Δοκιμάζουμε το Toyota Aygo X (τιμές)
Υποδεχόμαστε το Toyota Aygo X. Tην ολοκαίνουργια πρόταση των Ιαπώνων στην κατηγορία Α, η οποία υιοθετώντας χαρακτηριστικά από τα οχήματα SUV εξασφαλίζει έναν πιο περιπετειώδη χαρακτήρα σε ένα μέχρι σήμερα τυπικό αυτοκίνητο πόλης.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης
Όταν φτάνει η στιγμή της δοκιμής του πιο προσιτού Toyota στην γκάμα των Ιαπώνων, καταλαβαίνετε ότι αυτό το γεγονός από μόνο του είναι υψίστης σημασίας για το χώρο της αυτοκίνησης. Πολλώ δε μάλλον όταν το νέο μοντέλο δεν είναι πλέον προϊόν συνεργασίας, όπως συνέβαινε με την «αγία τριάδα» (Aygo, C1 και «108») των «μικρών» πόλης, αλλά κάτι από λευκό χαρτί, πάνω σε μια καταξιωμένη πλατφόρμα.
Ο λόγος για την ευέλικτη «GA–B» της αρχιτεκτονικής Toyota Global New Architecture (TNGA), δοκιμασμένη για πρώτη φορά στο best–seller και Car Of The Year 2021, το Yaris, και λίγο αργότερα σε ένα από τα κορυφαία B–SUV της εποχής μας, το Yaris Cross. Στην περίπτωσή μας, προσαρμοσμένη σε μια compact crossover εκδοχή, η οποία χαρακτηρίζεται από το γράμμα «Χ», που συμπληρώνει το γνωστό μας όνομα «Aygo».
Toyota Aygo X: Η πρώτη εικόνα -πάντα- μετράει!
Δείχνει μοντέρνο εντός και εκτός το Toyota Aygo X (ή Aygo Cross), το οποίο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στην Τσεχία, με το μοντέλο να ενσωματώνει στυλιστικά -και όχι μόνο- στοιχεία που συναντάμε σήμερα σε μεγαλύτερα crossover οχήματα, αλλά και να διαθέτει σημαντικά αυξημένες διαστάσεις σε σχέση με εκείνο το Aygo που είδαμε για πρώτη φορά το 2005.
Όλο το μυστικό λοιπόν κρύβεται στο δάπεδο στο οποίο βασίζεται, με τους σχεδιαστές της εταιρείας να καταφέρνουν να αποτυπώσουν στο νέο μοντέλο αρκετά στοιχεία από το πρωτότυπο Aygo X Ρrologue. Παρατηρώντας το από κοντά, η γραμμή της σφηνοειδούς οροφής αυξάνει τη δυναμική αίσθηση του οχήματος, ενώ εντυπωσιάζουν και τα εμπρός φωτιστικά σώματα LED σε σχήμα φτερού που αγκαλιάζουν το καπό, στο εσωτερικό των οποίων αναγράφεται το λογότυπο του μοντέλου.
Την εικόνα συμπληρώνουν χαμηλότερα η μεγάλη γρίλια, τα φώτα ομίχλης, τα προστατευτικά στο κάτω μέρος του αμαξώματος και η ποδιά. Με αφορμή το «δικό μας» κόκκινο, αξίζει να αναφερθούμε στους τέσσερις νέους χρωματισμούς του μοντέλου, εμπνευσμένους από μπαχαρικά, αφού μπορείτε να επιλέξετε το δικό σας Aygo X, μεταξύ του Κάρδαμου (πράσινου), του Τσίλι (κόκκινου), του Τζίντζερ (μπεζ), ή του Άρκευθου (μπλε) χρώματος.
Ας περάσουμε όμως στην ουσία. Με μήκος 3.700 χλστ., το Aygo X είναι μεγαλύτερο από τον προκάτοχό του (Αygo) κατά 235 χλστ., ενώ αυξημένο κατά 90 χλστ. είναι το μεταξόνιό του, το οποίο πλέον είναι της τάξης των 2.430 χλστ. Τo πλάτος του είναι επίσης μεγαλύτερο κατά 125 χλστ. (1.740 χλστ., μόλις 5 χλστ. μικρότερο του Yaris) και το ύψος κατά 65 χλστ. (1.525 χλστ.), ενώ μεγαλύτερη κατά 11 χλστ. είναι και η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος (συνολικά 146 χλστ.).
Η Toyota αναφέρει επίσης ότι στο εσωτερικό αυξημένος είναι και ο χώρος ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, για την περίσταση κατά 20 χιλιοστά, με αποτέλεσμα ο «αέρας» για τους ώμους να είναι και αυτός αυξημένος κατά 45 χλστ. Την ίδια στιγμή, κατά 125 χλστ. έχει διευρυνθεί το ωφέλιμο μήκος του πορτ μπαγκάζ, που πλέον έχει χωρητικότητα 231 λίτρα (60 επιπλέον σε σχέση με παρελθόν), ενώ μπορεί να φτάσει και έως τα 829 λίτρα, με πεσμένες τις πίσω θέσεις.
Σε σύγκριση με ένα Yaris διαστάσεων 3.940x1.745x1.470 χλστ. και μεταξονίου 2.540 χλστ., ο εμπρός πρόβολος είναι μικρότερος κατά 72 χλστ., ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το Aygo X είναι εφοδιασμένο με τροχούς διαμέτρου 17 και 18 ιντσών, οι οποίοι αντίστοιχα φορούν ελαστικά διάστασης 175/65 R17 και 175/60 R18 (Falken Sincera SN110), όπως αυτό της δοκιμής μας. Σημειώστε επίσης ότι το Aygo Χ διατίθεται και με προαιρετική αναδιπλούμενη υφασμάτινη οροφή, με το άνοιγμα να έχει διευρυνθεί κατά 40 χλστ. και με γωνία θέασης αυξημένη κατά 20%.
Ανοίγοντας τις πόρτες του, απολαμβάνεις ένα πολύ πιο άνετο, ευχάριστο και με σαφέστατα καλύτερη ποιότητα εσωτερικό σε σχέση με εκείνο που γνωρίζαμε, και απόλυτα συνυφασμένο με τις απαιτήσεις της εποχής μας. Μοναδικό σημείο που θυμίζει το παρελθόν αποτελούν τα «γυμνά» σημεία στις θύρες και το άνοιγμα των πίσω παραθύρων (φινιστρίνια), το οποίο κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε να έχει αλλάξει ως Aygo X, ενώ ιδανικά θα θέλαμε και μεγαλύτερη γωνία ανοίγματος στις πίσω πόρτες, κάτι που συναντάμε στον ανταγωνισμό, για χάρη της πρακτικότητας.
Παρ’ όλα αυτά, το νέο «μικρό» είναι εξοπλισμένο με το νέο σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect, για απρόσκοπτη ασύρματη σύνδεση με smartphone, ενώ η HD οθόνη των 9 ιντσών και το κορυφαίας ποιότητας ηχοσύστημα JBL σε κάνουν να ξεχνάς ότι είσαι μέσα σε μοντέλο της κατηγορίας Α. Επιπλέον, ενσωματώνει μια σειρά συνδεδεμένων υπηρεσιών, όπως το Cloud σύστημα πλοήγησης και τις over–the–air ανανεώσεις λογισμικού, ενώ μπορείτε να συνδεθείτε στο ΜyT και να ρυθμίσετε απομακρυσμένα τη θερμοκρασία της καμπίνας, το κλείδωμα/ξεκλείδωμα των θυρών και μια σειρά πληροφοριών μέσα από το smartphone σας, το οποίο φορτίζεται έως και επαγωγικά.
Toyota Aygo X: Αίσθηση μεγαλύτερου μοντέλου
Το Toyota Aygo X είναι διαθέσιμο με έναν κινητήρα και δύο συστήματα μετάδοσης. Πιο συγκεκριμένα, και με γνώμονα την οικονομία καυσίμου και τις χαμηλές εκπομπές ρύπων (από 4,7 λίτρα/100 χλμ. και CO2: από 107 γρ./χλμ.), κάτω από το καπό φιλοξενείται ένας 3κύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας 998 κ.εκ. με 12 βαλβίδες, προδιαγραφών Euro 6D, οποίος αποδίδει 72 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και ροπή 93 Nm στις 4.400 σ.α.λ.
Η συγκεκριμένη μονάδα συνοδεύεται, για πρώτη φορά στην κατηγορία Α, από κιβώτιο τύπου CVT (ή S–CVT όπως επίσης το αναφέρουν, 7 προεπιλεγμένων σχέσεων και με χειριστήρια στο τιμόνι), σαν το μοντέλο της δοκιμής μας, ή από μηχανικό 5 σχέσεων. Tο Aygo X ζυγίζει από 940 έως και 1.015 κιλά και επιτυγχάνει τελική ταχύτητα 158 χλμ./ώρα (151 με CVT), ενώ η επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 14,9 δλ. (14,8 με CVT), τιμές που ως ένα βαθμό επηρεάζονται από τους μεγάλους τροχούς.
Οδηγώντας το, αρχικά στην Αθήνα αλλά και στην πανέμορφη πόλη του Ναυπλίου, απολαμβάνεις πραγματικά τον τρόπο με τον οποίο ελίσσεται στα στενά, χάρη και στον εξαιρετικά μικρό κύκλο στροφής με ακτίνα μόλις 4,7 μέτρων, που αποτελεί έναν από τους μικρότερους στην κατηγορία. Την ίδια ώρα, το τιμόνι του (2,88 στροφές από άκρη σε άκρη) είναι όπως θα ήθελες σε βάρος και αίσθηση, τόσο εντός όσο και εκτός πόλης, και πάντα για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Η θέση οδήγησης είναι ψηλότερη κατά 55 χλστ. από εκείνη του απελθόντος Aygo, κάτι το οποίο σε συνδυασμό με την αυξημένη απόσταση του οχήματος από το έδαφος επιτρέπει καλύτερη οπτική επαφή, κυρίως με δικυκλιστές και πεζούς, ενώ το ρόλο της παίζει εδώ και η αύξηση κατά 10% της γωνίας στις μπροστινές κολόνες, προς όφελος της ορατότητας.
Αυτά όμως που πραγματικά εντυπωσιάζουν σε σχέση με τα όσα θυμόμαστε από το παρελθόν είναι το πόσο βελτιωμένη είναι η ακαμψία του αμαξώματος, η απουσία των κλίσεων ακόμη και στην έντονη πίεση, αλλά και το πόσο ικανοποιητικά φιλτράρουν οι αναρτήσεις τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Στοιχεία που χαρίζει απλόχερα η πλατφόρμα GA–B και, φυσικά, οι μεγάλοι τροχοί του Aygo X, οι οποίοι το βοηθούν πάρα πολύ και κατά τη διαδικασία του φρεναρίσματος (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, ταμπούρα στο πίσω μέρος).
Τι μας ενοχλεί; Ο ήχος που γεμίζει την καμπίνα του όταν το πιέζεις αλλά και στο kickdown, αν χρειαστεί να προσπεράσεις, ο οποίος όμως μειώνεται στο ελάχιστο ταξιδεύοντας με «έβδομες» και ταχύτητα περί τα 120 χλμ./ώρα, με τη βελόνα του στροφομέτρου να βρίσκεται κοντά στις 2.800 σ.α.λ. Σημειώστε εδώ ότι η λειτουργία του CVT υιοθετεί μια προσομοίωση των αλλαγών ενός χειροκίνητου μέσα από προεπιλεγμένες σχέσεις ανάμεσα στις άπειρες που διαθέτει ένα κιβώτιο της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Αυτό δρα ευεργετικά, εξασφαλίζοντας ένα πιο γνώριμo άκουσμα στη διάρκεια της επιτάχυνσης, αντί του «πατιναρίσματος» που χαρακτηρίζει την τυπική λειτουργία ενός CVT.
Τέλος, αξίζει να γνωρίζετε ότι το μίνι της Toyota έχει κάνει άλματα προόδου στον τομέα της ασφάλειας, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη γκάμα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense και Advanced Driver Assistance, στην πιο εξελιγμένη γενιά Τ-Mate, ως στάνταρντ εξοπλισμό σε όλες τις εκδόσεις για πρώτη φορά σε μοντέλο της A κατηγορίας. Σημειώστε ενδεικτικά, σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση πεζών, αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση ποδηλάτων κατά την ημέρα, υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας και το γνωστό μας Intelligent Adaptive Cruise Control, ολοκληρώνοντας την απόλυτα θετική μας πρώτη εντύπωση από το Toyota Aygo X.
Toyota Aygo X: «Μικρό» Yaris
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα «μικρό» Yaris σε κάθε επίπεδο, έτσι που αν το Aygo X συνδυαζόταν και με καταξιωμένο το υβριδικό σύστημα κίνησης της εταιρείας, θα δημιουργούσε σοβαρά ενδοοικογενειακά ζητήματα…_ 4Τ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
TOYOTA AYGO X CVT
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 12V Dohc, 3κύλινδρος, Euro 6D >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 998 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 72 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 93 Nm/4.400 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: CVT (7 προεπιλεγμένων σχέσεων) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: MακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.700x1.740x1.525 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.430 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 231-829 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 940-1.015 κιλά >ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 146 χλστ. >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 14,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 151 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,1 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 110-117 γρ./χλμ.