Τι είναι ο «λευκός χρυσός»; Πώς η Κίνα αλλάζει τα δεδομένα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν μπαταρίες. Το υλικό των μπαταριών είναι το λίθιο και το μεγαλύτερο κοίτασμα στον κόσμο βρίσκεται στη Βολιβία, το οποίο θα αξιοποιήσει η Κίνα.

Video: Παρακολουθήστε Ιστορίες από την «Πράσινη Κόλαση» και το μέλλον της Red Bull | Speedzone Podcast EP33  

 

Η Βολιβία έχει χαρακτηριστεί και ως η Σαουδική Αραβία του μέλλοντος. Στη χώρα της Νοτίου Αμερικής έχει εντοπιστεί το μεγαλύτερο κοίτασμα λιθίου, του πολύτιμου αυτού μετάλλου που περιγράφεται ως «λευκός χρυσός» και χρησιμοποιείται στην κατασκευή των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Στις αλυκές της Βολιβίας βρίσκεται θαμμένο το μισό λίθιο του πλανήτη, με τον κινεζικό γίγαντα μπαταριών CATL να είναι αυτός που κατόρθωσε να έρθει σε συμφωνία με την κυβέρνηση της νοτιοαμερικανικής χώρας, αλλά και τους ιθαγενείς που ζουν στα όρια του Σαλάρ ντε Ουγιούνι, του μεγαλύτερου κοιτάσματος αλατιού στον κόσμο.

Η CATL λοιπόν, όπως επιβεβαιώθηκε από τον πρόεδρο της Βολιβίας, Luis Arce, θα προχωρήσει σε μια επένδυση ύψους 1,4 δισ δολαριών, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα λιθίου. Κινέζοι και Βολιβιανοί θα κατασκευάσουν δύο εργοστάσια λιθίου στο πλαίσιο της εξόρυξης ορυκτών από τις αλυκές Uyuni και Oruro της χώρας, με τον κινεζικό κολοσσό να είναι αυτός που θα αξιοποιήσει τον λεγόμενο «λευκό χρυσό».

Οι Κινέζοι ξεπερνούν Αμερικανούς και Ευρωπαίους

Αυτή η συμφωνία δίνει ένα τεράστιο πλεονέκτημα στους Κινέζους και την CATL, αφού θα έχουν το δικαίωμα να αξιοποιήσουν το πολύτιμο αλκαλικό μέταλλο και να κερδίσουν το πλεονέκτημα στην μάχη για την κατασκευή νέας γενιάς μπαταριών και κατ΄επέκταση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα κοιτάσματα λιθίου στις εμβληματικές αλυκές της Βολιβίας υπολογίζονται σε 21 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σύμφωνα με το Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ. Όσο για την κατασκευή των δύο εργοστασίων, στόχος είναι να τεθούν σε λειτουργία μέσα στο φετινό καλοκαίρι ή το αργότερο το φθινόπωρο.

Το Πεκινο κυριαρχεί εδώ και χρόνια στην επεξεργασία του αλκαλικού μετάλλου, που αποτελεί τη βασική πρώτη ύλη για τις μπαταρίες αυτοκινήτων. Με την επένδυση όμως και στην πρωτογενή εξόρυξη από τις αλυκές της Βολιβίας, αφήνει ένα βήμα πίσω τις δυτικές εταιρείες και δεν αποκλείεται στο μέλλον να τις αναγκάσει να πληρώσουν την Κίνα για να τους παράσχει μπαταρίες.

Διαβάστε επίσης: 1.000 χλμ. αυτονομίας για την μπαταρία της CATL – Πότε μπαίνει στην παραγωγή

Στην αρχική συμφωνία μεταξύ της κρατικής βολιβιανής εταιρείας λιθίου και της κινεζικής CATL που θα επενδύσει 1,4 δισ δολάρια μόνο στην αρχική φάση του έργου, υπολογίζεται πως θα μπορούσαν να παραχθούν έως και 200.000 μετρικοί τόνοι ανθρακικού λιθίου τον χρόνο, αποκλειστικά για χρήση στην παραγωγή μπαταριών.

Τι είναι το λίθιο και πώς παράγεται

Το λίθιο είναι χημικό στοιχείο που ανήκει στα αλκαλιμέταλλα. Αποτελεί το ελαφρύτερο μέταλλο, αλλά και το ελαφρύτερο στερεό χημικό στοιχείο γενικότερα. Η εξόρυξή του από άλμες, είτε επιφανειακά είτε από υπόγεια ύδατα, είναι η πιο γρήγορη και λιγότερο δαπανηρή μέθοδος.

Η χρήση του λιθίου στους συσσωρευτές και την τεχνολογία εκτίναξε την αξία του, καθώς προσφέρει υψηλότερη απόδοση στις μπαταρίες και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Στις αλυκές της Βολιβίας, η εξόρυξη γίνεται από τις υπόγειες λίμνες. Το αλμυρό νερό αντλείται και μεταφέρεται σε ειδικές δεξαμενές όπου με το πέρας του χρόνου το νερό εξατμίζεται και συλλέγεται το αλατούχο συμπυκνωμένο διάλυμα. Στη συνέχεια οι εργοστασιακές μονάδες παίρνουν το διάλυμα, το επεξεργάζονται και δημιουργούν το κατάλληλο λίθιο για τις μπαταρίες.

Video: Παρακολουθήστε Ιστορίες από την «Πράσινη Κόλαση» και το μέλλον της Red Bull | Speedzone Podcast EP33