Οδηγούμε το νέο Mazda CX-60 e-Skyactiv D
Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να αποτελεί σήμερα το βασικό στοιχείο στην ατζέντα των κατασκευαστών, εντούτοις υπάρχουν και οι εξαιρέσεις που πιστεύουν ακράδαντα ότι οι παραδοσιακές λύσεις μπορούν να παραμείνουν για πολύ ακόμα πάνω στο τραπέζι. Μια από αυτές είναι και η Mazda.
Κάντε κλικ εδώ για να παρακολουθήσετε: SPEEDZONE PODCAST EP25
Η Mazda είναι από τους λίγους κατασκευαστές στο σύγχρονο αυτοκινητικό στερέωμα που δεν έχουν ενδώσει πλήρως στη… φρενίτιδα της ηλεκτροκίνησης προτάσσοντας ως μάρκα ένα εναλλακτικό μονοπάτι στο δρόμο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και μια διαφορετική, εν γένει, προσέγγιση που εύκολα μπορεί να συμπυκνωθεί στη λέξη «πολυτροπική».
Υπό το πρίσμα αυτό και με σημείο αναφοράς το μότο «η σωστή λύση τη σωστή στιγμή», η Mazda έρχεται σήμερα να προσθέσει στην παλέτα των διαθέσιμων εκδόσεών του «μεγάλου» CX-60 μία ακόμα έκδοση, που έρχεται να πλαισιώσει τόσο την plug-in υβριδική όσο και την «απλή» βενζινοκίνητη των 3,0 λίτρων. Που για την περίσταση, και σε αντίθεση των τάση των καιρών, έχει ως σημείο αναφοράς σε έναν ολοκαίνουργιο και καινοτόμο σε ουκ ολίγα στοιχεία του πετρελαιοκινητήρα της οικογένειας e-Skyactiv D.
Στην Ισπανία με το νέο CX-60 e–Skyactiv D
Οπτικά, μην ψάχνεται για τρανταχτές αλλαγές σε σχέση με τα υπόλοιπα αδέλφια της γκάμας CX-60, καθώς εδώ τα μοναδικά σημάδια που μαρτυρούν τι κρύβεται κάτω από το μακρύ εμπρός καπό είναι η διακριτική επιγραφή «INLINE 6» στα εμπρός φτερά και το χαρακτηριστικό λογότυπο «e-Skyactiv D» κάτω δεξιά στην πέμπτη πόρτα. Στο δε εσωτερικό με τη γνώριμα προσεγμένη ποιότητα, εικόνα και εργονομία, δεν υπάρχουν αλλαγές. Πέρα από την προφανή, που φυσικά δεν είναι άλλη από την πιο «κοντή» βαθμονόμηση του στροφόμετρου!
Εν προκειμένω, αυτό οφείλεται στην παρουσία ενός παραδοσιακού, πλην όμως μέγιστα εξελιγμένου, κινητήρα ντίζελ της οικογένειας e-Skyactiv D της Mazda, που τώρα περνά στη δεύτερη κατά σειρά γενιά του. Υιοθετώντας μια προσέγγιση «σωστού μεγέθους» όπως την αποκαλούν οι δημιουργοί του και υπολογίζοντας με αυτή ως σημείο αναφοράς τις βέλτιστες εκπομπές ρύπων σε σχέση βάση το βάρος του, ο νέος, εν σειρά 6κύλινδρος κινητήρας ντίζελ των Ιαπώνων διαθέτει χωρητικότητα αυξημένη κατά 50% σε σχέση με το παρελθόν. Και πιο συγκεκριμένα, από τα 2,2 λίτρα που ήταν στην προηγούμενη γενιά στα 3,3 πλέον λίτρα.
Κάντε κλικ εδώ για να παρακολουθήσετε: SPEEDZONE PODCAST EP25
Εκτός από τη βελτίωση της απόδοσης μέσω της αυξημένης χωρητικότητας, η Mazda έχει σχεδιάσει τη μονάδα με τέτοιο τρόπο ώστε να χρησιμοποιεί περίσσεια αέρα για τη βελτίωση της διαδικασίας καύσης, με την τελευταία να υιοθετεί την τεχνολογία DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), η οποία βελτιώνει περαιτέρω την αποδοτικότητα του κινητήρα και έχει ως αποτέλεσμα μια πιο ευέλικτη απόκριση στην επιτάχυνση. Οι Ιάπωνες αναφέρουν μάλιστα ότι η εν λόγω μονάδα διαθέτει έναν καινοτόμο σχεδιασμό σε σχήμα… αυγού όσον αφορά την κεφαλή του εμβόλου (πλέον, από ατσάλι αντί για αλουμίνιο), ενώ όπως ρητά διαβεβαιώνουν οι δημιουργοί του ο «straight-six» πετρελαιοκινητήρας αναμένεται να τηρεί τους επερχόμενους και πιο αυστηρούς κανονισμών εκπομπών ρύπων αυξάνοντας συγχρόνως τη θερμοδυναμική απόδοση πάνω από το 40% για ένα πολύ σημαντικό μέρος του πρακτικού εύρους λειτουργίας του.
Ο κινητήρας διατίθεται μάλιστα σε δύο εκδόσεις με απόδοση 200 ή 254 ίππων και μέγιστη ροπή 450 και 550 Nm αντίστοιχα, με την πρώτη να συνδυάζεται με κίνηση στους πίσω τροχούς και τη δεύτερη με τετρακίνηση. Αμφότεροι πάντως συνεργάζονται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων χωρίς μετατροπέα ροπής, διαθέτοντας συν τοις άλλοις στην τεχνολογική τους φαρέτρα και ένα ήπια υβριδικό σύστημα των 48V με μίζα/γεννήτρια που συνεισφέρει με 153 Nm ροπής και 12,4 kW ισχύος σε συνεργασία με μπαταρία 0,33 kWh, καθώς και σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων για περισσότερη οικονομία σε συνθήκες χαμηλού φορτιού.
Και μιας και αναφερθήκαμε στην οικονομία, η Mazda αναφέρει ότι η πιο αδύναμη έκδοση καταναλώνει κατά μέσο όρο μόλις 5,0 λίτρα για κάθε 100 χλμ. ενώ η πιο ισχυρή όχι περισσότερα από 5,2/5,3 λίτρα για την ίδια απόσταση. Τιμές που δεν δυσκολευτήκαμε να επιβεβαιώσουμε και εμείς κατά τη διάρκεια της πρώτης επαφής που είχαμε με το νέο Mazda CX-60 e-Skyactiv D στην Ισπανία. Εντυπωσιακές βάσει του… μεγέθους του είναι και εκπομπές CO2, με την Mazda να ανακοινώνει βάσει των επίσημων πιστοποιήσεων μόλις 128-130 και 137-139 gr/χλμ. για τις δύο εκδόσεις.
Με το νέο CX-60 e–Skyactiv D στην πράξη
Χωρίς «ναι μεν άλλα» και οι δύο εκδόσεις εκπλήσσουν ευχάριστα. Κατ’ αρχήν, με την ηχητική τους απόδοση, ως απόρροια του αριθμού και της διάταξης των κυλίνδρων τους, ενώ ιδιαίτερα θετικές εντυπώσεις αφήνει τόσο ο τρόπος που λειτουργούν όσο και η συνολική του απόδοση. Ο οδηγός έχει πάντα επαρκή αποθέματα κάτω από το δεξί του πόδι, ενώ αγαστή είναι η συνεργασία τους με το… αγχολυτικό και πολύ ομαλό στις αλλαγές σχέσεων 8τάχυτο κιβώτιο. Ως προς τις επιδόσεις, δύσκολα μπορεί κανείς να αμφισβητήσει τα 8,4 και 7,4 δλ. που δηλώνει η Mazda για το τυπικό σπριντ από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα καθώς αμφότερες οι παραλλαγές του 6κύλινδρου ντίζελ δεν δυσκολεύονται να κινήσουν με μπρίο και ταχύτητα τους σχεδόν 1,9 τόνους των δύο αμαξωμάτων.
Σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς δεν έχουμε να προσθέσουμε τίποτα διαφορετικό σε σχέση με ό,τι γνωρίζαμε. Στον ανοιχτό δρόμο η άνεση έχει τον πρώτο λόγο, με το «δεμένο» set-up της ανάρτησης να δίνει τον τόνο σε πιο κλειστές διαδρομές όπου τα μόνο εμπόδια είναι το μέγεθος του αυτοκινήτων των 4,7+ μέτρων. Κακά τα ψέματα, το πετρελαιοκίνητο CX-60, όπως και η έκδοση PHEV, δεν είναι GTi, αλλά ένα premium SUV με συγκροτημένη συμπεριφορά με GΤ χαρακτηριστικά.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ντίζελ, 6κύλινδρος σε σειρά > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.283 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 200 ίπποι/ 3.600-4.200 σ.α.λ. (254 ίπποι/3.750 σ.α.λ.) > ΡΟΠΗ: 450 Nm/1.400-3.000 σ.α.λ. (550 Nm/1.500-2.200 σ.α.λ.) > KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς (Στους τέσσερις τροχούς) > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.745 x 1.890 x 1.682 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.870 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 570 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.816-1.891 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,4 δλ. (7,4 δλ.) > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 212 χλμ./ώρα (219 χλμ./ώρα) >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 5,0 λτ./100 χλμ. (5,2-5,3 λτ./100 χλμ.) > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 128-130 γρ./χλμ. (137-139 γρ./χλμ.)