Vamos

Για να μη βάλουμε τον τίτλο, «πώς να έχετε έναν από τους δύο καλύτερους οδηγούς στον κόσμο και να τον ξενερώσετε, εξοργίζοντας ταυτόχρονα εκατομμύρια tifosi», προτιμούμε τον τίτλο «vamos»! Όμως, vamos

Ο τίτλος του άρθρου θα μπορούσε να είναι, «Άλως!», αφού ο Zhou Guanyu χρωστά ίσως τη ζωή του στην προστατευτική άλω της Alfa Romeo (“halo” είναι η αγγλική απόδοση της ελληνικής λέξης “άλως”, όπου η δασεία που έφερε η αρχαία λέξη μετατράπηκε στο αρχικό γράμμα “h”, αποτελεί δε δόκιμο όρο, που χρησιμοποιείται ευρέως σήμερα στις επιστήμες, ενώ η δημοτική του εκδοχή, “αλώνι”, έχει από αιώνες βρει θέση στη ζωή της υπαίθρου).

 

NEO SPEEDZONE FORMULA 1 PODCAST: Πρώτη νίκη Sainz, θαύματα από τον Newey και η πρώτη πίστα στον κόσμο το 1907 

 

Στην εκκίνηση λοιπόν, ο Nicholas Latifi, που πρώτη φορά προκρίθηκε στον Q3, είδε κενό ανάμεσα στους George Russell, εμπρός δεξιά του, και Zhou Guanyu, εμπρός αριστερά, οπότε όρμησε περνώντας και τους δύο. Βλέποντάς τον, προσπάθησε να τον μιμηθεί και ο Pierre Gasly. Τη στιγμή όμως που το επιχειρούσε, το κενό έκλεινε, με τον Russell να κινείται αριστερά. Ο Gasly γύρισε κάθετα τον Russell, ο οποίος εμβόλισε τον Guanyu ανατρέποντάς τον.

Η Alfa Romeo σύρθηκε για 150 μέτρα ανάποδα, πάνω στην προστατευτική άλω της, ξηλώνοντας την άσφαλτο, υπερπήδησε τα προστατευτικά λάστιχα και επέπεσε, ευτυχώς με το πάτωμα, στον προστατευτικό φράχτη των θεατών, όπου ανακλάστηκε καταλήγοντας στο στενό χώρισμα ανάμεσα στον φράχτη και το πίσω μέρος της μπαριέρας. Εδώ η άλως προσέφερε τον απαραίτητο ζωτικό χώρο ώστε η ιατρική ομάδα να παράσχει τις πρώτες βοήθειες στον Guanyu, στα 15 λεπτά που χρειάστηκαν τα συνεργεία να τον απεγκλωβίσουν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο George Russell εγκατέλειψε την Mercedes, που είχε απομείνει με 3 ελαστικά, κι έτρεξε πρώτος πάνω από τον Guanyu, οπότε ο εφεδρικός οδηγός της Alfa Romeo, Callum Ilott, κάποτε συναθλητής του Russell στα καρτ, μας θύμισε ένα περιστατικό όπου ο ίδιος ο Ilott είχε ανατραπεί και παγιδευτεί κάτω από το καρτ του, και ήταν ο Russell εκείνος που σταμάτησε κι έσπευσε να τον απελευθερώσει.

Δικαίως λοιπόν ο George Russell έχει επιλεγεί να εκπροσωπεί τους οδηγούς στις συνομιλίες με τις Αρχές του αθλήματος.

Ο Zhou Guanyu τελικά βγήκε σώος και αβλαβής από την Alfa Romeo, μεταφέρθηκε στο ιατρικό κέντρο της πίστας όπου κρίθηκε ότι δε χρειάζεται άλλες εξετάσεις και το ίδιο απόγευμα βρισκόταν στο πάντοκ όπου ευχαριστούσε τους διασώστες του. Μάλιστα, δήλωσε ότι από μέσα δε φάνηκε τόσο τρομακτικό το ατύχημα, σε βαθμό που δε μπορούσε να αντιληφθεί γιατί το πλήθος ζητωκραύγαζε όταν ανακοινώθηκε πως είναι καλά.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι δύσκολα θα ήταν εξίσου θετική η έκβαση του συμβάντος χωρίς την προστατευτική άλω, οπότε ο κόσμος της Formula 1 θυμήθηκε ότι Παγκόσμιοι Πρωταθλητές όπως ο Niki Lauda και ο Max Verstappen είχαν αρχικά εναντιωθεί στην τοποθέτησή της, για λόγους αισθητικής και ορατότητας, ενώ άλλοι όπως ο Sir Jackie Stewart την είχαν υποστηρίξει.

Σε αυτό το σημείο να θυμίσουμε ότι η προστατευτική άλως κατασκευάζεται από τιτάνιο και, μολονότι ζυγίζει μόλις 9 κιλά, αντέχει βάρος 12 τόνων (διαβάστε περισσότερα για το Halo εδώ).

Παρά το γεγονός ότι η δική του συμμετοχή στο ατύχημα της εκκίνησης ήταν λιγότερο φαντασμαγορική, ο Alex Albon δέχτηκε εκεί ένα μπαράζ από μικρά ξερά χτυπήματα. Δεδομένης μάλιστα της όχι αμελητέας καταπόνησης που είχε υποστεί στο ατύχημα της Κίνας το 2019, και καθώς αυτά τα χτυπήματα σε βάθος χρόνου μπορεί να έχουν αθροιστικά αποτελέσματα, μεταφέρθηκε προληπτικά με ελικόπτερο στο νοσοκομείο του Κόβεντρι, από όπου έλαβε εξιτήριο μετά τις δέουσες λεπτομερείς εξετάσεις.

Ο τίτλος του άρθρου αυτού θα μπορούσε επίσης να είναι, «Η Formula 1 ζει και βασιλεύει», λόγω της εξαιρετικής μάχης στους τελευταίους γύρους μεταξύ Charles Leclerc, Sergio Perez, Lewis Hamilton και Fernando Alonso αφενός, και μεταξύ Max Verstappen και Mick Schumacher αφ εταίρου (διαβάστε πως κύλησε το Βρετανικό GP) .

Ο Schumacher μάλιστα έλαβε εδώ τους πρώτους βαθμούς της καριέρας του, υπό τις επευφημίες του στενού του φίλου, Sebastian Vettel, ο Hamilton θύμισε στους δύσπιστους την κλάση του και ανέβηκε ξανά στο βάθρο ενώ ο Alonso, που τερμάτισε 5ος, έσπασε το ρεκόρ διάνυσης περισσότερων χιλιομέτρων αγωνιστικής οδήγησης Formula 1, το οποίο κατείχε ο Kimi Raikkonen.

Τα φετινά αυτοκίνητα αεροδυναμικής ground effect επιτρέπουν τις κλειστές μάχες που κρατούν τους φιλάθλους στις μύτες των ποδιών τους, ενώ οι προσπεράσεις παραμένουν δύσκολες, αφού το DRS παίζει πλέον μικρότερο ρόλο, λόγω της καλύτερης αεροδυναμικής, οπότε η προσπέραση, όταν τελικά επιτευχθεί, φανερώνει πολλά για την αξιοσύνη του οδηγού.

Συνολικά τις μέρες του αγώνα κόπηκαν περισσότερα από 400.000 τσουχτερά εισιτήρια και, παρά το γεγονός ότι υπήρξε σχεδόν ωριαία καθυστέρηση, λόγω του ατυχήματος στην εκκίνηση, ήταν τόσος ο ενθουσιασμός που προκάλεσαν οι μάχες ώστε ώρες μετά τον τερματισμό χιλιάδες από τους θεατές έμειναν στις εξέδρες και ζητωκραύγαζαν κάθε φορά που έβλεπαν κάποιον οδηγό να τους χαιρετά από τα πιτς.

Φαίνεται λοιπόν εκ νέου ότι, από πλευράς δημοφιλίας, η Formula 1 βρίσκεται στην καλύτερη φάση της. Καθόλου άσχημα για ένα άθλημα στην 8η δεκαετία του, που μάλιστα κάποιοι της πολιτικής ορθότητας κατηγορούν ότι είναι εκτός εποχής. Κι εδώ θα μπορούσε να έχουμε κι άλλον τίτλο, «πολιτικές αναταράξεις»: Στο Σιλβερστόουν ομάδα διαδηλωτών εισέβαλε στην πίστα αμέσως μετά την εκκίνηση, πλην όμως ο αγώνας διακόπηκε λόγω του ατυχήματος, η τηλεόραση δεν τους έδειξε καν και η ασφάλεια της πίστας τους παρέδωσε στις τοπικές Αρχές.

Δεν είναι εκτός εποχής η Formula 1, το αντίθετο μάλιστα, μα αυτό είναι από μόνο του ένα άλλο ζήτημα.

Η εβδομάδα πριν τον αγώνα σημαδεύτηκε από την αποκάλυψη ότι ο τρις Παγκόσμιος Πρωταθλητής, Nelson Piquet, σε περσινή του συνέντευξη και αναφερόμενος στο επίσης περσινό ατύχημα στο Σιλβερστόουν μεταξύ Hamilton και Verstappen, χρησιμοποίησε διφορούμενη βραζιλιάνικη έκφραση για τον Hamilton, η οποία παρά τις διαβεβαιώσεις του Piquet περί του αντιθέτου, φαίνεται να έχει ρατσιστική χροιά.

Η Ομοσπονδία θεώρησε ανεπαρκείς τις εξηγήσεις του Piquet και του αφαίρεσε την άδεια εισόδου σημαίνουσας προσωπικότητας. Ο Piquet, που είναι επίσης πατέρας της συντρόφου του Verstappen, συμμετείχε αυτές τις μέρες στους αγώνες του LeMans με ιστορικά αυτοκίνητα, και επέμεινε πως δε χρησιμοποίησε την έκφραση με ρατσιστική πρόθεση ενώ, λόγω της φιλίας του με τον Πρόεδρο της Βραζιλίας, θεωρεί ύποπτη πολιτικών σκοπιμοτήτων τη στιγμή που η υπόθεση είδε το φως.

Ο τίτλος του άρθρου που διαβάζετε θα μπορούσε κάλλιστα να είναι, «πώς να έχετε έναν από τους δύο καλύτερους οδηγούς στον κόσμο και να τον ξενερώσετε, εξοργίζοντας ταυτόχρονα εκατομμύρια tifosi».

Η Ferrari λοιπόν για άλλη μια φορά στέρησε τη νίκη από τον οδηγό της, Charles Leclerc: Εγκατάλειψη από μοτέρ ενώ ήταν επικεφαλής στην Ισπανία και το Μπακού και αλλοπρόσαλλη στρατηγική ενώ ήταν επίσης επικεφαλής στο Μονακό και το Σιλβερστόουν. Δε μπορούμε να θυμηθούμε άλλη περίπτωση στην ιστορία του αθλήματος, όπου σε 5 αγώνες χάθηκαν έτσι 4 νίκες, που ο οδηγός θα κέρδιζε με το σπαθί του.

Παρά το γεγονός, λοιπόν, ότι χρειάστηκε να κάνει όλο τον αγώνα του με σπασμένη εμπρός πτέρυγα, ύστερα από αψιμαχία στην εκκίνηση με τον Perez, και μολονότι η Ferrari άργησε να δώσει εντολή στον Carlos Sainz να μην τον καθυστερεί, ο Charles Leclerc ήταν πάλι πρώτος με άνεση, ώσπου λίγο πριν το τέλος εγκατέλειψε ο Ocon εμπρός από τα πιτς και βγήκε αυτοκίνητο ασφαλείας.

Σε αυτό το σημείο ο Leclerc βρέθηκε 9 δευτερόλεπτα εμπρός από τον 2ο, Sainz, ο οποίος επιβράδυνε πιο απότομα με την αναγγελία του αυτοκινήτου ασφαλείας. Η Ferrari προλάβαινε να βάλει τον Leclerc, να του φορέσει μαλακά φρέσκα λάστιχα, ίσως να του αλλάξει και εμπρός πτέρυγα, και να τον διώξει πάλι στην πίστα βάζοντας και τον Sainz χωρίς να τον καθυστερήσει. Ακόμη και αν η Mercedes επέλεγε να αφήσει έξω τον Hamilton με σκληρά λάστιχα, ο Leclerc θα τον άρπαζε σε λίγα μέτρα, με ολάκερη πλέον την εμπρός του πτέρυγα και φρέσκο μαλακό καουτσούκ.

Αντί γι αυτό, άφησαν έξω τον Leclerc, με φθαρμένα, σκληρά λάστιχα, όταν όλοι οι άλλοι πίσω του φόρεσαν φρέσκα μαλακά. Επιπλέον, ο Sainz δεν ρίσκαρε να υπακούσει στις νέες εντολές της ομάδας για να καθυστερήσει στην επανεκκίνηση τους άλλους οδηγούς, ώστε ο Leclerc να πάρει μια ανάσα, πέρασε τον Leclerc και τον άφησε μόνο του σε άνισο αγώνα. Ο Leclerc πάλεψε μεν με περίσσεια τεχνική και μαχητικότητα, μοιραία όμως υποχώρησε στην 4η θέση του τερματισμού.

Πώς μπορεί στη Ferrari να έκαναν πάλι τέτοιο λάθος; Φαίνεται πως δεν υπολόγισαν σωστά ούτε την απόσταση μεταξύ Leclerc και Sainz, ούτε πόσο πιο γρήγορα ήταν τα φρέσκα μαλακά λάστιχα έναντι των φθαρμένων σκληρών, ούτε ότι θα άντεχαν ως το τέλος του αγώνα, με τα αυτοκίνητα ελαφριά από καύσιμα. Έτσι, προτίμησαν να χωρίσουν τη στρατηγική των δύο αυτοκινήτων τους για να εξασφαλίσουν ότι ένας από τους δύο θα νικήσει, έστω και αν καταστραφεί ο αγώνας του άλλου.

Ο Binotto επιμένει πως η ομάδα έπραξε το σωστό. Δήλωσε μάλιστα για τον Leclerc ότι είναι νέος και θα έχει πολλές ευκαιρίες μπροστά του, λόγια που μάλλον εξόργισαν παρά καθησύχασαν τους tifosi.

Όσο για τον ίδιο τον Charles Leclerc, δε γνωρίζουμε πόση υπομονή μπορεί να διαθέτει ακόμη, πάντως ως εδώ έχει φανεί εντυπωσιακά στωικός για τα 24 χρόνια του.

Νικητής λοιπόν ήταν ο Carlos Sainz, που το Σάββατο, υπό βροχή, πήρε την 1η του pole και την Κυριακή την 1η του νίκη, ύστερα από 150 αγώνες. Οι tifosi, όμως, δεν πανηγύρισαν τη νίκη.

Ο Sainz έχασε τη μάχη που έδωσε στους πρώτους γύρους με τον Verstappen, καθώς έκανε λάθος υπό πίεση και είχε έξοδο, ανέκτησε δε την 1η θέση μόνο αφού το πάτωμα του Verstappen πληγώθηκε από θραύσμα στην πίστα. Έχασε και την μάχη με τον Leclerc, καθώς ήταν αισθητά πιο αργός από τον ομόσταυλό του, παρά το γεγονός ότι εκείνος πάλευε με σπασμένη εμπρός πτέρυγα, οπότε δέχτηκε εντολές από την ομάδα να ανοίξει δρόμο.

Φοβήθηκε πως θα έχανε και την μάχη με τον Hamilton και γι αυτό δεν υπάκουσε στις δεύτερες εντολές, μετά το αυτοκίνητο ασφαλείας. H αλήθεια είναι ότι η Mercedes σε κάποια στιγμή του αγώνα έδειχνε πολύ γρήγορη –επόμενος αγώνας που την ευνοεί είναι το Πολ Ρικάρ, σύμφωνα με τον Anthony Davidson, που έχει οδηγήσει την W13 στον εξομοιωτή της ομάδας.

Ο Sainz φοβόταν και πιθανή επίθεση από τον Perez, που όμως δεν έγινε ποτέ, αφού αυτός αρκέστηκε στη 2η θέση, δεδομένου ότι ο Max ήταν πιο πίσω, οπότε περιορίστηκε έτσι κι αλλιώς η βαθμολογική τους διαφορά.

Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Carlos Sainz, ακόμη και αν έδειξε να υστερεί σε απόλυτη ταχύτητα σε σχέση με τον Leclerc (και ποιος δεν υστερεί, με εξαίρεση τον Max) είναι ένας οδηγός με αναλυτικοσυνθετική σκέψη, ο οποίος ήταν εκεί να αρπάξει την ευκαιρία όταν αυτή παρουσιάστηκε και, όπως στο Μονακό, είχε τη σύνεση και τη στρατηγική σκέψη να επιλέξει ποιες εντολές της ομάδας θα υπακούσει και ποιες όχι.

Θα αποτελέσει άραγε αυτή νίκη το εφαλτήριο μιας νέας, δυναμικής αρχής για τον Carlos Sainz; Δεν έχει παρά να το αποδείξει στην Αυστρία σε λίγες μέρες. Γι αυτό ο τίτλος μας δεν είναι vamos! Είναι ¿vamos?_ Β. Γ.

NEO SPEEDZONE FORMULA 1 PODCAST: Πρώτη νίκη Sainz, θαύματα από τον Newey και η πρώτη πίστα στον κόσμο το 1907