Formula 1: Δραστική στροφή της Mercedes, ζητά ο Toto Wolff

Πριν καν την πρώτη εκκίνηση Formula 1 του 2023, ο Toto Wolff ζητά ριζική αλλαγή σχεδιασμού της Mercedes, οπότε θυμόμαστε την περιπέτεια της Lotus, πριν 44 χρόνια.

«Είμαστε 6 δέκατα του δευτερολέπτου πίσω από τον πρώτο στις κατατακτήριες, όσο ακριβώς και πέρσι», δήλωσε απογοητευμένος χθες βράδυ ο Toto Wolff, επικεφαλής της ομάδας της Mercedes στη Formula 1, αμέσως μετά τις κατατακτήριες του Grand Prix του Bahrain.

Θυμίζουμε ότι η Mercedes, προερχόμενη από 8 συνεχόμενα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών Formula 1, παρουσίασε πέρσι την W 13, με την επαναστατική σχεδίαση των πλαϊνών, όμως το αυτοκίνητο δε λειτούργησε ποτέ σωστά, αφού παρουσίαζε έντονο το αεροδυναμικό φαινόμενο του δελφινισμού (porpoising).

Με απλά λόγια, η Mercedes W 13, όταν τη ρύθμιζαν χαμηλά στο έδαφος, ώστε να αποδίδει σύμφωνα με τις δυνατότητές της, και ξεπερνούσε μια ταχύτητα, κοπανούσε τους οδηγούς της πάνω κάτω, ενώ για τον ίδιο λόγο καταπονούσε ταυτόχρονα τα μηχανικά της μέρη.

Μολονότι η φετινή Mercedes W 14 φαίνεται αισθητά βελτιωμένη όσον αφορά τον δελφινισμό, στο μεταξύ δεν είναι μόνο ο ανταγωνισμός της Red Bull και της Ferrari που έχει προχωρήσει πιο μπροστά, χθες κατόρθωσε και η Aston Martin AMR 23 του Fernando Alonso να πάρει κατάταξη εμπρός από τις W 14.
 
«Κοίτα την Aston Martin, κέρδισε δύο δευτερόλεπτα σε μισό χρόνο», συνέχισε ο Toto Wolff, «και το αυτοκίνητό τους είναι κατά το ήμισυ ίδιο με το δικό μας, χρησιμοποιούν τον ίδιο κινητήρα, το ίδιο κιβώτιο, ίδια πίσω ανάρτηση, την ίδια αεροδυναμική σήραγγα».

«Δώσαμε τα πάντα στη διάρκεια του χειμώνα σε αυτή τη σύλληψη», συνέχισε αναφερόμενος στην W 14, η οποία αποτελεί εξέλιξη της W 13, «και θα μπορέσουμε και φέτος να διεκδικήσουμε πόντιουμ και νίκες, όμως στον μεσομακροπρόθεσμο προγραμματισμό μας, πρέπει να εγκαταλείψουμε αυτό το κόνσεπτ και να πάμε σε κάτι διαφορετικό».

Πρόσθεσε πάντως ότι κάποια στιγμή θα μπορέσουν να δώσουν στον 7κις Παγκόσμιο Πρωταθλητή Formula 1, Lewis Hamilton, εκείνο το αυτοκίνητο με το οποίο θα μπορέσει να διεκδικήσει το 8ο Πρωτάθλημά του, σπάζοντας το ρεκόρ του Michael Schumacher.

 
Toto Wolff Formula 1

Toto Wolff

Πότε όμως; «Στα αμέσως προσεχή χρόνια», είπε ο Toto Wolff, και πρόσθεσε ότι ο Hamilton «έχει ακόμα 4 χρόνια ώσπου να φτάσει στην ηλικία που είναι σήμερα ο Alonso», θέτοντας ίσως έτσι το απώτατο χρονικό όριο που βάζει η ομάδα, για την επιστροφή της στην κορυφή της Formula 1.

Ο Πολυπρωταθλητής Sir Lewis Hamilton, λοιπόν, τρέχει ως γνωστόν με τον αριθμό 44. Συμπτωματικά, αν πάμε ακριβώς 44 χρόνια πίσω στην ιστορία της Formula 1, θα συναντήσουμε μια ολόιδια ιστορία πτώσης από την κορυφή, την ιστορία της Lotus 80 και του Colin Chapman.

To 1977 o Colin Chapman και ο αρχισχεδιαστής του, Peter Wright, έφεραν το ground effect στη Formula 1, πρώτα με τη Lotus 78, που νίκησε 5 από τα 17 Grand Prix του 1977, και ύστερα με την εξέλιξή της, την Lotus 79, που διέλυσε τον ανταγωνισμό παίρνοντας τόσο το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών όσο και το Οδηγών Formula 1 του 1978, με τον Mario Andretti.

Γνωρίζοντας ότι όλοι οι άλλοι κατασκευαστές θα τους αντιγράψουν το 1979, οι Chapman και Wright προχώρησαν την ιδέα του ground effect ένα βήμα πιο πέρα, με την Lotus 80, η οποία παρήγαγε τόση αρνητική άνωση από το αμάξωμά της που δε χρειαζόταν πτέρυγες.

Lotus 80 Formula 1

Lotus 80

Στη θεωρία λοιπόν η Lotus 80 θα φρενάριζε και θα έστριβε εξίσου καλά με την Lotus 79, με τη διαφορά ότι θα ήταν πολύ πιο γρήγορη στις ευθείες, αφού δε θα είχε αεροδυναμική αντίσταση από τις πτέρυγες.

Ήταν τόσο βέβαιος μάλιστα ο Colin Chapman, που είχε δηλώσει ότι η Lotus 80 θα είναι τόσο γρήγορη, που θα κάνει τα αυτοκίνητα των άλλων ομάδων να μοιάζουν με παλιά Λονδρέζικα λεωφορεία.

Φευ, δεν ήταν γραφτό. Γιατί η Lotus 80 παρήγαγε τόση πολλή αρνητική άνωση που παρουσίασε το φαινόμενο του porpoising, το οποίο τότε το γνώριζαν βεβαίως στην αεροπορία, από όπου προέρχεται ο όρος, όχι όμως στη Formula 1.

Ο μεν Carlos Reutemann, μετά την πρώτη δοκιμή, αρνήθηκε να αγωνιστεί με το αυτοκίνητο, και συνέχισε να τρέχει με την Lotus 79 της προηγούμενης χρονιάς, ο δε Mario Andretti το έτρεξε μόνο σε τρεις αγώνες, παίρνοντας πόντιουμ στον πρώτο και εγκαταλείποντας στους άλλους δύο, πριν ζητήσει κι αυτός να του βγάλουν από το μουσείο μια Lotus 79, ώστε να ολοκληρώσει εκείνη την σεζόν.

Επιμένοντας στην βασική ιδέα της Lotus 80, οι Chapman και Wright έφτιαξαν τη Lotus 88, με το διπλό σασί, ένα εξωτερικό σασί με αεροδυναμική ground effect, που να προσφέρει τη μέγιστη αρνητική άνωση, κι ας δέχεται όλο το κοπάνημα του porpoising, και ένα εσωτερικό σασί με τη μπανιέρα του οδηγού, το μοτέρ, το κιβώτιο και τις αναρτήσεις. Το εξωτερικό σασί ήταν αναρτημένο επάνω στο εσωτερικό.

Στην πράξη, το αυτοκίνητο είχε απρόβλεπτες αντιδράσεις στις δοκιμές, και δεν έτρεξε ποτέ σε αγώνα, αφού οι άλλοι κατασκευαστές ζήτησαν να απαγορευτεί, θεωρώντας το εξωτερικό σασί ως ένα μεγάλο αεροδυναμικό βοήθημα που δεν ήταν σταθερά στερεωμένο σε αυτό που η Lotus ονόμαζε εσωτερικό σασί.

Lotus 88 Elio De Angelis Formula 1

Ο Elio De Angelis με την Lotus 88, στην οποία ποτέ δεν επετράπη να αγωνιστεί στη Formula 1

Έτσι ο Colin Chapman στράφηκε σε τελείως άλλη ιδέα, εκείνη των ενεργητικών αναρτήσεων. Πλην όμως, το ίδιο απόγευμα που η Lotus με την ενεργητική ανάρτηση έκανε την πρώτη δοκιμή στην πίστα, ο Colin Chapamn μας άφησε κάτω από συνθήκες που αρκετοί χαρακτηρίζουν «μυστηριώδεις».

Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η επαναστατική 80, μολονότι στη θεωρία ήταν ταχύτατη, στην πράξη έφερε την κυρίαρχη ως τότε ομάδα της Lotus σε δύσκολη θέση, η οποία δε διορθώθηκε με την 88. Αν βάλετε W 13 εκεί που γράφει 80, Mercedes εκεί που λέει Lotus και W 14 αντί για 88, έχετε μια σύγχρονη ιστορία,  44 χρόνια μετά.

Κάποιοι βέβαια λεν ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα. Το βέβαιο πάντως είναι ότι ο Toto Wolff, ο Lewis Hamilton και ολόκληρη η ομάδα της Mercedes παίρνουν πολύ σοβαρά την προσπάθεια επιστροφής στην κορυφή της Formula 1.

Αναμένουμε λοιπόν με ενδιαφέρον τις εξελίξεις.

Δείτε εδώ: Σηκώνεται η αυλαία της F1 - Ανάλυση και των 10 ομάδων | Speedzone Podcast EP23