Οδηγούμε στην Πορτογαλία το MINI Countryman John Cooper Works
Όταν οι μεγάλες διαστάσεις του νέου Countryman, συναντούν τους 300 ίππους της κορυφαίας έκδοσης John Cooper Works, το αποτέλεσμα είναι απλά πληθωρικό.
Σε αντίθεση με αντίστοιχες παρουσιάσεις νέων μοντέλων, εδώ θα ξεκινήσουμε ανάποδα και πιο συγκεκριμένα, από την κορυφή της γκάμας. H MINI έχει εξαπολύσει μία ολομέτωπη επίθεση με τα νέα MINI Cooper και Countryman, τα οποία αποκαλύφθηκαν στο κοινό στη τελευταία έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου, οπότε πλέον έφθασε η στιγμή της αλήθειας, που δεν είναι άλλη από την οδήγηση στο δρόμο και πιo συγκεκριμένα, επί πορτογαλλικού εδάφους.
H γκάμα του νέου ΜΙΝΙ Countryman
Το νέο Countryman αισίως περνά τώρα στην τρίτη κατά σειρά γενιά του, όπου ουσιαστικά το αυτοκίνητο μοιράζεται μηχανικά μέρη με την ομογάλακτη BMW X1. Η γκάμα του νέου Countryman χωρίζεται πλέον στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα (το δικίνητο Ε των 204 ίππων και το τετρακίνητο SE All4 των 313 ίππων) και στα θερμικά. Τα τελευταία αποτελούνται από ένα ντίζελ 163 ίππων και τα βενζινοκίνητα: C (1.5 με 170 ίππους), S All4 (2.0 με 218 ίππους) και JCW All4 (2.0 με 300 ίππους).
Από αυτή την σπορ κορυφή (σε λίγες ημέρες θα αναφερθούμε και στην αντίστοιχη τετρακίνητη ηλεκτρική παραλλαγή SE All4), ξεκινούν οι πρώτες μας εντυπώσεις από το νέο Countryman, καθώς τα μοντέλα της MINI που συνοδεύονται από την ονομασία John Cooper Works, ανέκαθεν φημίζονταν για τις επιδόσεις και τον σπορ χαρακτήρα τους.
Με μία γρήγορη ματιά, δεν είναι απαραίτητο ότι κάποιος θα μπορεί να ξεχωρίσει αμέσως το παλιό από το καινούργιο μοντέλο, μιας και διατηρείται η χαρακτηριστική όρθια σιλουέτα, που διαφοροποιείται από τα κάτι σαν κουπέ σχήματα του ανταγωνισμού. Οι σχεδιαστές αποφάσισαν (και πάλι) υπέρ μιας απέριττης εμφάνισης με τα τυπικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του MINI, όπως ο οπτικός διαχωρισμός του αμαξώματος σε τρία μέρη και η μεγάλη επιφάνεια των παραθύρων περιμετρικά του, που ξεχωρίζει από την οροφή.
Όσο βέβαια περιεργάζεσαι το νέο Countryman από κοντά, τόσο περισσότερες διαφορές ανακαλύπτεις. Το σήμα κατατεθέν του νέου μοντέλου, είναι οι προβολείς με τα χαρακτηριστικά περιμετρικά πολυγωνικά φώτα ημέρας, που ακολουθούν το αντίστοιχο γραμμικό μοτίβο της μάσκας. Στις άκρες του προφυλακτήρα βρίσκονται οι μεγάλοι αεραγωγοί που εμπλουτίζονται από κάθετα στοιχεία στο ίδιο χρώμα με τους καθρέφτες και την οροφή.
Το τελικό αποτέλεσμα εκτός από ιδιαίτερα χαρακτηριστικό και απόλυτα αντιπροσωπευτικό της μάρκας, είναι και αρκετά αεροδυναμικό, μιας και ο συντελεστής οπισθέλκουσας έχει περιοριστεί στο 0,27 (από 0,31 του προηγούμενου μοντέλου), όταν το ηλεκτρικό μοντέλο με την καλυμμένη μάσκα και τους μικρότερους τροχούς βρίσκεται στο 0,26.
Εκτός από τα φώτα όμως, ένα ακόμα αναγνωρίσιμο στοιχείο της νέας γενιάς έχει να κάνει με τις κολώνες C, οι οποίες δεν ακουμπούν στην βάση των παραθύρων, αλλά μοιάζουν σαν να αποτελούν προέκταση της οροφής και φιλοξενούν το ανασχεδιασμένο λογότυπο John Cooper Works. Την εικόνα συμπληρώνουν οι νέες εντυπωσιακές μεγαλύτερες ζάντες και οι δύο διπλές απολήξεις της εξάτμισης.
Πλέον, η σχεδίαση εστιάζει πολύ περισσότερο στο χρώμα του αμαξώματος με έμφαση στην κομψότητα και καθόλου σε παραδοσιακά στοιχεία όπως το χρώμιο, που δεν υπάρχει πια σε σημεία όπως τα πλαίσια των παραθύρων και των προβολέων. Αντίθετα μπορεί κανείς να βρει ανακυκλωμένα υλικά στις επενδύσεις του εσωτερικού ή το αλουμίνιο στις ζάντες των τροχών.
Όσον αφορά τις διαστάσεις, το νέο MINI Countryman είναι 13 εκατοστά πιο μακρύ και 8 εκατοστά πιο ψηλό από τον προκάτοχό του. Με μήκος 4.447 χλστ., πλάτος 1.843 χλστ. και ύψος 1.645 χλστ., το MINI Countryman έχει ξεφύγει από τα δεδομένα των Β SUV προκατόχων του (όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 2010, ήταν το πρώτο ΜΙΝΙ που έσπασε το φράγμα των 4 μ.) , πλησιάζοντας προς την κατηγορία C στην οποία άλλωστε βρίσκεται και η αδελφή BMW X1 των 4,5 μέτρων.
Το αγωνιστικών καταβολών εσωτερικό του ΜΙΝ Countryman JCW
Στο εσωτερικό πάντως δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για παρεξηγήσεις. Από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι, καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για την νέα γενιά του Countryman.
Σε αυτή την νέα λιτή σχεδιαστική προσέγγιση του MINI John Cooper Works Countryman, δεν υπάρχει πλέον ξεχωριστός πίνακας οργάνων για τον οδηγό (ο υποψήφιος αγοραστής εάν το επιθυμεί, μπορεί να επιλέξει το προαιρετικό head up display) μιας και όλο το κέντρο ελέγχου βρίσκεται πλέον στην εντυπωσιακή στρογγυλή οθόνη OLED υψηλής ανάλυσης.
Δεν πρόκειται για κάποιο οπτικό τρυκ τετράγωνης οθόνης με ψεύτικη κορνίζα, αλλά για μία ολοστρόγγυλη οθόνη, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής. Η διάμετρος αυτής της λεπτής οθόνης αφής, η οποία διαθέτει υψηλής ποιότητας γυάλινο περίγραμμα, έχει αυξηθεί στα 240 χλστ και η λογική λειτουργίας της, θυμίζει τα γνωστά πρότυπα των smartphones.
Χάρη στο MINI Operating System 9, όλες οι λειτουργίες του οχήματος μπορούν να ελέγχονται διαισθητικά με αφή ή με φωνητικό έλεγχο. Η οθόνη στο ανασχεδιασμένο cockpit έχει μετακινηθεί πιο κοντά στους επιβάτες των εμπρός καθισμάτων, για ευκολότερο χειρισμό.
Στο νέο MINI Countryman, πολυάριθμες λειτουργίες μπορούν να ελέγχονται με τον πρώτο ολοκληρωμένο φωνητικό βοηθό της μάρκας. Το MINI Intelligent Personal Assistant ενεργοποιείται με τον χαιρετισμό “Hey MINI” ή από το μπουτόν push-to-talk στο τιμόνι.
Κάτω από την οθόνη βρίσκεται μία μπάρα διακοπτών από την οποία μπορεί κανείς να ελέγξει όλες τις λειτουργίες οδήγησης και τα νέα MINI Experience Modes. Αυτή η νέας σχεδίασης μπάρα διακοπτών εξασφαλίζει ότι οι διάφορες λειτουργίες πραγματοποιούνται μέσω πέντε διαφορετικών διακοπτών, επιτρέποντας την άμεση πρόσβαση σε σημαντικές λειτουργίες (χειρόφρενο, επιλογέας ταχυτήτων, πλήκτρο start/stop, εναλλαγή experience modes, έλεγχος έντασης ήχου).
Ο χρωματικός συνδυασμός κόκκινου-μαύρου στο ταμπλό, κατά μήκος των πάνελ των θυρών και στα μπάκετ καθίσματα JCW, είναι μια αναφορά στην αγωνιστική κληρονομιά της MINI, με το μεγάλο κυρτό ταμπλό να κοσμείται από δίχρωμο ύφασμα από ανακυκλωμένο πολυεστέρα.
Εκτός όμως από τον σπορ χαρακτήρα, το MINI John Cooper Works Countryman δεν παραμελεί τα θέματα της ευελιξίας και ευρυχωρίας, χάρις και στην αύξηση του μεταξονίου στα 2.692 χλστ.. Η πλάτη των τριών πίσω καθισμάτων ρυθμίζεται μεμονωμένα σε έξι θέσεις και σε γωνία έως και 12 μοίρες. Παράλληλα η πίσω σειρά καθισμάτων μπορεί να μετακινηθεί κατά τον διαμήκη άξονα σε μια διαδρομή έως και 13 εκατοστά, εξασφαλίζοντας απόλυτα ικανοποιητικούς χώρους για επιβάτες ακόμα και κανονικού αναστήματος.
Με το πίσω κάθισμα αναδιπλωμένο, ακόμη και ογκώδη αντικείμενα μπορούν να μεταφερθούν άνετα στο χώρο αποσκευών, ο οποίος έχει χωρητικότητα από 505 έως 1.530 λίτρα.
MINI Countryman JCW: Με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης
Το νέο MINI Countryman John Cooper Works διαθέτει συνολικά 12 αισθητήρες υπερήχων και τέσσερις κάμερες περιμετρικής θέασης που υποστηρίζουν τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και επιτρέπουν τη μερικώς αυτοματοποιημένη οδήγηση Επιπέδου 2 στο προαιρετικό πακέτο Driving Assistant Professional.
Ως μέρος του προαιρετικού Parking Assistant Professional, το όχημα μπορεί να ξεπαρκάρει αυτόνομα μέσω smartphone χρησιμοποιώντας τη νέα λειτουργία Remote Parking. Εάν δεν υπάρχει επαρκής χώρος στο πλάι του οχήματος, το MINI Countryman χρησιμοποιεί αυτή τη λειτουργία για να βγει μόνο του από τη θέση στάθμευσης, διευκολύνοντας τον οδηγό να επιβιβαστεί.
MINI Countryman John Cooper Works: Με 2λιτρο κινητήρα
Ο κινητήρας του νέου MINI Countryman John Cooper Work είναι 2λιτρος και χάρις σε έναν προηγμένο υπερσυμπιεστή διπλής εισόδου, αποδίδει 300 ίππους και 400 Nm ροπής εξασφαλίζοντας επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα.
Αυτό μεταφράζεται σε μία αναλογία 7,5 κιλών ανά ίππο, για το αμάξωμα που ζυγίζει 1.735 κιλά μαζί με τον οδηγό. Η ροπή μεταφέρεται μέσω ενός αυτόματου φυσικά κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.
Το σύστημα τετρακίνησης με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη, κατανέμει την ροπή και στους τέσσερις τροχούς, πλαισιωμένο από ηλεκτρονικό σύστημα κλειδώματος διαφορικού (EDLC), αλλά και ένα κλασικό μηχανικά ελεγχόμενο διαφορικό στους εμπρός τροχούς.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με ειδικές ρυθμίσεις σκληρότητας και απόστασης από το έδαφος για την συγκεκριμένη έκδοση (τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ μεταβαλλόμενης απόσβεσης δεν είναι διαθέσιμα εδώ). Ένα σύστημα πέδησης υψηλής απόδοσης με δαγκάνες φρένων σε χρώμα Chili Red και αεριζόμενους δίσκους σε όλους τους τροχούς (οι εμπρός μάλιστα είναι τρυπητοί) εξασφαλίζει ισχυρή και ακριβή επιβράδυνση.
Η διάμετρος των ελαστικών, η οποία έχει αυξηθεί κατά 30 χλστ. -τώρα στα 710 χλστ.- και το αυξημένο πλάτος των ελαστικών που φτάνει τα 245 χλστ. έρχονται να αναβαθμίσουν την οδική συμπεριφορά συνδυαζόμενα με ζάντες 19 ή 20 ιντσών.
Η οδήγηση του νέου MINI Countryman John Cooper Works εκεί κάτω στην δυτικότερη άκρη της Πορτογαλίας γύρω από το Κασκάις, σίγουρα θα συμπεριληφθεί στον φάκελο με τις πολύ ενδιαφέρουσες εμπειρίες μας (κάτι που σταδιακά αρχίζει να σπανίζει σε μια ολοένα και περισσότερο σε αυτή την εξηλεκτρισμένη εποχή).
Μπορεί ο χαρακτηριστικός ήχος των κλαπέτων της εξάτμισης να καθιστά το MINI Countryman John Cooper Works άμεσα αναγνωρίσιμο ως μοντέλο υψηλών επιδόσεων, αυτό ισχύει μόνο για τους επιβάτες και τον ήχο του synthesizer που πλημυρίζει μέσω των ηχείων την καμπίνα, μιας και απέξω επικρατεί περισσότερη ηρεμία και τάξη.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο οδηγός δεν θα απολαύσει την οδήγηση. Το άμεσο και ωραίο σε αίσθηση τιμόνι, η όσο χρειάζεται σφικτή ανάρτηση και τα μεγαλύτερα μετατρόχια εμπνέουν σιγουριά στις υψηλές ταχύτητες, δημιουργώντας ένα mucho σύνολο, που όμοιo του μπορεί να βρει ίσως μόνο σε ένα (δικίνητο) Ford Puma ST.
Δεν θα λέγαμε όχι σε λίγο παραπάνω δύναμη, αλλά σε κάθε περίπτωση το 7αρη κιβώτιο διπλού συμπλέκτη παραμένει σκέτη απόλαυση. Μπορεί να υπάρχει σπορ πρόγραμμα λειτουργίας που ακολουθεί με αποτελεσματικότητα τις ορέξεις του οδηγού χωρίς να θυσιάζει τίποτε από την καθημερινή ευκολία, εκεί όμως που σε βγάζει ασπροπρόσωπο είναι στις ταχύτατες αλλαγές μέσω των paddles στο τιμόνι.
Στις κλειστές στροφές με καλή άσφαλτο δεν βρεθήκαμε ποτέ χωρίς πρόσφυση, οπότε μένει να δούμε στους δρόμους της Ελλάδας, τι παραπάνω θα κάνει η τετρακίνηση και κυρίως το εμπρός μπλοκέ διαφορικό (όσοι έρχονται αντιμέτωποι με άγνωστες λέξεις ας ανατρέξουν σε ένα τεχνικό λεξικό).