Tα SUV παραμένουν ανίκητα

Τα SUV όχι μόνο παραμένουν στην κορυφή αλλά ενισχύουν ακόμα περισσότερο τη θέση τους καταλαμβάνοντας μερίδιο 51% στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη για το 2023. Με πρωταγωνιστή ασφαλώς το Tesla Model Y.

Τα SUV είναι ξεκάθαρα και δίχως… ντροπές ο κυρίαρχος τύπος αμαξώματος σε όλη την Ευρώπη. Τα στοιχεία για το 2023 αποκαλύπτουν ότι το σύνολο των πωλήσεων για μοντέλα όπως το Tesla Model Y και το VW T-Roc αντιπροσώπευαν για πρώτη φορά περισσότερες από τις μισές πωλήσεις στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιφέρεια του πλανήτη.

Η δημοτικότητα των SUV ξεπέρασε τον ρυθμό ανάπτυξης ολόκληρης της αγοράς το 2023, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται 19% πέρυσι φτάνοντας σε απόλυτα νούμερα τις 6,63 εκατομμύρια μονάδες.

Το Model Y, το μεσαίο SUV της Tesla, ήταν το Νο. 1 σε πωλήσεις στην Ευρώπη συνολικά.

Tesla Model Y

Στη σκιά των SUV

Τα SUV έχουν επισκιάσει στην Ευρώπη – και όχι μόνο πλέον – τα πάλαι ποτέ κραταιά χάτσμπακ οχήματα. Συγκεκριμένα, η κατηγορία των μικρών SUV ήταν η μεγαλύτερη στην Ευρώπη πέρυσι με σχεδόν 2,2 εκατομμύρια πωλήσεις, ακολουθούμενη από τα συμπαγή SUV με περισσότερα από 1,9 εκατομμύρια οχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce.

Η μεγαλύτερη ανάπτυξη μεταξύ των SUV πέρυσι προήλθε από τις premium κατηγορίες.

Οι πωλήσεις των premium μεσαίων SUV αυξήθηκαν κατά 31%, σκαρφαλώνοντας στις 843.939 μονάδες, γεγονός που κατέστησε τα αυτοκίνητα του είδους ως την πέμπτη μεγαλύτερη κατηγορία της Ευρώπης. Εδώ, το Tesla Model Y, το οποίο είδε τις πωλήσεις του να εκτοξεύονται κατά 85% και τις 254.822 μονάδες, είχε τον πρώτο λόγο, ενώ η Mercedes GLC έφτασε τις 91.259, με κέρδη σε σχέση με το 2022 που έφτασαν ποσοστιαία το 32%.

Mercedes-AMG GLC43

Επίσης, ισχυρή ανάπτυξη στην έκτη θέση παρατηρήθηκε για την κατηγορία των premium compact SUV, η οποία αυξήθηκε 27% (721.376 αυτοκίνητα). Εδώ, το Volvo XC40 ήταν το μοντέλο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, ακολουθούμενο από την BMW X1.

Τόσο η μεσαία όσο και η compact κατηγορία των premium SUV ξεπέρασαν εκείνη στην οποία συνωστίζονται τα μικρά οχήματα, τα οποία έπεσαν στην έβδομη από την την πέμπτη που κατείχαν.

Volvo XC40

Η συνεισφορά των EV στην άνθιση των SUV

Η έντονη δημοφιλία των SUV συνοδεύεται από ανάλογη άνοδο των εκδόσεων-προτάσεων με ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης, ιδιαίτερα στις μεσαίες κατηγορίες, όπου η διείσδυση των EV πλησιάζει το 50%.

Συγκεκριμένα, τα EV αντιπροσώπευαν το 2023 το 48% των πωλήσεων των premium μεσαίων SUV, με το Model Y να βρίσκεται στην κορυφή, ενώ στα μεσαία SUV το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 47%, με επικεφαλής το VW ID.4.

VW ID.4

Ωστόσο, η κατηγορία στην οποία τα EV… μεγαλουργούν είναι τα πολυτελή σεντάν, με ποσοστό 58%, κυρίως λόγω της επιτυχίας της Porsche Taycan, που μόλις προχθές ανανεώθηκε.

Την ίδια στιγμή, η δημοτικότητα των EV στην premium compact κατηγορία ξεπέρασε τη συνολική διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη (23% έναντι 16%). Συνολικά, σε τέσσερις κατηγορίες οχημάτων, τα EV ήταν στην κορυφή το 2023. Μαζί με το Model Y (premium μεσαία SUV), ήταν το ID.4 (μεσαία SUV), η Taycan (πολυτελές σεντάν) και το Tesla Model 3 (μεσαίο premium).

Tesla Model 3

EV: Στα SUV ανθίζουν αλλά στις άλλες κατηγορίες υστερούν

Σε αντίθεση με τα ακριβότερα και μεγαλύτερα SUV, οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν χαμηλές στις υπόλοιπες κατηγοριών.

Συγκεκριμένα, η διείσδυση των EV στην κατηγορία των μικρών SUV – που ήταν η δημοφιλέστερη στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς – ήταν 5,6% πέρυσι, ενώ μόλις το 1,7% των compact SUV που πωλήθηκαν το 2023 ήταν BEV. Στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε στο 5,4%.

Αν μη τι άλλο, ο πλήρης εξηλεκτρισμός των οχημάτων που ανήκουν στις πιο «μαζικές» κατηγορίες οχημάτων είναι πιο δύσκολος, δεδομένου του υψηλού κόστους που συνεπάγεται το πέρασμα ενός συμπαγούς ή μικρού, για παράδειγμα, μοντέλου στην αμιγή ηλεκτροκίνηση.

Citroen e-C3

Εδώ, οι κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται να έχουν βρει τον τρόπο.Πέρυσι το MG4 ήταν το κορυφαίο σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην κατηγορία compact, ενώ το BYD Atto 3 πήρε τον σχετικό τίτλο στην κατηγορία των compact SUV.

BYD Atto 3

Φέτος, ωστόσο, η ευρωπαϊκή σχολή – και όχι μόνο – αναμένεται να κάνει την αντεπίθεση της λανσάροντας ακόμα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις βασικές κατηγορίες της Ευρώπης, σε μια προσπάθεια να «φρενάρουν» την κινεζική επέλαση. Για παράδειγμά, στην κατηγορία των compact SUV, το ντεμπούτο το 2024 θα κάνουν μεταξύ άλλων το Renault Scenic E-Tech, η ηλεκτρική έκδοση του νέου Peugeot 3008, το Kia EV5 και το Ford Explorer. Στη μικρή δε κατηγορία, η Citroen θα λανσάρει το e-C3, ενώ η Renault προετοιμάζει το έδαφος για ένα μικρό EV με την ονομασία «5».

Ford Explorer