Hans Mezger, o δημιουργός του αερόψυκτου κινητήρα της 911 και του ΤΑG Turbo V6 της F1

Λίγοι γνωρίζουν το Hans Mezger, τον άνθρωπο που σχεδίασε μερικούς από τους πλέον εμβληματικούς κινητήρες της Porsche, αλλά και πολλές κατασκευές του ένδοξου αγωνιστικού παρελθόντος της εταιρείας από το Zuffenhausen.

O Hans Mezger γεννήθηκε στις 18 Νοεμβρίου του 1929 στο Ottmarsheim, ένα μικρό χωριό κοντά στο Ludwigsburg, που βρίσκεται λίγα μόλις χιλιόμετρα μακριά από την πόλη της Στουτγάρδης. Από νεαρή ήδη ηλικία, ο μικρός τότε Hans Mezger άρχισε να δείχνει τις προτιμήσεις, εκδηλώνοντας έντονο ενδιαφέρον για τα αεροπλάνα. Ωστόσο, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος «έκοψε» τα φτερά του νεαρού Γερμανού δεδομένου του γεγονότος ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή αεροσκαφών απαγορεύτηκαν από τους Συμμάχους – οι πτήσεις με μηχανοκίνητα μέσα επετράπησαν πολύ μετά το πέρας του πολέμου, και συγκεκριμένα το 1955.

Hans

«Αυτό σήμανε ότι έπρεπε να περιμένω πολύ και γι 'αυτό αποφάσισα να σπουδάσω μηχανολογία στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο, που σήμερα ονομάζεται Πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης», θυμάται ο 91χρονος σήμερα Hans Mezger.

Μετά την αποφοίτησή του το 1956, ο Mezger προσλαμβάνεται στην Porsche, αρχικά στο τμήμα κατασκευής γεωργικών μηχανημάτων της εταιρείας. Εντούτοις, πολύ γρήγορα ο ταλαντούχος αλλά και «ανήσυχος» μηχανικός άρχισε να αποδεικνύει τις δυνατότητές του πέραν των… τρακτέρ με αποτέλεσμα το 1960 να εμπλακεί στο πρώτο εγχείρημα της γερμανικής εταιρείας στην Formula 1. Και συγκεκριμένα στην εξέλιξη τόσο του 8κύλινδρου - Type 753 - κινητήρα των 1,5 λίτρων, όσο και του ίδιου του πλαισίου της Porsche 804 Formula 1.

Hans

Στη συνέχεια ήρθε ο παγκοσμίως γνωστός «κινητήρας Mezger» για τις 901 και 911 και το 1965 η προαγωγή του ως επικεφαλής του τμήματος αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Porsche, το οποίο δημιούργησε ο Ferdinand Piëch.

«Μερικές φορές δουλεύαμε όλο το 24ωρο», θυμάται σήμερα ο Hans Mezger.

Η Porsche βασίστηκε στη μηχανολογική ιδιοφυία του Γερμανού για την εξέλιξη της 917, αλλά και του V12 κινητήρα της, το 1968. Το 1970 και το 1971, η 917 κυριάρχησε στο Le Mans και στο World Sportscar Championship, ενώ  το 1972 και το 1973 οι 917/10 και 917/30 έδειξαν τα… δόντια τους στο θεσμό CanAm, χάρη στην τεχνολογία υπερτροφοδότησης του κινητήρα τους, την οποία ο Hans Mezger και η ομάδα του έφεραν στην παραγωγή το 1974 με άρμα την 911 Turbo.

Hans

Ωστόσο, το πιο συναρπαστικό «ταξίδι» για το Hans Mezger ξεκίνησε το 1981, όταν ο Ron Dennis και η McLaren ξεκίνησαν την… αναζήτηση ενός κινητήρα turbo. Με την Porsche να είναι ο τελικός «ανάδοχος», ο Hans Mezger κατάφερε να σχεδιάσει ένα υπερτροφοδοτούμενο «διαμάντι» με 6 κυλίνδρους σε διάταξη V, περιεχόμενη γωνία 80 μοιρών, χωρητικότητα 1,5 λίτρων και απόδοση πάνω από 1.000 ίππους. Με την αρωγή του τελευταίου, ο Niki Lauda στέφεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής το 1984, αλλά και ο Alain Prost το 1985 και το 1986.

Ο Hans Mezger αποχώρησε από την ενεργό δράση το 1993, διατηρώντας ωστόσο στενούς δεσμούς με την Porsche μέχρι και σήμερα.