H Renault κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την «κινεζική καταιγίδα»
Η επέλαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα και η εξάρτηση της Ευρώπης από τη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη όσον αφορά βασικές πρώτες ύλες για την κατασκευή μπαταριών και ημιαγωγών θορυβεί έντονα πλέον τη γηραιά ήπειρο.
Η «κινεζική καταιγίδα» πλανάται στον αναπτυσσόμενο τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης, δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Renault, Jean-Dominique Senard, με τη χώρα-υπερδύναμη από την Ασία να αποτελεί την κυρίαρχη στις βασικές πρώτες ύλες για την κατασκευή μπαταριών για αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Η πρόσφατη απόφαση της Κίνας να περιορίσει τις εξαγωγές δύο κρίσημων μετάλλων -του γαλλίου και του γερμανίου- που χρησιμοποιούνται σε ημιαγωγούς και ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να σημάνει… συναγερμό για τους Ευρωπαίους ηγέτες, καθώς δείχνει την υπερβολική εξάρτηση της ηπείρου από την Κίνα και την ανάγκη οικοδόμησης μιας αλυσίδας εφοδιασμού που θα κοστίσει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Jean-Dominique Senard.
«Όταν μιλάω για την κινεζική καταιγίδα, μιλάω για την ισχυρή πίεση που σχετίζεται σήμερα με τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη», είπε ο Senard.
«Είμαστε ικανοί να κατασκευάζουμε ηλεκτρικά οχήματα, αλλά παλεύουμε για να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των προμηθειών μας», προσέθεσε ο πρόεδρος της Renault, συμπληρώνοντας ότι η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας και η αλυσίδα εφοδιασμού πρώτων υλών της χώρας προέκυψαν ύστερα από χρόνια επενδύσεων που θα κοστίσουν δισεκατομμύρια ευρώ για να «αναπαραχθούν» από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
«Η Κίνα -και κανείς δεν μπορεί να τους κατηγορήσει για αυτό- έχει πρόσβαση στα ορυχεία και ειδικά στη μετατροπή των μετάλλων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μπαταριών», είπε ο Senard. «Ο πόλεμος του μέλλοντος θα είναι ένας πόλεμος μετάλλων».
Η Κίνα είναι ο κυρίαρχος παραγωγός και των δύο μετάλλων (βλ. γάλλιο και γερμάνιο) αντιπροσωπεύοντας το 94% της παγκόσμιας παραγωγής του πρώτου, σύμφωνα με το Κέντρο Πληροφοριών Κρίσιμων Ορυκτών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι περιορισμοί των εξαγωγών της Κίνας κλιμακώνουν τον τεχνολογικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, προκαλώντας δυνητικά μεγαλύτερη αναστάτωση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Η Ευρώπη βρίσκεται στη μέση της εν λόγω διαμάχης, αναγκάζοντάς την να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις.
«Εάν υπάρξει πραγματική γεωπολιτική κρίση, η ζημιά στα εργοστάσια μπαταριών που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από προϊόντα που προέρχονται από το εξωτερικό θα είναι σημαντική», προειδοποίησε ο Senard.
Η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων όπως τα e-fuels και το υδρογόνο θα είναι ζωτικής σημασίας σε περίπτωση ξαφνικής έλλειψης μπαταριών λόγω έλλειψης πρώτων υλών, είπε ο Senard. «Όπως θα έκανε κάθε προσεκτικός κατασκευαστής… αναζητούμε εναλλακτικές λύσεις για να αποφύγουμε την παράλυση της χώρας εάν, για παράδειγμα, ξεμείνουμε από μπαταρίες».