Formula 1: Οι Αμερικανοί ξανάρχονται

Η ανακοίνωση της εισόδου της Andretti σε συνεργασία με την Cadillac και πιθανότατα με την Honda αποτελεί την πιο ενδιαφέρουσα είδηση των χειμερινών διακοπών της Formula 1.

Η νίκη του Dan Gurney με την Eagle στο Spa το 1967 παραμένει η μοναδική νίκη Αμερικανού οδηγού με Αμερικανική ομάδα στην ιστορία της Formula 1.

Και έχει περάσει σχεδόν μισός αιώνας από τις δύο τελευταίες νίκες Αμερικανικής ομάδας, στο Αυστριακό Grand Prix του 1976 και 1977 αντίστοιχα για τις Penske και Shadow, με τους John Watson και Alan Jones – και για τους δύο οδηγούς ήταν η παρθενική τους νίκη στη Formula 1.

Επιπλέον, φέτος συμπληρώνονται 45 χρόνια από την τελευταία φορά που ένας Αμερικανός οδηγός πήρε Πρωτάθλημα ή έστω νίκη στη Formula 1 – ο θρυλικός Mario Andretti με την περίφημη χρυσόμαυρη Lotus 79, το μακρινό 1978.

Όλες αυτές τις δεκαετίες που μεσολάβησαν, οι Αμερικανοί έχουν περιχαρακωθεί στο φρούριο της ισχυρής οικονομίας των ΗΠΑ, τόσο ισχυρής που επί της ουσίας από μόνη της συντηρεί 4 από τα 10 σημαντικότερα πρωταθλήματα μηχανοκίνητου αθλητισμού, NASCAR, Indycar, IMSA και NHRA, κατά σειρά δημοφιλίας.

Dan Gurne Eagle Spa 1967 Formula 1

Dan Gurney, Eagle, Spa 1967

Οι προσπάθειες της Formula 1 για απόβαση στις ΗΠΑ έπεφταν στο κενό, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση το φιάσκο του Grand Prix στην Ινδιανάπολη, το 2005.

Για μισό αιώνα λοιπόν, η Formula 1 απευθυνόταν σε ένα πολύ ειδικό, μικρό και ψαγμένο, κοινό της Αμερικής. Ώσπου το 2016 η Αμερικανική Liberty Media αγόρασε την Formula 1 από τον Bernie Ecclestone.

Η Liberty Media λοιπόν αποφάσισε πως δε θέλει απλώς ένα μερίδιο της αγοράς του μηχανοκίνητου αθλητισμού των ΗΠΑ αλλά τη μερίδα του λέοντος. Για να το πετύχει αυτό, πέρα από τις έξυπνες κινήσεις με ντοκιμαντέρ στο Netflix και διασημότητες στο πάντοκ, έχει επικεντρωθεί σε τρεις άξονες: διοργάνωση πολλών αγώνων στις ΗΠΑ, συμμετοχή στη Formula 1 Αμερικανών οδηγών και είσοδο Αμερικανικών ομάδων.

Ο μεν πρώτος άξονας φαίνεται ήδη να έχει επιτευχθεί, καθώς το 2022 είχαμε δύο Grand Prix Formula 1 στις ΗΠΑ, στο Miami και το Texas, ενώ το 2023 προστίθεται ο νυχτερινός αγώνας στο Las Vegas.

John Watson Penske 1976 Formula 1

John Watson, Penske Ford, Αυστρία 1976

Όσον αφορά την είσοδο Αμερικανών οδηγών, μόλις διαπιστώθηκε ότι ο Colton Herta δεν συγκεντρώνει τους απαραίτητους βαθμούς ώστε να λάβει την υπεράδεια της FIA που θα του επέτρεπε να αγωνιστεί στη Formula 1 (λόγω της παράδοξης βαθμολόγησης, όπου οι επιτυχίες στο Indycar μετρούν λιγότερο από εκείνες στη Formula 2) προωθήθηκε με μιας ο Logan Sargeant.

O νεαρός Αμερικανός, που πριν λίγες μέρες γιόρτασε τα 22, έχει υπογράψει για το 2023 ως τακτικός οδηγός της Williams.

Είναι αυτό που λένε, «του ‘φεξε», του Sargeant, ο οποίος, μολονότι τερμάτισε μόλις 4ος στο Πρωτάθλημα Formula 2 του 2022, βρήκε με μιας κόκπιτ στη Formula 1, ενώ δύο από τους τρεις Πρωταθλητές Formula 2 των τελευταίων τριών ετών, οι Mick Schumacher και Felipe Drugovich, θα είναι φέτος απλώς αναπληρωματικοί οδηγοί.

Ασφαλώς, ο ίδιος ο Sargeant έχει πλήρη συναίσθηση της τύχης του και δηλώνει πως θα επικεντρωθεί απόλυτα στον στόχο του, αφού ξέρει πως, αν είναι μια φορά δύσκολο να μπεις στη Formula 1, είναι δύο φορές πιο δύσκολο να παραμείνεις σε αυτή.

Logan Sargeant 3 Formula 1

Logan Sargeant

Η Williams λοιπόν, η οποία ενισχύεται οσονούπω από τον Έλληνα σχεδιαστή Άγγελο Τσιαπάρα, μολονότι διατηρεί την έδρα της στην Αγγλία και αγωνίζεται πάντα ως Βρετανική ομάδα, ανήκει πλέον στην Αμερικανική Doriton Capital.

Τύποις, η Haas είναι η μόνη Αμερικανική ομάδα στη Formula 1. Όμως, μολονότι η Haas πήρε το 1ο της pole στο πρόσφατο Grand Prix της Βραζιλίας, με τον Kevin Magnussen, παραμένει μια μικρή ομάδα που αγωνίζεται για μια θέση στον ήλιο.

Από το 2021 λοιπόν ακούγεται έντονα το όνομα της σπουδαίας ομάδας της οικογένειας Andretti. Βέβαια, οι μεγάλες ομάδες της Formula 1, πλην της Red Bull, έθεσαν με μιας βέτο, ισχυριζόμενες ότι δε θα μεγαλώσει η πίτα του αθλήματος με την είσοδο της Andretti και ότι απλώς θα υποχρεωθούν να μοιράσουν τα ήδη διαθέσιμα κεφάλαια σε περισσότερα μερίδια.

Ώσπου χθες η Andretti ανακοίνωσε σύμπραξη με την General Motors ώστε να αγωνιστούν μαζί στη Formula 1, από κάποια επόμενη σεζόν, με το λαμπρό όνομα της Cadillac και οδηγό πιθανότατα τον Colton Herta, για μια πλήρως Αμερικανική συμμετοχή.

Formula 1 Andretti Cadillac

Andretti Cadillac

Φαίνεται μάλιστα πως τις μονάδες ισχύος θα τις κατασκευάζουν σε σύμπραξη με την Honda, όπως έχουμε επανειλημμένα γράψει, αφού η Andretti με την Honda έχουν τόσο στενή σχέση στο Indycar, γεμάτη θριάμβους στην Ινδιανάπολη.

Να λοιπόν πώς κουμπώνει τώρα το γεγονός ότι η Red Bull δεν έφερε αντίρρηση σε ενδεχόμενη είσοδο της Andretti στη Formula 1.

Και ποια ομάδα της Formula 1 να τολμήσει να φέρει τώρα αντίρρηση στην είσοδο μιας κοινοπραξίας Andretti – Cadillac – Honda στο άθλημα, χωρίς να φανεί προβληματική;

Θέλετε να σηκώσουμε μερικές πέτρες ακόμα να δούμε, τι θα βρούμε από κάτω; Η Andretti λοιπόν θα αγωνιστεί φέτος με ένα από τα δύο υπεραυτοκίνητα της Acura (Honda) στην IMSA. Το άλλο όμως Acura θα είναι εκείνο της Meyer Shank, ομάδας που επίσης έχει εξαιρετικά στενές σχέσεις με την Honda, τόσο στα Indycar όσο και στην IMSA. Ψάχνοντας το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ομάδας αυτής, βρίσκουμε ότι μεγαλομέτοχος είναι – ποιος λέτε; Η ίδια η Liberty Media, ο ιδιοκτήτης της Formula 1!

Επιπλέον, ακούγεται ότι η Ford ενδιαφέρεται να αγοράσει πίσω την ομάδα της Red Bull, μαζί με την Red Bull Power Trains – η ομάδα αυτή ξεκίνησε ως Stewart Ford το 1997. Μη λησμονούμε ότι η Ford υπήρξε τόσο σπουδαία για τη Formula 1, που υπήρχαν χρονιές απόλυτης κυριαρχίας της – τρις οι V8 της Ford νίκησαν όλους ανεξαιρέτως τους αγώνες Grand Prix της χρονιάς, και αυτό δεν το έχει πετύχει κανένας άλλος κατασκευαστής στην ιστορία της Formula 1.

Logan Sargeant Formula 1 cover

Logan Sargeant

Και απομένει η άλλη μεγάλη Αμερικανική ομάδα, η Penske. Άραγε αυτή θα μείνει έξω από τον χορό των δισεκατομμυρίων της Formula 1;

Σε ανύποπτη στιγμή, το καλοκαίρι, όταν ακόμη ακουγόταν η προοπτική συνεργασίας της Red Bull με την Porsche, ο Christian Horner της Red Bull είχε πει ότι θα ήταν ωραίο να δούμε στη Formula 1 όχι μόνο την Andretti αλλά και την Penske.

Μα η Penske συνεργάζεται ήδη με την Porsche στο υπεραυτοκίνητο Porsche 963, που θα αγωνίζεται από φέτος τόσο στην IMSA όσο και στο WEC. Τρώγοντας έρχεται η όρεξη, και τι λέτε, αν η κοινοπραξία Penske – Porsche νικά στη Daytona και το LeMans, δε θα μπουν στον πειρασμό να δοκιμάσουν τα δόντια τους και στην Formula 1;

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως η Formula 1 ζει και βασιλεύει, και η εμπλοκή των Αμερικανών τονώνει το ενδιαφέρον.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ ΕΔΩ: Ο ΚΥΠΡΙΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΠΟΥ ΑΓΓΙΞΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ FORMULA 1 - ΕΥΤΥΧΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ | Speedzone Podcast EP21