο Duster τρίτης γενιάς με το μεταξόνιο των 2.657 χλστ. (2.658 το 4x4) υπάρχουν διαθέσιμα από 517 έως 1.696 λίτρα για την προσθιοκίνητη έκδοση και από 450 έως 1.635 λίτρα για την τετρακίνητη.
Dacia Duster: Τέλος το diesel, τρεις επιλογές κινητήρα και hybrid
Στον τομέα των κινητήρων και με το diesel να λάμπει διά… της απουσίας του πλέον, το νέο Duster προσφέρεται με τρεις επιλογές και με βασική την ECO–G 100 των 999 κ.εκ., αφού η Dacia παρέχει επιλογή διπλού καυσίμου σε όλα τα μοντέλα εσωτερικής καύσης, με την ονομασία «ECO–G», στρατηγική η οποία έχει χαρίσει στην εταιρεία ηγετική θέση στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με το εργοστάσιο, όταν κινείται με υγραέριο, το νέο Duster ECO-G100 απελευθερώνει κατά μέσο όρο 10% λιγότερο CO2 από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα.
Μπορεί να διανύσει έως και 1.400 χλμ.(!), με τα δύο ρεζερβουάρ του να χωρούν συνολικά 100 λίτρα (50 λίτρα βενζίνης και 50 λίτρα LPG) και με εκείνο το υγραερίου να βρίσκεται κάτω από το πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, χωρίς να επηρεάζει τη χωρητικότητά του. Ένα κουμπί στο ταμπλό αλλάζει τη λειτουργία από το ένα καύσιμο στο άλλο γρήγορα και ανεπαίσθητα. Αυτή η έκδοση κινητήρα συνδυάζεται αποκλειστικά με το Duster 4x2.
Συνέχεια στην κινητήρια γκάμα με το Duster TCe 130. Είναι η πρώτη φορά που η Dacia χρησιμοποιεί αυτό το σύστημα μετάδοσης κίνησης, το οποίο παρέχει έναν αρχικό βαθμό ηλεκτροκίνησης. Συνδυάζει έναν 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.199 κ.εκ. και έναν ήπιο υβριδικό κινητήρα 48 V. Αυτός ο κινητήρας βοηθά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης όταν το αυτοκίνητο ξεκινά ή επιταχύνει, μειώνοντας τη μέση κατανάλωση και τις εκπομπές CO2 κατά περίπου 10%.
Παρέχει επίσης περισσότερη ισχύ κατά την επιτάχυνση από το υπάρχον μοντέλο TCe 130, καθιστώντας το όχημα πιο αποκριτικό και πιο ομαλό στην οδήγηση. Το αναγεννητικό σύστημα πέδησης φορτίζει την μπαταρία 0,8 kWh χωρίς να κάνει αισθητή διαφορά για τον οδηγό. Σημειώστε ότι η έκδοση TCe 130 διατίθεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων στις εκδόσεις 4x2 και 4x4.
Σχετικά με το Duster HYBRID 140 τώρα, που είναι -αν θέλετε- και το highlight της τρίτης γενιάς, θυμίζουμε ότι είναι το εν λόγω σύστημα μετάδοσης κίνησης το υιοθέτησε η Dacia για το Jogger στις αρχές του 2023. Είναι κατασκευασμένο με τεχνολογίες που έχει δοκιμάσει το γκρουπ Renault και περιλαμβάνει έναν 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.598 κ.εκ., 94 ίππων, δύο ηλεκτρικούς κινητήρες (ένας κινητήρας 49 ίππων και μία γεννήτρια εκκίνησης υψηλής τάσης) και ένα ηλεκτρικά αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (με 4 σχέσεις για τον θερμικό κινητήρα και 2 σχέσεις για τον ηλεκτροκινητήρα).
Αυτή η συνδυασμένη τεχνολογία είναι δυνατή επειδή το σύστημα λειτουργεί χωρίς συμπλέκτη. Κατά το φρενάρισμα, η υψηλή ικανότητα ανάκτησης ενέργειας της μπαταρίας 1,2 kWh (230 V) και η απόδοση του κιβωτίου ταχυτήτων καθιστούν δυνατή την οδήγηση σε πλήρως ηλεκτρική λειτουργία έως και 80% του χρόνου στις πόλεις, γεγονός που μειώνει την κατανάλωση κατά 20% (μικτός κύκλος) έως 40% (αστικός κύκλος). Επιπλέον, ο κινητήρας ξεκινά πάντα με ηλεκτρική ισχύ. Τέλος, σημειώστε ότι το HYBRID 140 συνδυάζεται αποκλειστικά με την 4x2 έκδοση. Κατά τη διάρκεια της οδηγικής μας γνωριμίας στη Μάλαγα, εντός και εκτός δρόμου και σε ρυθμό πραγματικών συνθηκών, η μέση κατανάλωση που είδαμε με την υβριδική έκδοση ήταν στα 6,1 λτ./χλμ.
Dacia Duster: Οδηγώντας
Δεν είναι τυχαίο ότι το Duster ως μοντέλο μας συνοδεύει σε όλες τις απαιτητικές αποστολές και εξορμήσεις μας, με αποκορύφωμα τη δημοσιογραφική κάλυψη των τελευταίων Ράλλυ Ακρόπολις. Από την προηγούμενη κιόλας γενιά του, και ειδικά στην τετρακίνητη έκδοση με τους πολλαπλούς (τέσσερις) συνδέσμους στο πίσω μέρος (ημιάκαμπτος πίσω σε όλες τις 4x2 εκδόσεις), είναι εξαιρετικά αναβαθμισμένο στην ποιότητα κύλισης, κάτι που πλέον στην τρίτη γενιά, και όπως αντιληφθήκαμε στις ασφάλτινες και χωμάτινες διαδρομές στην Ισπανία, είναι ακόμα πιο ορατό.
Το σύστημα διεύθυνσης (τιμόνι 2,8 στροφές από άκρη σε άκρη και κύκλος στροφής 10,86 μέτρα) δεν είναι αυτό που λέμε σπορ, αλλά δε χρειάζεσαι και κάτι παραπάνω από μια τέτοια κατασκευή. Τα φρένα του είναι αποτελεσματικά και ακούραστα σε κάθε περίπτωση, με αεριζόμενους δίσκους 296 χλστ. στο εμπρός μέρος και 280 χλστ. πίσω.
Εκεί όμως όπου πραγματικά ήταν και παραμένει εξαιρετικό είναι εκτός δρόμου. Η τετρακίνηση δουλεύει εξαιρετικά, με το Dacia Duster τρίτης γενιάς να απέχει 217 χλστ. από το έδαφος (209 χλστ. το 4x2) και οι γωνίες προσέγγισης, διαφυγής και ράμπας να ορίζονται σε 31, 36 και 24 μοίρες (24, 36 και 23 αντίστοιχα το 4x4), την ώρα που μπορεί να περάσει από νερό βάθους 350 χλστ. όσον αφορά τη δικίνητη έκδοση και 450 χλστ. την τετρακίνητη. Τέλος και όσον αφορά τις αρνητικές παρατηρήσεις μας, στους δρόμους τις Ισπανίας εντοπίσαμε κάποιους αεροδυναμικούς θορύβους που παρουσιάζονται από τα 90 χλμ./ώρα και πάνω και αφορούν όλη τη γκάμα του μοντέλου.
DACIA DUSTER HYBRID 140
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.598 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 94 ίπποι >ΡΟΠΗ (β/κ): 148 Nm/3.600 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 49 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 140 ίπποι/5.600 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 4+2 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.343×1.813×1.616 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.657 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 517-1.696 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.380 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,1 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 5,0-5,1 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 113-115 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Αναμένεται