Οδηγούμε την Porsche Cayenne E-Hybrid – πιο ώριμη από ποτέ!
Η plug-in υβριδική Porsche Cayenne E-Hybrid αποτελεί την πιο ώριμη έκφραση του εμβληματικού SUV της γερμανικής φίρμας.
Όταν το 2002 εμφανίστηκε για πρώτη φορά η Porsche Cayenne δεν ήταν λίγοι εκείνοι που βιάστηκαν να προεξοφλήσουν την αποτυχία της. Η ίδια της η εμφάνιση επικρίθηκε και όχι άδικα, καθώς οι σχεδιαστές της κλήθηκαν να ενσωματώσουν στοιχεία της διαχρονικής 911 πάνω στο υψηλό αμάξωμα ενός SUV, όπου μάλιστα έπρεπε να διατηρηθεί το περίγραμμα των πλαισίων των θυρών του VW Touareg, στο δάπεδο του οποίου και βασιζόταν. Οποία βλασφημία, αλήθεια!
Την ίδια στιγμή η σφιχτή ανάρτηση της πρώτης εκείνης Cayenne και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά της δεν ταίριαζαν με τον χαρακτήρα ενός SUV, σε μια εποχή μάλιστα που το ζητούμενο για μια 4x4 κατασκευή ήταν ο ατόφιος off road χαρακτήρας. Mπορεί οι συγκεκριμένες επιλογές να της εξασφάλιζαν καλύτερα οδικά χαρακτηριστικά, εν συγκρίσει με άλλα αυτοκίνητα της κατηγορίας της, όμως επ’ ουδενί δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί πως η Cayenne διέθετε τον καθαρόαιμο χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου από το Βάισαχ.
Φυσικά και δεν σου περνούσε η σκέψη να κινηθείς εκτός δρόμου, ενώ η χαμηλή θέση οδήγησης και το έντονα καμπυλωτό αμάξωμα δεν σου έδιναν τη δυνατότητα, κινούμενος στην πόλη, να διακρίνεις με ευκολία τα όρια του αμαξώματος όπως σε ένα τυπικό 4×4 της εποχής. Εντούτοις, το αυτοκίνητο, όχι μόνο στέφθηκε από μια τρομερή εμπορική επιτυχία, αλλά στην ουσία έβγαλε τη γερμανική εταιρεία από τη δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία βρισκόταν.
Τις αδυναμίες της πρώτης γενιάς η εταιρεία τις αντιμετώπισε αποτελεσματικά στις επόμενες δύο σειρές. Η τελευταία, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2017, δεν είναι πλέον αναγκασμένη να μοιράζεται με το Touareg την αρχιτεκτονική στα πάνελ των θυρών, δίνοντας στους σχεδιαστές της να προσδώσουν στην Cayenne πιο δυναμικές αναλογίες και ένα έντονα ανάγλυφο αμάξωμα.
Στην τρίτη αυτή γενιά της Cayenne έχει υιοθετηθεί το αλουμίνιο σε εκτεταμένο βαθμό, όπως και ο χάλυβας υψηλής αντοχής, προκειμένου να συγκρατηθεί το βάρος της κατασκευής. Όσο για την γκάμα των κινητήρων, αυτή απαρτίζεται πλέον αποκλειστικά από υπερτροφοδοτούμενα βενζινοκίνητα σύνολα, καθώς δεν προσφέρεται πλέον η πετρελαιοκίνητη παραλλαγή, ενώ όλες οι εκδόσεις είναι εξοπλισμένες με το οκτώ σχέσεων “Tiptronic S” που υπόσχεται ταχύτερους χρόνους απόκρισης στις αλλαγές.
Το αυτοκίνητο ανανεώθηκε μέσα στο 2023, με το ήπιο redesign να περιλαμβάνει μικρές τροποποιήσεις στο καπό, τους προβολείς, τους προφυλακτήρες, τα φτερά και την πίσω πόρτα. Σε επίπεδο εξοπλισμού, αξίζει να επισημάνουμε πως πλέον όλες οι εκδόσεις προσφέρονται με προβολείς LED Matrix, ενώ στον επιπλέον εξοπλισμό διατίθενται οι αναβαθμισμένοι HD LED Matrix.
Νέο εσωτερικό
Περνώντας στην καμπίνα της Cayenne συναντάμε τα προσδοκώμενα επίπεδα ποιότητας και πολυτέλειας, ενώ το ανασχεδιασμένο ταμπλό παραπέμπει πλέον στην Taycan. Η κεντρική κονσόλα τώρα φιλοξενεί μια σειρά από διακόπτες αφής αλλά και φυσικούς για τον έλεγχο του συστήματος κλιματισμού, όπως επίσης ένα περιστροφικό χειριστήριο. Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα νέο τιμόνι, ο σχεδιασμός του οποίου είναι δανεισμένος από την 911.
Πίσω από την στεφάνη συναντάμε έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων που παραπέμπει στον κλασικό σχεδιασμό με τα αναλογικά όργανα που μας έχει συνηθίσει η γερμανική εταιρεία. Η οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 12,3” είναι όμορφα ενσωματωμένη στο ταμπλό και διαθέτει ένα εξαιρετικά εύπληπτο μενού, ενώ το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν εξοπλισμένο και με μία ακόμα έξτρα οθόνη, μπροστά από τη θέση του συνοδηγού.
Ο τελευταίος μπορεί να έχει πρόσβαση στο σύστημα πολυμέσων, να παρακολουθήσει μια ταινία κλπ, ενώ το κρύσταλλο που καλύπτει την οθόνη, την καθιστά αόρατη στον οδηγό, έτσι ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του.
Οθόνες συναντάμε και στην πίσω σειρά καθισμάτων του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Οι επιβάτες εκεί θα φιλοξενηθούν με άνεση, πλην του μεσαίου που θα χρειαστεί να βολέψει τα πόδια του σε ένα αρκετά ογκώδες κεντρικό τούνελ. Τέλος, στην plug-in έκδοση της δοκιμής μας, ο χώρος αποκευών (545-1.563 λίτρα) κρίνεται ικανοποιητικός, αν και με σχετικά υψηλό κατώφλι φόρτωσης, με το δάπεδό του μάλιστα να είναι ανασηκωμένο 2-3 εκατοστά, σε σχέση με το άνοιγμα της πίσω πόρτας, έχοντας να φιλοξενήσει από κάτω την μπαταρία και το ρεζερβουάρ των 75 λίτρων, όταν στα μη εξηλεκτρισμένα μοντέλα ο χώρος αποσκευών διαμορφώνεται στα 698 λίτρα (1.708 λίτρα με πεσμένα καθίσματα).
Η γκάμα της Porsche Cayenne
Στο πλαίσιο της ανανέωσης της εν λόγω γενιάς αναβαθμίστηκαν επίσης τα κινητήρια σύνολα του μοντέλου. Η βασική έκδοση φοράει έναν 3λιτρο V6 βενζινοκινητήρα, με απόδοση 353 ίππων και μέγιστη ροπή 500 Nm (επιπλέον 14 ίππους και 50 Nm από την έκδοση προ facelift), ενώ ένα σκαλί πιο πάνω συναντάμε την Cayenne S που εφοδιάζεται με έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα V8 4,0 λίτρων , ο οποίος αποδίδει 474 ίππους και 600 Nm ροπής.
Τη γκάμα συμπληρώνουν τρεις plug-in εκδόσεις. Οι δύο εξ αυτών φοράνε τον 3λιτρο της βασικής έκδοσης, όπως στο αυτοκίνητό μας (Cayenne E-Hybrid) o οποίος για την περίσταση αποδίδει 304 ίππους, ενώ στην έκδοση S E-Hybrid φτάνει τα 353 PS.
Στην απόδοση του θερμικού συνόλου προστίθεται εκείνη του ηλεκτροκινητήρα, που στη νέα γενιά αυξήθηκε από τα 100 στα 130 kW. Έτσι, για τις δύο αυτές εκδόσεις, η συνδυαστική ισχύς διαμορφώνεται στους 470 και 519 ίππους, ενώ η μέγιστη ροπή στα 650 και 750 Nm, αντίστοιχα. Στην κορυφή της γκάμας συναντάμε την επίσης επαναφορτιζόμενη έκδοση Turbo E-Hybrid, με τα στοιχεία της απόδοσης αντίστοιχα να αγγίζουν τους 739 ίππους και τα 950 Nm ροπής!
Πώς ανταποκρίνεται όμως στην πράξη το κινητήριο σύνολο της “δικής μας” E-Hybrid; Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, πως τα 2.500 κιλά της κατασκευής επιταχύνονται από τη στάση, με τα 100 χλμ./ώρα να φτάνουν μέσα σε μόλις 4,9 δλ., και την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου να διαμορφώνεται στα 254 χλμ./ώρα.
Ο ηλεκτροκινητήρας έχει αναμφίβολα ένα σημαντικό ρόλο στις εξαιρετικές επιδόσεις του αυτοκινήτου, το οποίο μπορεί να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά με ταχύτητες έως 135 χλμ./ώρα. Η επίσημη ηλεκτρική αυτονομία φτάνει στα 66-74 χλμ. και στην πόλη στα 90 χλμ. Στην πράξη τα 70 ηλεκτρικά χιλιόμετρα αποτελούν εύκολα μια εφικτή πραγματικότητα, έτσι που να καλύπτεται εύκολα το μεγαλύτερο μέρος των καθημερινών μετακινήσεων.
Από εκεί και πέρα, εφόσον εξαντληθεί η μπαταρία, η κατανάλωση κυμαίνεται σε απόλυτα λογικά πλαίσια, στην περίπτωσή μας είδαμε στη διάρκεια της δοκιμής τιμές από 7,2 έως 10,8 λτ./100 χλμ., με μια μέση τιμή 8,7 λτ.100 χλμ., αριθμός που μπορεί σαφώς να εκτοξευθεί αν κάποιος αποφασίσει να κινηθεί σε αγωνιστικούς ρυθμούς.
Καρδιά του υβριδικού συστήματος αποτελεί η μπαταρία των 25,9 kWh (21,8 οι ωφέλλιμες κιλοβατώρες), η φόρτιση της οποίας μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα σε 2,5 ώρες σε φορτιστή 9,6 kW ή σε 2,2 ώρες σε wallbox “11άρη” φορτιστή. Όπως στην πλειονότητα των επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων, έτσι κι εδώ δεν παρέχεται η δυνατότητα ταχυφόρτισης με συνεχές ρεύμα.
Στο δρόμο
Αφήνοντας κατά μέρος το εξηλεκτρισμένο κομμάτι της Cayenne, το ενδιαφέρον εντοπίζεται φυσικά στα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Ο οδηγός, όταν βρίσκεται σε… πολεμική διάθεση μπορεί να επιλέξει από το μικρό περιστροφικό χειριστήριο πάνω στο τιμόνι στο τιμόνι ένα εκ των προγραμμάτων Sport και Sport Plus που αναλόγως διαμορφώνουν τα χαρακτηριστικά απόκρισης των χειριστηρίων, του αυτόματου κιβωτίου των 8 σχέσεων και φυσικά του κινητήρα.
Πιο πολεμικός είναι και ο ήχος του τελευταίου στη λειτουργία Sport Plus, όπου το αυτοκίνητο ξεδιπλώνει όλα του τα οδικά χαρίσματα. Στην προκειμένη περίπτωση, όπου η Cayenne της δοκιμής φορούσε την έξτρα αερανάρτηση (χρεώνεται με 2.815 ευρώ), η ανάρτηση γίνεται αρκετά πιο σφιχτή (όχι όμως και ανοχλητική) ελέγχοντας ακόμα πιο αποτελεσματικά τις έτσι κι αλλιώς περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος. Αντίστοιχα, οι αλλαγές του κιβωτίου πραγματοποιούνται σαφώς πιο γρήγορα και αν ο οδηγός επιθυμεί τον απόλυτο έλεγχο, μπορεί επιλέξει την επιθυμητή σχέση μέσα από τα paddles πίσω από τη στεφάνη του τιμονιού.
Το τιμόνι είναι άμεσο αλλά και πλούσιο σε πληροφόρηση, το κράτημα του αυτοκινήτου εντυπωσιάζει, με τα θηριώδη ελαστικά (285/45 R21 εμπρός, 305/40 R21 πίσω) να συμβάλουν στα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης της κατασκευής, ενώ και τα φρένα ανταποκρίνονται στο ύψος των περιστάσεων, όντας αποτελεσματικά και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση.
Εν κατακλείδι, η επαναφορτιζόμενη υβριδική Cayenne E-Hybrid αποτελεί ένα εξαιρετικά φιλικό αυτοκίνητο για τις καθημερινές μετακινήσεις και συνάμα οικονομικό στη χρήση. Επιπλέον, εάν το επιθυμήσει ο κάτοχός της, θα μεταμορφωθεί σε ένα όχημα που θα του προσφέρει ισχυρές δόσεις αδρεναλίνης.
Το σύνολο είναι εξαιρετικά ραφιναρισμένο, σε σχέση με προηγούμενες γενιές του μοντέλου, ενώ η συγκεκριμένη έκδοση E-Hybrid, όχι μόνο αποτελεί μια ισορροπημένη επιλογή, όσο αφορά το κομμάτι των προσφερόμενων επιδόσεων, σε συνάρτηση με τις περιβαλλοντικές επιταγές της εποχής, αλλά αντιπροσωπεύει και την πιο προσιτή έκδοση του μοντέλου._Μ.Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Porsche Cayenne E-Hybrid
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 2.995 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 304/5.400-6.400 ίπποι/σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 420 Nm/1.400–4.800σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 176 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 460 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 470 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 650 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 25,9/21,8 kWh (gross/net) >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.930×1.983×1.696 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.895 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 545-1.563 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.500 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 254 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ: 1,5-1,8 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 33-42 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ: 66-74 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 140 λεπτά (11 kW)