Αργός θάνατος για το diesel σε λεωφορεία και φορτηγά
H Eυρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε σε συμφωνία για μια σχεδόν πλήρη κατάργηση των πετρελαιοκίνητων φορτηγών και λεωφορείων, περιορίζοντας σταδιακά μέχρι το 2040 τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των οχημάτων αυτών κατά 90% σε σχέση με σήμερα. Μηδενικές εκπομπές ρύπων για τα αστικά λεωφορεία ως το 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε άλλο ένα σημαντικό βήμα στις προσπάθειές της για τον καθαρισμό των οδικών μεταφορών, με μια πολιτική συμφωνία σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία, που ισοδυναμεί με σχεδόν πλήρη κατάργηση των πετρελαιοκίνητων μοντέλων έως το 2040. Η μέση παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να είναι 90% χαμηλότερη από τα σημερινά επίπεδα έως το 2040, συμφώνησαν οι Ευρωπαίοι νομοθέτες, ενώ τα αστικά λεωφορεία πρέπει να είναι εντελώς απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων πέντε χρόνια πριν από την ημερομηνία αυτή.
Η απόφαση, η οποία βασίζεται σε πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και είναι καρπός μιας παρασκηνιακής συμφωνίας μεταξύ ευρωβουλευτών και κυβερνητικών αξιωματούχων στις Βρυξέλλες, ακολουθεί μια παρόμοια συμφωνία για την de facto απαγόρευση των αυτοκινήτων και των φορτηγών με κινητήρα εσωτερικής καύσης, των οποίων οι εκπομπές CO2 από τα καυσαέρια πρέπει να είναι μηδενικές από το 2035. Τα περισσότερα βαρέα οχήματα θα υπόκεινται σε σταδιακή αυστηροποίηση των προτύπων CO2, με εκπομπές 45% κάτω από τον σημερινό μέσο όρο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, οι οποίες θα αυξηθούν στο 65% το 2035. Για τα αστικά λεωφορεία, υπάρχει ένας ενδιάμεσος στόχος του 90% έως το 2030, αν και εκείνα που χρησιμοποιούνται σε υπεραστικά δρομολόγια θα υπόκεινται σε ελαφρύτερα όρια.
Όπως συνέβη και με τα ξεχωριστά πρότυπα για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, η πολιτική διαπραγμάτευση είχε ως αποτέλεσμα να ανατεθεί στο εκτελεστικό όργανο της ΕΕ να αξιολογήσει έως το 2027 τις δυνατότητες καταχώρισης φορτηγών που προορίζονται να κινούνται αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2, των οποίων οι εκπομπές καυσαερίων θεωρητικά θα συλλαμβάνονται στο ρεύμα. Εκπροσωπώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) σημείωσε ότι τα επερχόμενα πρότυπα της ΕΕ είναι τα πιο αυστηρά στον κόσμο και δήλωσε ότι το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής είναι «εξαιρετικά δύσκολο ελλείψει ζωτικών ευνοϊκών συνθηκών». Πηγή: euronews