BMW: Μετασχηματισμός με το βλέμμα στραμμένο στην ηλεκτροκίνηση
Το εργοστάσιο της BMW στο Μόναχο μετασχηματίζεται και θα κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά μοντέλα από τα τέλη του 2027.
Αλήθεια τι αντίφαση, η BMW, εταιρεία που πρωτοπόρησε στην ηλεκτροκίνηση παρουσιάζοντας το 2013 το i3, στη συνέχεια έμοιασε να αδρανεί στον ηλεκτρικό μετασχηματισμό της, για τον οποίο άλλωστε, αντίθετα με τις περισσότερες εταιρείες δεν έχει δώσει επίσημα κάποιον χρονικό ορίζοντα.
Κι όμως η Βαυαρική εταιρεία προχωρά σε μια εντυπωσιακή κίνηση με αναμφίβολο συμβολισμό μετασχηματίζοντας ολοκληρωτικά το ιστορικό εργοστάσιο του Μονάχου, όπου από το 2026 θα κατασκευάζεται το νέο της ηλεκτρικό sedan, η Neue Klasse, αυτοκίνητο για το οποίο πήραμε πρόσφατα μια γεύση από το ομώνυμο πρωτότυπο.
Ένα χρόνο αργότερα, στα τέλη του 2027, θα έρθει το τέλος εποχής για τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στο συγκεκριμένο εργοστάσιο του Μονάχου, ύστερα από 75 χρόνια.
Στην έδρα της BMW
Βρεθήκαμε στο χιονισμένο Μόναχο, στο μοναδικό ίσως εργοστάσιο αυτοκινήτων στον κόσμο που βρίσκεται στην καρδιά της πόλης. Eκεί απέναντι από τις αθλητικές εγκαταστάσεις όπου το 1972 φιλοξενήθηκαν οι Ολυμπιακοί αγώνες, σήμερα γράφεται ιστορία μέσα από μια γιγαντιαία επένδυση ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ.
Η ηλεκτρική 7άρα που μας μετάφερε από το αεροδρόμιο στάθμευσε σε ένα τμήμα του υπό διαμόρφωση εργοστασίου, δίπλα σε δύο ιστορικές BMW. Διαβαίνοντας την πόρτα του απρόσωπου βιομηχανικού κτιρίου, ο χώρος της παρουσίασης έμοιαζε με χρονοκάψουλα που μας ταξίδευε στη δεκαετία του ’60, με τα έπιπλα, τον διάκοσμο και τη μουσική να συντηρούν αυτή την ψευδαίσθηση.
Η Neue Klasse του 1961 δέσποζε στο κέντρο του εν λόγω σκηνικού. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο υπήρξε κομβικό για την BMW που ξεκίνησε παράγοντας αεροπορικούς κινητήρες και μοτοσυκλέτες. Μετά τον πόλεμο η εταιρεία αναγκάστηκε να στραφεί στην κατασκευή αυτοκινήτων, αρχικά στοχεύοντας σε ένα ελιτίστικο αγοραστικό κοινό, με τα 501 και 502 και στη συνέχεια, με την Isetta, σε χαμηλού εισοδήματος αγοραστές.
Όμως, η Neue Klasse και εν συνεχεία το ’66 η σειρά «02» (το ’75 την διαδέχθηκε η πρώτη σειρά 3) απευθύνθηκαν στη μεσαία τάξη, κι έτσι ιδιαίτερα δημοφιλείς καθιερώνοντας την BMW στο στερέωμα της αυτοκίνησης.
Η νέα ηλεκτρική εποχή
Σήμερα, μια νέα εποχή ανατέλλει για το εργοστάσιο του BMW Group στο Μόναχο καθώς η μονάδα εκσυγχρονίζεται απ’ άκρη σ’ άκρη, θα είναι πλήρως ψηφιοποιημένη και θα λειτουργεί με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης.
Όπως μας εξήγησαν οι ομιλητές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, καθώς τη χρονιά που πέρασε αντιπροσώπευαν ένα στα 7 αυτοκίνητα που κατασκεύαζε η BMW, φέτος η σχετική αναλογία θα είναι 1 στα 5 και μέχρι το τέλος της δεκαετίας θερμικά και ηλεκτρικά θα μοιράζονται εξίσου τις προτιμήσεις του κοινού.
Το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο που παρήχθη στο εργοστάσιο του Μονάχου ήταν η plug-in υβριδική παραλλαγή της Σειράς 3, που το 2015 ξεκίνησε να κατασκευάζεται στην ίδια γραμμή με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το 2021, η BMW i4 έγινε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που προερχόταν από την ίδια γραμμή συναρμολόγησης. Σήμερα, κάθε δεύτερο όχημα που βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής διαθέτει αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.
Η Neue Klasse ουσιαστικά αντιπροσωπεύει τη νέα φιλοσοφία της εταιρείας για την ηλεκτροκίνηση όπου η μεγαλύτερη αυτονομία δεν θα βασίζεται στην τοποθέτηση μπαταριών με αυξημένη χωρητικότητα αλλά στην επίτευξη σημαντικής εξοικονόμησης στην κίνηση του αυτοκινήτου.
Πάνω στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο, μάλιστα, θα βασιστεί μια ολόκληρη σειρά από μοντέλα με διαφορετική φιλοσοφία. Μετά την έναρξη λειτουργίας του αναβαθμισμένου εργοστασίου στο Μόναχο και της νέας μονάδας στο Ντέμπρετσεν της Ουγγαρίας, τα οχήματα Neue Klasse θα παράγονται επίσης στο Σενγιάνγκ (Κίνα) και στο Σαν Λουίς Ποτοσί (Μεξικό).
Το εργοστάσιο της επόμενης μέρας
Όπως και στις κατά καιρούς αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στο εργοστάσιο, ο σημερινός μετασχηματισμός προχωράει, ενώ την ίδια στιγμή η λειτουργία της μονάδας συνεχίζεται και περί τα 1.000 αυτοκίνητα βγαίνουν καθημερινά από τη γραμμή παραγωγής, μεταξύ των οποίων η Σειρά 3 και η BMW i4.
Προκειμένου να δημιουργηθεί ο απαραίτητος χώρος στην περιορισμένη επιφάνεια του εργοστασίου, μετά από περίπου 70 χρόνια, η κατασκευή κινητήρων μεταφέρθηκε στο Χαμς Χολ στη Μεγάλη Βρετανία και στο Στάιρ στην Αυστρία.
Περίπου 1.200 εργαζόμενοι εκπαιδεύτηκαν για διαφορετικές στρατηγικές παραγωγής στο Μόναχο ή προσελήφθηκαν σε άλλες τοποθεσίες του δικτύου παραγωγής.
Στο νέο εργοστάσιο εφαρμόζονται οι αρχές του BMW iFACTORY που εστιάζει σε τρεις τομείς: επιστήμη δεδομένων (data science), τεχνητή νοημοσύνη (AI) και εικονικοποίηση (virtualization) – τη δημιουργία δηλαδή εικονικών αναπαραστάσεων των λειτουργιών του εργοστασίου, με στόχο όλα αυτά τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, τις άριστες διαδικασίες και την ενσωμάτωσή τους σε όλες τις εγκαταστάσεις του BMW Group.
Μια ακόμα σημαντική πτυχή του νέου εργοστασίου είναι η ολοκληρωμένη ψηφιοποίηση με μια ολιστική προσέγγιση στην αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων, διαδικασιών και συστημάτων. Αυτή βελτιστοποιεί τις διαδικασίες και υποστηρίζει τους εργαζόμενους στην εργασία τους. Νέοι καιροί, νέα ήθη…