H Hispano-Suiza του 1924 από «ξύλο τουλίπας» στο Monterey
Σε δημοπρασία βγαίνει αύριο το πιο διάσημο ίσως γαλλικό αυτοκίνητο, η Hispano-Suiza H6C του 1924, με αμάξωμα από «ξύλο τουλίπας».
Στην Ελλάδα μάθαμε για την ύπαρξή της από ένα άρθρο στην τότε ετήσια έκδοση του 4Τροχοί, «Αυτοκίνητο ‘79». Τότε η Hispano-Suiza του 1924 από «ξύλο τουλίπας» μετρούσε πάνω από μισό αιώνα.
Το αυτοκίνητο αυτό υπάρχει ακόμα, και μάλιστα σε εξαιρετική κατάσταση, που επιτρέπει κίνηση με ζωντανούς ρυθμούς, όπως μπορείτε να δείτε στο σχετικό βίντεο.
Τώρα, κοντεύει να συμπληρώσει έναν αιώνα, και τη συναντάμε πάλι, καθώς βγαίνει αύριο σε δημοπρασία στο Μοντερέι της Καλιφόρνια από τον οίκο RM Sotheby’s, όπου αναμένεται να πωληθεί μεταξύ 8 και 12 εκατομμυρίων.
Η Hispano-Suiza ιδρύθηκε το 1904, και κατασκεύαζε αυτοκίνητα, πολυβόλα και αεροπλάνα στα εργοστάσιά της στην Ισπανία, την Ελβετία και τη Γαλλία. Το 1923 το εργοστάσιο πολυτελών αυτοκινήτων της στη Γαλλία ημιαυτονομήθηκε (σήμερα ανήκει στο γαλλικό γκρουπ Safran, που ειδικεύεται στην αεροδιαστημική και την αμυντική τεχνολογία).
Το 1924, λοιπόν, η Hispano-Suiza παρουσίασε την H6C, με 6κύλινδρο μοτέρ σε σειρά. Τότε τα πολυτελή αυτοκίνητα βγαίναν από το εργοστάσιο χωρίς αμάξωμα και σαλόνι. Ο πελάτης παραλάμβανε ένα σασί με κινητήρα, μετάδοση, τιμόνι, αναρτήσεις, φρένα και λάστιχα και το οδηγούσε μέχρι τον καροσερίστα της αρεσκείας του, ο οποίος αναλάμβανε να κατασκευάσει σαλόνι και αμάξωμα της απόλυτης επιλογής του ιδιοκτήτη.
Την πρώτη H6C παρέλαβε ο Mark Birkigt, συνιδιοκτήτης της Hispano-Suiza. Η δεύτερη όμως κατασκευάστηκε για τον Andre Dubonnet, κληρονόμο της ομώνυμης γαλλικής ποτοποιίας, ήρωα πιλότο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με 6 καταρρίψεις στο ενεργητικό του και ερευνητή – εφευρέτη, ο οποίος πούλησε μια ανάρτηση δικής του σχεδίασης στη General Motors και πειραματίστηκε ευρέως με την ηλιακή ενέργεια, όπου παραλίγο να χρεοκοπήσει, αφού η ιδέα ήταν πολύ μπροστά για εκείνη την εποχή.
Ο Dubonnet λοιπόν πήγε την H6C του στο εργοστάσιο μαχητικών αεροπλάνων Nieuport-Astra, όπου ζήτησε να του κατασκευάσουν ένα αεροδυναμικό αμάξωμα που σχεδίασε ο ίδιος, με υλικά που χρησιμοποιούσαν τότε στην κατασκευή αεροπλάνων, δηλαδή αλουμινένιο σκελετό ντυμένο με πανί και ξύλο.
Χρησιμοποιήθηκε κυρίως μαόνι και κόντρα πλακέ, ο αστικός θρύλος όμως θέλει το αυτοκίνητο αυτό κατασκευασμένο από ξύλο τουλίπας, το οποίο στην πραγματικότητα χρησιμοποιήθηκε μόνο σε λεπτομέρειες του φινιρίσματος. Πάλι, το αμάξωμα ζύγιζε μόλις 70 κιλά. Υπολογίστε ότι είχε ρεζερβουάρ 200 λίτρων, ώστε να κάνει μεγάλα ταξίδια αλλά και να παίρνει μέρος σε πολύωρους αγώνες.
Ο Dubonnet λοιπόν, που είχε καταρρίψει 6 αεροπλάνα, παρέλαβε ολοκληρωμένη την Η6 του, της έβγαλε πινακίδες, 6966-Ι6 (όλο 6άρια στη ζωή του) και την οδήγησε από τους δημόσιους δρόμους στη Σικελία, όπου την έτρεξε στο Targa Florio και τερμάτισε –σωστά μαντέψατε- 6ος. Ύστερα βέβαια την έτρεξε και στο Coppa Florio, όπου τερμάτισε 5ος, μολονότι είχε κάποια κλαταρίσματα.
Το 1925 η Hispano-Suiza αυτή αγοράστηκε από Σκωτσέζο και παρέμεινε για δεκαετίες στη Βρετανία, κρυμμένη μάλιστα σε υπόγειο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο ίδιος ο Dubonnet σχεδίασε ένα αλουμινένιο αεροδυναμικό αμάξωμα για την επόμενη Hispano-Suiza του, που την ονόμασε Xenia, προς τιμή της πρόωρα χαμένης συζύγου του.
Η ξύλινη Hispano-Suiza, λοιπόν, αυτή που βγαίνει αύριο στο σφυρί, τον τελευταίο μισό αιώνα βρίσκεται στα χέρια Αμερικανών συλλεκτών και έχει εμφανιστεί δημόσια ελάχιστες φορές. Ευχόμαστε ο νέος ιδιοκτήτης της να μην κρύψει ένα τόσο όμορφο και ξεχωριστό αυτοκίνητο.