Οδηγήσαμε το Fisker Ocean με την αυτονομία των 701 χλμ. και… μπερδευτήκαμε

H Fisker προσπαθεί να δώσει το δικό της στίγμα στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό πεδίο των ηλεκτρικών SUV με το εντυπωσιακό αλλά και αμφιλεγόμενο Ocean.

Η ανερχόμενη κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων αποκτά ακόμα ένα μέλος για την ευρωπαϊκή αγορά. Εν προκειμένω, πίσω από το άγνωστο για τους πολλούς όνομα της Fisker κρύβεται μια ενδιαφέρουσα προϊστορία. Ήταν το 2008 όταν παρουσιάστηκε στην Έκθεση του Ντιτρόιτ το καλιφορνέζικο Fisker Karma, το οποίο ήταν ό,τι πιο πρωτοποριακό μπορούσε να επιδείξει τότε η αυτοκινητοβιομηχανία.

Επρόκειτο για μια σύμπραξη της Fisker Automotive και της Quantum Technologies, ενώ εμπνευστής του ήταν ο 60χρονος σήμερα Δανός σχεδιαστής αυτοκινήτων Χένρικ Φίσκερ, που στο παρελθόν είχε υπογράψει αυτοκίνητα όπως τα BMW Z8 ; X5 και Aston Martin DB9 ; V8 Vantage.

Ο Φίσκερ φυσικά υπέγραφε τον δυναμικό σχεδιασμό του Karma, όμως ήταν τα μηχανολογικά μέρη του αυτοκινήτου που παρουσίαζαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς αντιπροσώπευε ένα υψηλών επιδόσεων σεντάν, φιλικό προς το περιβάλλον. Τότε, λοιπόν, που η τεχνολογία των μπαταριών δεν μπορούσε να εξασφαλίσει μια ικανοποιητική αυτονομία για ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, το Karma υιοθέτησε τη λύση του Range Extender, όπου ένας θερμικός κινητήρας φρόντιζε για τη φόρτιση της σχετικά μικρής μπαταρίας του αυτοκινήτου.

Η τελευταία εξαντλείτο ύστερα από περίπου 50-80 χλμ., που ήταν υπεραρκετά για καθημερινές ηλεκτρικές μετακινήσεις, το αυτοκίνητο όμως μπορούσε να συνεχίσει χωρίς το άγχος της αναζήτησης φορτιστή. Εξίσου «ψαγμένο» ήταν το αυτοκίνητο και όσον αφορά την επιλογή των υλικών της καμπίνας, με ξύλο από καμένους κορμούς, πατάκια από φυτικές ίνες και animal free επενδύσεις στα καθίσματα, κάτι πρωτοποριακό για την εποχή. Για διάφορους λόγους το όλο πρότζεκτ απέτυχε, και το Φεβρουάριο του 2014 ο εξοπλισμός του εργοστασίου στο Ντελαγουέρ των ΗΠΑ πωλήθηκε στο κινεζικό Wanxiang Group.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: ΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟ FISKER KARMA;

Fisker Ocean

O Χένρικ Φίσκερ δεν εγκατέλειψε το όνειρό του για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου επιδόσεων που να σέβεται το περιβάλλον, και στις αρχές του 2020, ως πρόεδρος και CEO πλέον της καλιφορνέζικης Fisker Inc., παρουσίασε στην έκθεση τεχνολογίας CES το Ocean, ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV στο μέγεθος του Tesla Model Y.

Χρειάστηκαν μερικά χρόνια μέχρι το αυτοκίνητο να μπει στην παραγωγή, και στα τέλη του 2023 μας δόθηκε η δυνατότητα να το οδηγήσουμε στη Δανία, στο πλαίσιο της προκριματικής διαδικασίας του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Κατασκευάζεται, μάλιστα, σε ευρωπαϊκό έδαφος, και πιο συγκεκριμένα από την αυστριακή Magna Steyr (στην ίδια γραμμή που μέχρι πρότινος παραγόταν η BMW 530e), και αρχικά διατίθεται σε επτά αγορές της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης.

Το αυτοκίνητο είναι πολύ εντυπωσιακό, με τον όμορφο σχεδιασμό του κατά γενική ομολογία να παραπέμπει σε ένα μεγεθυσμένο Range Rover Evoque. Πέρα από την κομψή του εμφάνιση, το Ocean διαθέτει ενδιαφέροντα μηχανικά μέρη, κάποιες πολύ έξυπνες επιλογές στη διαμόρφωση του εσωτερικού του και στην επιλογή των υλικών, αλλά και μια κορυφαία αυτονομία.

Η εταιρεία τοποθετεί το μοντέλο απέναντι στα αντίστοιχα μεσαία SUV των Audi, BMW και Tesla. Θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις, τη low-range και τη high-range που οδηγήσαμε, η οποία χάρη σε μία μπαταρία νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NMC) χωρητικότητας 113 kWh από την κινεζική CATL, μπορεί να διανύσει 701 χλμ. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η μέγιστη ισχύς φόρτισης θα φτάνει τα 250 kW, και σε αυτή την περίπτωση η αναπλήρωση του συσσωρευτή με ενέργεια σε σταθμό DC θα διαρκεί μόλις 33 λεπτά.

Fisker Ocean

Περνώντας στο ευρύχωρο εσωτερικό, σου κεντρίζουν το ενδιαφέρον τόσο η επιλογή των υλικών όσο και ο σχεδιασμός, με μερικές πρωτότυπες λύσεις, αλλά και κάποιες περίεργες επιλογές. Όπως για παράδειγμα το ότι δεν υπάρχει ντουλαπάκι στον συνοδηγό. Πληροφορηθήκαμε όμως στη συνέχεια πως προσφέρονται κρυφοί αποθηκευτικοί χώροι κάτω από τα εμπρός καθίσματα.

Όπως στα περισσότερα αυτοκίνητα της κατηγορίας, στο ταμπλό κυριαρχεί μία μεγάλη κεντρική οθόνη, εν προκειμένω 17,1 ιντσών. Στη βάση της συναντάμε κάποιους αναλογικούς διακόπτες, οι οποίοι παραμένουν στη θέση τους όταν η οθόνη περιστραφεί σε οριζόντια διάταξη (για την εν στάσει παρακολούθηση μιας ταινίας, εξού και τη λειτουργία αυτή που προσφέρεται στις ακριβότερες εκδόσεις την αποκαλεί «Hollywood Mode»), κάτι που συναντήσαμε επίσης στο BYD Seal. Ευπρόσδεκτο είναι το γεγονός ότι για την πληροφόρηση του οδηγού υπάρχει μία μικρή οθόνη πάνω από την κολόνα του τιμονιού, στα δεξιά της οποίας έχει μεταφερθεί και ο επιλογέας του κιβωτίου.

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Το εσωτερικό αποπνέει συνολικά απλότητα, χωρίς όμως το τελικό αποτέλεσμα να δείχνει φθηνό. Και στο Ocean, όπως στο Karma, ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί στον οικολογικό χαρακτήρα των περισσότερων υλικών της καμπίνας. Για παράδειγμα, οι μοκέτες και οι επενδύσεις των καθισμάτων προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά που έχουν συλλεγεί από τη θάλασσα. Στην ίδια λογική, τα διακοσμητικά του ταμπλό δεν έχουν οποιουδήποτε είδους επιστρώσεις, διευκολύνοντας έτσι τη διαδικασία της παραγωγής τους αλλά και την ανακύκλωσή τους.

Στα ενδιαφέροντα εξοπλιστικά στοιχεία του Ocean συγκαταλέγεται η ανοιγόμενη ηλιοροφή SolarSky, εξελιγμένη από τη Webasto, η οποία περιλαμβάνει φωτοβολταϊκά πάνελ και σε μια ηλιόλουστη περιοχή μπορεί να προσθέσει 1.500-2.000 χιλιόμετρα ετησίως στην αυτονομία του αυτοκινήτου· επίσης, τα δύο διαθέσιμα τραπεζάκια για οδηγό και συνοδηγό και οι δύο θέσεις επαγωγικής φόρτισης για κινητά. Στα γκάτζετ σημειώστε και το California Mode, που ανοίγει ταυτόχρονα με το πάτημα ενός διακόπτη την ηλιοροφή και όλα τα παράθυρα, συμπεριλαμβανομένων των φινιστρινιών στις πίσω κολόνες και το παρμπρίζ της πέμπτης πόρτας.

Υπερωκεάνιο…

Ήρθε όμως η ώρα να δούμε πώς συμπεριφέρεται στο δρόμο ο πληθωρικός «Ωκεανός» της Fisker. Τα πρώτα στοιχεία που σε ξενίζουν έχουν να κάνουν με τον έντονο βόμβο που παράγεται από ένα εξωτερικό ηχείο προκειμένου να επιστήσει την προσοχή των πεζών, αλλά και η κάπως υψηλή θέση του παρμπρίζ. Επίσης παρατηρήσαμε κάποια «bugs» στην οθόνη του infotainment, αλλά τέτοια προβλήματα νεότητας συναντάμε πλέον και στα αυτοκίνητα καταξιωμένων κατασκευαστών. Πάντως για το συγκεκριμένο θέμα υπάρχει έντονη κριτική και πολλοί αμφισβητούν τη δυνατότητα της εταιρείας να επιλύσει αποτελεσματικά όλα αυτά τα προβλήματα με ένα απλό update στο λογισμικό του αυτοκινήτου.

Οι 468 ίπποι που παράγονται από τους δύο ηλεκτροκινητήρες (564 στη λειτουργία Boost) και η μέγιστη ροπή των 694 Nm (737 στη λειτουργία Boost) πραγματικά εκτοξεύουν την κατασκευή των περίπου 2,5 τόνων, με τα 100 χλμ./ώρα να έρχονται σε μόλις 4 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου διαμορφώνεται στα 205 χλμ./ώρα. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα οδήγησης, τα οποία η Fisker -που και εδώ έρχεται να πρωτοτυπήσει- αποκαλεί Earth, Fun και Hyper.

Fisker Ocean

Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, το τελευταίο είναι και το πρόγραμμα που εξασφαλίζει τις υψηλότερες επιδόσεις, όπου αντίστοιχα η ανάρτηση γίνεται ιδιαίτερα σφιχτή, προκειμένου να ελεγχθούν οι κλίσεις της κατασκευής, δεδομένης και της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος (180 χλστ. με τους έξτρα τροχούς των 22 ιντσών που φορούσε το αυτοκίνητό μας – 165 χλστ. με τους στάνταρντ 20άρηδες).

Το τιμόνι παρέχει μια ικανοποιητική αίσθηση, αν και οι άνθρωποι της εταιρείας μάς ανέφεραν πως οι ρυθμίσεις των χειριστηρίων δεν ήταν οι τελικές που θα διαθέτουν τα αυτοκίνητα παραγωγής. Στο όριο, το βάρος του Ocean οδηγεί σε υποστροφικά φαινόμενα, όπως επιβεβαιώθηκε στη δοκιμή αποφυγής ταράνδου που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του Tannistest στη Δανία, εντούτοις η επίδοση του αυτοκινήτου με ταχύτητα εισόδου 71 χλμ./ώρα κρίνεται απόλυτα ικανοποιητική. Από εκεί και πέρα, το Fisker είναι εξοπλισμένο με όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.

Fisker Ocean

Το μέλλον

Μπορεί να είναι έως ένα βαθμό ανάμικτες οι προσλαμβάνουσές μας από την πρώτη επαφή με το Fisker Ocean, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις δεν απέπνεε τον ραφιναρισμένο χαρακτήρα που προσφέρει ο ανταγωνισμός, εντούτοις είναι ευπρόσδεκτη η προσπάθεια του νέου αυτού κατασκευαστή να καινοτομεί (αυτή τη στιγμή εξετάζεται η κατασκευή μιας έκδοσης του μοντέλου με δυνατότητα γρήγορης εναλλαγής της μπαταρίας), καθώς προσφέρει ένα αυτοκίνητο το οποίο ξεχωρίζει σε σχεδιαστικό και τεχνολογικό επίπεδο και ταυτόχρονα, σύμφωνα με την εταιρεία, στον κύκλο ζωής του είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον από άλλους ηλεκτρικούς και μη ανταγωνιστές του.

Σε όλα αυτά σημειώστε την ενδιαφέρουσα τιμή του, περί τα 47.000 ευρώ (στη Γερμανία) στη βασική του έκδοση και στα 69.000 για την κορυφαία εκδοχή. Μένει να δούμε πώς όλες αυτές οι νεοφυείς εταιρείες θα καταφέρουν να επιβιώσουν και εν συνεχεία να εξαπλωθούν και σε άλλες μικρότερες αγορές, σαν τη δική μας._ Μ. Σ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Fisker Ocean

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 564 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 737 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 113 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.774x1.982x1.631χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.921 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 476/918 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.422 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,0 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 205 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,3-18,5 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 701 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 250 kW >ΤΙΜΗ: Από 47.000 ευρώ

Fisker Ocean