Formula 1 – GP Καναδά: Ο ιπτάμενος Ολλανδός
«Βλέπετε έναν οδηγό στην κορυφή της φόρμας του», σχολίασε ο Christian Horner, επικεφαλής της Red Bull, αναφερόμενος στον Max Verstappen.
Αν και η περίφημη όπερα του Βάγκνερ, «Ιπτάμενος Ολλανδός», αποτελεί μια δραματική ιστορία έρωτα, προδοσίας και μεταφυσικού, ο μύθος του Ιπτάμενου Ολλανδού χάνεται ενδεχόμενα σε έναν Ολλανδό καπετάνιο, υπαρκτό πρόσωπο του 17ου αιώνα, που ήταν τόσο γρήγορος με το καράβι του ώστε λέγαν πως είχε κάνει συμφωνία με τον διάβολο.
Δε γνωρίζουμε αν ο Max Verstappen έχει κάνει κάποια ανάλογη συμφωνία, πάντως το Σάββατο, στη βροχή των κατατακτήριων δοκιμών, οδηγούσε διαβολικά γρήγορα, και μάλιστα το έκανε να δείχνει εύκολο, βρίσκοντας φίνες ισορροπίες και ανακαλύπτοντας πρόσφυση σε γραμμές που μόνο εκείνος «έβλεπε» να διαλέξει.
Και στον αγώνα, με τη διαδρομή στεγνή και φρεσκοπλυμένη από τη βροχή του Σαββάτου, αντιστάθηκε βιρτουόζικα στην επίθεση του Sainz, παρά την εμφανή στους τελευταίους γύρους διαφορά ρυθμού υπέρ της Ferrari, και πήρε την 6η φετινή και 26η νίκη της καριέρας του.
Πάντως, όταν στις αλλαγές ελαστικών βρέθηκε για λίγο πίσω από τον Hamilton, εκνευρισμένος έβαλε τις φωνές στην ομάδα του μέσω της ενδοσυνεννόησης, κι εκεί μας θύμισε ότι είναι ο Max, οδηγικά στην περφεξιονιστική μεν φάση του, που παραμένει όμως ένας χαρακτήρας με ιδιαιτερότητες.
Αν στην Ισπανία και το Μπακού ο Max Verstappen νίκησε χάρη στις εγκαταλείψεις του Leclerc, αν στην Ίμολα και το Μαϊάμι νίκησε χάρη στην καλύτερη συμπεριφορά της Red Bull προς τα λάστιχα, αν ακόμα στη Τζέντα ευνοήθηκε από τις κίτρινες σημαίες που χάλασαν την αντεπίθεση του Leclerc, στο σιρκουί του Μόντρεαλ ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής πήρε την πιο πειστική, ως εδώ, φετινή του νίκη.
«Βλέπετε έναν οδηγό στην κορυφή της φόρμας του», σχολίασε ο Christian Horner, επικεφαλής της Red Bull, αναφερόμενος στον Max Verstappen.
Speedzone podcast: Ώρα Silverstone! Οδήγηση χωρίς κράνη και 380 χλμ./ώρα στο AVUS το 1937
Αντιθέτως, ο Sergio Perez, που τόσες προσδοκίες είχε καλλιεργήσει τόσο με δηλώσεις ότι στοχεύει στο Πρωτάθλημα όσο και με τις εμφανίσεις του στο Μονακό και το Μπακού, επιχειρώντας να ανταγωνισθεί τον ρυθμό του Max, κατέληξε στα προστατευτικά στη βροχή του Q2. Ο Perez πήρε με τους ώμους κατεβασμένους δύο φορές τον δρόμο της επιστροφής στα πιτς, το Σάββατο μέσα από ένα ασυνήθιστα καταπράσινο φυσικό περιβάλλον και την Κυριακή όταν τον πρόδωσε το κιβώτιο ταχυτήτων νωρίς στον αγώνα.
Είναι ωραίο, ασφαλώς, ότι ο Perez δεν αρκείται στο ρόλο του Νο2 της Red Bull, και διεκδίκησε με ωριμότητα και δυναμισμό θέση πρωταγωνιστή, καλείται όμως να αποδείξει ότι μπορεί να ανταγωνιστεί τον κατά 8 χρόνια νεότερό του Max κάτω από όλες τις συνθήκες, κι αυτό δε θα ήταν εύκολο για κανέναν οδηγό.
Οι τρεις βασικοί διεκδικητές του Πρωταθλήματος, λοιπόν, μετρούν ήδη από δύο εγκαταλείψεις λόγω μηχανικής βλάβης. Όμως, οι εγκαταλείψεις του Leclerc ήταν και οι δύο από την 1η θέση, οι εγκαταλείψεις του Verstappen και οι δύο από τη 2η ενώ του Perez ήταν πιο ανώδυνες, από την 3η και τη 10η θέση.
Ο Charles Leclerc, στα απόνερα της εγκατάλειψης του Μπακού, υποχρεώθηκε να εκκινήσει από την τελευταία σειρά, λόγω των νέων εξαρτημάτων που απαιτήθηκε να τοποθετηθούν στο αυτοκίνητό του. Αν και κατόρθωσε να τερματίσει 5ος, θα μπορούσε άραγε να κάνει κάτι καλύτερο; Ναι, αν ο ίδιος δεν είχε κολλήσει για 17 γύρους πίσω από τον Ocon και αν η ομάδα του δεν τον καθυστερούσε τόσο στο πιτ στοπ, ρίχνοντάς τον σε κυκλοφοριακό χάος, όπου κούρασε τα λάστιχά του.
Ο Leclerc πήρε επίσης την ψήφο των τηλεθεατών όλου του κόσμου ως καλύτερος οδηγός της ημέρας, και μάλιστα με διαφορά. Πάντως εμείς, την ψήφο αυτή τη φορά θα τη δίναμε στον Max, που όλο το 3ημερο έκανε ένα από τα πιο φίνα οδηγήματα που έχουμε δει τα πρόσφατα χρόνια.
Πολλοί tifosi έμειναν με το παράπονο, γιατί ο Carlos Sainz, που είχε διαρκώς DRS πίσω από τον Verstappen στο τελευταίο μέρος του αγώνα, δεν βούτηξε στα φρένα, εκβιάζοντας προσπέραση; Γιατί αρκέστηκε ξανά στη 2η θέση, για 5η φορά στην καριέρα του, αντί να πάρει ρίσκα διεκδικώντας την 1η του νίκη; Με τον Max Verstappen ξεκίνησαν μαζί το 2015, ομόσταυλοι στην Toro Rosso, μα ο Max πια είναι ήδη Παγκόσμιος Πρωταθλητής ενώ ο Sainz ακόμη αναζητεί μια νίκη.
Ο Jock Clear της Ferrari εξήγησε ότι ο ισχυρός ούριος άνεμος της Κυριακής στις ζώνες DRS εκμηδένισε το πλεονέκτημα χρήσης του, και γι αυτό ο Leclerc δε μπορούσε να περάσει τον Ocon, ούτε ο Sainz τον Verstappen. Υποθέτουμε, η ομάδα ξέρει καλύτερα, και αυτό που μετρά στο τέλος της ημέρας είναι ότι η Ferrari πήρε στο Μόντρεαλ περισσότερους βαθμούς από τη Red Bull, πράγμα που έχει να συμβεί από τη μακρινή Αυστραλία.
Ο Lewis Hamilton επέστρεψε στο πόντιουμ με την 3η θέση του τερματισμού ενώ ο «κος συνεπής» George Russell, που τερμάτισε 4ος, συνεχίζει το εκπληκτικό του σερί 9 συνεχόμενων τερματισμών στη νικητήρια 5αδα.
Ο Russell στο Q3 του Σαββάτου αποτόλμησε το ρίσκο να φορέσει, μόνος αυτός, λάστιχα για στεγνό. Αν το ρίσκο έβγαινε, θα νικούσε τις κατατακτήριες. Δε βγήκε, οπότε κατέληξε άδοξα στο γρασίδι.
«Δεν είχε νόημα το ρίσκο», σχολίασε ο Jacques Villeneuve, Παγκόσμιος Πρωταθλητής Formula 1 1997 και νικητής Ινδιανάπολης 1995, ως επίσημος προσκεκλημένος του αγώνα. «Έκανε τόσο κρύο και η πίστα ήταν ακόμη νωπή, οπότε ήταν δύσκολο να ανεβάσουν θερμοκρασία τα ενδιάμεσα ελαστικά, πολλώ μάλλον τα στεγνά». Ο Villeneuve συνέχισε ωμά για τον Russell, ότι αυτό που κυρίως τον ενδιαφέρει είναι να νικήσει τον Hamilton, ώστε να εδραιωθεί στην ομάδα αλλά και στη συνείδηση των φιλάθλων και του Τύπου.
Γνωστός για τα βιτριολικά του σχόλια, ο Villeneuve ανέφερε ότι τόσο ο Hamilton όσο και ο Schumacher πήραν από 7 Πρωταθλήματα επειδή είχαν το καλύτερο αυτοκίνητο για πολλά συνεχόμενα χρόνια, χωρίς να έχουν ομόσταυλο κάποιον εφάμιλλο οδηγό, ενώ αντιθέτως οι Prost και Senna έχουν συνολικά 7 Πρωταθλήματα επειδή μοιράζονταν τους τίτλους.
Ο Villeneuve πάντως, πήρε το δικό του Πρωτάθλημα οδηγώντας ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο από τον Adrian Newey, και τώρα είναι η Red Bull που κυριαρχεί, το τωρινό έργο του Newey, έχοντας νικήσει 6 απανωτούς αγώνες, καθώς υπερτερεί σε αεροδυναμική σχεδίαση, οπότε παρουσιάζει λιγότερο porpoising από τους άλλους.
Βαριές κουβέντες φέρεται να αντάλλαξαν το Σάββατο ο Horner με τον Toto Wolff της Mercedes, καθώς ο τελευταίος ζητά να επιβληθεί στη μέση της σεζόν ελάχιστη απόσταση του πατώματος των αυτοκινήτων από το έδαφος, ώστε να αντιμετωπιστεί ο δελφινισμός, που είναι πιο έντονος στη Mercedes. Ο Horner και αρκετοί ακόμη θεωρούν εξοργιστικό ένα τέτοιο αίτημα, αφού θα ευνοούσε με τρόπο «φωτογραφικό» τη Mercedes.
H νέα τεχνική οδηγία της FIA ζητά από τις ομάδες να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο, για την υγεία και την ασφάλεια των οδηγών, αναμένονται όμως λεπτομέρειες, πώς σκοπεύει η Ομοσπονδία να το ελέγχει αυτό;
Ελπίζουμε πως δε θα υπάρξουν οριζόντια μέτρα, αλλά υποχρέωση όσων ομάδων παρουσιάζουν έντονο porpoising να ανυψώσουν το δικό τους αυτοκίνητο. Βεβαίως, ο Newey είναι μόνο ένας, και τον έχει η Red Bull, ας ψάξουν όμως και οι άλλες ομάδες να βρουν ανάλογα ταλέντα στα εργαστήρια και τα πολυτεχνεία όλου του κόσμου.
Είναι σπουδαίο να έχεις έναν κορυφαίο οδηγό, εξίσου σπουδαίος όμως είναι ο κορυφαίος τεχνικός. Gordon Murray πριν 30 χρόνια, Colin Chapman πριν 50, Eberan Eberhorst στα προπολεμικά χρόνια, και τόσοι άλλοι θρυλικοί τεχνικοί, έχουν φτιάξει αγωνιστικά αυτοκίνητα εμπρός από την εποχή τους, κάνοντας τους αγώνες Grand Prix αυτό που είναι, αναμέτρηση των κορυφαίων οδηγών και των κορυφαίων αυτοκινήτων στον κόσμο, των κορυφαίων τεχνικών δηλαδή που τα κατασκεύασαν.
Οι Alpine τερμάτισαν αμέσως πίσω από τις τρεις μεγάλες ομάδες, στην 6η κι 7η θέση. Όμως ο 40άρης Fernando Alonso, που μάγεψε τους φίλους του αθλήματος γράφοντας τον 2ο καλύτερο χρόνο στη βροχή του Σαββάτου, έπεσε στην 9η θέση, καθώς τιμωρήθηκε για αντιαθλητική άμυνα. Έτσι, οι Alfa Romeo των Valterri Bottas και Zhou Guanyu προήχθησαν στην 7η και 8η θέση, με τον τοπικό ήρωα, Lance Stroll, να σώζει τη μέρα για την Aston Martin με τον τελευταίο βαθμό της 10ης θέσης, αποζημιώνοντας το πλήθος -338.000 εισιτήρια κόπηκαν στο 3ημερο του αγώνα.
Κρίμα για τις δύο Haas, που κλείδωσαν μεν την 3η σειρά της εκκίνησης στη βροχή του Σαββάτου, με τον Kevin Magnussen 5ο και τον Mick Schumacher 6ο, στον αγώνα όμως ο πρώτος έπεσε στους ουραγούς, καθώς πλήγωσε την εμπρός του πτέρυγα στη μάχη της εκκίνησης με τον Hamilton, ενώ ο δεύτερος εγκατέλειψε από μηχανική βλάβη, χάνοντας τους πρώτους του βαθμούς.
Ακολουθεί το Σιλβερστόουν, όπου ο Clear υποσχέθηκε πως η Ferrari θα επιστρέψει στην κορυφή. Μακάρι, ώστε να έχουμε ανατροπή στην ανατροπή της μάχης για το Πρωτάθλημα. Όμως στο Σιλβερστόουν αναμένεται να φέρει τις νέες της αναβαθμίσεις και η Red Bull, και όλοι θυμόμαστε τι συνέβη στην Ίμολα, στο προηγούμενο πακέτο αναβαθμίσεων της αυστριακής ομάδας._ Β. Γ.
Speedzone podcast: Ώρα Silverstone! Οδήγηση χωρίς κράνη και 380 χλμ./ώρα στο AVUS το 1937