Renault 5 E-Tech electric: Η ηλεκτρική επιστροφή του γαλλικού θρύλου
Την έκθεση της Γενεύης αξιοποίησε o Γάλλος κατασκευαστής προκειμένου να παρουσιάσει την έκδοση παραγωγής του αναβιωμένου και ηλεκτρικού πλέον Renault 5 E-Tech electric.
Η επάνοδος του Renault 5 στο πρόσωπο του Renault 5 E-Tech electric είναι γεγονός και δείχνει πως αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία, ώστε το κοινό να μπορέσει να συνδεθεί συναισθηματικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τεχνολογία η οποία μέχρι σήμερα αντιμετωπίζεται από την πλειονότητα των αγοραστών με σκεπτικισμό. Ο Luca de Meo, ο Διευθύνων Σύμβουλος Renault Group έχει… προϊστορία στην αναβίωση θρύλων της αυτοκίνησης (βλέπε VW Beetle και Abarth) στη διάρκεια της καριέρας του και με τη μετάβασή του στη γαλλική φίρμα δεν θα μπορούσε να αντισταθεί και να μην αξιοποιήσει διαμάντια, σαν το Renault 5, από την παρακαταθήκη της γαλλικής φίρμας.
Ιδού πως ο ίδιος περιγράφει τη διαδικασία ανάπτυξης του νέου Renault 5: “Μερικά προϊόντα είναι μαγικά. Δεν χρειάζονται ατελείωτες συζητήσεις, οπότε εύκολα όλοι συμφωνούν για το τι πρέπει να γίνει. Και απλώς το κάνουν. Δεν υπάρχει αδράνεια. Όταν μια εταιρεία αναβιώνει ένα αυτοκίνητο που άφησε τόσο υπέροχες αναμνήσεις, ρίχνουν μια τεράστια ποσότητα ενέργειας σε αυτό. Αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζεται από τους πελάτες, καθώς αντιλαμβάνονται την αγάπη που επενδύθηκε στο αυτοκίνητο”.
Το αυθεντικό Renault 5, το οποίο παράχθηκε από το 1972 έως το 1985, ήταν ένα αυτοκίνητο που φημιζόταν για την πρωτοποριακή σχεδίαση, την ευελιξία και τη χαμηλή του κατανάλωση. Πιο συγκεκριμένα, το Renault 5 κατάφερε να κινείται καταναλώνοντας κάτω από το συμβολικό όριο των 5 λίτρων/100 χλμ., κινούμενο με 90 χλμ./ώρα, ενώ παρήχθη ακόμα και σε ηλεκτρική έκδοση ήδη από το 1974, με αυτονομία 110 χλμ.! Συνεχίζοντας, λοιπόν, αυτήν την κληρονομιά, το Renault 5 E-Tech electric φιλοδοξεί να αποτελέσει μια απάντηση στις περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας.
Το αυτοκίνητο αποτελεί για τον Όμιλο Renault ένα εμβληματικό προϊόν που υπηρετεί τη στρατηγική ανάκαμψης “Renaulution”, βασίζεται δε στο ομώνυμο πρωτότυπο που παρουσιάστηκε πριν από τρία χρόνια. Σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία, το ηλεκτρικό Renault 5 θα διαθέτει μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή που θα ξεκινά από περίπου 25.000 €. Για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα, η εταιρεία αξιοποίησε το πλήρες φάσμα της διαθέσιμης τεχνογνωσίας από τη Renault, την Ampere (το παρακλάδι του Ομίλου Renault που ειδικεύεται στα ηλεκτρικά οχήματα και το λογισμικό) και την Mobilize.
Ξεχωριστός σχεδιασμός
Όταν το Renault 5 κυκλοφόρησε στις αρχές της δεκαετίας του ’70, ξεχώριζε από την υπόλοιπη κυκλοφορία, καθώς υιοθετούσε μια σειρά από πρωτόγνωρες για την εποχή σχεδιαστικές και επιλογές, όπως για παράδειγμα οι μεγάλοι πλαστικοί προφυλακτήρες του, όταν τα αυτοκίνητα της εποχής έφεραν λεπτεπίλεπτους νίκελ προφυλακτήρες. Προσθέστε τις καθαρές γραμμές του αμαξώματος, τα έντονα χρώματα και τους μεγάλους ορθογώνιους προβολείς, που του προσέδιδαν μια ανθρώπινη εμφάνιση. Το αυτοκίνητο έγινε μονομιάς “hit” ιδίως μεταξύ των νέων, ενώ εξόχως αγαπητό υπήρξε και από το γυνακείο αγοραστικό κοινό.
Η ομάδα σχεδιασμού είχε μπροστά της ένα προφανές ατού, αλλά και μια μεγάλη πρόκληση, πώς δηλαδή να αναβιώσει ένα τόσο εμβληματικό αυτοκίνητο, το οποίο ύστερα από μισό αιώνα και πλέον διατηρεί τη δημοτικότητά του. Σε κάθε περίπτωση το σχήμα του θα έπρεπε, όπως και τότε, να προκαλεί συναισθήματα με την παρουσία του στον δρόμο. Για το σκοπό αυτό υιοθετήθηκε ένα «ρετροφουτουριστικό» στυλ, φωτεινά χρώματα, προβολείς που να παραπέμπουν στο πρωτότυπο, όπως και τα κάθετα πίσω φώτα, ανάγλυφα φτερά κλπ.
Επιπλέον η γρίλια εξαερισμού στο καπό του αρχικού αυτοκινήτου έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σήμερα, είναι ένας δείκτης φόρτισης με τη μορφή του αριθμού 5. Όταν ο οδηγός πλησιάζει το όχημα, ανάβει, απεικονίζοντας τη στενή αλληλεπίδραση ανθρώπου και μηχανής. Ένα άλλο παράδειγμα εξανθρωπισμένης διεπαφής είναι η ακολουθία υποδοχής των προβολέων LED σε σχήμα κόρης, που «κλείνουν το μάτι» στον οδηγό.
Φυσικά, το Renault 5 E-Tech electric δείχνει μοντέρνο από κάθε άποψη, ενώ ξεχωρίζουν οι μεγάλοι τροχοί 18″ και οι μικροί του πρόβολοι. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά υπήρχαν ήδη στο εκθεσιακό αυτοκίνητο του 2021. Από πλευράς διαστάσεων το αυτοκίνητο βρίσκεται ανάμεσα στο Twingo (το οποίο είναι κατά 30 εκ πιο κοντό) και το Clio (9 εκ μακρύτερο).
Το μήκους 3,92 μ. Renault 5 E-Tech electric είναι το πρώτο όχημα που βασίζεται εξ ολοκλήρου στην πλατφόρμα AmpR Small, η οποία προορίζεται για ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας Β. Το μακρύ μεταξόνιο (2,54 μ), εξασφαλίζει άνετους χώρους για επιβάτες αλλά και πορτ μπαγκάζ ικανής μεταφορικής ικανότητας (326 λίτρα). Επιπλέον χωρητικότητα αποθήκευσης 19 λίτρων παρέχεται από διάφορους μικροχώρους μέσα στην καμπίνα. Αυτός ο χώρος μπορεί να διαμορφωθεί και να προσαρμοστεί χρησιμοποιώντας αξεσουάρ που κατασκευάζονται σε εκτυπωτές 3D.
Το συναίσθημα που αποπνέει από την εξωτερική σχεδίαση του νέου Renault 5 καθρεφτίζεται και στο εσωτερικό. Το ταμπλό συνδυάζει τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά των παλαιότερων γενεών του Renault 5: για παράδειγμα, τη δομή δύο επιπέδων, τις εγκάρσιες ραβδώσεις στις επενδύσεις του ταμπλό και τον ορθογώνιο πίνακα οργάνων με στρογγυλεμένες άκρες. Αντίστοιχα, η εντυπωσιακά μοντέρνα σχεδίαση των καθισμάτων είναι στην πραγματικότητα άμεσα εμπνευσμένη από το εμβληματικό R5 Turbo.
Η διπλή οριζόντια οθόνη ακολουθεί το πνεύμα της εποχής. Ο οδηγός έχει προστά του έναν ψηφιακό πίνακας οργάνων 10 ιντσών (7 ιντσών στο βασικό μοντέλο), με δυνατότητα επιλογής πέντε διαφορετικών προβολών. Δίπλα της, η κεντρική οθόνη πολυμέσων έχει μέγεθος 10″ σε όλες τις εκδόσεις. Τα γραφικά και η ηχητική σχεδίαση της ακολουθίας καλωσορίσματος αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το ινστιτούτο μουσικής και ήχου Ircam και τον Jean-Michel Jarre.
Ο διάσημος καλλιτέχνης, συνθέτης και συγγραφέας είναι πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής με πάθος για την τεχνολογία. Επίσης ανέπτυξε τον ήχο που εκπέμπεται από το αυτοκίνητο σε ταχύτητες κάτω από 30 χλμ./ώρα προειδοποιώντας τους πεζούς για την παρουσία του αυτοκινήτου.
Το Renault 5 E-Tech electric κάνει το ντεμπούτο του Reno. Πρόκειται για ένα διαδραστικό avatar που αναπτύχθηκε από τη Renault για να προσφέρει στους επιβάτες μια ευχάριστη αλληλεπίδραση, καθώς θα μπορεί να ανταποκρίνεται σε ερωτήματα και εντολές όπως: “Hey Reno, προγραμματίστε μια χρέωση για τις 8 π.μ. αύριο” ή “Hey Reno, πώς μπορώ να αυξήσω την εμβέλειά μου;” κλπ
Στον τομέα της ασφάλειας, το Renault 5 E-Tech electric διαθέτει ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS) όπως το adaptive cruise control και το Active Driver Assist, με χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.
Η ηλεκτρική καρδιά του Renault 5 E-Tech electric
Κάτω από το καπό, ο κινητήρας του Renault 5 E-Tech electric είναι πιο συμπαγής από τους κινητήρες του Megane E-Tech electric και του Scenic E-Tech electric, στους οποίους βασίζεται και θα προσφέρεται σε τρεις παραλλαγές ισχύος 95, 120 και 150 ίππων, με τη ροπή τους αντίστοιχα να διαμορφώνεται στα 215, 225 και 245 Nm.
Το Renault 5 E-Tech electric θα είναι διαθέσιμο με δύο μπαταρίες ιόντων λιθίου. Η μεγαλύτερη, η οποία θα είναι και η μοναδική διαθέσιμη στο λανσάρισμα του αυτοκινήτου, έχει χωρητικότητα 52 kWh και προσφέρει αυτονομία έως και 400 χλμ. κατά το πρότυπο WLTP. Η μικρότερη έχει χωρητικότητα 40 kWh εξασφαλίζοντας αντίστοιχα αυτονομία έως 300 χλμ.
Και οι δύο χρησιμοποιούν την τεχνολογία NMC (Νικελίου Μαγγανίου Κοβαλτίου), που προσφέρει σήμερα την καλύτερη ενεργειακή πυκνότητα. Η φόρτιση του αυτοκινήτου θα πραγματοποιείται σε εναλλασόμενο ρεύμα στα 11 kW και σε συνεχές στα 80 ή 100 kW, ανάλογα με την έκδοση.
Το Renault 5 E-Tech electric, μάλιστα, υιοθετεί στις δύο πιο ισχυρές εκδόσεις έναν νέο αμφίδρομο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος, ο οποίος θα επιτρέπει στο αυτοκίνητο να τροφοδοτεί με ρεύμα το σπίτι όταν η τιμή του ρεύματος είναι πιο υψηλή, στις ώρες αιχμής.
Στο δρόμο
Το αυτοκίνητο, σύμφωνα με τη Renault είναι ιδιαίτερα ευέλικτο (κύκλος στροφής 10,3 μ.), χάρη στη βελτιστοποιημένη μπροστινή του ανάρτηση, ενώ είναι πραγματικά εντυπωσιακό για αυτοκίνητο της κατηγορίας ότι στον πίσω άξονα υιοθετήθηκε ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, με τα οφέλη να αντανακλώνται στην άνεση την οδική συμπεριφορά αλλά επίσης στην αύξηση του διαθέσιμου χώρου για την μπαταρία.
Στον τομέα των επιδόσεων, η πιο ισχυρή έκδοση των 150 ίππων επιταχύνει από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 8 δευτερόλεπτα και από τα 80 στα 120 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 7 δευτερόλεπτα, επίδοση απόλυτα ικανοποιητική για ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει 1.450 κιλά (1.350 με τη μικρότερη μπαταρία). Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα.
Εκδόσεις
Το Renault 5 E-Tech electric θα είναι διαθέσιμο σε 5 αποχρώσεις, δύο από τις οποίες (Pop Yellow και Pop Green είναι απολύτα εμβληματικές), οι οποίες είναι άμεσα εμπνευσμένα από δύο χρώματα που υπήρχαν στον κατάλογο της δεκαετίας του 1970 και που συνδέονται για πάντα στη συλλογική μνήμη με το Renault 5. Μάλιστα, το Pop Green θα είναι διαθέσιμο κατόπιν παραγγελίας χωρίς επιπλέον χρέωση.
Λιγότερο πληθωρικές αλλά εξίσου στιλάτες, οι άλλες τρεις αποχρώσεις είναι: Pearl White, Starry Black και Midnight Blue. Η δίχρωμη βαφή με την Starry Black οροφή είναι επίσης διαθέσιμη με τα κορυφαία επίπεδα εξοπλισμού (Iconic Cinq) και τη μεσαία (Techno).
Ο Όμιλος Renault έχει δεσμευτεί να παράγει το ηλεκτρικό Renault 5 E-Tech – και την μπαταρία του – στη Γαλλία από το καλοκαίρι του 2025. Τα οχήματα και οι μπαταρίες θα συναρμολογούνται στο εργοστάσιο του Douai, το οποίο ήταν ένας από τους χώρους παραγωγής του αρχικού Renault 5. Μέχρι το 2030, το αποτύπωμα άνθρακα των μονάδων θα είναι 35% μικρότερο από του Zoe.