Porsche 908 – ο νικηφόρος δρομέας μεγάλων αποστάσεων
Tο αγωνιστικό που έδωσε στην Porsche το πρώτο της Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στους αγώνες αντοχής και άνοιξε το δρόμο για την κυριαρχία της «απόλυτης» 917.
Δείτε εδώ: F1 legends vs DJs - αναμνήσεις από Imola - Villeneuve Pironi ! | Speedzone Podcast EP29
Σύμφωνα με την παράδοση που έχει δημιουργήσει η Porsche στο πέρασμα των δεκαετιών, κάθε αγωνιστικό της αυτοκίνητο είναι ένα «κινητό εργαστήριο» που για όσο διάστημα εξελίσσεται προετοιμάζει μεθοδικά και το διάδοχό του. Αν αυτό ισχύει ως ένα βαθμό ακόμη και στις ημέρες μας, φανταστείτε πόσο πιο ξεκάθαρο ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν η εταιρεία είχε πλήρη εμπλοκή σχεδόν σε κάθε είδος αγώνων.
Η «άκρη του νήματος» για την Porsche 908 μας οδηγεί στο 1967, τη χρονιά που στις «24 ώρες» του Le Mans συμμετείχε ένα νέο αγωνιστικό της εταιρείας, ολοκληρώνοντας τον αγώνα στην πέμπτη θέση και πίσω από πολύ ισχυρότερους αντιπάλους: Ήταν η δίλιτρη 907 των 220 ίππων, με τον 6κύλινδρο boxer κινητήρα και το ειδικά διαμορφωμένο μακρύ αμάξωμα για τη μεγάλη ευθεία της Hynnaudieres, στην οποία το αυτοκίνητο ανέπτυξε ταχύτητα 302 χλμ./ώρα. Αμέσως μετά, η Porsche ξεκίνησε την ανάπτυξη μιας ισχυρότερης 907, με 270 ίππους ισχύος και 8κύλινδρο επίπεδο κινητήρα των 2.2 λίτρων, γνωρίζοντας ότι στο τέλος της χρονιάς οι κανονισμοί επρόκειτο να αλλάξουν.
Με αυτό το αγωνιστικό έκανε ένα μυθικό τερματισμό στις τρεις πρώτες θέσεις στη Daytona το 1968, απαντώντας έτσι στην αντίστοιχη επιτυχία της Ferrari τον προηγούμενο χρόνο. Ακολούθησαν δύο ακόμη νίκες για την 907, στις 12 ώρες του Sebring και στο Targa Florio, προτού κάνει την πρώτη του εμφάνιση το βασισμένο στο αμάξωμα εκείνης νέο πρωτότυπο για την κατηγορία των 3 λίτρων, κωδικοποιημένο πλέον ως 908. Ο ρόλος της είχε πλέον τελειώσει, καθώς από το 1969 χρησιμοποιήθηκε στους αγώνες μόνο από ιδιωτικές ομάδες. Τελευταίες της επιτυχίες, μια θέση στο βάθρο της Μonza την ίδια χρονιά και ο τερματισμός στην έβδομη θέση της γενικής κατάταξης στις «24 ώρες» του Le Mans το 1971.
908 K Coupe
Εννέα μήνες μετά το ξεκίνημα του προγράμματος για την ανάπτυξή της, η τρίλιτρη 908 των 350 ίππων με το κοντό αμάξωμα, έκανε τον πρώτο της αγώνα στις 19 Μαΐου 1968 στα 1.000 χλμ. του Νurburging, με οδηγούς τον Jo Siffert και τον Vic Elford. To αποτέλεσμα ήταν θριαμβευτικό, μια μεγάλη νίκη. Το αυτοκίνητο που παρουσιάστηκε εκεί ήταν σχεδόν όμοιο με την 907, πλην όμως λίγο πλατύτερο σε διαστάσεις. Διέθετε δύο μικρά spoilers στο πίσω μέρος που άνοιγαν προς τα επάνω όποτε χρειαζόταν, ενώ οι εισαγωγές αέρα βρίσκονταν στα πλαϊνά του cockpit και οι τροχοί του ήταν διαστάσεων 15 ιντσών. Δύο μήνες μετά την πρώτη θέση στη Γερμανία η 908 Shorttail ταξίδεψε για το Watckins Glenn 20 κιλά ελαφρύτερη, αφού πλέον το χωροδικτύωμά της ήταν από αλουμίνιο και όχι από ατσάλι. Σε εκείνο τον αγώνα η Porsche χρησιμοποίησε δύο αεροδυναμικά flaps πίσω, τα οποία λειτουργούσαν αυτόματα με βάση τις αντιδράσεις της ανάρτησης. Το κύριο βάρος των δοκιμών της στην πίστα είχε αναλάβει ο Hans Herrmann, εμβληματική φυσιογνωμία σήμερα για την εταιρεία, οδηγώντας τη σε μια σειρά από tests στο Weissach και στο Hockenheim.
908 Langheck Coupe
Το τρίλιτρο πρωτότυπο, εκτός από το ότι ήταν η πρώτη στην ιστορία της Porsche συμμετοχή στη μεγαλύτερη κατηγορία των αγώνων αντοχής, αποτέλεσε και την πιο σοβαρή μέχρι τότε προσπάθεια της εταιρείας για τη νίκη στις «24 ώρες» του Μαν. Για το σκοπό αυτό προετοιμάστηκε μια ειδική έκδοση της 908 με μακρύ αμάξωμα, το οποίο είχε επιμηκυμένη αεροδυναμική σχεδίαση στο πίσω μέρος, ενώ έφερε και μεγάλη αεροτομή, παράλληλη με την απόληξή του. Τα ιδιαίτερα αυτά χαρακτηριστικά του έδωσαν την ονομασία Langheck ή, ακόμα καλύτερα για τους αγγλομαθείς, Longtail. To αυτοκίνητο έκανε την πρώτη του εμφάνιση στις «24 ώρες» του 1968, όπου με οδηγό τον Rolf Stommelen ανέπτυξε ανώτατη ταχύτητα 320 χλμ./ώρα, αρκετά για να κερδίσει την πρώτη θέση στην επόμενή του εμφάνιση στο φημισμένο circuit. Πράγματι, το 1969 εξελίχθηκε περίφημα για την Porsche, αφού χάρις στις νίκες της 908 κατέκτησε για πρώτη φορά στην ιστορία της το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Εταιρειών. Ο μόνος στόχος που δεν εκπληρώθηκε ήταν η νίκη στο Μαν, αφού το αγωνιστικό των Gerard Larrousse και Hans Herrmann ολοκλήρωσε στη δεύτερη θέση πίσω από το πεντάλιτρο Ford GT40 του Jacky Ickx. Η διαφορά μεταξύ των δύο αυτοκινήτων ήταν μόλις 120 μέτρα, στοιχειοθετώντας τον πιο δραματικό τερματισμό στα χρονικά του αγώνα.
908/02 Spyder
Με το βάρος της μειωμένο κατά 50 κιλά, σε σύγκριση με τις «κλειστές» εκδόσεις, η 908/02 Spyder πραγματοποίησε την πρώτη της αγωνιστική εμφάνιση στις 22 Μαρτίου 1969 στις «12 ώρες» του Sebring, χωρίς όμως και να καταφέρει να κερδίσει. Αυτό συνέβη στους δύο επόμενους αγώνες, με απόλυτο μάλιστα τρόπο: Τρεις Spyders στις τρεις πρώτες θέσεις στα 500 μίλια του Βrands Hatch με ελαστικά της Firestone, νέο ρεκόρ στο Targa Florio από τους Μitter και Schutz με συνολικό χρόνο για τα 720 χλμ. της διαδρομής 6 ώρες, 7 λεπτά και 45.3 δευτερόλεπτα. Για τον Gerard Mitter ειδικά, ήταν η πρώτη του νίκη σε αγώνα μεγάλης απόστασης. Δυστυχώς όμως για εκείνον ήταν και η τελευταία, αφού λίγο αργότερα σκοτώθηκε στο Νurburgring με ένα μονοθέσιο F2 της BMW. Η πιο διάσημη 908/02 των ημερών μας είναι η λευκή Spyder που φέρει τον αριθμό 48, με την οποία ο διάσημος ηθοποιός Steve McQueen τερμάτισε δεύτερος στις «12 ώρες» του Sebring το 1970. Στα κοινά στοιχεία με τις υπόλοιπες «αδελφές» της συμπεριλαμβάνονται φυσικά η διαμόρφωση του αμαξώματος από πλαστικά υλικά, η ανεξάρτητη ανάρτηση, το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων και το χωροδικτύωμα από αλουμίνιο.
908/03 Spyder
Eξήντα κιλά ελαφρύτερη από την 908/02, διέθετε νέο χωροδικτύωμα βασισμένο στο αγωνιστικό του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Αναβάσεων, την 909 Bergmeister. Πέρα από αυτό, η θέση του κινητήρα της είχε μετακινηθεί λίγο, πλησιάζοντας περισσότερο τις πλάτες του οδηγού, ενώ και το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν πλέον τοποθετημένο εμπρός από το διαφορικό. Το εργοστάσιο τη χρησιμοποίησε σε τέσσερις μόνο αγώνες τη διετία 1970-71, από τους οποίους νίκησε τους τρεις. Έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο Τarga Florio το 1970 με τα χρώματα της Gulf, νικώντας τον αγώνα και γοητεύοντας τους φωτογράφους. Την επόμενη χρονιά λόγω της αλλαγής των κανονισμών απέκτησε roll bar για περισσότερη ασφάλεια, καθώς και δύο αεροδυναμικά βοηθήματα (tail fins) επάνω από τους θόλους των πίσω τροχών. Η σταδιοδρομία της ως επίσημο αγωνιστικό της Porsche ήταν σύντομη, παρά ταύτα όμως μακροημέρευσε στις πίστες, χάρις στην εμπιστοσύνη που της έδειξαν οι ιδιωτικές ομάδες. Στα χέρια τους νίκησε τις «9 ώρες» του Kyalami της Νότιας Αφρικής το 1973, ενώ αργότερα σε κάποιες από τις 908/03 ο τρίλιτρος κινητήρας αντικαταστάθηκε από ένα 6κύλινδρο turbo των 2.1 λίτρων. Τελευταία νίκη του αυτοκινήτου τα 1.000 χλμ. του Νurburgring το 1980, με οδηγούς τους Rolf Stommelen και Jurgen Barth.
PORSCHE 908 K COUPE Kινητήρας: Επίπεδος 8κύλινδρος Κυβισμός: 2.997 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 66 mm Σχέση συμπίεσης: 10.5:1 Μέγιστη ισχύς: 350 ίπποι στις 8.600 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 270 χλμ/ώρα Μήκος: 4.020 χλστ. Μεταξόνιο: 2.300 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.453 χλστ. Φρένα: δίσκοι Dunlop-ATE Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 120 λίτρα Βάρος: 650 κιλά Μονάδες παραγωγής: 16
PORSCHE 908 LANGHECK COUPE Kινητήρας: Επίπεδος 8κύλινδρος Κυβισμός: 2.997 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 86 mm Σχέση συμπίεσης: 10.3:1 Μέγιστη ισχύς: 350 ίπποι στις 8.400 σ.α.λ.Μέγιστη ροπή: 32 χλγμ. στις 6.600 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 320 χλμ/ώρα Μήκος: 4.839 χλστ. Πλάτος: 1.720 χλστ. Ύψος: 930 χλστ. Μεταξόνιο: 2.300 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.453 χλστ. Φρένα: αεριζόμενοι δίσκοι ΑΤΕ Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 120 λίτρα Βάρος: 650 κιλά Μονάδες παραγωγής: 16
PORSCHE 908/02 SPYDER Kινητήρας: Επίπεδος 8κύλινδρος Κυβισμός: 2.997 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 66 mm Σχέση συμπίεσης: 10.5:1 Μέγιστη ισχύς: 360 ίπποι στις 8.400 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 288 χλμ/ώρα Μήκος: 4.320 χλστ. Πλάτος: 1.830 χλστ. Ύψος: 1.020 χλστ. Μεταξόνιο: 2.300 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.453 χλστ. Φρένα: δίσκοι Dunlop-ATE Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 120 λίτρα Βάρος: 600 κιλά Μονάδες παραγωγής:28
PORSCHE 908/03 SPYDER Kινητήρας: Επίπεδος 8κύλινδρος Κυβισμός: 2.997 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 66 mm Σχέση συμπίεσης: 10.4:1 Μέγιστη ισχύς: 350 ίπποι στις 8.400 σ.α.λ. Μέγιστη ροπή: 37,2 χλγμ. στις 6.600 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 275 χλμ/ώρα Μήκος: 3.540 χλστ. Πλάτος: 1.950 χλστ. Ύψος: 675 χλστ. Μεταξόνιο: 2.300 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.542 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.564 χλστ. Φρένα: αεριζόμενοι δίσκοι Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 120 λίτρα Βάρος: 540 κιλά Μονάδες παραγωγής: 13