H μικροκινητικότητα δεν είναι τόσο νέα
Η μικροκινητικότητα αποτέλεσε πολλές φορές κατά το παρελθόν το ζητούμενο, για διαφορετικούς ανά περίσταση λόγους, όπως μας δείχνoυν τα 30 χρόνια δραστηριότητας της γαλλικής Mochet Automobiles.
H Mochet Automobiles ιδρύθηκε το 1924 από τον Charles Mochet, έχοντας ως αρχικό αντικείμενo την κατασκευή μικρών διαστάσεων τετράτροχων, που χρησιμοποιούσαν πετάλια για την κίνησή τους, όπως τα ποδήλατα. Η μικρή εταιρεία είχε την έδρα της στο Puteaux, μια κοινότητα που εκτείνεται σε μια τοποθεσία εννιά χιλιόμετρα δυτικά των Παρισίων. Η πρώτη της εμπορική επιτυχία, αυτή που χαρακτηρίστηκε ως το πιο αντιπροσωπευτικό προϊόν της έως τον θάνατο του ιδιοκτήτη της (1934), ήταν το πανάλαφρο cycle-car Velocar. Στο ενεργητικό εκείνου του μοντέλου καταγράφεται και η κατάρριψη ενός σημαντικού ρεκόρ ταχύτητας, για οχήματα που είχαν ως βάση τους τα ποδήλατα.
Όταν ο γιός του Georges ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας, η παραγωγή της Mochet Automobiles εμπλουτίστηκε σημαντικά, καθώς επεκτάθηκε σταδιακά στα τρίκυκλα οχήματα και στα microcars. Ήταν βέβαια και οι ανάγκες των καιρών που επέβαλαν κάτι τέτοιο, αφού ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος που ακολούθησε και οι τεράστιες ελλείψεις σε καύσιμα στην κατεχόμενη Γαλλία ευνούσαν ό,τι μικρότερο και ό,τι πιο οικονομικό μπορούσε να κινηθεί με σχετική αξιοπρέπεια. Η κατάσταση βελτιώθηκε τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, αλλά όχι τόσο, ώστε να βάλει τα microcars κάθε είδους στο περιθώριο.
Από το K στο CM…
Αρχής γενομένης το 1946, ο Georges Mochet εφοδίασε τις μικροκατασκευές του με έναν μονοκύλινδρο δίχρονο κινητήρα των 100 κυβικών εκατοστών, που προερχόταν από την Ydral. Με το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο εξοπλίστηκε το Type K της περιόδου 1949-1950, που ήταν δομημένο με την αρχιτεκτονική του όλα πίσω (κινητήρας-μετάδοση κίνησης), όπως άλλωστε και όλα τα μοντέλα της Mochet. To 1952 η μικρή γαλλική εταιρεία παρουσίασε το Type CM Luxe, με ανεξάρτητη ανάρτηση στους εμπρός τροχούς και φρένα μόνο στους πίσω, του οποίου ο κυβισμός ήταν αυξημένος στα 125 κυβικά εκατοστά. Το Type CM Grand Luxe της επόμενης χρονιάς διατηρήθηκε στην ίδια χωρητικότητα από πλευράς κινητήρα, θύμιζε όμως περισσότερο αυτοκίνητο, με την προσθήκη φωτιστικών σωμάτων στα εμπρός φτερά. Έμοιαζε σχεδόν φυσιολογικό στο μάτι, αν εξαιρούσες τις μικρές του διαστάσεις (μήκος 2.550 χλστ., πλάτος 1.130 χλστ.), αλλά και το γεγονός ότι το ισχύος 3,5 ίππων μοντέλο είχε το ίδιο μεταξόνιο (1.700 χλστ.) και το ίδιο εμπρός μετατρόχιο (980 χλστ.) με το Type K cycle-car.
Τον Οκτώβριο του 1953, στη διεθνή έκθεση της Πόλης του Φωτός, η Mochet παρουσίασε ένα όμορφο μικρό cabriolet, που από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης βρισκόταν ακόμη πιο κοντά σε ένα κανονικό αυτοκίνητο. Διέθετε δικύλινδρο επίπεδο κινητήρα των 748 κυβικών εκατοστών, που προερχόταν από τις μοτοσικλέτες της BMW που χρησιμοποιούσε η Αστυνομία και η ισχύς του ανερχόταν στους 40 ίππους. Επίσης, ήταν εφοδιασμένο με υδραυλικά φρένα, ενώ το μηχανικό του σύνολο συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Παρά τα καλά συστατικά του, το μοντέλο των 750 κ.εκ. δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή και παρέμεινε πρωτότυπο. Τέσσερα χρόνια αργότερα η εταιρεία λανσάρισε ένα τετραθέσιο convertible, με τον μονοκύλινδρο κινητήρα της Ydral να έχει ανέλθει στα 175 κυβικά εκατοστά, τα οποία επέτρεπαν στη νέα κατασκευή να αναπτύσσει τελική ταχύτητα 60 χιλιομέτρων την ώρα. Όμως, οι καιροί είχαν πια αλλάξει: Η Γαλλία βρισκόταν για τα καλά σε φάση ανοικοδόμησης και ανάπτυξης, όπως και οι υπόλοιπες δυτικοευρωπαϊκές χώρες, ενώ η βενζίνη έρεε και πάλι άφθονη παντού. Χώρος για τα microcars δεν υπήρχε πλέον διαθέσιμος κι η εμπορικότητά τους σχεδόν εξαφανίστηκε, με αποτέλεσμα γρήγορα να χαθούν από το προσκήνιο. Για τη Mochet Automobiles το τέλος ήρθε το 1958, με τη συνολική παραγωγή της ολιγόχρονης δράσης της να ανέρχεται στις 3.000 μονάδες.
MOCHET CM 125 Y (1954) Kινητήρας: Ydral δίχρονος μονοκύλινδρος Κυβισμός: 125 κ.εκ. Ισχύς: 5 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 3 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 50 χλμ/ώρα Μήκος: 2.640 χλστ. Πλάτος: 1.120 χλστ. Μεταξόνιο: 1.770 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: χλστ. Βάρος: 245 κιλά
Δείτε ακόμη - USA GP: Όλα ξεκίνησαν με ντουφεκιές και καταναγκαστικά έργα | Speedzone Podcast EP17