Formula 1 – GP Βελγίου Preview: Το πολυαγαπημένο Spa!
Ο 12ος και τελευταίος αγώνας της Formula 1 πριν τη θερινή διακοπή του 2023, ακούει στο διάσημο όνομα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, «Σπα».
Ώρα για Spa, 55 χρόνια μετά την πρώτη νίκη της McLaren στην F1 | Speedzone Podcast EP36
Το 50% της σεζόν του 2023, είναι επίσημα παρελθόν για τη Formula 1. Από τους 22 αγώνες της χρονιάς, οι 11 έχουν ολοκληρωθεί και πλέον κατευθυνόμαστε με τέρμα γκάζι προς τον 12ο, πριν το παγκόσμιο πρωτάθλημα διακοπεί για κάτι λιγότερο από έναν μήνα. Το επόμενο Grand Prix θα σηματοδοτήσει και τον τρίτο αγώνα Sprint της σεζόν, από τους έξι συνολικά. Ο λόγος φυσικά για το περιβόητο Spa – Francorchamps, την πίστα που κοσμεί το καλεντάρι της Formula 1 κάθε χρόνο και δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Τοποθετείται στην ανατολική πλευρά του Βελγίου και συγκεκριμένα, στο δάσος των Αρδεννών.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
Το πρώτο Grand Prix Βελγίου στην ιστορία της Formula 1, διεξήχθη το 1950, στην πρώτη σεζόν του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Νικητής εκείνη την ιστορική μέρα, αναδείχθηκε ο Juan Manuel Fangio με την Alfa Romeo, η οποία έκανε το 1-2, με τον Nino Farina στη 2η θέση. Έχουν διεξαχθεί από το 1950 μέχρι σήμερα, 55 Grand Prix Βελγίου και αυτό της Κυριακής 30 Ιουλίου του 2023, θα είναι το 56ο.
Η ΠΙΣΤΑ
Εκτός του ότι μιλάμε για το μακρύτερο σιρκουί στο καλεντάρι (7 χιλιόμετρα περίπου), μπορεί να πει κανείς πως το Spa θεωρείται μαζί με τη Μόντσα, η «Μέκκα» του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Είναι η αγαπημένη πολλών οδηγών και μίας μεγάλης μερίδας του φίλαθλου κοινού. Την χαρακτηρίζουν οι μεγάλες ευθείες και οι ατελείωτες στροφές υψηλής ταχύτητας, στοιχεία που απολαμβάνουν οι οδηγοί με τα σύγχρονα μονοθέσιά τους.
Ένα σημείο της πίστας το οποίο λατρεύουν οι φίλαθλοι, αλλά είναι και ακραία επικίνδυνο, είναι η δημοφιλής στροφή Eau Rouge, την οποία οι οδηγοί παίρνουν με τέρμα γκάζι και έχουν τυφλό σημείο στην έξοδό της. Όπως έχουν περιγράψει στο παρελθόν θρύλοι της Formula 1, αλλά και οδηγοί του σημερινού grid, πρόκειται για ένα κομμάτι όπου η «ψυχή σου ανεβαίνει στο στόμα».
Παρακολουθήστε τους οδηγούς της Formula 1 ανά τα χρόνια να ανεβαίνουν την Eau Rouge με τέρμα γκάζι. Μία μοναδική εμπειρία, ακόμα και από onboard κάμερα.
ΟΙ ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ…
Το δυσάρεστο όμως με την Eau Rouge, είναι πως κρύβει μεγάλους κινδύνους. Όπως προαναφέρθηκε, το τυφλό σημείο στην έξοδό της, περιπλέκει τα πράγματα. Δύο νέα παιδιά με ταλέντο και όνειρα έχουν χαθεί τα τελευταία χρόνια εκεί, μετά από σφοδρά τρακαρίσματα, τα οποία κατέληξαν σε δυστύχημα.
Ο λόγος για τους Anthoine Hubert και Dilano van’t Hoff. Ο πρώτος οδηγούσε στη Formula 2, όταν απεβίωσε στις 31 Αυγούστου του 2019. O δεύτερος έχασε τη ζωή του στο Spa, σε παρόμοιο σημείο, πριν λιγότερο από έναν μήνα (1η Ιουλίου 2023), οδηγώντας στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Formula Regional, υπό άθλιες καιρικές συνθήκες.
Πολλές συζητήσεις έχουν γίνει για τη συγκεκριμένη στροφή, όμως καμία αλλαγή προς το παρόν. Και μέχρι να διευθετηθεί η ύπαρξη του Βελγίου στο καλεντάρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος μετά το 2024, λογικά δεν θα γίνει μετατροπή στη μορφή της πίστας. Ο χαμός των δύο νεαρών παιδιών, είναι η σταθερή υπενθύμιση του τι διακυβεύεται στους αγώνες ταχύτητας, οποιουδήποτε επιπέδου.
Ώρα για Spa, 55 χρόνια μετά την πρώτη νίκη της McLaren στην F1 | Speedzone Podcast EP36
ΟΙ ΠΟΛΥΝΙΚΕΙΣ
Το Spa, έχει αποτελέσει το πεδίο ιστορικών και εμβληματικών στιγμών. Μία εξ αυτών, ήταν το 1998, όταν ο πολυνίκης του Grand Prix, Michael Schumacher επιτέθηκε στον David Coulthard στο γκαράζ της McLaren, εξαιτίας μίας σύγκρουσης που είχαν νωρίτερα.
Πέρα από εκείνη την… άτυχη στιγμή πάντως, ο Γερμανός έχει χαρεί κατά ένα μεγάλο μέρος τους αγώνες στο δάσος των Αρδεννών, αφού μετράει 6 νίκες εκεί, τις περισσότερες από οποιονδήποτε άλλον. Μάλιστα, εκεί κατέκτησε ο επτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής την πρώτη νίκη της καριέρας του από τις 91 στο σύνολο, αλλά και τον τελευταίο του παγκόσμιο τίτλο.
Και αν αυτό με την πρώτη νίκη σας θυμίζει κάτι από την πρόσφατη ιστορία, τότε είναι ο Charles Leclerc που με τα χρώματα της Ferrari, πήρε το 2019 την πρώτη του καρό σημαία στη Formula 1, στο Grand Prix του Βελγίου.
Αντίστοιχα, η Ferrari έχει απολαύσει ουκ ολίγους αγώνες στο Spa – Francorchamps και είναι η πιο επιτυχημένη ομάδα στο Βέλγιο, αφού μετράει 14 νίκες. Το ρεκόρ της πίστας ωστόσο, ανήκει στη Mercedes και τον Valterri Bottas, ο οποίος το 2018 έκανε ταχύτερο χρόνο, σημειώνοντας 1:46.286.
ΟΙ ΠΕΡΣΙΝΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ
Νικητής στο Grand Prix Βελγίου του 2022, δεν ήταν άλλος από τον Max Verstappen. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής γύρισε «κεφάτος» πέρυσι από τη θερινή διακοπή και παρά την εκκίνησή του από τη 14η θέση, κατατρόπωσε τους πάντες και πήρε με άνεση την καρό σημαία. Από εκεί και πέρα, η Red Bull Racing και ο Ολλανδός είχαν αρχίσει δειλά δειλά να «βλέπουν» το double στους παγκόσμιους τίτλους, όπως και έγινε.
ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Για το φετινό Grand Prix στο δάσος των Αρδεννών, η Pirelli επέλεξε μία μέση λύση, όπως έγινε και πέρυσι. Η C2 θα είναι η πιο σκληρή γόμα με τα λευκά διακριτικά, η C3 η μέση με τα κίτρινα και η C4 η μαλακή γόμα με τα κόκκινα διακριτικά. Ο διευθυντής μηχανοκίνητου αθλητισμού της Pirelli, Mario Isola σύγκρινε το Spa με πίστες όπως το Σίλβερστοουν ή η Σουζούκα.
Θεωρώντας πως οι πιέσεις που δέχονται τα ελαστικά στην Eau Rouge και τις επόμενες στροφές υψηλής ταχύτητας, είναι τεράστιες, οι Ιταλοί πήγαν σε ελαφρώς πιο σκληρές γόμες της γκάμας τους από αυτές που συνηθίζουν. Σε αυτό το επιχείρημα προστίθεται φυσικά και η μεγάλη απόσταση που πρέπει να διανύσουν τα μονοθέσια, για να ολοκληρώσουν μόλις έναν γύρο. Με αυτές τις γόμες, η θεωρία λέει πως θα δούμε πληθώρα στρατηγικών από τις ομάδες, εκτός εάν εμφανιστεί μία βροχή, όπως συνηθίζεται στο Βέλγιο και τα… ανακατέψει όλα.
ΤΑ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΑΣ
Το Spa – Francorchamps λοιπόν, έχει μήκος 7,004 χιλιομέτρων (η πιο μακρά χιλιομετρικά πίστα στο καλεντάρι) και οι οδηγοί θα πρέπει να κάνουν 44 φορές αυτή την απόσταση. Στο σύνολο, θα καλύψουν 308,052 χιλιόμετρα απόστασης μέχρι τον τερματισμό. Το σιρκουί παρέχει δύο ζώνες DRS στους οδηγούς, οι οποίες είναι βέβαια στα καλύτερα σημεία για προσπέραση. Η μία βρίσκεται στη διάσημη ευθεία Κεμέλ (μετά την Eau Rouge) και η άλλη στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού, όπως στις περισσότερες πίστες.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΑΓΩΝΑ
Πρώτο GP F1: 1950
Μήκος πίστας: 7,004 χιλιόμετρα
Ρεκόρ πίστας: 1:46.286
Αριθμός γύρων: 44
Μήκος αγώνα: 308,052 χιλιόμετρα
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή 28/7
- Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30 – 15:30
- Κατατακτήριες δοκιμές: 18:00
Σάββατο 29/7
- Κατατακτήριες Sprint: 13:00
- Αγώνας Sprint: 17:30
Κυριακή 30/7
- Αγώνας: 16:00
Ώρα για Spa, 55 χρόνια μετά την πρώτη νίκη της McLaren στην F1 | Speedzone Podcast EP36