2024: Όλα όσα μας επιφυλάσει η ηλεκτροκίνηση στη νέα χρονιά
Αυτές είναι οι τάσεις στην ηλεκτροκίνηση για το 2024
Με αφορμή τη διοργάνωση του 7ου Συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης, συζητάμε με τον πρόεδρο της ΗΑΕΕ, καθ. Σπύρο Παπαευθυμίου για τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Πολλές χώρες σταματούν τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πώς εκτιμάτε ότι αυτό θα επηρεάσει γενικότερα τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων; > Είναι γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να είναι αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα συμβατικά. Επίσης είναι γεγονός ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές αναμένεται να κατακλύσουν την Ευρωπαϊκή αγορά, προσφέροντας οχήματα με μειωμένη τιμή σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Στην εξίσωση προστίθενται και το ότι κάποιες χώρες είναι πιο ώριμες από άλλες στα δίκτυα πωλήσεων, στην ανάπτυξη και την πυκνότητα φορτιστών, στις προσφερόμενες τιμές φόρτισης και στα προγράμματα και ούτω καθεξής. Οπότε στην ερώτηση πώς εκτιμάται να επηρεάσει τις πωλήσεις, η απάντηση είναι ότι θα τις μειώσει, αλλά εξαρτάται από τη χώρα και από την οριζόντια ή μη παύση των επιδοτήσεων.
Π.χ. υπάρχει η πρόθεση στη Γερμανία και τη Γαλλία να παύσουν τις επιδοτήσεις σε οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα ή σε μη ευρωπαϊκά, για να τονώσουν τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Πιστεύετε πως μέσα στο 2024 θα δούμε πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα; > Σίγουρα με το χρόνο παρατηρείται μια μείωση της διαφοράς τιμής ηλεκτρικού με συμβατικού οχήματος και ναι θα δούμε πιο προσιτά, αλλά με υψηλή ακόμα αρχική αξία. Βέβαια μεγάλο ρόλο θα παίξει και το ύψος των επιδοτήσεων και τα άλλα, οικονομικά και μη, οφέλη. Είναι βέβαιο ότι θα έχουμε πολλά νέα μοντέλα οχημάτων, όχι μόνο αυτοκινήτων, αλλά και για ελαφρά επαγγελματική χρήση.
Από ό,τι φαίνεται, η ηλεκτροκίνηση μπαίνει για τα καλά στην καθημερινότητα μας, τόσο για ιδιωτική όσο και επαγγελματική χρήση. Σε αυτό που πρέπει να δοθεί βάση και προσοχή, είναι η ορθή και γρήγορη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης αλλά και η γρήγορη επίλυση ζητημάτων, όπως είναι η πρόσφατη συζήτηση γύρω από το εάν θα επιτρέπεται η μεταφορά οχήματος με πλοίο, στοιχείο που μπορεί να αποθαρρύνει τον οδηγό από την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.
Πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί το τοπίο της αγοράς με την μαζική έλευση Κινέζων κατασκευαστών; > Είναι γεγονός ότι τα Κινέζικα αυτοκίνητα ήδη κατακλύουν την Ευρωπαϊκή αγορά και η ΕΕ είναι διατεθειμένη να θέσει περιορισμούς, κυρίως στις επιδοτήσεις τους, με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας κατασκευής οχημάτων. Αναμένουμε να δούμε εάν οι περιορισμοί αυτοί θα έχουν αποτέλεσμα, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην ΕΕ δέχονται μεγάλη πίεση για ελαχιστοποίηση του κόστους παραγωγής και σε ορίζοντα λίγων ετών από σήμερα.
Οπότε το ζήτημα πρέπει να το δει η ΕΕ ολιστικά και μακροπρόθεσμα με ενίσχυση της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, εγχώριας κατασκευής μπαταριών και εξόρυξης πρώτων υλών, έτσι ώστε να μην συρρικνωθεί η αγορά από την επέλαση της Κίνας και της εξάρτησης της ΕΕ από αυτήν.