Παγκόσμια «κούρσα» για το λίθιο και τις μπαταρίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων
Η παγκόσμια παραγωγή λιθίου έχει τριπλασιαστεί σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2015 και φτάνει τουλάχιστον τους 100.000 τόνους ετησίως, ενώ η ζήτηση για το πολύτιμο ορυκτό αναμένεται να αυξηθεί κατά 35 φορές μέχρι το 2050.
Τη δική τους εφοδιαστική αλυσίδα και βιομηχανία θέλουν τώρα να αναπτύξουν οι χώρες της Λατινικής Αμερικής, στις οποίες προσβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει τις αναγκαίες πρώτες ύλες για τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση και την πράσινη οικονομία. Στην αρχή της εβδομάδας η Ε.Ε. υπέγραψε συμφωνία με τη Χιλή για την προμήθεια λιθίου, τη βασικότερη πρώτη ύλη για την κατασκευή μπαταριών ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Οι χώρες της Λατινικής Αμερικής Χιλή, Βραζιλία και Αργεντινή έχουν στο υπέδαφός τους ορισμένα από τα μεγαλύτερα γνωστά αποθέματα αυτών των πρώτων υλών και προμηθεύουν εκτεταμένα την Κίνα με λίθιο. Οπως όμως τονίζει σχετικό ρεπορτάζ του Politico, οι χώρες αυτές βαρέθηκαν να είναι απλοί προμηθευτές πρώτων υλών σε αυτούς που καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στην παγκόσμια παραγωγή μπαταριών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Καθιστούν έτσι σαφές στην Ε.Ε. ότι εφεξής αρνούνται να περιοριστούν στον ρόλο του προμηθευτή και θέλουν να προχωρήσουν στην ανάπτυξη της δικής τους πράσινης βιομηχανίας.
«Δεν θέλουμε να πουλάμε στην Ευρώπη λίθιο, αλλά οχήματα λιθίου που κινούνται με μπαταρίες λιθίου», τόνισε στο περιθώριο της συνόδου με την Ε.Ε. στις αρχές της εβδομάδας ο Γκουστάβο Μαρτίνεζ Παντιάνι, Αργεντινός υπουργός για τις σχέσεις με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής. «Ετσι θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις δικές μας δυνατότητες και τις δικές μας βιομηχανίες που θα εξάγουν είδη προστιθέμενης αξίας», πρόσθεσε. Αυτή η τάση επικρατεί στις χώρες της περιοχής, οι περισσότερες από τις οποίες επιχειρούν να αναλάβουν υπό τον έλεγχό τους τους φυσικούς τους πόρους και τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Η Βολιβία στις αρχές του έτους πρότεινε στις γειτονικές της χώρες τη δημιουργία πολιτικής λιθίου της Λατινικής Αμερικής, ενώ η Χιλή έχει εκφράσει την πρόθεση να εθνικοποιήσει τη βιομηχανία της. Ολα αυτά σε μια στιγμή που η Ε.Ε. προσβλέπει στο «τρίγωνο του λιθίου» –Αργεντινή, Χιλή και Βολιβία– για την απεξάρτησή της από την Κίνα και την ενίσχυση της δικής της πράσινης βιομηχανίας.
Μέχρι στιγμής η Χιλή αντιπροσωπεύει το 78% των εισαγωγών της Ε..Ε. σε λίθιο. Σχολιάζοντας τη στάση των χωρών αυτών και τις προθέσεις τους, ο Κρις Χέρον, εκπρόσωπος του βιομηχανικού λόμπι Eurometaux, τόνισε πως η ζήτηση για τα μέταλλα της ηλεκτροκίνησης είναι τόσο μεγάλη ώστε «πρέπει οι δύο πλευρές να εργαστούν μαζί».
Πρόσφατη έρευνα του βελγικού πανεπιστημίου KU Leuven καταδεικνύει πως μέχρι το 2050 η ζήτηση για λίθιο θα έχει αυξηθεί κατά 35 φορές. Σύμφωνα, άλλωστε, με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, η παγκόσμια παραγωγή λιθίου έχει τριπλασιαστεί σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2015 και φτάνει τουλάχιστον τους 100.000 τόνους ετησίως. Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ και τη δική τους προσπάθεια για απεξάρτηση από τις πρώτες ύλες της Κίνας, πρέπει να στραφούν στην πόλη Μανιόλια στο δυτικό Αρκανσο, που διαθέτει τον κατάλληλο ορυκτό πλούτο. Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ της Wall Street Journal, η ExxonMobil σχεδιάζει την ανέγερση μιας από τις μεγαλύτερες στον κόσμο μονάδες επεξεργασίας λιθίου, αρκετά κοντά στη Μανιόλια.
Η εν λόγω μονάδα θα έχει την παραγωγική δυνατότητα για 75.000 έως 100.000 τόνους λιθίου ετησίως. Οταν θα έχει αναπτύξει την παραγωγική της δυνατότητα θα αντιπροσωπεύει το 15% της παγκόσμιας παραγωγής λιθίου. Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, η Exxon αγόρασε 120.000 στρέμματα στην περιοχή έναντι 100 εκατ. δολ. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως η έκταση αυτή θα δώσει στον ενεργειακό κολοσσό τη δυνατότητα να παράγει 4 εκατ. τόνους λιθίου, που αρκούν για 50 εκατ. ηλεκτροκίνητα οχήματα.