Formula 1: Πόσο σοβαρό ήταν το ατύχημα του Zhou στο Silverstone;
Καθώς το ατύχημα του Zhou οδηγεί σε μέτρα βελτίωσης των προστατευτικών μηχανισμών, θυμόμαστε μια μισοξεχασμένη, τραγική ιστορία
Ο κόσμος της ταχύτητας πάγωσε στο Silverstone, βλέποντας την Alfa Romeo του Zhou Guanyu να σέρνεται ανάποδα για περισσότερα από 100 μέτρα. Το αυλάκι που ξήλωσε στην άσφαλτο, αποκαλύπτει πόσο βίαιο ήταν το ατύχημα.
Όμως, μαζί με την άσφαλτο, ξηλώθηκε και το προστατευτικό roll hoop της Alfa. Το roll hoop, αυτό που αποκαλούμε «roll bar», είναι η μικρή αψίδα που υψώνεται πίσω από το κράνος του οδηγού, για να τον προστατεύει σε περίπτωση ανατροπής.
Έτσι, ο Zhou σερνόταν ανάποδα για 100 μέτρα έχοντας μόνο την προστατευτική άλω να του προσφέρει έναν ελάχιστο ζωτικό χώρο, μερικών χιλιοστών, ανάμεσα στο κράνος του και την άσφαλτο.
Ο ίδιος δεν κατάλαβε πόσο σοβαρές συνέπειες θα μπορούσε να έχει το ατύχημά του, λέγοντας ότι από μέσα δεν έδειχνε τόσο τρομακτικό, σε βαθμό που εξεπλάγη ακούγοντας τα χειροκροτήματα ανακούφισης των θεατών, μόλις τον είδαν ότι είναι καλά.
Το προστατευτικό roll hoop του Zhou είχε βεβαίως περάσει όλα τα προβλεπόμενα τεστ αντοχής της FIA. Το γεγονός ότι παρ’ όλα αυτά αποκολλήθηκε, σημαίνει ότι πρέπει να τεθούν αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας του εν λόγω μηχανισμού.
Η προηγούμενη φορά που αποκολλήθηκε roll hoop στη Formula 1 ήταν το 1999, στο Nurburgring, συμπτωματικά πάλι σε Sauber. Οδηγός τότε ήταν ο Pedro Diniz, ο οποίος σώθηκε, έστω με τραύματα στον ώμο, μόνο χάρη στο γεγονός ότι οι τεχνικοί της Sauber είχαν τοποθετήσει ένα δεύτερο, βοηθητικό roll hoop χαμηλότερα, το οποίο άντεξε.
Ο Pedro Diniz σήμερα είναι μεγαλοκτηματίας στη Βραζιλία και ειδικεύεται στις βιολογικές καλλιέργειες.
Εκείνη την ίδια όμως χρονιά, στην ίδια πίστα, ένας άλλος νεαρός δεν ήταν εξίσου τυχερός. Σε αγώνα του Γερμανικού Πρωταθλήματος Formula 3 στο Nurburgring, τον Αύγουστο του 1999, ο τότε 19χρονος Ολλανδός, Wouter van Eeuwijk, σε παρόμοιο ατύχημα, όπου σύρθηκε ανάποδα χάνοντας το προστατευτικό του roll hoop, έμεινε για πάντα παράλυτος από το λαιμό και κάτω.
Στο ερώτημα, λοιπόν, πόσο σοβαρό ήταν το ατύχημα του συμπαθούς Κινέζου Zhou στο Silverstone, η απάντηση είναι, εξαιρετικά σοβαρό. Το γεγονός ότι το ίδιο απόγευμα βρισκόταν στο πάντοκ, όπου ευχαριστούσε τους ανθρώπους του συνεργείου που τον απεγκλώβισε, αποτελεί τεκμήριο της αποτελεσματικότητας της προστατευτικής άλω, αλλά και υπενθύμιση ότι πρέπει να επιδιώξουμε ακόμη περισσότερη ασφάλεια στους αγώνες ταχύτητας.