Τα κλασικά αυτοκίνητα είναι καλύτερη επένδυση από τα ομόλογα;
Μπορεί η επένδυση σε ένα κλασικό συλλεκτικό αυτοκίνητο να αποδειχθεί καλύτερη σε σύγκριση με τοποθετήσεις σε ομόλογα ή μετοχές; Η απάντηση ορισμένες φορές ίσως και να είναι καταφατική.
Σε μια περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων αρκετοί στρέφουν το βλέμμα και σε εναλλακτικές επενδύσεις, όπως είναι τα έργα τέχνης, τα σπάνια κρασιά ή τα κλασικά οχήματα, προκειμένου αφενός να επενδύσουν σε αγαπημένα συλλεκτικά αντικείμενα, αφετέρου να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιό τους και με άλλα assets για να μετριάσουν τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο πληθωρισμός στις επενδύσεις τους. Ειδικά τα κλασικά οχήματα, που αποτελούν πάθος απλών ανθρώπων αλλά και εκατομμυριούχων, σημειώνουν αναμφισβήτητα μεγάλες αποδόσεις τα τελευταία χρόνια λόγω της σπανιότητάς τους και των ξεχωριστών χαρακτηριστικών τους. Ο δείκτης HAGI Top Index (Historic Automobile Group International) που καταγράφει την αξία 50 μοντέλων από διαφορετικές μάρκες, από Porsche και Ferrari μέχρι Bugatti και Alfa Romeo, σημείωσε αύξηση 33,8% το 2019, 6,19% το 2020 και 3% το 2021 εν μέσω πανδημίας.
Σύμφωνα με τον δείκτη Knight Frank Luxury Investment Index, που μετρά τον μέσο όρο της απόδοσης 10 σπάνιων περιουσιακών στοιχείων όπως είναι οι πολύτιμοι λίθοι, τα συλλεκτικά έπιπλα, τα κρασιά κ.λπ., η απόδοση vintage οχημάτων έχει ανέβει την τελευταία δεκαετία 165%. Πρόκειται για τη δεύτερη υψηλότερη απόδοση μετά τα σπάνια συλλεκτικά ουίσκι (428%). «Είναι σίγουρο πως αυτή τη στιγμή είναι μια ενδιαφέρουσα αγορά», αναφέρει ο ιδρυτής της HAGI, Ντίτριχ Χατλάπα, σε μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας Knight Frank. «Αρκετοί συλλέκτες βγήκαν πλουσιότεροι μετά το τέλος της πανδημίας, ενώ κάποιοι προτιμούν να τοποθετούν τα κεφάλαιά τους σε αυτοκίνητα παρά στις νευρικές χρηματιστηριακές αγορές», προσθέτει, προειδοποιώντας πως δεν καταγράφουν όλα τα δημοφιλή κλασικά οχήματα ίδια επίπεδα αποδόσεων.
Τον περασμένο Μάιο οι λάτρεις των συλλεκτικών οχημάτων εξεπλάγησαν από την τιμή πώλησης της Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe του 1955. Στη δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε στο μουσείο της εταιρείας στη Στουτγάρδη, ένα από τα μόλις δύο μοντέλα που κυκλοφορούν παγκοσμίως πουλήθηκε στα 135 εκατ. ευρώ, σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Πλέον θεωρείται το πιο ακριβό αυτοκίνητο που έχει μέχρι στιγμής πουληθεί επίσημα παγκοσμίως, με πλειοδότη τον Σίμον Κίντστον, έναν Βρετανό σύμβουλο και συλλέκτη κλασικών αυτοκινήτων, o οποίος το αγόρασε εκ μέρους ενός αγνώστου ταυτότητας πελάτη του.