To MINI Clubman αποχαιρέτισε την Οξφόρδη ύστερα από 55 χρόνια
Το MINI Clubman λέει «αντίο» στην Οξφόρδη κλείνοντας ένα ιστορικό κεφάλαιο στην ιστορία του.
Στις 5 Φεβρουαρίου το τελευταίο MINI Clubman βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της βρετανικής εταιρείας στην Οξφόρδη, σχεδόν 55 χρόνια μετά το ντεμπούτο του μοντέλου το 1969.
Με το μοναδικό στυλ και τις χαρακτηριστικές πίσω διαιρούμενες πόρτες του, το MINI Clubman παραμένει μέχρι και σήμερα άμεσα αναγνωρίσιμο σε όλο τον κόσμο, με το «τέλος εποχής» του στο βρετανικό εργοστάσιο να σηματοδοτεί ένα κεφάλαιο που κλείνει στην ιστορία της MINI, η οποία συνεχίζει να παρουσιάζει τη νέα, πλήρως ηλεκτρική οικογένεια μοντέλων της.
Από την παρουσίαση του πριν 55 χρόνια έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 1,1 εκατομμύρια αντίτυπα του MINI Clubman, με τα μισά από αυτά να κατασκευάζονται στην Οξφόρδη και να εξάγονται σε περισσότερες από 50 χώρες.
Το κλασικό Mini Clubman
Η… φιγούρα του Clubman χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν ο ιδιοκτήτης της Mini, η British Motor Corporation (BMC), παρουσίασε δύο εκδόσεις του αρχικού μοντέλου: το Austin Seven Countryman και το Morris Mini Traveller. Διαθέτοντας μακρύτερο πλαίσιο και χαρακτηριστικές πίσω πόρτες, αμφότερα πρόσφεραν επιπλέον χώρο και πρακτικότητα. Μαζί με τα Riley Elf και Wolseley Hornet – που ήταν οι μεγαλύτερες, πιο πολυτελείς saloon εκδόσεις του Mini – αυτά τα αυτοκίνητα «έστρωσαν» το δρόμο για το πρώτο Mini Clubman.
Το 1967, η British Motor Holdings (πρώην BMC) ξεκίνησε να αναθεωρεί το χαρτοφυλάκιο μοντέλων της Mini, προσλαμβάνοντας τον διάσημο σχεδιαστή Roy Haynes για να φιλοτεχνίσει χαρακτηριστικά και από τα τέσσερα μοντέλα σε ένα μόνο αυτοκίνητο: το Mini Clubman.
Στο τέλος, τρία οχήματα παραγωγής βασίστηκαν στο Clubman, με το πρώτο να κάνει το ντεμπούτο του το 1969 ως saloon, ακολουθούμενο από το Clubman Estate ένα χρόνο αργότερα. Το τρίτο ήταν το 1275 GT, το οποίο δεν έφερε το όνομα Clubman, αλλά μοιραζόταν το χαρακτηριστικό ρύγχος του και ήταν διάσημο για την πορεία του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Η δεκαετία του 1970 έφερε νέα χαρακτηριστικά, όπως έναν ισχυρότερο κινητήρα 45 ίππων. Συνεχίζοντας να κάνει αισθητή την παρουσία στην αγορά για πάνω από μια δεκαετία, σχεδόν 600.000 Mini Clubman κατασκευάστηκαν – συμπεριλαμβανομένων 197.000 αντιτύπων στην έκδοση Estate – προτού ολοκληρωθεί η παραγωγή το 1982 με το 1000HL Estate.
Το πρώτο σύγχρονο MINI Clubman
Μετά από ένα διάλειμμα 25 ετών, το MINI Clubman αναγεννήθηκε το 2007. Παρότι προσέφερε μια μοντέρνα αισθητική, διατήρησε χαρακτηριστικά στυλιστικά στοιχεία από τους προκατόχους του – κυρίως τις χαρακτηριστικές, διαιρούμενες πίσω πόρτες. Ωστόσο, η επαναφορά τους σε ένα σύγχρονο όχημα αποδείχθηκε μεγάλη πρόκληση για τους μηχανικούς της MINI στην Οξφόρδη. «Έπρεπε να διασφαλίσουμε ότι και οι δύο πόρτες θα ανοίγουν πάντα πλήρως, χωρίς να κρύβονται τα πίσω φώτα, κάτι που ήταν νομική απαίτηση» εξηγεί ο επικεφαλής μηχανικός ποιότητας, Guy Elliott, ο οποίος ήταν μέλος της ομάδας ανάπτυξης του συστήματος… θυρών του αυτοκινήτου εκείνη την εποχή.
Ως το πρώτο ΜΙΝΙ που προσέφερε πέντε θέσεις, το Clubman παρουσίασε ένα μοναδικό σύστημα με την ονομασία Clubdoor, επιτρέποντας εύκολη πρόσβαση στους πίσω επιβάτες, το οποίο ήταν αρθρωτό στο πίσω μέρος και ασύμμετρα τοποθετημένο στη μία πλευρά του αυτοκινήτου.
Από το Clubman στο Clubvan
Εμπνευσμένο από το Morris Mini Van, η MINI παρουσίασε το 2013 το πρώτο στον κόσμο premium βαν όχημα για παραδόσεις αγαθών, που ονομάστηκε MINI Clubvan. Διατηρώντας πέντε πόρτες αλλά με μόνο δύο θέσεις, το μοντέλο πρόσφερε στις επιχειρήσεις μια μεγαλύτερη, εύκολα προσβάσιμη περιοχή φόρτωσης με εντελώς επίπεδο δάπεδο.
Με ένα διάφραγμα για την προστασία του οδηγού και του συνοδηγού, ο χώρος φόρτωσης του Clubvan μπορούσε να φορτωθεί μέχρι στην οροφή, με μέγιστο ωφέλιμου φορτίο 500 κιλών. Στο δάπεδο υπήρχαν 6 γάντζοι προσάρτησης αντικειμένων, οι οποίοι εμπόδιζαν τα εμπορεύματα να μετακινούνται κατά τη μεταφορά, ενώ πολλές πρίζες 12V μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την τροφοδοσία ηλεκτρικού εξοπλισμού.
MINI Clubman, η τρίτη γενιά
Με την τρίτη γενιά το 2015, το Clubman αναπτύχθηκε έτι περαιτέρω προσφέροντας ένα πορτ μπαγκάζ με χωρητικότητα έως και 1.250 λίτρα, βελτιωμένη χρηστικότητα χάρη στις τέσσερις πόρτες πλήρους μεγέθους και ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων – το πρώτο για τη μάρκα MINI. Πολλά άλλα χαρακτηριστικά έκαναν το ντεμπούτο τους στο Clubman, όπως το ηλεκτρικό χειρόφρενο, η πλήρης ηλεκτρική ρύθμιση καθισμάτων και το προαιρετικό MINI Yours Interior Styles. Αργότερα, και συγκεκριμένα το 2016, παρουσιάστηκε το Clubman ALL-4, το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο της μάρκας.