Mazda CX-60: Το οδηγούμε στην Γερμανία
Το CX-60, το πρώτο plug in υβριδικό SUV της Mazda είναι γεγονός και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις από την επίσημη παρουσίαση του.
Το νέο Mazda CX-60 αντιπροσωπεύει όλα εκείνα τα στοιχεία που έχει εντάξει η Mazda στο DNA της. Από έναν εντυπωσιακό εξωτερικό και εσωτερικό σχεδιασμό, μέχρι την τελειότερη έκφανση Ιαπωνικής κατασκευής, αλλά και τις πιο σύγχρονες ανθρωποκεντρικές τεχνολογίες. Το νέο Mazda CX-60 μάλιστα ξεκινάει την καριέρα του, διαθέτοντας στο «οπλοστάσιο» του, τα πλέον προηγμένα συστήματα κίνησης της εταιρείας, που περιλαμβάνουν σύνολα βενζίνης, πετρελαίου καθώς και ενός νέου plug-in υβριδικού συνδυασμού.
Έτσι, τo νέο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας λανσάρει μάλιστα και μερικές πρωτιές επί ευρωπαϊκού εδάφους, αφού το πρώτο PHEV σύστημα κίνησης της Mazda δημιουργεί ταυτόχρονο και το δυνατότερο μοντέλο παραγωγής της μάρκας, ενώ μία ακόμα πρωτιά είναι και οι προηγμένοι εξακύλινδροι κινητήρες πετρελαίου (3.3 λίτρων) και βενζίνης (3.0 λίτρων).
Σε αντίθεση με άλλα μοντέλα της εταιρείας που φέρουν το γράμμα «Χ» στην ονομασία τους (βλέπε CX-30) και τοποθετούνται εμβόλιμα μέσα στην γκάμα της Mazda, το νέο CX-60 έρχεται να τοποθετηθεί απευθείας στην κορυφή, μέχρι την παρουσίαση του CX-80, που θα είναι στην ουσία μία επταθέσια παραλλαγή του CX-60.
Η σχεδιαστική φιλοσοφία του Mazda CX-60.
Σχεδιαστικά, το CX-60 προσπαθεί να συνδυάσει την ηρεμία και την κομψότητα των τελευταίων εξελίξεων της σχεδιαστικής γλώσσας Kodo, με τις ανάγκες που επιβάλει η δημιουργία ενός ογκώδους SUV. Αυτό το τελευταίο είναι προφανές εάν ανατρέξει κανείς στις διαστάσεις του CX-60, που δημιουργούν ένα σεβαστού μεγέθους αμάξωμα με μήκος 4.745 χλστ., πλάτος 1.890 χλστ. και ύψος 1.675 χλστ.
Το CX-60 αποφεύγει σχεδιαστικές φλυαρίες με έντονες ακμές και κουπέ παραπομπές με δραματικές γραμμές οροφής. Σε ένα αμάξωμα που χαρακτηρίζεται από μία μετατοπισμένη προς τα πίσω καμπίνα και ένα μακρύ ρύγχος, η γνωστή μάσκα της Mazda δεσπόζει, με ένα χρωμιομένο περίγραμμα, ενώ μέσα στα συνδετικά στοιχεία της μάσκας με τους προβολείς, έχουν τοποθετηθεί τα λεπτοκαμωμένα φώτα ημέρας.
Στο πίσω μέρος υπάρχει μία πιο ανάγλυφη διαμόρφωση, ενώ εκατέρωθεν του μικρού διαχύτη βρίσκονται τα μίνιμαλ παραλληλόγραμμα ζευγάρια των απολήξεων της εξάτμισης. H εξοπλιστική έκδοση Homura, δίνει έναν δυναμικότερο τόνο, με την μαύρη απόχρωση επιμέρους λεπτομερειών όπως οι ζάντες, η μάσκα, τα πλαίσια των εξατμίσεων και τα καλύμματα των καθρεπτών.
Στο περίτεχνο εσωτερικό του Mazda CX-60
Εσωτερικά, το CX-60 ακολουθεί γνώριμα μονοπάτια, με τον απέριττο σχεδιασμό, την κορυφαία απτή ποιότητα, την προσεκτική επιλογή ξεχωριστών υλικών και την προσοχή ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια ενός περίτεχνου φινιρίσματος. Δεν είναι διόλου τυχαία η προσπάθεια της Mazda να εντάξει στοιχεία από την Ιαπωνική παράδοση στην κατασκευή των διαφόρων τμημάτων του εσωτερικού.
Κάπως έτσι το κέντρο του ενδιαφέροντος μετατοπίζεται από τεχνολογικά καλούδια, όπως η κεντρική οθόνη των 12,3 ιντσών ή ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (που συμπληρώνεται από ένα πολύ ευκρινές head up display), σε αυτό τον ιδιαίτερο συνδυασμό ξεχωριστών υλικών (όπως το ξύλο σφένδαμου, το δέρμα nappa και τα χαρακτηριστικά υφασμάτινα στοιχεία), που αναδεικνύονται περαιτέρω στο ανοιχτόχρωμο εσωτερικό της εξοπλιστικής έκδοσης Takumi. Από εκεί και πέρα εντύπωση προκαλεί η αρκετά φαρδιά κεντρική κονσόλα που φιλοξενεί τον μίνιμαλ επιλογέα του κιβωτίου και τα χειριστήρια του συστήματος πολυμέσων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το νέο σύστημα εξατομίκευσης για τον οδηγό του CX-60, που περιλαμβάνει τρεις λειτουργίες: αυτόματη ρύθμιση θέσης οδήγησης, αυτόματη αποκατάσταση ρυθμίσεων, και βοήθεια εισόδου/εξόδου. Η αυτόματη ρύθμιση θέσης οδήγησης χρησιμοποιεί μια κάμερα για να ανιχνεύσει τη θέση των ματιών του οδηγού και στοιχεία σχετικά με το ύψος του οδηγού, για να εκτιμήσει το σωματότυπo του και στη συνέχεια προσαρμόζει αυτόματα το κάθισμα, το τιμόνι, το head up display και τους εξωτερικούς καθρέφτες, ώστε να ταιριάζουν με τη θέση των ματιών του οδηγού.
Η αυτόματη επαναφορά ρυθμίσεων χρησιμοποιεί αναγνώριση προσώπου και δεδομένα για περισσότερες από 250 ρυθμίσεις που είναι αποθηκευμένες στο αυτοκίνητο – συμπεριλαμβανομένης της θέσης οδήγησης, του ήχου και του κλιματισμού – για γρήγορη και αυτόματη επαναφορά των ρυθμίσεων για κάθε άτομο όταν αλλάζει ο οδηγός. Το σύστημα μπορεί να αποθηκεύσει ρυθμίσεις για έως και έξι άτομα, συν τους επισκέπτες.
Χωροταξικά, το νέο Mazda CX-60 έχει να επιδείξει μία ευρύχωρη καμπίνα, χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο των 2,87μ. και τον αξιοσέβαστο για τα δεδομένα του μεγέθους και της κατηγορίας χώρο αποσκευών, που φτάνει σε χωρητικότητα τα 570 λίτρα – τιμή μάλιστα που με την αναδίπλωση της δεύτερης και τελευταίας σειράς καθισμάτων σκαρφαλώνει στα 1.726 λίτρα, έως την οροφή του οχήματος.
Τα νέα συστήματα κίνησης
Το νέο CX-60 είναι το πρώτο μεγάλο μοντέλο της Mazda, που βασίζεται στην νέα πλατφόρμα Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture και αφορά σε μία διάταξη με διαμήκη τοποθετημένο κινητήρα και μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς. Την καινούρια πλατφόρμα συμπληρώνουν νέοι κινητήρες και κιβώτια, καθώς και ένα νέο σύστημα μηχανικής τετρακίνησης, ενώ γίνεται πράξη το πρόγραμμα εξηλεκτρισμού της εταιρείας.
Αρχικά, το νέο Mazda CX-60 θα διατίθεται με ένα plug-in υβριδικό που απαρτίζεται από μία αναβαθμισμένη εκδοχή του 2,5 τετρακύλινδρου κινητήρα Skyactiv-G του CX-5 που για την περίσταση αποδίδει 191 ίππους, μία μπαταρία 17,8 kWh και έναν ηλεκτροκινητήρα 175 ίππων. Η συνδυαστική απόδοση ανέρχεται στους 327 ίππους και τα 500 Nm ροπής, κάτι που παρά το βάρος των 1.980 κιλών (άδειο), του επιτρέπει να επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε 5,8 δλ, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα. Έτσι, το CX-60 PHEV έχει την δυνατότητα να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά με ταχύτητες έως 100 χλμ./ώρα για 63 χλμ. (68 χλμ. σε αστικό περιβάλλον), με την μέση κατανάλωση να βρίσκεται στα 1,5 λτ./100 χλμ. και τις εκπομπές CO2 στα 33 γρ./χλμ., ενώ για την φόρτιση της μπαταρίας θα χρειαστούν κάτι περισσότερο από 2 ώρες χάρη στον on board φορτιστή των 7 kW.
Τόσο η έκδοση PHEV όσο και οι υπόλοιποι κινητήρες, συνδυάζονται στάνταρ με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, στο οποίο ο κλασικός υδραυλικός μετατροπέας ροπής έχει αντικατασταθεί από έναν πολύδισκο συμπλέκτη (όπου έχει ενσωματωθεί μία μικρή γεννήτρια των υβριδικών συστημάτων), για λιγότερη ολίσθηση και μικρότερη κατανάλωση ενέργειας. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, ενώ στις τετρακίνητες εκδόσεις, το παρών δίνει το νέο σύστημα i-Activ All-Wheel Drive.
Είναι προφανές ότι η Mazda όπως και σε πολλά άλλα θέματα, έτσι και εδώ έχει επιλέξει να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο. Όπως μας δήλωσαν οι μηχανικοί της εταιρείας, δεν προτιμήθηκε η λύση του προηγμένου συστήματος ανάφλεξης SPCCI (που είδαμε για πρώτη φορά στον Skyactiv-X κινητήρα της εταιρείας), καθώς αυτό θα «καπελωνόταν» κατά κάποιο τρόπο από την λειτουργία του ηλεκτρικού μοτέρ.
Επίσης, η Mazda επέλεξε να διαφοροποιηθεί στο θέμα της μετάδοσης σε σχέση με αντίστοιχες προτάσεις του ανταγωνισμού που υιοθετούν κιβώτια τύπου CVT με μεγάλους ατμοσφαιρικούς κινητήρες (βλέπε Toyota, Ford και Mitsubishi), καθώς ήθελε να παραμείνει αναλλοίωτη η οδηγική αίσθηση που πηγάζει από συμβατικές αλλαγές σχέσεων. Στο ίδιο μήκος κύματος και η επιλογή μηχανικής τετρακίνησης, αντί για μία διάταξη «ηλεκτρικής» μορφής με την τοποθέτηση ηλεκτρικού μοτέρ στους πίσω τροχούς.
Την διαθέσιμη γκάμα κινητήρων του Mazda CX-60 συμπληρώνει ένας νέος ντίζελ e-Skyactiv D χωρητικότητας 3,3 λίτρων με ήπιο 48V υβριδικό σύστημα (που μελλοντικά θα μπορεί να πληροί την προδιαγραφή euro 7), σε τετρακίνητη παραλλαγή 254 ίππων ή πισωκίνητη 200 ίππων. Μέσα στο 2023 το ντεμπούτο της θα κάνει μια έκδοση βενζίνης, με έναν επίσης νέο 6κύλινδρο εν σειρά 3λιτρο e-Skyactiv X μηχανικό σύνολο, με φυσική αναπνοή και ήπιo υβριδικό 48V σύστημα κίνησης.
Οδηγώντας το νέο Mazda CX-60
Βρεθήκαμε στα κεντρικά γραφεία της Mazda κοντά στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, για μία σύντομη επαφή με το νέο CX-60. Όπως συμβαίνει και με αντίστοιχες προτάσεις του ανταγωνισμού, έτσι και εδώ από την πρώτη στιγμή αντιλαμβάνεσαι ότι οδηγείς ένα βαρύ όχημα. Καθώς όμως τα 176 κιλά της μεγάλης μπαταρίας έχουν διαμοιραστεί ομοιόμορφα στο δάπεδο μεταξύ των δύο αξόνων, το κέντρο βάρους διατηρείται χαμηλά.
Σε κάθε περίπτωση, τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα της κατασκευής έρχονται να διαμορφώσουν τα διπλά ψαλίδια της εμπρόσθιας ανάρτησης, που συνδυάζονται με μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα, καθώς και με το σύστημα Kinematic Posture Control (KPC), που είδαμε για πρώτη φορά στο MX-5, το οποίο λειτουργεί ως παράγοντας σταθερότητας ως προς τον πίσω άξονα στην είσοδο της στροφής, φρενάροντας ανεπαίσθητα τον πίσω εσωτερικό τροχό του οχήματος. Θετική είναι η εικόνα που αποκομίσαμε και από την αίσθηση του τιμονιού, κάτι διόλου τυχαίο εάν αναλογιστεί κανείς ότι η ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα προέρχεται από το ΜΧ-5.
Εντύπωση πάντως προκαλεί η απουσία ακόμα και στην πλουσιότερη έκδοση κάποιου συστήματος ηλεκτρονικής απόσβεσης, που μπορεί να βοηθήσει στην περίπτωση οχημάτων με μεγάλο όγκο και βάρος. Ακόμα και έτσι πάντως και παρά τους 20ρηδες τροχούς, το CX-60 ξεδίπλωσε μία ωραία ποιότητα κύλισης, αν και οι Γερμανικοί δρόμοι δεν φημίζονται για τις κακοτεχνίες τους. Το CX-60 δεν θα πει όχι και σε μία offroad εκδρομή, χάρη στην μόνιμη τετρακίνηση, την απόσταση των 170 χλστ. από το έδαφος, αλλά και το σύστημα hill descent.
Ο οδηγός μέσω του Intelligent Drive Select έχει στην διάθεση του πέντε προγράμματα λειτουργίας (EV, normal, sport, off road και ένα για ρυμούλκηση), που επεμβαίνουν ανάλογα στο τιμόνι, το κιβώτιο, την τετρακίνηση, το ESP και την απόκριση του υβριδικού συστήματος. Η εκκίνηση γίνεται πάντοτε ηλεκτρικά, ενώ σύμφωνα και με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, το σύστημα αξιοποιεί ανάλογα τις δύο μονάδες κίνησης. Σε έντονη πίεση ο θερμικός κινητήρας θα δηλώσει ένα «ηχηρό» παρών (με μία ανάλογα χρωματισμένη χροιά στο σπορ πρόγραμμα), ενώ κανένα παράπονο δεν είχαμε από την απόκριση του κιβωτίου.
Θα θέλαμε όμως να υπήρχε ένα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης, όπου ο οδηγός θα μπορούσε να κάνει τις δικές του επιλογές, κάτι που ισχύει και για το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας από το φρενάρισμα (πάντοτε θα είμαστε υπέρ της φιλοσοφίας των τριών βαθμίδων με επιπλέον αυτόματο πρόγραμμα και ας αποφασίσει ο οδηγός αυτό που τον βολεύει καλύτερα) .
Με άρμα το νέο Mazda CX-60…
… η Ιαπωνική εταιρεία κάνει ένα ακόμα βήμα για την εκπλήρωση του προγράμματος Sustainable Zoom Zoom 2030 που αφορά στον εξηλεκτρισμό όλων των μοντέλων που παράγει, μέχρι το 2030.Σημείο αναφοράς είναι φυσικά η PHEV έκδοση του CX-60, που πλαισιώνεται από τις υπόλοιπες mild hybrid 48V υλοποιήσεις.
Η Mazda όμως δεν έχει πει την τελευταία της κουβέντα, η οποία όπως πάντα είναι αντισυμβατική. Αυτό γιατί περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον, την νέα έκδοση του μικρότερου και πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα, ηλεκτρικού MX-30, το οποίο θα αποκτήσει ένα μικρό (περιστροφικό!) range extender, κάτι που ουσιαστικά θα το μετατρέψει σε ένα πρώτης τάξεως plug in υβριδικό crossover._Σ.Τ.
Mazda CX-60 2.5 E-SKYACTIV PHEV
ΜΟΝΑΔΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ (εμπρός) > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.488 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 191 ίπποι/6.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 175 ίπποι ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 327 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 261 Nm/4.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ): 275 Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 500 Nm >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 17,8 kWh ιόντων λιθίου > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Διπλά Ψαλίδια/Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.745×1.890×1.680 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.870 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 570 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.055 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,8 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα* > ΦΟΡΤΙΣΗ (AC 7,2 kW): 2,2 ώρες > ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 63 χλμ.* > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 1,5 λίτρα/100 χλμ. *> ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 33 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ