Ηλεκτροσόκ! Τι ετοιμάζει η Porsche για την ηλεκτρική Macan
Η νέα, αμιγώς ηλεκτρική Porsche Macan μας αποκαλύπτει πρόωρα τις πλούσιες και προηγμένες τεχνολογικές περγαμηνές της.
Κάθε μέρα που περνά η Porsche «ανεβάζει ταχύτητα» στην ηλεκτροκίνηση διαθέτοντας έναν καθορισμένο εδώ και καιρό οδικό χάρτη: έως το 2025, περισσότερα από τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που θα πουλά θα είναι ηλεκτροκίνητα (είτε πλήρως ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά), ενώ μέχρι το 2030 στόχος του κατασκευαστή σπορ αυτοκινήτων από τη Στουτγάρδη είναι πάνω από το 80% των παραδόσεων νέων αυτοκινήτων να είναι πλήρως ηλεκτρικά.
Προκειμένου να επιτύχει τους στόχους αυτούς, η πλατφόρμα Premium Platform Electric (PPE) που εξελίσσεται από κοινού με την ομογάλακτη Audi είναι ένα μόλις από τα «εργαλεία» που αναμένεται να αξιοποιήσει η γερμανική εταιρεία προκειμένου να εκπληρώσει αυτή τη φιλοδοξία.
Σύμφωνα με τους εμπνευστές και δημιουργούς της, αυτή η αρχιτεκτονική εξασφαλίζει τα πλεονεκτήματα μιας αμιγώς ηλεκτρικής πλατφόρμας με πολλούς τρόπους όσον αφορά το packaging και την ευρυχωρία. Ταυτόχρονα, η PPE προσφέρει μεγάλα περιθώρια διαφοροποιήσεων όσον αφορά το μήκος του μεταξονίου, το πλάτος των μετατροχίων και την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος.
Η PPE δίνει, επίσης, τη δυνατότητα δημιουργίας μιας μεγάλης γκάμας εκδόσεων με κίνηση στους πίσω ή σε όλους τους τροχούς, σε συνδυασμό με διάφορα επίπεδα απόδοσης. Σύμφωνα με τους Γερμανούς, η ισχύς του συστήματος κίνησης θα ανέλθει αρχικά σε περίπου 450 kW, με μέγιστη ροπή άνω των 1.000 Nm.
Όπως και με την Taycan, η Porsche αναπτύσσει την τεχνολογία 800V για την επόμενη γενιά της ηλεκτρικής Macan, η οποία θα είναι και η πρώτη Porsche που θα βασίζεται στο δάπεδο PPE. Το ηλεκτρικό κύκλωμα των 800V θα εξασφαλίσει σταθερή υψηλή απόδοση, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο φόρτισης και το βάρος των καλωδίων υψηλής τάσης, καθώς και τον απαιτούμενο χώρο για αυτά.
Η νέα Macan EV θα εξοπλίζεται με μόνιμα διεγερμένους σύγχρονους ηλεκτρικούς κινητήρες (PSM) με περιέλιξη τύπου φουρκέτας. Σε αυτό το «σχέδιο», ο ρότορας του κινητήρα AC είναι εφοδιασμένος με μόνιμα διεγερμένους μαγνήτες που δημιουργούν ένα μόνιμο μαγνητικό πεδίο στον κινητήρα. Σε σύγκριση με τους ασύγχρονους κινητήρες (ASM), οι PSM προσφέρουν υψηλότερη πυκνότητα ισχύος και ροπής, σε συνδυασμό με μεγαλύτερη απόδοση.
Στην πλήρως ηλεκτρική Macan θα χρησιμοποιείται ο PSM ηλεκτροκινητήρας τελευταίας γενιάς της Porsche. Εν προκειμένω, για να μεγιστοποιηθεί η πυκνότητα ισχύος, η ψύξη νερού βελτιστοποιήθηκε σε σύγκριση με τον PSM ηλεκτροκινητήρα της Taycan, ενώ διαφορετική θα είναι και η διάταξη των μαγνητών μέσα στους ρότορες.
Η περαιτέρω εξέλιξη των ηλεκτρονικών ισχύος αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς τα εμπρός για την Porsche και τη νέα Macan EV. Για τη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας, χρησιμοποιείται καρβίδιο του πυριτίου (SiC), αντί για πυρίτιο, ως υλικό για την κατασκευή των ημιαγωγών στον παλμικό μετατροπέα (PWR) στον πίσω άξονα – κάτι που μειώνει σημαντικά τις απώλειες μεταγωγής επιτρέποντας την επίτευξη υψηλότερων συχνοτήτων.
Όλες οι εκδόσεις της ηλεκτρικής Macan θα διαθέτουν μπαταρία ιόντων λιθίου συνολικής χωρητικότητας που θα κυμαίνεται πέριξ των 100 kWh. Η μπαταρία στο μελλοντικό, πλήρως ηλεκτρικό συμπαγές SUV της Porsche θα αποτελείται από 12 modules με πρισματικές κυψέλες. Σε αυτές, η αναλογία νικελίου, κοβαλτίου και μαγγανίου προβλέπεται να είναι 8:1:1, με τον συσσωρευτή να επιτυγχάνει συνολικά υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα.
Χάρη στην τεχνολογία των 800V, η μέγιστη ισχύς φόρτισης θα υπερβαίνει τα 270 kW που αποτελεί την μάξιμουμ τιμή στην Taycan. Σύμφωνα με την Porsche, σε σταθμό ταχείας φόρτισης, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας της νέας Macan EV θα μπορεί να αυξηθεί από 5 σε 80% σε λιγότερο από 25 λεπτά.
Εάν ο σταθμός χρησιμοποιεί τεχνολογία 400V, η πλήρως ηλεκτρική Macan θα χρησιμοποιεί για πρώτη φορά την λειτουργία «bank charging», όπου οι αντίστοιχοι διακόπτες υψηλής τάσης (πύλες) ενεργοποιούνται αυτόματα στην μπαταρία πριν ξεκινήσει η πραγματική διαδικασία φόρτισης. Αυτό χωρίζει την μπαταρία των 800V σε δύο κομμάτια με ονομαστική τάση 400V το καθένα, που μπορούν να φορτιστούν παράλληλα σε έναν σταθμό φόρτισης 400V, χωρίς πρόσθετο booster. Εάν είναι απαραίτητο, η φόρτιση των δύο «μισών μπαταριών» φτάνει πρώτα στο ίδιο επίπεδο πριν ξεκινήσουν να φορτιστούν μαζί.
Το packaging των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων είναι επίσης καινοτόμο, με την Porsche να έχει ήδη υποβάλει αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το Integrated Power Box, το οποίο, εκτός από καλώδια και βάρος, έχει επίσης μειώσει το κόστος κατασκευής. Το Integrated Power Box της Macan EV εξοικονομεί επίσης χώρο, συνδυάζοντας τον ενσωματωμένο φορτιστή AC, τον θερμαντήρα υψηλής τάσης και τον μετατροπέα DC/DC.
Στο μελλοντικό συμπαγές SUV των Γερμανών, ανάλογα με το μοντέλο, η Porsche θα προσφέρει αυτό που η ίδια αποκαλεί ως «Performance Rear Axle». Εδώ, ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος πιο πίσω, με αποτέλεσμα η κατανομή βάρους εμπρός και πίσω να ακολουθεί την αναλογία 48/52. Σε συνδυασμό με τη δυναμική κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες, αλλά και την παρουσία συστήματος τετραδιεύθυνσης (σ.σ.: έως τα 80 χλμ./ώρα, οι πίσω τροχοί στρέφονται προς την αντίθετη φορά σε σχέση με τους εμπρός με γωνία έως 5 μοίρες), ο ηλεκτροκινητήρας στον πίσω άξονα θα εξασφαλίζει στην ηλεκτρική Macan μέγιστη ευελιξία κατά την επιτάχυνση στις εξόδους των στροφών.
Η νέα Macan EV θα διαθέτει μια ανασχεδιασμένη εμπρός ανάρτηση με διπλά ψαλίδια και βελτιωμένη κινηματική και ελαστοκινητική. Από τη μεριά του, ο άξονας πολλαπλών συνδέσμων στο πίσω μέρος θα συνδέεται με το αμάξωμα μέσω ενός σοφιστικέ υποπλαισίου, ενώ η πίσω ηλεκτρική μονάδα κίνησης στερεώνεται απευθείας στη συγκεκριμένη δομή σε τέσσερα σημεία. Σύμφωνα με την Porsche, αυτή η διάταξη έχει θετική επίδραση στη δυναμική οδήγησης, στην εγκάρσια ακαμψία, καθώς και στα επίπεδα NVH. Από εκεί και πέρα, το Porsche Traction Management (PTM) θα είναι στάνταρ, ενώ οι κορυφαίες εκδόσεις της Macan EV θα εξοπλίζονται στάνταρ με το PorscheTorqueVectoring Plus.
Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM) συνδυάζεται με την αερανάρτηση του Γερμανού κατασκευαστή. Στην πλήρως ηλεκτρική Macan το νέο στοιχείο εδώ είναι τα αμορτισέρ δύο βαλβίδων, τα οποία αντιδρούν όχι μόνο βάσει του επιλεχθέντος drive mode, αλλά και με σημείο αναφοράς την κατάσταση του δρόμου, την ταχύτητα κίνησης του οχήματος, τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση, τη πάτημα του πεντάλ γκαζιού, τη γωνία διεύθυνσης του τιμονιού καθώς και άλλες «κρυφές» παραμέτρους.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΘΡΥΛΙΚΟ SCHUMACHER! | Speedzone Podcast EP22 (video)