Οδηγούμε την ηλεκτρική BMW i4 Μ50 των 544 ίππων

Με τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική BMW i4, ο Βαυαρός κατασκευαστής φέρνει τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρικής κινητικότητας στον πυρήνα της φιλοσοφίας της μάρκας που είναι άμεσα συνυφασμένη με τις επιδόσεις και την οδηγική ευχαρίστηση.

Μπορεί μέχρι σήμερα οι κινήσεις της BMW στον τομέα της ηλεκτρικής κινητικότητας, στην πιο «αγνή» μάλιστα μορφή της, να περιορίζονταν σε δύο μόλις μοντέλα (λέγε με i3 και iΧ3), εντούτοις η συνέχεια αποδεικνύεται περισσότερο τολμηρή και καινοτόμα.

Έτσι, μετά την ολοκαίνουργια iX, που εξ ορισμού αποτελεί πλέον την ναυαρχίδα των νέων ηλεκτρικών προτάσεων του Γερμανού κατασκευαστή, η BMW ρίχνει σήμερα στην αρένα του είδους ένα ακόμα EV που φέρνει την ηλεκτρική κινητικότητα ακόμα πιο κοντά στον πυρήνα της μάρκας. Που φυσικά, για όσους συντονισμένους με τα δρώμενα στο μαγικό κόσμο των τεσσάρων τροχών, είναι εδώ και δεκαετίες άμεσα συνυφασμένη με τις επιδόσεις και την οδηγική τέρψη πίσω από το τιμόνι. Στοιχεία με τη σειρά τους που μέχρι πρότινος αποτελούσαν «ειδικό προνόμιο» γνώριμων κατασκευών από το Μόναχο που εξακολουθούν να κοσμούνται από τα διακριτικά του M Division.

BMW i4

Ως εκ τούτου, η νέα BMW i4 σηματοδοτεί ένα πολύ σημαντικό βήμα για τους Βαυαρούς στον αναπτυσσόμενο κλάδο της ηλεκτροκίνησης επανατοποθετώντας με τον καλύτερο θα έλεγε κανείς τρόπο την μητρική εταιρεία του BMW Group σε μια κατηγορία οχημάτων στην οποία χρόνια τώρα διαπρέπει, με συμβατικές όμως εκδόσεις. Επί της ουσίας έχουμε να κάνουμε με ένα 4θυρο, αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα, με κουπέ χαρακτηριστικά σε επίπεδο σχεδιασμού, και δύο διαθέσιμες εκδόσεις ως προς την απόδοση και το πλήθος των μονάδων κίνησης, που θα λανσαριστούν εμπορικά τον προσεχή κιόλας Νοέμβριο.

BMW i4

Αντικρύζοντας τη νέα BMW i4

Οπτικά, η νέα BMW i4, η οποία διατηρεί πολύ στενούς σχεδιαστικούς δεσμούς με τη νέα Σειρά 4 Gran Coupe, ξεχωρίζει για τους κοντούς προβόλους, τις λεπτές κολόνες, τις πόρτες με παράθυρα χωρίς πλαίσια και μία γραμμή οροφής που ρέει ομαλά προς τα πίσω. Την ίδια στιγμή, οι λεπτοί προβολείς, που διατίθενται προαιρετικά με το σύστημα φωτισμού BMW Laserlight και η εντυπωσιακή, αν μη τι άλλο, μάσκα που ενσωματώνει κάμερα, αισθητήρες υπερήχων και ραντάρ, δημιουργούν ένα εντυπωσιακό σύνολο, με εντυπωσιακό μάλιστα συντελεστή οπισθέλκουσας που εκκινεί από την τιμή 0,24.

BMW i4

Δομικά, και σε σχέση με ένα συμβατικό μοντέλο της Σειράς 3 (σ.σ.: ας μην ξεχνάμε ότι η i4 παράγεται μαζί και «δίπλα» στην τελευταία, συμπεριλαμβανομένων των εκδόσεων Μ, στο Μόναχο), το νέο EV της BMW προτάσσει ένα χαμηλότερο κατά 34 χλστ. κέντρο βάρους στην κορυφαία έκδοση M50, τιμή που αγγίζει τα 53 χλστ. στη βασική eDrive40. Από πλευράς μεγέθους, πάντως, η BMW i4 δείχνει μεγαλύτερη από μία «3άρα» έχοντας μήκος που «ακουμπά» τα 4,783 μ., ενώ την ίδια στιγμή προτάσσει ένα διόλου ευκαταφρόνητο μεταξόνιο που φτάνει για την περίσταση τα 2.856 χλστ. – την ίδια στιγμή διαθέτει και μεγαλύτερα μετατρόχια, κατά 26 και 16 χλστ. εμπρός και πίσω, ενώ ανταγωνιστικός για τα δεδομένα του μεγέθους της κατασκευής αποδεικνύεται ο χώρος φόρτωσης των 470 λίτρων στο πίσω μέρος, ο οποίος μπορεί να αυξηθεί έως και τα 1.290 λίτρα με την πλήρη αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.

Η περιβαλλοντική υπόσταση της BMW i4

Η BMW επισημαίνει με έμφαση ότι το νέο της EV δεν είναι ένα «καθαρό» αυτοκίνητο χάρη στις μηδενικές μόνο εκπομπές του, αλλά συνάμα ένα όχημα με υψηλές, στο σύνολό του, περιβαλλοντικές ευαισθησίες. Για το λόγο αυτό η παραγωγή του γίνεται με ενέργεια που παράγεται τοπικά μέσω υδροηλεκτρικών σταθμών που βρίσκονται πέριξ της γνωστής μονάδας κατασκευής οχημάτων της εταιρείας στο Μόναχο. «Πράσινη» ενέργεια χρησιμοποιείται και για την παραγωγή του αλουμινίου που συνθέτει το περίβλημα των ηλεκτρικών μονάδων κίνησης, ενώ την ίδια στιγμή, το ποσοστό του κοβαλτίου στην μπαταρία – η οποία αποτελεί δομικό στοιχείο της κατασκευής και συνδέεται με το υποπλαίσιο της εμπρός ανάρτησης – διατηρείται κάτω από τα επίπεδα του 10%.

BMW i4

Από εκεί και πέρα, το λίθιο που χρησιμοποιείται σε αυτές προέρχεται από «υπεύθυνες πηγές» που πληρούν τα διεθνή περιβαλλοντικά στάνταρ βιωσιμότητας. Αξιοσημείωτο εδώ είναι το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των πλαστικών του αυτοκινήτου είναι πλήρως ανακυκλώσιμα, ενώ το ίδιο ισχύει για το 90% των επιμέρους τμημάτων του συσσωρευτή ενέργειας υψηλής τάσης.

BMW i4

Την ίδια στιγμή, η BMW αναφέρει με έμφαση στις επίσημες ανακοινώσεις της ότι η «μικρή» έκδοση της i4 έχει συνολικό αποτύπωμα άνθρακα μικρότερο κατά 47% σε σχέση με ένα άμεσα συγκρίσιμο βενζινοκίνητο μοντέλο έχοντας διανύσει 200.000 χλμ., υπό την προϋπόθεση ότι φορτίζεται βάσει του μέσου ευρωπαϊκού μίγματος ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα, η τιμή αυτή εκτοξεύεται στο 74% όταν το αυτοκίνητο φορτίζεται αποκλειστικά με «πράσινη» ενέργεια.

BMW i4

Ο χώρος «εργασίας» της BMW i4

Στο εσωτερικό της νέας BMW i4, κυρίαρχο στοιχείο είναι το κόκπιτ, το οποίο εστιάζει στον οδηγό, ενώ διάχυτη είναι η αίσθηση πολυτέλειας και προσοχής στον σχεδιασμό που δεν προκαλεί, ούτε όμως σε αφήνει αδιάφορο. Ηχομονωτικά κρύσταλλα και λειτουργίες pre-heating και pre-conditioning διατίθενται στο βασικό εξοπλισμό, όπως επίσης και ένα «σετ» με σπορ καθίσματα και τιμόνι. Ο επιλογέας του συστήματος μετάδοσης, το BMW Controller και τα πλήκτρα για τον έλεγχο των βασικών λειτουργιών, είναι τοποθετημένα σε ένα πάνελ στην μοντέρνα κεντρική κονσόλα.

BMW i4

Από εκεί και πέρα, η νέα γενιά του συστήματος iDrive που τοποθετείται για πρώτη φορά στην BMW i4 βασίζεται στο νέο λειτουργικό σύστημα όγδοης γενιάς των Βαυαρών το οποίο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει έμφαση στη λειτουργικότητα της οθόνης αφής του BMW Curved Display και στη λεκτική επικοινωνία με τον αναβαθμισμένο ψηφιακό βοηθό BMW Intelligent Personal Assistant. Σε αυτό το πλήρως ψηφιακό «περιβάλλον» , από το οποίο δεν απουσιάζουν οι απτικοί διακόπτες, το τμήμα της οθόνης των 12,3 ιντσών και η οθόνη ελέγχου των 14,9 ιντσών «συγχωνεύονται» σε μια μονάδα πίσω από ένα κεκλιμένο προς τον οδηγό κρύσταλλο.

BMW i4

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η νέα BMW i4 θα διατίθεται με περίπου 40 λειτουργίες υποστήριξης του οδηγού. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν το Active Cruise Control με αυτόματο Speed Limit Assist, η λειτουργία ανίχνευσης φωτεινού σηματοδότη και τα Steering και Lane Control Assistant, ενώ το «παρών» δίνουν επίσης το σύστημα Προειδοποίησης Εμπρόσθιας Σύγκρουσης, το Speed Limit Info, το Lane Departure Warning, το Park Distance Control και το Reversing Assist Camera – προαιρετικά διατίθενται τα Parking Assistant με Reversing Assistant και Parking Assistant Plus με Surround View και Remote 3D View.

BMW i4

Δύο εκδόσεις, ίδια φιλοσοφία για την BMW i4

Η νέα BMW i4, η οποία βασίζεται στο δάπεδο CLAR των Βαυαρών, προσφέρεται στην κορυφαία έκδοση M50, που διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες και τετρακίνηση, καθώς και στην πισωκίνητη και με ένα ηλεκτρικό μοτέρ, eDrive40. Η πρώτη, την οποία και οδηγήσαμε στη Γερμανία προ ολίγων ημερών, είναι εξοπλισμένη με ένα ηλεκτρικό μοτέρ στον εμπρός άξονα που αποδίδει 190 kW/258 ίππους και ένα στον πίσω, με ισχύ 230 kW/313 ίππων. Συνδυαστικά και σε λειτουργία Sport Boost που αυξάνει την απόδοση κατά 50 kW/68 ίππους και 65 Nm, το όλο «πακέτο» παράγει 544 ίππους και ροπή 795 Nm εξασφαλίζοντας στο αμάξωμα των 2.215 κιλών επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 3,9 δλ. και τελική ταχύτητα που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 225 χλμ./ώρα.

 

BMW i4

Η «μικρότερη» i4 eDrive40, όπως προαναφέραμε, παίρνει κίνηση από έναν ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται εγκατεστημένος στον πίσω άξονα αποδίδοντας 250 kW/340 ίππους και ροπή 430 Nm – τιμές που εξασφαλίζουν στο γερμανικό EV των 2.050 κιλών επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 5,7 δλ. και τελική ταχύτητα που επίσης περιορίζεται στα 190 χλμ./ώρα.

BMW i4

Σε κάθε περίπτωση, το σύστημα των μονάδων κίνησης eDrive πέμπτης γενιάς του αυτοκινήτου, το οποίο ενσωματώνει σε ένα «πακέτο» τον ηλεκτροκινητήρα, τα ηλεκτρονικά ισχύος και το κιβώτιο μονής σχέσης, παρουσιάζει βαθμό ενεργειακής απόδοσης που αγγίζει το 93% (σ.σ.: η αντίστοιχη τιμή για έναν ΚΕΚ κυμαίνεται πέριξ του 40%), ενώ την ίδια ώρα εντυπωσιακή είναι η ενεργειακή τους πυκνότητα, που για την περίσταση φτάνει στα 2,14 kW/kg για τον εμπρός ηλεκτροκινητήρα και τα 1,96 kW/kg για τον πίσω.

BMW i4

Κοινός παρονομαστής και των δύο εκδόσεων είναι η μπαταρία υψηλής τάσης των 400V. Εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν συσσωρευτή ιόντων λιθίου με ύψος συστοιχίας μόλις 110 χλστ. και ενεργειακή πυκνότητα μεγαλύτερη κατά 40% σε σχέση με εκείνη της μπαταρίας του i3. Από πλευράς δομής δε, αποτελείται από 4+3 modules, με 72 και 12 κυψέλες το καθένα, αντίστοιχα. Η BMW ανακοινώνει ότι το καθαρό ενεργειακό περιεχόμενό της μπαταρίας είναι 80,7 kWh (83,9 kWh το μικτό), τιμή που είναι σε θέση να εξασφαλίζει αυτονομία βάσει του πρωτοκόλλου WLTP που φτάνει τα 510 χλμ. στην Μ50 και στα 590 χλμ. στην eDrive40.

BMW i4

Ως προς τη φόρτιση, η μέγιστη ισχύς που υποστηρίζεται φτάνει τα 205 kW. Σε αυτό το «σενάριο», η αναπλήρωση με ενέργεια από το 10% στο 80% σε αντίστοιχο ταχυφορτιστή DC ολοκληρώνεται σε 31 λεπτά. Και για να έχει κανείς ένα πιο απτό δείγμα των δυνατοτήτων φόρτισης, σε αυτή την περίπτωση 10 λεπτά φόρτισης αρκούν για την ανάκτηση ενέργειας ικανής για την κάλυψη 164 χλμ. στην eDrive40 και 140 χλμ. στην Μ50, αρκεί το υπολειπόμενο ποσοστό φόρτισης να είναι και στις δύο περιπτώσεις τουλάχιστον 10%. Από εκεί και πέρα, σε επιτοίχιο φορτιστή τριφασικού ρεύματος ΑC με ισχύ 11 kW, η φόρτιση της μπαταρίας από 0% έως και το 100% της μέγιστης δυναμικής της ολοκληρώνεται σε 8,25 ώρες.

Οδηγώντας στη Βαυαρία την BMW i4 M50

Κατά τη διάρκεια της επίσημης δημοσιογραφικής πρεμιέρας της νέας i4 η μοναδική διαθέσιμη έκδοση προς αξιολόγηση ήταν η κορυφαία Μ50 – και μάλιστα στον εντυπωσιακό εξωτερικό χρωματισμό Portimao Blue. Οι πρώτες εντυπώσεις μας από την ηλεκτρική αντι-Μ3 (περί αυτής πρόκειται, κακά τα ψέματα!) είναι κάτι παραπάνω από θετικές. Για την απόδοση των μονάδων κίνησης, λίγα πράγματα μπορεί κανείς να πει: επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport, το αυτοκίνητο μετουσιώνεται σε ένα super sport μοντέλο, με καταιγιστικές επιδόσεις και απόκριση, που κολλούν το πλάτη σου στα πολύ καλά σπορ καθίσματα του αυτοκινήτου σε κάθε επιτακτικό βύθισμα του δεξιού πεντάλ. Και ο ήχος; Εδώ, οι ιθύνοντες της γερμανικής εταιρείας έδωσαν ό,τι καλύτερο μπορούσαν «προικίζοντας» την i4 M50 με έναν τεχνητό ήχο που θυμίζει κάτι από V8 κινητήρα, με περισσότερο «μεταλλική» για την περίσταση χροιά, που αυξάνεται όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν.

BMW i4

Από εκεί και πέρα, η κορυφαία έκδοση της i4 τιμά με το παραπάνω το μαγικό γράμμα «Μ» στην ονομασία της. Έτσι, οι σχεδόν 2,2 τόνοι που ζυγίζει εξαφανίζονται ως δια μαγείας στις αλλεπάλληλες αλλαγές κατεύθυνσης, με το τιμόνι να διαθέτει τη συνήθη, από τις συμβατικές κατασκευές του Μ Division, αίσθηση και «βαρύτητα». Στο ύψος των περιστάσεων στέκεται και το πλαίσιο, που ενισχύει την σπορ αίσθηση την οποία εισπράττει ο οδηγός. Αλλά και την αποτελεσματικότητα της ίδιας της κατασκευής, χάρη στην υψηλή του ακαμψία.

BMW i4

Όλα αυτά συνεπικουρούνται από το έξυπνο σύστημα διαχείρισης των μονάδων κίνησης που μεταβάλει ανά άξονα και ανά τροχό τον τρόπο που περνά η ισχύς στην άσφαλτο (σ.σ.: κατά βάση, η i4 M50 είναι πάντα πισωκίνητη με τον εμπρός ηλεκτροκινητήρα να μπαίνει στο παιχνίδι όταν οι απαιτήσεις πρόσφυσης αυξηθούν). Από εκεί και πέρα, σημαντικός εδώ είναι και ο ρόλος της Adaptive M ανάρτησης, που είναι στάνταρ στην Μ50, σε αντίθεση με την «μικρή» eDrive40, η οποία εφοδιάζεται με «παθητικά» lift-related αμορτισέρ – αμφότερες ωστόσο είναι εφοδιασμένες με αερανάρτηση στον πίσω άξονα, που διατηρεί σταθερό το ύψος του αυτοκινήτου ανεξάρτητα από το φορτίο στον πίσω άξονα. Άξιο μνείας είναι και το έξτρα πακέτο Μ Technic, που προσφέρει μεταξύ άλλων 20άρες ζάντες και δίσκους με διάμετρο 374 χλστ. στον εμπρός άξονα, σε συνδυασμό με αεροδυναμικά βοηθήματα που αυξάνουν την κάθετα παραγόμενη δύναμη.

Από εκεί και πέρα, σε πιο χαλαρούς ρυθμούς κίνησης, που υποστηρίζονται ιδανικά από τα προγράμματα Eco και Comfort, η «μεγάλη» i4 συμπεριφέρεται ως γνήσιο GT καλύπτοντας αθόρυβα και με τη δέουσα άνεση και ταχύτητα κάθε απόσταση. Τουλάχιστον στους δρόμους της Γερμανίας με την σχεδόν άμεπτη ποιότητα ασφάλτου.

 

BMW i4

Tags: