Car of The Year 2024: Επί των τύπων των ήλων
Επτά νέα μοντέλα, κάθε ένα με διαφορετική φιλοσοφία και κουλτούρα, δίνουν τη μάχη φέτος για την κατάκτηση του περίοπτου τίτλου του «Car Of The Year». Ας δούμε ποια είναι, τι ακριβώς πρεσβεύουν, αλλά και τι νέο επιχειρούν να εισάγουν στο σύγχρονο αυτοκινητικό γίγνεσθαι.
Συμπληρώνοντας αισίως φέτος 60 χρόνια από τη γέννηση του καταξιωμένου στην ευρωπαϊκή (και όχι μόνο) αυτοκινητιστική σκηνή θεσμού Car Of The Year, τα επτά αυτοκίνητα-φιναλίστ είναι πλέον έτοιμα να διεκδικήσουν την απόλυτη διάκριση και για το 2024. Και, φυσικά, τον περίοπτο τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς», αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας των 59 μελών-εκλεκτόρων από την οποία θα αναδειχθεί ο τελικός νικητής, ο οποίος θα ανακοινωθεί με πάσα επισημότητα στις 26 Φεβρουαρίου στα περιθώριο της αναβαθμισμένης για το 2024, Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Ποιο είναι το σημείο αναφοράς και συνάμα ο κοινός παρανομαστής των «Υπέροχων 7» του 2024; Αν μη τι άλλο, η καινοτομία, η προηγμένη τεχνολογία και, ενγένει, η ανάδειξη μέσα από το ίδιο τους το «ποιόν» στοιχείων και χαρακτηριστικών που ταιριάζουν γάντι στα σύγχρονα αυτοκινητικά δρώμενα και δεδομένα.
Οι πρωταγωνιστές τoυ Car Of The Year για το 2024
Οι επτά… εκλεκτοί για το 2024, οι οποίοι επιλέχθηκαν ανάμεσα σε 28 υποψήφια νέα μοντέλα του 2024, είναι (με αλφαβητική σειρά) η BMW Σειρά 5, το BYD Seal, το Kia EV9, το Peugeot E-3008/3008, το Renault Scenic, το Toyota C-HR και το Volvo EX30.
BMW Σειρά 5
Η νέα Σειρά 5 της BMW έχει κάθε λόγο να βρίσκεται στο κλαμπ των εκλεκτών του θεσμού για το 2024. Αν μη τι άλλο, η πολυσχιδής γκάμα των κινητήριων συνόλων -που για πρώτη φορά περιλαμβάνει μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση- η πολυτέλεια και ο σπορ χαρακτήρας-σήμα κατατεθέν της «5άρας» εδώ και μισό αιώνα, φέρνουν φέτος τους Βαυαρούς στην πρώτη γραμμή του πυρός και για πρώτη φορά μετά τις… εκλογές του 2004, όταν το καταξιωμένο στη συνείδηση του κοινού business sedan από το Μόναχο διεκδίκησε το στέμμα στο θεσμό για τελευταία φορά. Θυμίζουμε ότι η BMW είναι ένας από τους ελάχιστους κατασκευαστές, και δη Ευρωπαίους, που δεν έχει ποτέ αποσπάσει τον περίοπτο τίτλο. Λέτε φέτος να είναι η πρώτη της;
Διαβάστε επίσης: Οδηγούμε τη ηλεκτρική BMW i5
BYD Seal
Αυτή είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού που ένας κατασκευαστής από την Κίνα παίρνει την πρόκριση για τον μεγάλο… τελικό. Έκπληξη; Κάθε άλλο, καθώς η BYD συνολικά, αλλά και το νέο Seal, ειδικότερα, έχουν ήδη καταφέρει να συγκεντρώσουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας. Καταθέτοντας με τόλμη και κάμποση… γοητεία τα διαπιστευτήρια του για τον σχεδιασμό, τις οδηγικές αρετές και τις ανταγωνιστικές, στην υπόλοιπη Ευρώπη, τιμές του, το αμιγώς ηλεκτρικό Seal είναι αναμφίβολα μια πρόταση που έχει θορυβήσει πολλούς, απολαμβάνοντας όμως ταυτόχρονα την προσοχή όλων. Το κατά πόσο θα καταφέρει να κάνει την «έκπληξη», είναι κάτι που μένει να αποδειχτεί. Τόσο στο θεσμό, όσο και στον εμπορικό στίβο στην Ευρώπη –και όχι μόνο.
Διαβάστε επίσης: BYD, η νέα ανερχόμενη δύναμη από την Κίνα
Kia EV9
Η Kia κάθε άλλο παρά… ξένος είναι στο θεσμό. Κάτι αντίστοιχο ισχύει βέβαια και για τα ηλεκτρικά της μοντέλα, όπως το EV6, το οποίο κέρδισε επάξια το στέμμα του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» το 2022 απέναντι στο επίσης ηλεκτρικό Renault Megane E-Tech και το ομογάλακτο Hyundai Ioniq 5. Φέτος, ωστόσο, την κορυφαία διάκριση για την Kia διεκδικεί ένα SUV, και μάλιστα 7θέσιο. Το EV9 δεν είναι ένα συνηθισμένο EV, καθώς, εκτός από την ιδιαίτερη σχεδιαστική του ταυτότητα, έχει να προτάξει επιπλέον «άσσους» που έχουν ως σημείο αναφοράς την εγνωσμένης αξίας αρχιτεκτονική Electric Global Modular Platform (E-GMP), η οποία εξασφαλίζει a priori σημαντικές ελευθερίες όσον αφορά το packaging και τη διαμόρφωση του εσωτερικού, αλλά και καθοριστικής σημασίας προνόμια στη φόρτιση.
Διαβάστε επίσης: Οδηγούμε το νέο Kia EV9
Peugeot E-3008/3008
Η Peugeot είναι αναμφίβολα ένα από τα μεγάλα αστέρια του θεσμού, καθώς επτά μοντέλα της τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν πάρει την πρόκριση στο shortlist του Car Of The Year, με τα «208» και «308» να κυριαρχούν το 2020 και το 2014, αντίστοιχα. Όμως, ήταν το «3008» εκείνο που απέσπασε όσο κανένας άλλος «Λέων» τα φώτα της δημοσιότητας και τον σχετικό τίτλο το 2017, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή. Τόσο για την Peugeot, όσο και στην πολυπληθή αρένα των C-SUV. Φέτος, το «3008» επιστρέφει δριμύτερο, έχοντας στη φαρέτρα του το μεγάλο ατού της αμιγώς ηλεκτρικής παραλλαγής, αλλά και επιπλέον «όπλα» όπως το φαντεζί του κόκπιτ, την premium αύρα του εσωτερικού του, αλλά και μια γκάμα συμβατικών κινητήρων με ακόμα πιο υψηλά περιβαλλοντικά διαπιστευτήρια.
Διαβάστε επίσης: Οδηγούμε το Peugeot E-3008
Renault Scenic
Η Renault, ως κατασκευαστής, είναι το δεύτερο «blue chip» του θεσμού με καταγωγή από τη Γαλλία. Μπορεί οι εκλέκτορές του παραδοσιακά να μην αρέσκονται στην… επανάληψη και στην απονομή του τίτλου «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» στο ίδιο μοντέλο, ωστόσο το Renault Clio ήταν το μοναδικό μοντέλο από το 1964 μέχρι και το 2021 που έχει κερδίσει εις διπλούν το σχετικό στέμμα, το 1991, και εν συνεχεία με το Clio ΜκΙΙI, το 2006. Φέτος, ωστόσο, είναι το Scenic εκείνο που θα εκπροσωπήσει στον μεγάλο τελικό του θεσμού τα χρώματα του Γάλλου κατασκευαστή που κατευθύνει με μαεστρία πλέον ο Luca de Meo, σε μια προσπάθεια επανάληψης της νίκης σε αυτόν από το καινοτόμο Scenic εν έτει 1997. Το νέο και αμιγώς ηλεκτρικό, πλέον, Scenic διαφέρει σημαντικά από τα αδέλφια του, αποτελώντας ένα κομψό crossover, και όχι ένα MPV, που επιδιώκει να «εγκαθιδρύσει» μια νέα στιλιστική κατεύθυνση για την μετά- SUV εποχή.
Διαβάστε επίσης: Ό,τι πρέπει να γνωρίζετε για το νέο Renault Scenic
Toyota C–HR
Η Toyota βρέθηκε αντιμέτωπη φέτος με μια μεγάλη πρόκληση, έχοντας στο ρόστερ της δύο πολύ δυνατούς υποψηφίους για το Car Of The Year 2024: το νέο Prius και το επίσης νέο C-HR. Τελικά, τα μέλη της κριτικής επιτροπής έδωσαν την πρόκριση στο μικρό crossover της ιαπωνικής εταιρείας, ενδεχομένως για το γεγονός ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που έχει σχεδιαστεί ειδικά και με αποκλειστικό γνώμονα τις ανάγκες των αγοραστών της γηραιάς ηπείρου. Όπως και να ΄χει, διαθέτοντας μια ολοκληρωμένη γκάμα υβριδικών συστημάτων κίνησης σε συνδυασμό με την πατροπαράδοτη όσο και διαχρονική «αξία Toyota» σε ποιότητα και αξιοπιστία, το νέο C-HR διεκδικεί με περισσή αισιοδοξία το στέμμα του φετινού «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» ευελπιστώντας στη συνέχιση μιας παράδοσης νικών στη σύγχρονη εποχή του θεσμού που είδαμε για τελευταία φορά το 2021 με το «μικρό» Yaris (αλλά και το 2000 με το μοντέλο που φιλοτέχνησε ο Σωτήρης Κωβός) και το 2005 με το Prius.
Διαβάστε επίσης: Δοκιμάζουμε το νέο Toyota C-HR 1.8 Hybrid
Volvo EX30
Αν κάποτε το downsizing ήταν το trend στα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, τότε σίγουρα η μείωση του μεγέθους και η συρρίκνωση του συνολικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος είναι σήμερα τα νέα must στον μαγικό κόσμο των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό ακριβώς έρχεται να κάνει πράξη σήμερα το ΕΧ30, το μικρότερο EV της γκάμας Volvo, ένα αυτοκίνητο που δεν θα εκπλήξει κανέναν στην περίπτωση που κατακτήσει το πολυπόθητο βραβείο του θεσμού – όπως ακριβώς συνέβη και το 2018, όταν το XC40 απέσπασε την κορυφαία διάκριση. Με σχεδίαση, κυρίως στο εσωτερικό, που κάνει τη διαφορά, μια γκάμα συστημάτων κίνησης με έξυπνο «πάντρεμα» μπαταριών και ηλεκτροκινητήρων, αλλά και με το χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα στο σύνολο της ήδη πολυσχιδούς γκάμας του Σουηδού κατασκευαστή, το ηλεκτρικό EX30 κάθε άλλο παρά αουτσάιντερ μπορεί να θεωρηθεί.
Διαβάστε επίσης: Οδηγούμε το νέo Volvo EX30
Car Of The Year: Ο θεσμός
Με σκοπό να αναδείξει το νέο αυτοκίνητο της εκάστοτε χρονιάς που ξεχωρίζει, το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» ή, αλλιώς, το «Car Of The Year», είναι ένας διεθνής θεσμός και συνάμα ένα καταξιωμένο βραβείο στην παγκόσμια αυτοκινητική σκακιέρα, το οποίο απονέμεται ύστερα από ψηφοφορία από μια ομάδα αποτελούμενη σήμερα από 59 δημοσιογράφους από το χώρο του αυτοκινήτων από 22 χώρες της Ευρώπης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εθνική εκπροσώπηση στην κριτική επιτροπή του COTY σχετίζεται άμεσα με το μέγεθος της αγοράς αυτοκινήτου της χώρας και τη σημασία της στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ως εκ τούτου, χώρες όπως η Γαλλία, η Μ. Βρετανία, η Ιταλία και η Ισπανία, για παράδειγμα, έχουν από έξι μέλη η καθεμία, ενώ οι υπόλοιπες χώρες, αναλογικά λιγότερα.
Τα χρώματα της Ελλάδας στο θεσμό Car Of The Year εκπροσώπησε για πρώτη φορά ο Κώστας Καββαθάς. Ο ιδρυτής του «4Τροχοί», ύστερα από μια 20ετή θητεία (1984-2004), παρέδωσε στη συνέχεια την σκυτάλη στον διευθυντή του περιοδικού, Στράτη Χατζηπαναγιώτου, ενώ από το 2020 μέχρι και σήμερα η αρχισυντάκτης του περιοδικού, Ελένη Ξενάκη.