F1: Παραλειπόμενα από το τεστ της Βαρκελώνης

Μερικές ενδιαφέρουσες πληροφορίες από το πρόσφατο τεστ της F1 στη Βαρκελώνη.

Πολλά ειπώθηκαν για το αεροδυναμικό φαινόμενο του porpoising, που επέστρεψε ύστερα από 40 χρόνια στη F1, μαζί με την αεροδυναμική ground effect. Υπάρχει όμως ελληνικός δόκιμος όρος για το φαινόμενο αυτό, από την αεροπορία, όπου το «porpoising» αποδίδεται ως «δελφινισμός». Porpoise, άλλωστε, είναι η φώκαινα, ένα μικρόσωμο κητώδες, σαν μικρό δελφίνι, με το οποίο συγγενεύει στενά, που κουνά το ρύγχος του χαρακτηριστικά γρήγορα πάνω/κάτω, όταν κολυμπά.

Τελευταία φορά ακούστηκε ο όρος «δελφινισμός» στα ΜΜΕ το 1999, όταν το πρωθυπουργικό Falcon παρουσίασε αυτό το φαινόμενο, με αποτέλεσμα ο αναπληρωτής Υπoυργός Εξωτερικών, Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του και πέντε ακόμη επιβάτες, που δεν είχαν προσδεθεί, να χάσουν τη ζωή τους, προσκρούοντας στο εσωτερικό της καμπίνας.

 

Σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν;

Δέκα φορές πιο σκληρά είναι τα φετινά αυτοκίνητα F1, σε σχέση με τα περσινά. Η άνεση της ανάρτησης θυσιάστηκε στην αεροδυναμική, παράπλευρη απώλεια, όπως άλλωστε και στην προηγούμενη φάση του ground effect, πριν το 1983. Τότε μια ολόκληρη γενιά οδηγών «συνταξιοδοτήθηκε» πρόωρα, λόγω της σωματικής καταπόνησης που πλέον απαιτούσε η αγωνιστική οδήγηση.

Βεβαίως, οι σύγχρονοι οδηγοί F1 έχουν εξαιρετική φυσική κατάσταση, αφού το αγωνιστικό κόκπιτ είναι ούτως ή άλλως ένα πολύ βίαιο περιβάλλον, στο οποίο καλούνται να λειτουργούν δεχόμενοι δυνάμεις έως 6G. Όμως η γήρανση των μεσοσπονδύλιων δίσκων είναι νομοτελειακή: αλλιώς απορροφά τους κραδασμούς η σπονδυλική στήλη ενός 20χρονου κι αλλιώς ενός 40αρη. Άραγε, θα μπορούν οι πολυπρωταθλητές, Alonso και Hamilton, να οδηγούν έναν ολόκληρο αγώνα στο όριο; Ή θα δουν τους νεαρούς team mate τους να τους ξεπερνούν;

F1

Η επιστροφή του #1

Από το 1974, που καθιερώθηκε κάθε ομάδα να έχει σταθερούς αριθμούς στα αυτοκίνητά της σε όλη τη διάρκεια της σεζόν, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής φέρει στο ρύγχος του δικού του αυτοκινήτου τον αριθμό «1». Σαράντα χρόνια αργότερα, το 2014, αυτό το σύστημα άλλαξε, από ομαδοκεντρικό έγινε οδηγοκεντρικό, οπότε κάθε οδηγός επιλέγει έναν αριθμό τον οποίο διατηρεί για όλη την αγωνιστική του καριέρα. Ειδικά ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής, αν επιθυμεί, μπορεί να φέρει στο αυτοκίνητό του τον αριθμό «1», προνόμιο του οποίου αρνήθηκε να κάνει χρήση ο Lewis Hamilton, προτιμώντας να διατηρήσει τον αριθμό «44», με τον οποίο άλλωστε αγωνιζόταν και στο karting.

Δεδομένου μάλιστα ότι ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 2016, Nico Roseberg, κρέμασε την κάσκα στο τέλος εκείνης της σεζόν, έχουν περάσει 8 χρόνια από την τελευταία φορά που είδαμε τον αριθμό «1» στη F1. Τελευταίος το έφερε ο Sebastian Vettel στο ρύγχος της Red Bull, στην τελευταία σεζόν που έτρεξε μαζί τους. Τώρα το επαναφέρει στο ρύγχος της δικής του Red Bull για το 2022 ο νέος Παγκόσμιος Πρωταθλητής, Max Verstappen.

F1

Υπάρχει ωστόσο ένας αριθμός που και κανείς οδηγός δε μπορεί να επιλέξει. Πρόκειται για τον αριθμό «17», με τον οποίο έτρεχε ο Jules Bianchi, που έχασε τη ζωή του ύστερα από ατύχημα στην καταρρακτώδη βροχή του Grand Prix Ιαπωνίας του 2014. Στη μνήμη του άτυχου Γάλλου οδηγού, ο αριθμός του έχει επ’ αόριστον «κλειδωθεί» από τους ιθύνοντες της F1.

F1

Μια γαλάζια πεταλούδα

Από τον θάνατο του Ayrton Senna, με Williams το 1994, στα δεξιά του ρύγχους κάθε μοοθεσίου της βρετανικής ομάδας υπήρχε το γράμμα S, για τον Senna. 28 σχεδόν χρόνια αργότερα, οι νέοι ιδιοκτήτες της ομάδας αποφάσισαν να το αφαιρέσουν από φέτος, και να τιμήσουν τον αξέχαστο Βραζιλιάνο με δωρεά στο ίδρυμα που φέρει το όνομά του.

F1

Στα αριστερά όμως του ρύγχους, υπήρχε μια γαλάζια πεταλούδα, που επίσης αφαιρέθηκε φέτος, και η ιστορία της είναι πολύ ενδιαφέρουσα: Το 1986 ο Frank Williams, μετέπειτα Sir Frank, είχε ένα τρομακτικό ατύχημα στη Γαλλία που τον άφησε να ζει με τετραπληγία. Τις πρώτες μέρες μετά το ατύχημα, οι Γάλλοι γιατροί τον είχαν ξεγράψει και ζητούσαν από τη γυναίκα του, την Ginie, να υπογράψει να τον αποσυνδέσουν. Η Lady Virginia, όπως αναφέρεται συνήθως σήμερα η Ginie, αρνήθηκε. Τον πήρε πίσω στην Αγγλία κι έτσι του έσωσε τη ζωή. Η ίδια η Ginie κράτησε την ομάδα της Williams ενωμένη εκείνη τη δύσκολη χρονιά του 1986, ώσπου ο Sir Frank επέστρεψε στα καθήκοντά του και σάρωσε μάλιστα αρκετά Παγκόσμια Πρωταθλήματα, διευθύνοντας την ομάδα του από το αναπηρικό καροτσάκι.

Η Lady Virginia Williams, που μας άφησε το 2013, είχε στο χέρι της ένα τατουάζ που παρίστανε μια γαλάζια πεταλούδα. «Αισθανόμαστε ότι την (Ginie) παίρνουμε μαζί μας σε κάθε αγώνα», είχε δηλώσει η Claire Williams, κόρη του Sir Frank και της Lady Virginia, εξηγώντας εκείνη τη γαλάζια πεταλούδα στο ρύγχος των Williams, που από φέτος πρώτη χρονιά δε θα υπάρχει πια εκεί.

F1

Tags: