Η Χιλή εθνικοποιεί τα βιομηχανία λιθίου. Τι σημαίνει αυτό για την ηλεκτροκίνηση;
Η κίνηση της Χιλής να εθνικοποιήσει τη βιομηχανία λιθίου προσθέτει μία νέα αβεβαιότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα των αυτοκινητοβιομηχανιών που ήδη αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε υλικά μπαταριών για τα ηλεκτρικά της οχήματα.
Ο πρόεδρος της Χιλής Gabriel Boric ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα σχέδια για τη δημιουργία μιας νέας κρατικής εταιρείας που θα ελέγχει τη βιομηχανία λιθίου της χώρας. Και μάλιστα… όχι όποιας κι όποιας, καθώς η Χιλή έχει τα μεγαλύτερα αποθέματα λιθίου στον κόσμο αντιπροσωπεύοντας το 30% της παγκόσμιας παραγωγής – μαζί με εκείνα της Αργεντινής και της Βολιβίας, το 54%.
Παρά το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν ουκ ολίγες νεοφυείς επιχειρήσεις που εργάζονται πάνω σε μπαταρίες ιόντων νατρίου που θα μπορούσαν να προσφέρουν μια φθηνότερη εναλλακτική λύση για τα ηλεκτρικά οχήματα, βέβαιο είναι ότι για πολλά χρόνια ακόμα η αυτοκινητοβιομηχανία θα εξαρτάται πλήρως από το λίθιο για τις μπαταρίες των ΕV της.
Με φόντο τις παραπάνω εξαγγελίες, πολλά στελέχη του κλάδου έχουν προειδοποιήσει για κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα γύρω στα μέσα της δεκαετίας, καθώς οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο σχεδιάζουν να ξοδέψουν σχεδόν 1 τρισεκατομμύριο ευρώ έως το 2030 για την ανάπτυξη και την παραγωγή εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων.
Διαβάστε επίσης: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απορροφήσουν το 79% της παραγωγής λιθίου έως το 2030
Έγκυροι αναλυτές επισημαίνουν ότι τα μέταλλα των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθίστανται πλέον τόσο σημαντικά για τις χώρες όσο το πετρέλαιο και με αυτό ως δεδομένο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα χρειαστούν μια νέα στρατηγική για την προμήθεια των κρίσιμων αυτών υλικών.
Ήδη, μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν νέες προμήθειες λιθίου στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Αφρική. Εν προκειμένω, η GM επένδυσε στην Lithium Americas Corp τον Ιανουάριο και θα τη βοηθήσει να αναπτύξει ένα project με την ονομασία Thacker Pass για την εξόρυξη λιθίου στην περιοχή της Νεβάδα. Από τη μεριά της, η Mercedes δήλωσε σήμερα ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είναι «ακόμη ανοιχτή σε απευθείας αγορές από τη Χιλή, αλλά υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, όπως η Αυστραλία και ο Καναδάς».
Χωρίς λίθιο δεν υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα!
Η κίνηση της Χιλής να εθνικοποιήσει τη βιομηχανία λιθίου της αποτελεί συνέχεια μιας τάση πολλών χωρών που επιζητούν αυστηρότερο έλεγχο σε βασικούς πόρους. Το Μεξικό, για παράδειγμα, έχει εθνικοποιήσει τη βιομηχανία λιθίου του, ενώ η Ζιμπάμπουε, η Μιανμάρ και η Ινδονησία έχουν ανακοινώσει περιορισμούς που επηρεάζουν διάφορα εμπορεύματα.
Το λίθιο, επομένως, είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει τα χρόνια που έρχονται το επόμενο μεγάλο ερωτηματικό για την εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας που εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπη με τις συνέπειες της κρίσης των ημιαγωγών που γιγαντώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ο Rob Anstey, Διευθύνων Σύμβουλος της GDI, που αναπτύσσει ανόδους πυριτίου για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, δήλωσε ότι όλα τα παραπάνω θα πρέπει να αφυπνίσουν την αυτοκινητοβιομηχανία που εξαρτάται από την Κίνα όσον αφορά τον γραφίτη.
«Εάν η Χιλή εθνικοποιήσει το λίθιο, η Αυστραλία μπορεί να αυξήσει την προσφορά όπως και η Αμερική και η Ευρώπη. Αλλά αν η Κίνα αρχίσει να περιορίζει τις εξαγωγές γραφίτη, ολόκληρη η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών θα σταματήσει», δήλωσε ο Rob Anstey.
Πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις αναπτύσσουν μπαταρίες EV με ανόδους πυριτίου που συγκρατούν περισσότερη ενέργεια, προσφέρουν μεγαλύτερη εμβέλεια και φορτίζονται πιο γρήγορα, αλλά προς το παρόν το 70% του συνόλου του γραφίτη προέρχεται από την Κίνα.
Από την άλλη, η κίνηση της Χιλής μπορεί να προσφέρει ένα πλεονέκτημα για άλλες χώρες που ελπίζουν να αναπτύξουν τις δικές τους προμήθειες λιθίου. Λόγου χάρη, η εταιρεία λιθίου Aterian βλέπει «μεγάλες ευκαιρίες» για εξόρυξη σε ορισμένες αφρικανικές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Μαρόκου και της Ρουάντα.
«Αυτές οι χώρες θα προσελκύσουν τις επενδύσεις που προηγουμένως θα πήγαιναν στη Χιλή», δήλωσε ο εκτελεστικός πρόεδρος της Aterian , Charles Bray.
Το βέβαιο σε κάθε περίπτωση είναι ότι η επάρκεια πόρων για την παραγωγή μπαταριών που προορίζονται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάθε άλλο παρά εξασφαλισμένη είναι σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Φωτoγραφίες: iStock