Grand Prix Εmilia Romagna: Plot Twist
Ολική ανατροπή της πλοκής του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος με τις Red Bull να σαρώνουν στην Ίμολα κάθε δυνατή διάκριση, ενώ η Ferrari ζει το χειρότερο φετινό της φιάσκο.
Αψηφώντας τον ασταθή καιρό, εκατοντάδες χιλιάδες φίλοι της Ferrari ήρθαν στην Ίμολα, σχεδόν βέβαιοι, ύστερα από το θρίαμβο της Αυστραλίας, πως θα ζητωκραυγάσουν μια άνετη νίκη, ίσως διπλή, στην πίστα που φέρει το όνομα των Enzo και Dino Ferrari και απέχει λιγότερο από 100 χιλιόμετρα από το εργοστάσιο της θρυλικής ομάδας.
Έγιναν όμως μάρτυρες μιας ολοκληρωτικής ανατροπής της πλοκής του φετινού Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, με θρίαμβο της Red Bull και πανωλεθρία της Ferrari. Είδαν λοιπόν τον Max Verstappen να σαρώνει κάθε πιθανή διάκριση (πρώτος στις κατατακτήριες της Παρασκευής, νίκη στο σπριντ του Σαββάτου, νίκη στον αγώνα της Κυριακής, ταχύτερος γύρος αγώνα και δημοφιλέστερος οδηγός) και τον Sergio Perez να τερματίζει δεύτερος στο πρώτο νταμπλ της Red Bull από το 2016.
Αντίθετα, στην Ferrari o Carlos Sainz έμεινε στον 1ο γύρο ύστερα από επαφή με τον Ricciardo (ο Ricciardo πάντως έσπευσε μετά τον αγώνα να του ζητήσει συγνώμη) και ο Charles Leclerc ίσα που διασώθηκε στην 6η θέση, ύστερα από έξοδο και επαφή με τα προστατευτικά λάστιχα, στην προσπάθειά του να επιτεθεί στον Perez για τη 2η θέση.
Αν την Κυριακή δεν είχαν καθυστερήσει τον Leclerc στο πιτ στοπ του, θα είχε βγει αρκετά μπροστά από τον Perez, δε θα χρειαζόταν να πάρει το ρίσκο της επίθεσης, και πιθανά θα είχε τερματίσει με ασφάλεια 2ος. Δεν οδήγησε αλάνθαστα ο Verstappen, αφού στην εκκίνηση του σπριντ του Σαββάτου τον πέρασε με άνεση ο Leclerc και παραλίγο να τον περάσει και ο Lando Norris.
Αν ο Norris τον είχε περάσει εκεί, ο Verstappen θα έχανε χρόνο ώσπου να ανακτήσει τη θέση, στο μεταξύ θα είχε φύγει μπροστά ο Leclerc, θα είχε τη δυνατότητα να διαχειριστεί πιο αποτελεσματικά την κοκκίωση (graining) των ελαστικών του, θα νικούσε το σπριντ (παραλίγο να το νικήσει έτσι κι αλλιώς, αφού μόλις στον προτελευταίο γύρο τον πέρασε ο Verstappen), οπότε θα εκκινούσε την Κυριακή από την καθαρή πλευρά της πίστας με τον Vestappen στην ακάθαρτη της βρεγμένης ασφάλτου.
Θα ήταν ο Leclerc λοιπόν αυτός που θα έφευγε μπροστά και ο Vesrtappen αυτός που θα έπεφτε πίσω, ολισθαίνοντας στην ακάθαρτη πλευρά της εκκίνησης, και πιθανά θα ήταν ο Leclerc αυτός που θα νικούσε και την Κυριακή. Αν τέλος ο Sainz δεν έκανε το λάθος που τον οδήγησε σε έξοδο στο Q2 των κατατακτήριων και αν ο Leclerc έκανε καλύτερες επιλογές στο Q3, ίσως οι δύο Ferrari να εκκινούσαν επικεφαλής στο σπριντ του Σαββάτου και όλα να εξελίσσονταν διαφορετικά στον αγώνα.
Αν, αν αν… Όμως η ιστορία δε γράφεται με «αν», αλλά με γεγονότα, και αποτελεί ψυχρό γεγονός ότι τόσο ο Max Verstappen όσο και η Red Bull κάλυψαν στην Ίμολα μεγάλο μέρος της διαφοράς στη βαθμολογία του Πρωταθλήματος Οδηγών και Κατασκευαστών από τον Leclerc και τη Ferrari αντίστοιχα. «Ήταν μια υπέροχη Κυριακή», δήλωσε ο Max, που πλέον ακολουθεί τον Leclerc μόλις 27 βαθμούς πίσω –μια νίκη και κάτι.
Οι Ferrari ήταν πρώτες, και μάλιστα με διαφορά, μόνο στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής. Μα κι εκεί, μια προσεκτική ματιά αποκαλύπτει ότι ο Leclerc έκανε 3 λάθη σε λιγότερο από μια ώρα, δύο τετ-α-κε και μια έξοδο στο γρασίδι. Άραγε έσπρωξαν το αυτοκίνητο στα όρια των ρυθμίσεών του, κάνοντάς το μοιραία πιο νευρικό, επειδή υπέθεσαν ότι η χάραξη της Ίμολα, με τις μεγάλες ευθείες, όπως και της Τζέντα, ευνοούσε τις Red Bull; Προς αυτή την ερμηνεία συνηγορεί ο αυξημένος δελφινισμός (porpoising) που παρουσίαζαν στην Ίμολα οι Ferrari σε σχέση με τις Red Bull.
Ή μήπως ο Leclerc είχε προβλήματα συγκέντρωσης, ύστερα από την τραυματική εμπειρία κλοπής του αξίας 300.000 ευρώ ρολογιού από τον καρπό του, λίγες μέρες πριν; Η οδήγηση στο όριο ενός αυτοκινήτου Formula 1 απαιτεί το 100% της σκέψης του οδηγού και κάθε διάσπαση της προσοχής μεταφράζεται σε λάθη.
Ανάλογη εμπειρία είχε και ο Lando Norris πέρσι, με κλοπή του δικού του ρολογιού ίδιας μάρκας, και μάλιστα με βίαιο τρόπο. Ο Norris είχε τότε παραδεχτεί ότι ταράχτηκε από το περιστατικό. Στην Ίμολα πάντως ο Norris τερμάτισε 3ος και πλαισίωσε τους δύο οδηγούς της Red Bull στο βάθρο των νικητών, χωρίς βεβαίως να μπορέσει ποτέ να απειλήσει τους πρώτους.
Όπως είδαμε στους 4 πρώτους φετινούς αγώνες, οι Ferrari και οι Red Bull παραμένουν 1 δευτερόλεπτο το γύρο ταχύτερες από όλους τους άλλους, αφού είναι οι δύο ομάδες που ως εδώ αντιμετώπισαν σε ικανοποιητικό βαθμό το αεροδυναμικό φαινόμενο του δελφινισμού. Ενδιαφέρουσα πάντως είναι η ερμηνεία του πολύπειρου Gerhard Berger: «Το πρόβλημα αυτό το είχαμε ξανά στη δεκαετία του ’80. Ο Adrian Newey είχε βρει λύσεις τότε, και τώρα είναι τεχνικός διευθυντής της Red Bull. Κορυφή σε αυτό τον τομέα ήταν τότε ο Νοτιοαφρικανός Rory Byrne, που τώρα παραμένει ειδικός σύμβουλος της Ferrari».
Φαίνεται λοιπόν ότι η εμπειρία των αεροδυναμιστών της δεκαετίας του 1980 νίκησε κατά κράτος τα σύγχρονα προγράμματα προσομοίωσης της ρευστοδυναμικής, που δεν είχαν καν «δει» έγκαιρα το φαινόμενο του δελφινισμού, πριν τα αυτοκίνητα πατήσουν την άσφαλτο στις χειμερινές δοκιμές της Βαρκελώνης.
Πίσω στον αγώνα της Ίμολα, ο George Russell, οδηγώντας ξανά αλάνθαστα, έφερε τη Mercedes στην 4η θέση και είναι αυτή τη στιγμή ο μόνος οδηγός που τερμάτισε στην πρώτη πεντάδα και στους 4 πρώτους αγώνες. Πέρσι τον λέγαν «κύριο Q2», αφού κατόρθωνε να προκρίνει μια κάκιστη Williams στη δεύτερη φάση των κατατακτήριων. Φέτος τον λεν «κύριο Συνεπή»!
Για τη Mercedes πάντως ήταν ο πρώτος αγώνας της υβριδικής εποχής που δεν προκρίθηκε κανένα αυτοκίνητό της στο Q3. Λέγεται πως Lewis Hamilton και Toto Wolff αντάλλαξαν βαριές κουβέντες την Παρασκευή. Το Σάββατο πάντως και την Κυριακή ο πολυπρωταθλητής Hamilton οδήγησε αξιοθρήνητα, χαμένος ανάμεσα στους ουραγούς, και δέχτηκε ταπεινωτικά γύρο από τον Verstappen και ειρωνικά σχόλια, τόσο από τους φίλαθλους στα Μ.Κ.Δ. όσο και από τους τηλεσχολιαστές, συμπεριλαμβανομένου του Nico Rosberg, Παγκόσμιου Πρωταθλητή 2016.
Ο Hamilton ξεκαθάρισε την Κυριακή μετά τον αγώνα ότι αποχαιρετά την ελπίδα να πραγματοποιήσει φέτος το όνειρό του για 8ο παγκόσμιο τίτλο, ώστε να σπάσει το ρεκόρ του Schumacher, ενώ ο Wolff ζήτησε συγνώμη από τον Hamilton, που τον υποχρεώνουν να οδηγεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο, και του υποσχέθηκε πως θα το φτιάξουν. Όμως, τα πικρόχολα σχόλια απλώς φούντωσαν ύστερα από αυτές τις δηλώσεις, αφού συνέκριναν τώρα άμεσα την 13η θέση του Hamilton με την 4η του Russell.
Λοιπόν; Είχαν δίκιο όσοι υποστήριζαν όλα αυτά τα χρόνια ότι ο Hamilton σαρώνει νίκες και πρωταθλήματα χάρη στην ανωτερότητα της Mercedes; Πώς μπορεί ο πολυνίκης όλων των εποχών να είναι τόσο πιο αργός από τον ομόσταυλό του;
Πιστεύουμε ότι το κλειδί του αινίγματος βρίσκεται σε μια δήλωση του George Russell, το βράδυ της Κυριακής. Είπε λοιπόν ο νεαρός Russell ότι, εξαιτίας του έντονου δελφινισμού της Mercedes, αισθάνεται για πρώτη φορά στη ζωή του πόνους στην πλάτη και το στήθος. Αν ο Russell, που είναι 24 ετών, αισθάνεται έτσι, φαντασθείτε τι μπορεί να συμβαίνει στο σώμα του Hamilton, που είναι κατά 13 έτη μεγαλύτερός του. Ναι, είναι και οι δύο εξαιρετικά καλογυμνασμένοι, αλλά ο καλογυμνασμένος σχεδόν 40άρης δύσκολα έχει τις ίδιες αντοχές με τον εξίσου καλογυμνασμένο 20άρη.
Στην Ίμολα, πάντως, 5ος τερμάτισε ο 30άρης Valtteri Bottas, σε άλλη μια θαυμάσια εμφάνιση της Alfa Romeo, ενώ ο 7ος Yuki Tsunoda δικαιολόγησε τη θέση του με την καλύτερη φετινή του εμφάνιση. Η Aston Martin πήρε τους πρώτους της φετινούς βαθμούς, μάλιστα και με τους δύο οδηγούς, ενώ ο Kevin Magnussen κατέταξε την Haas 4η την Παρασκευή και έφερε βαθμούς στην ομάδα και το Σάββατο και την Κυριακή. «Πρέπει να δουλέψεις σκληρά για να σε φθονούν», είπε ο επικεφαλής της Haas, Gunther Steiner, «να σε λυπούνται είναι εύκολο».
Το 2021, μετά τους 4 πρώτους αγώνες, είχαν λάβει βαθμούς μόλις 7 κατασκευαστές και 13 οδηγοί. Φέτος, μετά τους 4 πρώτους αγώνες, έχουν βαθμολογηθεί και οι 10 ομάδες και 18 οδηγοί, κι αυτό φανερώνει πόσο πιο έντονος έχει γίνει ο ανταγωνισμός. Μόνο ο Mick Schumacher της Haas και ο Nicholas Latifi της Williams παραμένουν χωρίς βαθμό. Ο πρώτος βλέπει το όνειρο προαγωγής στη Ferrari να απομακρύνεται, μετά την ανανέωση συμβολαίου του Sainz, ενώ ο δεύτερος, ύστερα από αρκετές …πολυδάπανες επαφές με τοίχους και πολλές μέτριες εμφανίσεις, βλέπει την θέση του να τρίζει, καθώς ήδη ακούγεται ο Oscar Piastri ως πιθανός αντικαταστάτης του.
Ακολουθεί το πρώτο Grand Prix του Μαϊάμι, σε μια διαδρομή που αποτελεί άγνωστο κείμενο. Θα γίνει η Red Bull η πρώτη ομάδα που θα πάρει φέτος απανωτές νίκες; Θα επιστρέψει άραγε η Ferrari στην κορυφή; Θα μπορέσει κάποιος άλλος να αιφινδιάσει τους πρωτοπόρους και να διεκδικήσει τη νίκη, διαβάζοντας αυτός σωστά τις απαιτήσεις του άγνωστου σιρκουί;
«Η Ferrari αποτελεί τον πυρήνα της Formula 1» είπε ο Berger. «Αν περνά καιρός χωρίς μια Ferrari να πρωταγωνιστεί, αυτό είναι κακό για ολόκληρο το προϊόν της Formula 1».
Εμείς θα πούμε το παλιό, κλασικό: ας νικήσει ο καλύτερος, φτάνει αυτό να γίνεται με σεβασμό στο πνεύμα του ευ αγωνίζεσθαι!_ Β. Γ.