Για πρώτη φορά οι δοκιμές πριν την έναρξη της σεζόν της Formula 1 περιορίστηκαν σε ένα τριήμερο τεστ. Από τη μια υπήρχε η ανάγκη εξοικονόμησης πόρων και από την άλλη το γεγονός ότι τα περισσότερα φετινά αυτοκίνητα αποτελούν απλώς εξέλιξη των περσινών.
Να θυμίσουμε ότι σε ένα τεστ δε γνωρίζουμε ούτε πόσο πιέζει κάθε ομάδα, ούτε τι φορτίο καυσίμου έχει στο αυτοκίνητο, ούτε πού ρύθμισε την απόδοση του μοτέρ, ούτε πόσο κρύβει την αληθινή της απόδοση, ούτε πότε θα φέρει βελτιώσεις και πόσο αποτελεσματικές θα είναι αυτές.
Έχουμε επανειλημμένα δει σε αγώνες Formula 1 να ξεγελιόμαστε από τους χρόνους των ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής, σε σχέση με τις κατατακτήριες του Σαββάτου και τον αγώνα της Κυριακής, πόσω μάλλον εδώ που οι δοκιμές αυτές αφορούν μια ολόκληρη σεζόν.
Θα περιοριστούμε λοιπόν στα στοιχεία και τις ενδείξεις που αυτά μας δίνουν, παίρνοντας μια ιδέα για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 του 2023.
Τα δύο βασικά ερωτήματα για ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι, πόσο γρήγορο και πόσο αξιόπιστο είναι.
Μια ιδέα της ταχύτητας μας δίνει ο ταχύτερος γύρος που πέτυχε κάθε ομάδα στο τριήμερο τεστ του Bahrain και μια ιδέα της αξιοπιστίας μας δίνει το πλήθος των γύρων που κατόρθωσε αυτή να συμπληρώσει.
Πολλοί γύροι αποτελούν ένδειξη ενός αυτοκινήτου χωρίς προβλήματα, οπότε η ομάδα ολοκληρώνει το πρόγραμμα δοκιμών της. Λίγοι γύροι δείχνουν προβλήματα και περιορισμένη συλλογή πολύτιμων δεδομένων.
Σηκώνεται η αυλαία της F1 - Ανάλυση και των 10 ομάδων | Speedzone Podcast EP23 (κάντε κλικ για να δείτε το επεισόδιο)
Στον πίνακα που ακολουθεί, μπορούμε να συγκρίνουμε αυτά τα δύο δεδομένα για κάθε ομάδα, αριστερά τον ταχύτερο γύρο που έγραψαν στο τριήμερο και δεξιά το σύνολο των δοκιμαστικών γύρων που συμπλήρωσαν.
Η Red Bull, σύμφωνα με τις ενδείξεις, θα είναι η ομάδα που θα ξεκινήσει στην κορυφή της φετινής Formula 1, και η RB 19 το αυτοκίνητο που θα κληθούν να φτάσουν οι υπόλοιποι.
Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει, και η Red Bull RB 19 αποτελεί απλώς βελτίωση της εξαιρετικής RB 18, που μονοπώλησε τις νίκες στο δεύτερο μισό της περσινής σεζόν της Formula 1.
Η RB 19 λοιπόν έγραφε με άνεση όλο το τριήμερο εξαιρετικούς χρόνους και μάλιστα χωρίς να χρησιμοποιεί τα πιο μαλακά ελαστικά. Επιπλέον, οι δύο οδηγοί μοιάζουν άνετοι και σίγουροι πως έχουν ένα κυρίαρχο αυτοκίνητο, τουλάχιστον για το πρώτο μέρος της σεζόν.
Συγκρατημένη αισιοδοξία εκφράζουν και στη Ferrari. Φαίνεται πως η SF 23 είναι η πιο γρήγορη στις ευθείες, έστω και αν έχει χάσει λίγη από την ισορροπία της στις στροφές.
Φήμες που κυκλοφόρησαν ήθελαν τη Ferrari SF 23 να φθείρει απότομα τα πίσω της ελαστικά, όμως ο Charles Leclerc παρουσιάστηκε καθησυχαστικός, ότι αυτό θα λυθεί με τους οδηγούς να προσαρμόζουν το οδηγικό τους στυλ στις απαιτήσεις του αυτοκινήτου.
Η Mercedes W 14 έλυσε μεν το πρόβλημα του δελφινισμού (porpoising) που απαγόρευε στην W 13 να ξεδιπλώσει τις αρετές της, έμεινε όμως τη δεύτερη μέρα στην πίστα από υδραυλικά και επιπλέον δείχνει δύστροπη στις ρυθμίσεις της.
Πάντως ο Toto Wolff δήλωσε ότι η W 14 ακόμη κρύβει την ταχύτητά της και αισιοδοξεί ότι βρίσκονται αισθητά πιο κοντά στην κορυφή από όσο πέρσι στην αρχή του Πρωταθλήματος.
Κατά γενική ομολογία, η Aston Martin AMR 23 φαίνεται να αποτελεί τη θετική έκπληξη του τριημέρου, καθώς αρκετά στοιχεία συνηγορούν ότι ίσως τη δούμε φέτος να ανασαίνει ακριβώς πίσω από τις τρεις μεγάλες ομάδες, και ίσως περιστασιακά ανάμεσά τους.
Ο Πρωταθλητής Formula 2 2022, Felipe Drugovich, άφησε θετικές εντυπώσεις ως αντικαταστάτης του τραυματία (από ατύχημα με ποδήλατο) Lance Stroll, τόσο όσον αφορά την ταχύτητα όσο και την σταθερότητα, και θα είναι αυτός που θα οδηγήσει την Aston Martin του Stroll στο Grand Prix του Bahrain, αν εκείνος δεν έχει ακόμη αναρρώσει – είχαν ακουστεί ακόμη και σενάρια επιστροφής του Sebastian Vettel.
Σε αυτή την περίπτωση, ο Drugovich θα αποτελεί τον μόνο Βραζιλιάνο σύγχρονο οδηγό Formula 1 και ταυτόχρονα, τον μόνο … Σέρβο, Αυστριακό και Ιταλό – οι τρεις χώρες από τις οποίες κατάγεται.
Ο ταχύτερος χρόνος που έγραψε η Alpine, πιο αργός από κάθε άλλης ομάδας, φαίνεται πως είναι παραπλανητικός, αφού οι Γάλλοι επικεντρώθηκαν στις προσομοιώσεις αγώνα.
Το αυτοκίνητο έδειχνε συμπαγές, γεροδεμένο και ανθεκτικό στο ανέβασμα στα κερμπς, στα όρια της πίστας και επιπλέον στην ομάδα πνέει αέρας αισιοδοξίας για το 2023. Οψόμεθα.
Οι δύο πελατειακές ομάδες της Ferrari, η Alfa Romeo και η Haas, έδειχναν ταχύτατες, κυρίως η Alfa Romeo, που με τον Zhou Guanyu έγραψε τον ταχύτερο χρόνο της δεύτερης μέρας των δοκιμών και με τον Valtteri Bottas τον τρίτο ταχύτερο γύρο του τριημέρου.
Όμως, να θυμίσουμε ότι και πέρσι ξεκίνησαν δυναμικά, πλην όμως στην πορεία δεν έφεραν την πληθώρα των βελτιώσεων που απαιτούνταν ώστε να παραμείνουν στην κορυφή των μεσαίων ομάδων.
Αν πάντως φέτος έστω μια από τις δυο τους μπορέσει να φέρει τα δέοντα πακέτα βελτιώσεων, ίσως μας δώσει πολύ όμορφες στιγμές στο 2023, απειλώντας, έστω περιστασιακά, τους μεγάλους.
Αντιθέτως, η McLaren απογοήτευσε, γράφοντας λιγότερους γύρους από κάθε άλλη ομάδα, και επιπλέον γύρους χωρίς ρυθμό. Το αυτοκίνητο μοιάζει και αναξιόπιστο, και δυσκολοδήγητο, όπως έδειξε το τετ α κε του Oscar Piastri, και αργό, καθώς παρουσιάζει υψηλό συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης.
Το πρώτο πακέτο βελτιώσεων αναμένεται στον 4ο αγώνα της χρονιάς, στο Baku. Ως εκεί, το ταλέντο των δύο οδηγών θα χρειαστεί ολόκληρο για να καλύψει όσο το δυνατόν τα μειονεκτήματα του αυτοκινήτου.
Αέρας συγκρατημένης αισιοδοξίας πνέει και στη Williams, με νέο ηγέτη τον James Vowles, νέο δεύτερο οδηγό, τον Logan Sargeant, και σύντομα νέο επικεφαλής αρχικού σχεδιασμού, τον Άγγελο Τσιαπάρα. Το αυτοκίνητο δείχνει και αξιόπιστο και πιο κοντά στις μεσαίες ομάδες.
Αντιθέτως, στην Alpha Tauri, παρά το γεγονός ότι έγραψαν στο 3ημερο τεστ περισσότερους γύρους από κάθε άλλη ομάδα, λέγεται ότι η νέα ηγεσία των αθλητικών δραστηριοτήτων του γκρουπ Red Bull, η οποία, όπως έχουμε γράψει, δε συμμερίζεται το πάθος του αξέχαστου πατριάρχη του ομίλου, Dietrich Mateschitz για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, βλέπει με δυσαρέσκεια τα μέτρια αποτελέσματα.
Ακούστηκαν λοιπόν φήμες για πιθανό πωλητήριο της μικρής Ιταλικής ομάδας ή για μετακόμισή της πιο κοντά στη Red Bull, ώστε να μοιράζεται τεχνογνωσία.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς οικονομικών αναλυτών, ακόμη και μια μικρή ομάδα Formula 1, μπορεί να πιάσει μισό δισεκατομμύριο, αν βγει προς πώληση, αφού ο νέος ιδιοκτήτης αγοράζει πάνω απ’ όλα δύο θέσεις στην εκκίνηση κάθε Grand Prix.
Τον πίνακα που ακολουθεί, τον έδωσε το επίσημο δίκτυο της Formula 1 και βασίζεται στα στοιχεία που προέκυψαν από τον ρυθμό που κρατούσαν στους γύρους που έκαναν οι ομάδες με ρυθμίσεις αγώνα στη διάρκεια του τριήμερου τεστ του Bahrain.