Οδηγούμε στη Σκωτία το νέο Toyota Land Cruiser

Το Toyota Land Cruiser ανανεώθηκε διατηρώντας στο ακέραιο όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που δικαίως το εντάσσουν μεταξύ των σπουδαιότερων τετρτακίνητων όλων των εποχών. Το οδηγούμε στη Σκωτία.

Το ολοκαίνουργιο Land Cruiser 250 είναι η τελευταία γενιά ενός μοντέλου που για περισσότερα από εβδομήντα χρόνια έχει αποκτήσει απαράμιλλη φήμη για την αξιοπιστία και την ικανότητά του να αντεπεξέρχεται σε δύσκολες συνθήκες, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Με αυτά ως δεδομένα, η Toyota τονίζει με κάθε πιθανό τρόπο πως το «250» διατηρεί στο ακέραιο αυτά τα γνωρίσματα, ότι θα ταξιδέψει οπουδήποτε, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες και, κυρίως, ότι θα επιστρέψει στην αφετηρία του.

Το «250», που λέγεται και «Light Duty, είναι το Land Cruiser της Ευρώπης. Η γκάμα του μοντέλου συνολικά περιλαμβάνει τη σειρά 300 (Station Wagon), η οποία διατίθεται σε Αφρική, Μέση Ανατολή, Ασία και Ειρηνικό, και το «70» (Heavy Duty), που είναι διαθέσιμο στην Αφρική, στη Μέση Ανατολή και στον Ειρηνικό.

Στα χρόνια που προηγήθηκαν, το Light Duty (που εντάχθηκε στην οικογένεια του Land Cruiser το 1985) πήγε πιο κοντά στο χαρακτήρα του πιο πολυτελούς και μεγαλύτερου «300». Για τη σημερινή συνολική του εικόνα οι Ιάπωνες αποφάσισαν την επιστροφή στην αρχική προσέγγιση, κοινώς έφεραν σε πρώτο πλάνο την πρακτικότητα και την αποτελεσματικότητα έναντι της πολυτέλειας.

Land Cruiser 250: Επιστροφή στις ρίζες

Η ιστορία ξεκίνησε να γράφεται την 1η Αυγούστου του 1951 με το Toyota BJ, όπως ονομαζόταν τότε. Με δράση σε περισσότερες από 170 χώρες και με 11,3 εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι σήμερα (συμπεριλαμβανομένων των αδερφών Lexus LX και GX), η νέα γενιά φέρνει και πάλι στο προσκήνιο την αποτελεσματικότητα σε κάθε πιθανό τερέν, βασίζοντας το «250» στην πλατφόρμα GA-F, η οποία στην πραγματικότητα είναι πλαίσιο τύπου σκάλας.

Σχέση βέβαια με τα τύπου σκάλας πλαίσια του μακρινού παρελθόντος δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και με τον προκάτοχό του, καθώς εδώ η στρεπτική ακαμψία του πλαισίου έχει αυξηθεί κατά 50%, ενώ αυτή του πλαισίου και του αμαξώματος μαζί, κατά 30%.

Το νέο Land Cruiser διαθέτει επιπλέον 84 σημεία συγκόλλησης γύρω από τις πλαϊνές πόρτες και τα κάτω άκρα των ψαλιδιών και, για πρώτη φορά, χρησιμοποιεί δομική κόλλα (συνολικά 11,9 μ.) για να ενισχύσει την ακαμψία στα σημεία όπου έρχονται σε επαφή λαμαρίνες διαφορετικών μερών. Παχιά χαλυβδοελάσματα και υλικά υψηλής αντοχής χρησιμοποιούνται σε στρατηγικά σημεία σε όλο το πλαίσιο για να ενισχύσουν τη στιβαρότητα.

Όλα αυτά θα τα εκτιμήσουν οι σκληροπυρηνικοί offroaders, οι οποίοι μάλλον θα βρουν ενδιαφέρουσα και τη λιτή σχεδίαση εκτός. Ως προς το σχεδιασμό, η Toyota λέει πως κατέληξε σε αυτό το τετραγωνισμένο (πλην των φουσκωμένων φτερών) λιτό αμάξωμα έτσι ώστε αρκετά τμήματά του να επιδιορθώνονται εύκολα (να ήταν γι’ αυτό άραγε αδιάφοροι όταν το ένα μετά το άλλο τα Land Cruiser «έγλειφαν» τα πλαϊνά λασπωμένων νεροφαγωμάτων στη διαδρομή της παρουσίασης;) ή και να αντικαθίστανται με custom επιλογές.

Συνολικά το σχήμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και διαχρονικό, λόγω της απλότητάς του, που το «φέρνει» και κοντά στη λογική ενός επαγγελματικού μοντέλου, αν όχι στις παλιότερες σειρές 40 και 70. Ανάμεσα σε άλλα κοινά του στοιχεία με εκείνους τους προκατόχους του, το «250», εκτός από τις καθαρές επίπεδες επιφάνειες, διατηρεί το μακρύ καπό, το κάθετο παρμπρίζ, τους κοντούς προβόλους και τους χαρακτηριστικούς τραπεζοειδείς θόλους πάνω από τους τροχούς που φορούν ζάντες 18 ή 20 ιντσών.

Τα φωτιστικά σώματα, που ανάλογα με την έκδοση είναι είτε ένα στενόμακρο σετ τριπλών σωμάτων LED είτε μια κλασική διάταξη προβολέων bi-LED με στρογγυλά σώματα μαζί με κάθετα τοποθετημένα φλας, έχουν τοποθετηθεί στο ψηλότερο σημείο της μάσκας, προς αποφυγήν ατυχημάτων. Με το ίδιο σκεπτικό, ψηλά στη γρίλια είναι φαρδιά πλατιά γραμμένη και η λέξη «Toyota». Τέλος, και πάλι, λες και το επάγγελμα του φανοποιού πρέπει να εκλείψει, οι γωνίες των προφυλακτήρων εμπρός/πίσω, που εύκολα θα χτυπήσουν σε κάποιο εκτός δρόμου ζόρι, είναι αποσπώμενες, ενώ αναμενόμενα υπάρχουν προστατευτικές ποδιές και μαρσπιέ.

Ως προς την αεροδυναμική αυτού του σχήματος, η Toyota ναι μεν κάνει λόγο για την αεροτομή στην πέμπτη πόρτα, για τη θέση (πάνω στις πόρτες) και το σχέδιο των καθρεφτών, για ένα κλείστρο στη μάσκα εμπρός, το οποίο σε υψηλές ταχύτητες «σφραγίζει» για να εμποδίζει τη ροή του αέρα στο χώρο του κινητήρα κ.ά., αναμένοντας όμως έγκριση τύπου, δεν κοινοποιεί προς το παρόν την τιμή του αεροδυναμικού συντελεστή.

Δείτε εδώ το νέο Speedzone podcast (EP48)

Land Cruiser 250: Κάτω από το καλούπι

Αρχικά θα καταγράψουμε πως το εσωτερικό εκτός από την κλασική διάταξη των πέντε θέσεων θα έρχεται και σε εκδόσεις με τρίτη σειρά καθισμάτων. Από εκεί και πέρα, η λογική του «χτισίματος» της καμπίνας ακολουθεί και πάλι τη φιλοσοφία της πρακτικότητας, με σκληρά πλαστικά, επίπεδες επιφάνειες, χαμηλό ταμπλό για τη διευκόλυνση της ορατότητας εμπρός και άφθονους χώρους τουλάχιστον για πέντε επιβάτες και τις αποσκευές τους. Ο πίνακας οργάνων είναι πλέον ψηφιακός (9 ή 12,3 ιντσών, ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού) με ευκρινή γραφικά. Το τελευταίο ισχύει και για την οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων (8 ή 12,3 ιντσών), που περιλαμβάνει και την ψηφιακή βοηθό «Hey Toyota» για τον έλεγχο αρκετών ενεργειών με φωνητικές εντολές.

Ασχέτως μεγέθους οθόνης, ο οδηγός έχει πρόσβαση στις «παραδοσιακές» λειτουργίες (κλιματισμό, ήχο κ.ά.) μέσω απτικών διακοπτών, που αποδεικνύονται πολύτιμοι όταν για παράδειγμα… κοπανιέται στις λάσπες και θέλει απλώς να ξεθαμπώσει τα κρύσταλλα ή να αλλάξει θερμοκρασία. Τα διαπιστώσαμε αυτά στα σκωτσέζικα δάση, όπου το να βρεθείς ξαφνικά να περνάς μέσα από ένα ποτάμι, όταν δύο λεπτά νωρίτερα διέσχιζες ένα σεληνιακό τοπίο, είναι απολύτως… αναμενόμενο. Όπως αναμενόμενο χαρακτηρίζουν οι ντόπιοι το γεγονός ότι σε μία μέρα μπορείς να ζήσεις καιρικές συνθήκες ανάλογες των τεσσάρων εποχών του χρόνου.

Εν προκειμένω ήλιο είδαμε σε ένα μικρό τμήμα της επίσης μικρής ασφάλτινης διαδρομής, στην οποία προλάβαμε να σχηματίσουμε μια πρώτη εντύπωση αν μη τι άλλο για την αναβάθμιση που προσφέρει στο μοντέλο το νέο αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων. Οι ήπιες αλλαγές του σχεδόν κρύβουν την ηλικία του βελτιωμένου με νέο τούρμπο μεν, παλιότερου δε τετρακύλινδρου 2.8 των 204 ίππων που εξοπλίζει για την ώρα το «250» (μέσα στο 2025 θα ακολουθήσει μια ήπια υβριδική έκδοση), ενώ οι σχετικά κοντές σχέσεις μετάδοσης βοηθούν στις ικανοποιητικές επιταχύνσεις σε ανοιχτό δρόμο, εκεί όπου το Land Cruiser δεν μπορεί να «κρύψει» το πλαίσιο στο οποίο βασίζεται.

Τα τύπου σκάλας σασί πάντα αδυνατούν να περιορίσουν εντελώς ένα σχετικό τρέμουλο στο αμάξωμα, κάτι που γίνεται και εδώ αισθητό, κυρίως στο πίσω μέρος, με τον άξονα. Πέραν αυτού, η κίνηση εντός δρόμου δεν κρύβει καμία ιδιαιτερότητα, ούτε καν λόγω του ψηλού αμαξώματος, που έχει εξαιρετική ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση. Αυτό φυσικά εκτιμάται μακράν περισσότερο εκτός δρόμου, έστω κι αν ο οδηγός έχει στη διάθεσή του μια ευκρινή (σ.σ.: μέχρι να λασπωθεί τελείως) κάμερα 360 μοιρών, που βοηθά να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκονται τα άκρα του αμαξώματος, αλλά και η γωνία των τροχών του.

Το νέο Land Cruiser δείχνει απολύτως φτιαγμένο για εκτός δρόμου χρήση. Μόνιμη τετρακίνηση με παραδοσιακά διαφορικά Torsen με δυνατότητα κλειδώματος, σχέσεις υποπολλαπλασιασμού, προγράμματα οδήγησης για άμμο, λάσπη, βράχια, χιόνι μέσω του συστήματος Multi-Terrain Select, μεγάλη διαδρομή ανάρτησης (μάλιστα η εμπρός αντιστρεπτική ξεκλειδώνει για ακόμα μεγαλύτερη διαδρομή) και κερασάκι το Crawl Control, ένα σύστημα τύπου cruise control για εκτός δρόμου χρήση, με άμεση επιλογή πέντε ταχυτήτων από έναν περιστροφικό διακόπτη που βρίσκεται δεξιά από το τιμόνι.

Τα πράγματα είναι απλά: το ενεργοποιείς, απομακρύνεις τα πόδια από τα πεντάλ, κατευθύνεις το τιμόνι και όλα τα υπόλοιπα γίνονται μόνα τους. Κυριολεκτικά. Το «250» μπορεί να αναρριχάται σε απίστευτα λασπωμένες και σκαμμένες κάθετες πλαγιές, να κατηφορίζει με σχεδόν ενοχλητικά αργή ταχύτητα χωρίς το παραμικρό γλίστρημα και χωρίς να «ανάβουν» οι αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/πίσω, να παίρνει κλίσεις (όσο επιτρέπουν οι προδιαγραφές του) χωρίς οι τροχοί να αποκλίνουν της πορείας τους και να ανεβοκατεβαίνει με το μικρότερο ρίσκο σε βραχώδεις επιφάνειες.

Τη διαφορά της διαχείρισης κιβωτίου-κινητήρα με τη χρήση του Crawl Control την καταλαβαίνει κανείς όταν επιχειρεί να κινηθεί βασισμένος μόνο στα διαφορικά και στις κοντές σχέσεις στις αντίστοιχες επιφάνειες, όπου μια ελάχιστα κακή εκτίμηση στο γκάζι ή στα φρένα εύκολα φέρνει το αυτοκίνητο εκτός τροχιάς. Και με «χαμένο» κάπου στις λάσπες το νέο τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση, το οποίο αν και ελαφρύ, και επομένως καλό για τέτοιου είδους χρήση, κάποια στιγμή που οι τροχοί στομώνουν από τη λάσπη ή το χιόνι δεν παρέχει την απαιτούμενη πληροφόρηση. Αντίθετα, θα το εκτιμήσει κανείς απεριόριστα σε κάποια βραχώδη επιφάνεια, όπως και στον απλό χωματόδρομο, όπου το Land Cruiser θα κινηθεί σαν στο σπίτι του.

Νέο Land Cruiser: Επιστροφή στα πάτρια

Ο μεσότιτλος δεν έχει σχέση με τα μότο της Toyota περί αξιοπιστίας και ικανότητας του Land Cruiser να πάει παντού και να επιστρέψει στη βάση του (ή μπορεί και να έχει), αλλά με την επιστροφή του ύφους του μοντέλου στο σημείο που το καθιέρωσε παγκοσμίως. Εντελώς ειλικρινά μιλώντας, αν κανείς στο νέο Land Cruiser φαντάζεται ακόμα ένα πολυτελές 5μετρο SUV, ας στραφεί σε κάτι άλλο. Το «250» είναι παιχνίδι, είναι εργαλείο, είναι σοβαρότατο μεταφορικό μέσο, αλλά είναι ακριβώς αυτά, χωρίς να… τάζει περισσότερα.

Η ακριβής σύσταση γίνεται για όσους πιθανόν δε γνωρίζουν. Γιατί οι παλιότεροι ξέρουν πολύ καλά ότι αυτά του τα χαρακτηριστικά το έφτασαν έως και τη σημερινή γενιά, που μπαίνει στην παραγωγή στις αρχές Ιουνίου. 

TOYOTA LAND CRUISER 250

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.744 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 204 ίπποι/3.000-3.400 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 500 Nm/1.600-2.800 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.925x1.980x1.935 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.850 χλστ. > ΓΩΝΙΕΣ (ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ/ΔΙΑΦΥΓΗΣ): 31ο/23ο >ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 215,3 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 408 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.330-2.550 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ* >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 165-170 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ* >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2*

*Εκκρεμεί έγκριση τύπου

Δείτε εδώ το νέο Speedzone podcast (EP48)