Formula 1: Philippe Streiff (1955 – 2022)

Ένας ξεχασμένος ήρωας της Formula 1, που έζησε τη μισή ζωή του σε αναπηρικό καροτσάκι, μας άφησε χθες στα 67 του.

Τρεις μόλις εβδομάδες μετά τον θάνατο του Patrick Tambay, οι Γάλλοι χάνουν άλλον έναν από τους ήρωες της Formula 1 των ‘80s, τον Phillip Streiff, που έζησε με τετραπληγία τη μισή ζωή του, από το 1989. 

Το 1989 λοιπόν μοιάζει με άλλο σύμπαν στη Formula 1. Η AGS ήταν μια μικρή Γαλλική ομάδα με μόλις 12 εργαζομένους, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, Philippe Streiff – οι σύγχρονες ομάδες Formula 1 έχουν εκατοντάδες εργαζομένους.Οι χειμερινές δοκιμές τότε γίνονταν στη Βραζιλία, στην πίστα Jacarepagua του Ρίο Ντε Τζανέιρο.

Η AGS χρησιμοποιούσε τους παλιούς ατμοσφαιρικούς V8 της Ford και προσπαθούσε να τα βάλει με τα μεγαθήρια που αγωνίζονταν με turbo. Παρ’ όλα αυτά, ο Streiff στη διάρκεια του 1988 κατόρθωσε να τερματίσει στην πρώτη 10άδα 4 φορές στους 16 αγώνες – τότε όμως στη Formula 1 βαθμολογούνταν μόνο οι 6 πρώτοι.

Formula 1 Phlippe Streiff Ken Tyrrell

Philippe Streiff και Ken Tyrrell

Ξεζουμίζοντας κάθε δυνατότητα της AGS σε εκείνες τις χειμερινές δοκιμές του 1989, ο Philippe Streiff είχε μια άσχημη έξοδο, όπου το αυτοκίνητο αναποδογύρισε και το προστατευτικό roll hoop αποκολλήθηκε, όπως στην περίπτωση της Alfa Romeo του Guanyu Zhou στο Silverstone το περασμένο καλοκαίρι.

Μόνο που εκεί πίσω, στη μακρινή Formula 1 του 1989, δεν υπήρχε η προστατευτική άλως, η οποία έσωσε την ζωή του Zhou, ούτε το σύστημα HANS για την προστασία του αυχένα.

Ως αποτέλεσμα, σε εκείνο το ατύχημα έσπασαν δύο σπόνδυλοι στον αυχένα του Philippe Streiff. Στη σύγχρονη Formula 1, σε λίγα δευτερόλεπτα θα έφτανε πάνω από τον οδηγό η ειδικευμένη ιατρική ομάδα με επικεφαλής νευροχειρουργό.

Εκείνη όμως την εποχή, έτρεξαν εκεί πρώτοι κάποιοι ανεκπαίδευτοι κριτές οι οποίοι, φιλότιμα μεν, λανθασμένα δε, αντί να περιμένουν τον καθηγητή Watkins και την ομάδα του, βιάστηκαν και γύρισαν ίσια το αυτοκίνητο, χωρίς να ακινητοποιήσουν πιο πριν τον αυχένα του οδηγού.

Formula 1 Philippe Streiff Tyrrell 1987 Austria

Ο Philippe Streiff με την Tyrrell το 1987 στην Αυστρία

Το αυτοκίνητο αναπήδησε, τραυματίζοντας ακόμα χειρότερα τον αυχένα του Streiff. Αμέσως μετά οι κριτές τον τράβηξαν απρόσεκτα, λόγω άγνοιας, από το αυτοκίνητο και τον ξάπλωσαν στο γρασίδι.

Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι της AGS που έτρεξαν στο σημείο του ατυχήματος, λένε πως είδαν τον Streiff να κουνά χέρια και πόδια, ενώ τον παραλάμβανε το ελικόπτερο να τον μεταφέρει στο νοσοκομείο.

Μα η κακή τύχη του Philippe Streiff εκείνη τη μέρα δεν τελειώνει εδώ. Ο πιλότος του ελικοπτέρου ήταν από το Σάο Πάολο, δε γνώριζε την περιοχή και, πάνω στη βιασύνη για την μεταφορά του τραυματία, χάθηκε στα περίχωρα του Ρίο Ντε Τζανέιρο, οπότε προσγειώθηκε στην πλαζ Κοπακαμπάνα για να ζητήσει οδηγίες.

Τελικά, το ελικόπτερο χρειάστηκε μια ώρα για μια πτήση λίγων λεπτών. Είναι χαρακτηριστικό της καθυστέρησης ότι στο μεταξύ είχαν ήδη φτάσει με αυτοκίνητο στο νοσοκομείο η γυναίκα του Streiff και μέλη της ομάδας.

Κρίθηκε πως θα ήταν προτιμότερο να μεταφερθεί στην Γαλλία, και ο τρις Παγκόσμιος Πρωταθλητής, Nelson Piquet, με μιας διέθεσε το προσωπικό του τζετ, όμως απαιτούνταν αεροπλάνο με ειδική διαμόρφωση για την μεταφορά του τραυματία, το οποίο τελικά βρέθηκε με καθυστέρηση ημερών.

Formula 1 Philippe Streiff Lewis Hamilton

Philippe Streiff και Lewis Hamilton

Μολονότι, σε έρανο που έγινε, όλοι οι τότε σταρ της Formula 1 έδωσαν σεβαστά ποσά, ήταν πια αργά για να αποκατασταθεί η υγεία του Philippe Streiff, που έζησε τα υπόλοιπα 33 χρόνια της ζωής του τετραπληγικός, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι.

Ο Philippe Streiff γεννήθηκε σε μια κωμόπολη των Γαλλικών Άλπεων στις 26 Ιουνίου 1955. Σε εκείνη τη διαφορετική εποχή, που υπήρχαν διαγωνισμοί για οδηγούς – ταλέντα, ξεκίνησε σε ηλικία 23 ετών τους αγώνες, αφού κέρδισε υποτροφία της Motul, με την οποία συμμετείχε στη Γαλλική και Πανευρωπαϊκή Formula 3.

To 1981 ανακηρύχθηκε Πρωταθλητής Γαλλίας Formula 3 και ήρθε 4ος στο Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Το πιο σημαντικό όμως, εκείνη την ίδια χρονιά, τερμάτισε 2ος γενικής και νικητής κλάσης στον 24ωρο αγώνα του LeMans.

Το 1984 κάνει το ντεμπούτο του στη Formula 1, με μια τρίτη Renault – τότε οι ομάδες μπορούσαν να κατεβάζουν και 3ο αυτοκίνητο – στον τελευταίο αγώνα της χρονιάς στο Estoril, αφού είχε ολοκληρώσει 4ος το Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Formula 2 με την AGS.

Formula 1 Philippe Streiff AGS Monaco 1988 2

Philippe Streiff με AGS το 1988

Το 1985, πάντα με την AGS, τρέχει στη Formula 3000, πρωτάθλημα που διαδέχθηκε τη Formula 2, και δημιουργήθηκε από την ανάγκη να μην παν χαμένοι οι παλιοί τρίλιτροι ατμοσφαιρικοί κινητήρες της Formula 1, καθώς οι ομάδες στρεφόταν στο turbo.

Στα τέλη του 1985 τον κάλεσε ο Guy Ligier στη Formula 1, να αντικαταστήσει τον Andrea De Cesaris, ο οποίος του κατέστρεφε πολλά αυτοκίνητα.

Στην Αδελαΐδα, για τον τελευταίο αγώνα της χρονιάς, στον τελευταίο γύρο, οι δύο Ligier, των Jacques Laffite και Philippe Streiff, βρέθηκαν στη 2η και 3η θέση.

Εκεί ο Streiff επιτέθηκε αδέξια στον Laffite, οι δύο ομόσταυλοι συγκρούστηκαν, και μολονότι κατόρθωσαν να τερματίσουν στο πόντιουμ, ο Streiff στην ουσία τερμάτισε τον αγώνα με 3 τροχούς.

Ο Guy Ligier θεώρησε απαράδεκτη την επίθεση του Streiff στον πρώτο οδηγό της ομάδας – Ligier και Laffite ήταν μαζί κι έγραφαν ιστορία ήδη 10 χρόνια – η οποία επιπλέον έθεσε σε κίνδυνο και τα δύο αυτοκίνητα, οπότε του έδειξε την πόρτα της εξόδου.

Αξίζει πάντως να δείτε, με κλικ στα κόκκινα γράμματα, ένα 10λεπτο με αποσπάσματα από εκείνο το Grand Prix της Αδελαΐδας το 1985, με τους θρυλικούς Ayrton Senna, Niki Lauda , Keke Rosberg και Nigel Mansell να μάχονται και να εναλλάσσονται για την πρωτιά, για να αντιληφθείτε γιατί οι παλαιότεροι νοσταλγούν εκείνη τη Formula 1.

Formula 1 Michael Schumacher Philippe Streiff

Michael Schumacher και Philippe Streiff

Με την μεσολάβηση της Renault, που τότε έδινε κινητήρες στην Tyrrell, ο Streiff βρήκε σπίτι για δύο χρόνια στην ομάδα του Ken Tyrrell, όπου στα επόμενα δύο χρόνια τερμάτισε 4 φορές στη βαθμολογούμενη 6αδα.

Το 1988 τον συναντάμε στην AGS, με τους παλιούς του φίλους, από τη Formula 2 και την Formula 3000.

Μετά το ατύχημά του, ο Philippe Streiff ασχολήθηκε με επιχειρήσεις. Το 1993 ίδρυσε το Masters Karting, έναν αγώνα καρτ σε κλειστό στάδιο του Παρισιού όπου συμμετείχαν οι Πρωταθλητές της Formula 1. O αγώνας εξακολούθησε να διοργανώνεται ως το 2001.

Ο Streiff επεχείρησε, ανεπιτυχώς, να αγοράσει την Ligier το 1994. Τον συναντάμε ξανά στη δημοσιότητα το 2014, όπου ισχυρίστηκε πως έχει θετικά νέα για την πρόοδο της υγείας του Michael Schumacher, που όμως διαψεύσθηκαν και από την οικογένεια Schumacher και από την πραγματικότητα, και το 2015 που ήρθε σε σύγκρουση με τον Jean Todt, όταν κατηγόρησε ευθέως την FIA ότι συγκαλύπτει τις ευθύνες για τον θάνατο του Jules Bianchi.

Formula 1 philippe streiff

Philippe Streiff

O Philippe Streiff αφήνει πίσω μια κόρη. Πόσο διαφορετική ήταν η Formula 1 σε εκείνα τα χρόνια, προκύπτει από το γεγονός ότι το 1989, που η κόρη του ήταν 2 χρονών, αμέσως μετά το ατύχημα στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, ανέλαβαν το παιδί για εβδομάδες οι μηχανικοί της AGS με τις γυναίκες τους, να το φροντίζουν, παίρνοντάς το μαζί τους και στην πίστα, όσο η γυναίκα του Streiff βρισκόταν δίπλα στον τραυματία σύντροφό της στα νοσοκομεία.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΘΡΥΛΙΚΟ SCHUMACHER! | Speedzone Podcast EP22 (video)

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ ΕΔΩ: Ο ΚΥΠΡΙΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΠΟΥ ΑΓΓΙΞΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ FORMULA 1 - ΕΥΤΥΧΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ | Speedzone Podcast EP21