Το νέο Skoda Fabia απέναντι σε 12 αντίπαλα μοντέλα
Ο νέος εκπρόσωπος της Skoda στην κατηγορία Β, το Fabia, εξαπολύει ολομέτωπη επίθεση σε όλους τους τομείς, αλλά ο ανταγωνισμός παραμένει ιδιαίτερα σκληρός, με μια πλειάδα καταξιωμένων αντιπάλων.
Μπορεί τα κάθε λογής SUV, και ειδικότερα αυτά της κατηγορίας Β, να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, υπάρχουν όμως ακόμα κάποιες παραδοσιακές σταθερές τις οποίες γνωρίζουν και εμπιστεύονται οι αγοραστές. Μία εξ αυτών είναι και τα σουπερμίνι μοντέλα, τα οποία παραμένουν μια πρώτης τάξης επιλογή ως το πρώτο αυτοκίνητο εργένηδων ή το δεύτερο μιας οικογένειας.
Παραδοσιακά η κατηγορία Β είναι από τις δημοφιλέστερες της ελληνικής αγοράς, για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω. Δείτε εδώ τα εμπορικά πεπραγμένα της κατηγορίας Β στην ελληνική αγορά, τόσο στο σύνολό της όσο και αναλυτικότερα για κάθε μοντέλο, με τις διαθέσιμες εκδόσεις και τις τιμές τους.
Ας δούμε όμως τι καινούργια στοιχεία φέρνει το νέο Skoda Fabia, τα οποία θα κληθούν να αντιμετωπίσουν το χαρακτήρα του κάθε ανταγωνιστή, όπως αυτός σχηματοποιείται μέσα από τα υπέρ και τα κατά της κάθε περίπτωσης.
Skoda Fabia
Το μικρό μοντέλο του Τσέχου κατασκευαστή αφήνει πια στην άκρη τις «αλχημείες» του παρελθόντος, και πλέον υιοθετεί αυτούσια την περίφημη πλατφόρμα MQB A0 του γερμανικού ομίλου. Έτσι αποκτάει πρόσβαση σε μια γκάμα σύγχρονων τεχνολογιών, ενώ παράλληλα μεγαλώνει εξωτερικά, κάτι που μεταφράζεται σε ένα μήκος που ξεπερνάει πλέον τα 4,1 μ., ενώ και το μεταξόνιο έχει φτάσει στα 2.564 χλστ.
Οι χωροταξικές επιπτώσεις είναι άκρως καλοδεχούμενες, τόσο σε ό,τι αφορά τους χώρους που αντιστοιχούν στους επιβάτες, όσο και σε αυτόν που αναλογεί στις αποσκευές, ο οποίος αυξήθηκε κατά 50 λίτρα, φτάνοντας πλέον στην κορυφαία για τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας τιμή των 380 λίτρων.
Σχεδιαστικά οι παραπομπές στα μεγαλύτερα μοντέλα της Skoda είναι άφθονες, ειδικά στο ρύγχος, όπου δεσπόζει η μακρόστενη μάσκα, που ενώνεται με τους λεπτούς προβολείς τεχνολογίας LED. Ο προφυλακτήρας του νέου Skoda Fabia έχει μια μεγάλη εισαγωγή αέρα με ενεργή γρίλια, κάτι μοναδικό στην κατηγορία, όπου χάρη και σε μια γενικότερη αεροδυναμική φροντίδα, επιτεύχθηκε ένας εξαιρετικός συντελεστής οπισθέλκουσας (0,28).
Ανάλογη είναι η εικόνα αναβάθμισης και στο εσωτερικό, όπου δεσπόζουν οι ψηφιακές οθόνες για τον πίνακα οργάνων (έξτρα) και το σύστημα πολυμέσων (με οθόνες αφής 6, 8 ή 9,2 ιντσών ανάλογα με την έκδοση, με φωνητικό έλεγχο και αναγνώριση χειρονομιών, καθώς και υπηρεσίες SKODA Connect).
Ένα ολοκαίνουργιο μάλιστα χαρακτηριστικό είναι η αναγραφή του λογοτύπου «FABIA» και στις δύο πλευρές της καλύπτρας του πίνακα οργάνων. Η καμπίνα διαθέτει δεκαέξι αποθηκευτικούς χώρους για μικροαντικείμενα και έως πέντε θύρες USB-C, ενώ δε θα μπορούσαν να λείπουν οι Simply Clever λύσεις, με πέντε νέες λειτουργίες να κάνουν εδώ το ντεμπούτο τους.
Χάρη στην υιοθέτηση της νέας πλατφόρμας, δίνεται πρόσβαση στα υψηλότερα στάνταρντ ασφάλειας, που περιλαμβάνουν έως και εννέα αερόσακους, ενώ το πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης μπορεί να περιλαμβάνει ανάλογα με την έκδοση: Travel Assist, Park Assist, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist, Front Assist με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών, και Manoeuvre Assist.
Σε ό,τι αφορά τους κινητήρες, το μεγάλο νέο αφορά το γεγονός ότι δεν προσφέρεται πλέον η εναλλακτική του πετρελαίου, μιας και όλες οι μονάδες είναι βενζινοκίνητες, γενιάς EVO. Η γκάμα αποτελείται από τους 1.0 MPI, ή TSI, ή 1.5 TSI, με ισχύ από 80 έως 150 ίππους. Όλοι οι κινητήρες πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών Euro 6d και διαθέτουν φίλτρο σωματιδίων, ο 1.500άρης διαθέτει τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων (ACT), ενώ συνδυάζονται είτε με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 5 ή 6 σχέσεων είτε με αυτόματο DSG 7 σχέσεων, που διαθέτει και paddles στο τιμόνι.
Η ανάρτηση της τέταρτης γενιάς Fabia αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Η Skoda δίνει την επιλογή στον υποψήφιο αγοραστή να επιλέξει μεταξύ σπορ ανάρτησης χαμηλώματος (-15 χλστ.) ή αύξησης της απόστασης από το έδαφος (+15 χλστ.) μέσω του πακέτου Rough-Road, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και εξωτερικές προστατευτικές ποδιές.
Η Skoda ολοκληρώνει την γκάμα με την έκδοση Monte Carlo (διαθέσιμη με όλους τους κινητήρες), που συμπληρώνει τα επίπεδα εξοπλισμού Active, Ambition και Style. Το εμβληματικό όνομα έχει ταυτιστεί στη Skoda με ένα πιο σπορ στυλ οδήγησης, από το 2011. Οι μαύρες λεπτομέρειες στο αμάξωμα υπογραμμίζουν τη δυναμική εμφάνιση του νέου μοντέλου, ενώ το εσωτερικό ξεχωρίζει από κόκκινες πινελιές και λεπτομέρειες που προσομοιάζουν ανθρακονήματα, στο ταμπλό και στα υποβραχιόνια.
Citroen C3
To C3 ξεχωρίζει για τις πολύ μοντέρνες εξωτερικές του γραμμές. Χάρη και στις μεγάλες δυνατότητες δημιουργίας μιας εξατομικευμένης εμφάνισης, το C3 καταφέρνει να ξεχωρίζει δίνοντας ένα διαφορετικό αισθητικό στίγμα. Αντίστοιχα, στο εσωτερικό δημιουργείται μια νεανική εμφάνιση, έχοντας καλούς χώρους για τους επιβάτες και ένα πορτ μπαγκάζ 300 λτ. Η άνεση βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, κάτι που οφείλεται στα χαρακτηριστικά καθίσματα, τα οποία παραπέμπουν σε άνετες πολυθρόνες, έστω και αν στις στροφές η πλευρική στήριξη δεν είναι η καλύτερη δυνατή.
Προσπερνάμε τη βασική ατμοσφαιρική έκδοση και εστιάζουμε στο καταξιωμένο 1.200άρι PureTech των 110 ίππων, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Υπάρχει και η αυτόματη εναλλακτική, όπου όμως δεν πρόκειται για το εξαιρετικό κιβώτιο των 8 σχέσεων που συναντάμε σε άλλα μοντέλα του ομίλου, μιας και η συγκεκριμένη μονάδα διαθέτει 6 σχέσεις.
Η λειτουργία είναι αυτή που αρμόζει σε ένα κιβώτιο με μετατροπέα ροπής, ενώ οι 6 σχέσεις καλύπτουν ικανοποιητικά το φάσμα απόδοσης του κινητήρα. Αξίζει πάντως να ρίξει κανείς μία δεύτερη ματιά στην ντίζελ εναλλακτική του 1.5 BlueHDI των 100 ίππων, με δεδομένο ότι το κόστος βρίσκεται ουσιαστικά στο ίδιο επίπεδο με εκείνο του αντίστοιχου βενζινοκινητήρα και με ατού την χαμηλή κατανάλωση.
Στο δρόμο το C3 δίνει και πάλι έμφαση στην άνεση, με τις μαλακές ρυθμίσεις της ανάρτησης να έχουν τον πρώτο λόγο, ενώ ανάλογου ύφους είναι και το ανάλαφρης αίσθησης τιμόνι.
Ford Fiesta
Ένα εκ διαμέτρου αντίθετο προφίλ σε σχέση με το μοντέλο της Citroen καταθέτει το Ford Fiesta, το οποίο σε κάθε ευκαιρία τονίζει τη σημασία που δίνει στο θέμα της οδικής συμπεριφοράς. Μπορεί να διαθέτει μια ταυτόσημης αρχιτεκτονικής ανάρτηση με τον ανταγωνισμό, οι επιμέρους ρυθμίσεις όμως είναι αυτές που κάνουν τη διαφορά σε σχέση με την αίσθηση που εισπράττει ο οδηγός. Καταλυτική είναι η συνεισφορά εδώ και του εξαιρετικού σε αίσθηση και ακρίβεια συστήματος διεύθυνσης.
Μπορεί η γκάμα των διαθέσιμων μηχανικών (αποκλειστικά βενζινοκίνητων μικροϋβριδικών) συνόλων να μοιάζει περιορισμένη, ο 1.000άρης Ecoboost των 125 ίππων όμως τελικά τα κάνει όλα και συμφέρει. Αν ο υποψήφιος αγοραστής θέλει το κάτι παραπάνω χωρίς να μεταπηδήσει σε έναν υψηλότερο κυβισμό (χωρίς μάλιστα κάποια απαγορευτική οικονομική διαφορά), τότε υπάρχει και η έκδοση του ίδιου κινητήρα με 155 ίππους, ενώ για την ιστορία να σημειώσουμε ότι η κορυφαία έκδοση ST των 200 ίππων αποτελεί μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση μιας κατηγορίας αυτοκινήτων που τείνουν πια να εκλείψουν.
Να σημειωθεί ότι στην έκδοση των 125 ίππων, εκτός από το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων, προσφέρεται και η εναλλακτική του αυτόματου Powershift των 7 σχέσεων, το οποίο χάρη και στο mhev σύστημα προσφέρει ένα σύνολο με εκπομπές CO2 119 γρ./χλμ.
Το Ford Fiesta συνεχίζει την εμπορική του καριέρα έχοντας εισέλθει σε μια φάση ανανέωσης. Αισθητικά, οι σημαντικότερες αλλαγές εντοπίζονται στο ρύγχος, όπου ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας, οι νέοι προβολείς και η χαρακτηριστική μάσκα δημιουργούν ένα δυναμικότερο σε όψη σύνολο, με επιρροές από Focus.
Στο εσωτερικό η σημαντικότερη αλλαγή εντοπίζεται στη δυνατότητα προσθήκης του ψηφιακού πίνακα οργάνων, που πλαισιώνεται από το σύστημα πολυμέσων Sync3, και τις μεγάλες ευκολίες του ενσωματωμένου modem Ford Pass Connect.
Honda Jazz
Για πρώτη φορά, το Honda Jazz σε αυτή την τελευταία του γενιά διατίθεται σε δύο εκδόσεις, τη «συμβατική» και την Crosstar, που σχεδιάστηκε για να έχει το μοντέλο παρουσία και στη δημοφιλή κατηγορία των crossover. Η νέα αυτή παραλλαγή του μοντέλου μοιράζεται τα ίδια μηχανικά μέρη και τα ίδια χαρακτηριστικά εσωτερικού με την κανονική έκδοση, αλλά διαθέτει αυξημένη απόσταση από το έδαφος, ιδιαίτερα εξωτερικά γνωρίσματα που να αναδεικνύουν τον πιο «περιπετειώδη» χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Το όνομα «Jazz» ήταν πάντοτε συνυφασμένο με μια κορυφαία εκμετάλλευση χώρων, κάτι που φυσικά διατηρείται και σε αυτήν τη γενιά. Το μυστικό για τη μεγιστοποίηση του χώρου στην καμπίνα είναι η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ στο κέντρο το πλαισίου, κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Με τον τρόπο αυτόν, το Jazz διατηρεί τα ευέλικτα πίσω καθίσματα Magic Seats, που παρέχουν τη δυνατότητα να ανασηκώνονται και να αναδιπλώνονται ανάλογα με τα μεταφερόμενα αντικείμενα.
Το ταμπλό, που περιλαμβάνει έναν ψηφιακό πίνακα των 7 ιντσών και την οθόνη αφής των 9 ιντσών, διαθέτει μια λιτή σχεδίαση που ορίζεται από την οριζόντια διαμόρφωσή του, με μία φάσα από μαλακό υλικό να διατρέχει απ’ άκρη σ’ άκρη.
Το Honda Jazz διατίθεται αποκλειστικά με το compact υβριδικό σύστημα κίνησης της εταιρείας, όπου ο 1.5 i-VTEC (αντί του 2λιτρου συνόλου που συναντάμε στο CR-V) συνεργάζεται με δύο ηλεκτρικά μοτέρ, εκ των οποίων το ένα φροντίζει για την κίνηση του Jazz και το άλλο λειτουργεί ως γεννήτρια. Μπορεί σε αυτό το περίπλοκο σύστημα να θέλαμε περισσότερη γραμμικότητα στη συνεργασία των κινητήριων μονάδων, δεν έχουμε όμως κανένα παράπονο από την κατανάλωση, η οποία διατηρείται γύρω στα 5 λτ./100 χλμ.
Στους ελληνικούς δρόμους, ακόμη και σε ήπιο χώμα, το οποίο τολμάς να πατήσεις εξαιτίας της απόστασης των 152 χλστ. από το έδαφος, το σύνολο της έκδοσης Crosstar προσφέρει ικανοποιητική άνεση, με στόχο μια απροβλημάτιστη συμπεριφορά στην καθημερινή χρήση.
Hyundai i20
Το Hyundai i20 στις προηγούμενες γενιές του ήταν ένα τίμιο αυτοκίνητο, που του έλειπε όμως αυτό το κάτι παραπάνω, που θα δημιουργούσε ένα πλήρες πακέτο, ικανό να κοιτάξει στα μάτια του κορυφαίους ανταγωνιστές. Σε αυτή την τελευταία του γενιά, όμως, η Hyundai έβαλε τα δυνατά της και, αξιοποιώντας στο έπακρο τη νέα πλατφόρμα, δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο σύνολο, με κορωνίδα φυσικά τη σπορ έκδοση «Ν» των 204 ίππων.
Η εμφάνιση με τις έντονες ακμές δίνει τον τόνο, που συνεχίζεται και στο εσωτερικό. Εκεί μπορεί να μη συμφωνούμε απόλυτα με την εικόνα των διαφόρων πλαστικών που χρησιμοποιούνται, το τελικό αποτέλεσμα όμως είναι πλήρες από κάθε άποψη.
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών, η έγχρωμη οθόνη αφής 8 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, το πληρέστατο πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού συμπληρώνουν τον πλούσιο εξοπλισμό μιας καμπίνας που βάζει τα γυαλιά στους περισσότερους ανταγωνιστές σε ό,τι αφορά την πρακτικότητα και τις χωροταξικές δυνατότητες.
Οι χώροι για τους επιβάτες είναι από τους καλύτερους στην κατηγορία, ενώ σε ανάλογο επίπεδο βρίσκεται και το πορτ μπαγκάζ (αν και η χωρητικότητά του περιορίζεται στις υβριδικές εκδόσεις).
Αμιγώς βενζινοκίνητη είναι η γκάμα των διαθέσιμων μηχανικών συνόλων. Για μία ακόμα φορά αφήνουμε στην άκρη τη βασική ατμοσφαιρική έκδοση των 84 ίππων και εστιάζουμε στον 1.000άρη τούρμπο των 100 ή των 120 ίππων, με μία επιπλέον επιλογή να αφορά την ύπαρξη ενός 48V μικροϋβριδικού συστήματος, όπου μάλιστα, εκτός από το εξελιγμένο 6άρι intelligent manual transmission, ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Μπορεί το συγκεκριμένο σύστημα να μη δίνει τη δυνατότητα αμιγούς ηλεκτροκίνησης, προσφέρει όμως ένα μικρό όφελος στην κατανάλωση, όσο και στις εκπομπές ρύπων.
Στο δρόμο το i20 ξεδιπλώνει μία ασφαλή οδική συμπεριφορά, με μοναδική ένσταση τις ξερές αντιδράσεις της ανάρτησης στις άφθονες κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Υπάρχουν πάντως και οι εκδόσεις N Line σε όλους τους συνδυασμούς κινητήρα και μετάδοσης, που δίνουν έναν σπορτίφ τόνο, τόσο στην εμφάνιση όσο και στην οδική συμπεριφορά, με τις σφιχτότερες ρυθμίσεις της ανάρτησης.
Nissan Micra
Το Nissan Micra είναι ένα μοντέλο που απολαμβάνει μιας εξαιρετικής φήμης σε ό,τι αφορά τα εγχώρια δρώμενα, κάτι που φυσικά οφείλεται στην τεράστια καριέρα του, με έναν χρονικό ορίζοντα που καλύπτουν οι πέντε γενιές του.
Η εμφάνισή του διαθέτει ένα ιδιαίτερα δυναμικό προφίλ, με ένα αιχμηρό αμάξωμα με άφθονες ακμές, που προσπαθεί να κλέψει κάτι από την αίγλη των κουπέ, χάρη στις κρυμμένες χειρολαβές των πίσω θυρών. Εξίσου παιχνιδιάρικη είναι η εικόνα στο εσωτερικό, όπου τα ποιοτικά υλικά πλαισιώνει ένας αναλογικός πίνακας με μία ψηφιακή οθόνη πολλαπλών ενδείξεων στο κέντρο, ενώ η οθόνη των 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων έχει ενσωματωθεί στο ταμπλό (υπάρχει στάνταρντ στην έκδοση Acenta, το Apple CarPlay με αναγνώριση φωνής Siri και Android Auto με Google Assistant).
Μπορεί οι χώροι στις πίσω θέσεις να μην είναι οι καλύτεροι δυνατοί, από την άλλη πάντως το πορτ μπαγκάζ είναι απόλυτα ικανοποιητικό για τα δεδομένα της κατηγορίας, έχοντας μια χωρητικότητα 300 λίτρων.
Η μοναδική επιλογή σε ό,τι αφορά τον κινητήρα είναι ο 3κύλινδρος 1.000άρης των 92 ίππων. Σε ό,τι αφορά το κιβώτιο, υπάρχει ένα χειροκίνητο 5 σχέσεων, η έκπληξη όμως έρχεται από την αυτόματη παραλλαγή, όπου έχουμε να κάνουμε με ένα κιβώτιο τύπου CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης). Αν και όλα τα μέλη της συντακτικής μας ομάδας δεν έχουν κρύψει τη δυσαρέσκειά τους κάθε φορά που έρχονται αντιμέτωποι με το χαρακτηριστικό αέναο πατινάρισμα των CVT, στην προκειμένη περίπτωση οι εντυπώσεις αντιστρέφονται (όπως συνέβη πρόσφατα και με το νέο αυτόματο Qashqai).
Η αιτία είναι το σύστημα D-Step Logic Control, το οποίο όσο ο οδηγός χαϊδεύει το γκάζι διατηρεί τη χαρακτηριστική ομαλότητα των CVT, ενώ σε πιο έντονα πατήματα του δεξιού πεντάλ αξιοποιεί μερικές εικονικές σχέσεις, δίνοντας την αίσθηση λειτουργίας ενός συμβατικού αυτόματου κιβωτίου, απαλλαγμένου και από τις απότομες αντιδράσεις των περισσότερων διπλοσύμπλεκτων κιβωτίων.
Σε ό,τι αφορά την οδική συμπεριφορά, το Micra δίνει προτεραιότητα σε μια άνετη κύλιση, αφήνοντας στην άκρη τον εντονότερο χαρακτήρα της έκδοσης N-Sport, που δοκιμάσαμε πρόσφατα. Tο αυτόματο Micra αποτελεί μια πρώτης τάξεως οικονομική επιλογή για εκείνους που ζητούν ένα ευκολοδήγητο σουπερμίνι.
Mazda 2
Η Mazda μάς έχει αποδείξει πολλές φορές ότι (ως ένας μικρός, ανεξάρτητος κατασκευαστής (συγκριτικά πάντα με τα τεράστια γκρουπ κατασκευαστών που φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων παγκοσμίως), μπορεί να ακολουθεί τον δικό της, πολλές φορές μοναχικό δρόμο. Δεν αναφερόμαστε φυσικά σε θέματα ποιότητας και σχεδίασης, τα οποία βρίσκονται σε ένα αδιαπραγμάτευτα υψηλό επίπεδο, αλλά σε μηχανολογικές επιλογές.
Σε αυτό συνηγορεί κατά κύριο λόγο ο ατμοσφαιρικός κινητήρας του 1,5 λίτρου, ο οποίος στη βασική έκδοση του Mazda 2 αποδίδει 75 ίππους, και στις υπόλοιπες 90 ίππους. Όταν έχεις καλομάθει στην ελαστικότητα των σύγχρονων υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων, τότε σε πρώτη επαφή σού κακοφαίνεται ένας ατμοσφαιρικός κινητήρας που αποδίδει (συγκριτικά) σε αρκετά υψηλότερες σ.α.λ. τη ροπή του.
Από εκεί και πέρα, στις χειροκίνητες εκδόσεις του Mazda 2 υπάρχει ένα mild hybrid υβριδικό κύκλωμα 12V, κάτι που κατεβάζει τις εκπομπές CO2 στα 107 γρ./χλμ. Μπορεί αυτό το σύστημα να μην υπάρχει στις αυτόματες εκδόσεις, για όσους πάντως υποψήφιους αγοραστές θέλουν να συνδυάσουν αυτόματο κιβώτιο με χαμηλές εκπομπές ρύπων, η Mazda έχει ήδη προετοιμαστεί, καθώς σύντομα η γκάμα θα εμπλουτιστεί με το δίδυμο αδελφάκι του υβριδικού Toyota Yaris, το οποίο θα προστεθεί στην υπάρχουσα γκάμα του Mazda 2.
Στο δρόμο το Mazda 2 ξεδιπλώνει τις απρόσμενα ευχάριστες δυνατότητες της ανάρτησης. Χωρίς να καταπονεί τους επιβαίνοντες, απορροφάει τις ανωμαλίες του οδοστρώματος χάρη και στο 60άρι προφίλ των ελαστικών, προσφέροντας αρκετή ακρίβεια και έλεγχο του αμαξώματος στις στροφές.
Όσοι λοιπόν εκτιμούν μια ιαπωνική κατασκευή, χωρίς σχεδιαστικές και μηχανολογικές «τυμπανοκρουσίες», θα εκτιμήσουν τον ήπιων τόνων βενιαμίν της Mazda, ενώ σίγουρα η συμφέρουσα τιμή εκκίνησης αποτελεί ένα επιπλέον ατού.
Opel Corsa
Σε ένα τερέν στο οποίο ο ανταγωνισμός δεν αστειεύεται, η τελευταία γενιά του Opel Corsa έρχεται να δηλώσει βροντερό «παρών», έχοντας πια βρει τα πατήματά του εντός του ομίλου Stellantis.
Οπτικά, το σύνολο κερδίζει το μάτι συνδυάζοντας, με αρκετή θα λέγαμε επιτυχία, τις «μετρημένες» γερμανικές φόρμες με τη γαλλική κομψότητα, καθώς και το καλλίγραμμο σχήμα της πίσω κολόνας, ενώ η απέριττη μάσκα και τα μακρόστενα φωτιστικά σώματα τύπου μπούμερανγκ συνθέτουν την εταιρική ταυτότητα της Opel.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το εσωτερικό, το οποίο αποκλίνει των χαρακτηριστικών σχεδιαστικών επιλογών που συναντά κανείς στα αδελφά μοντέλα. Η απτή ποιότητα της καμπίνας δεν εγείρει ενστάσεις σε κανένα της σημείο, κάτι που απερίφραστα μπορεί να ισχυριστεί κανείς και για τον εξοπλισμό, που εμπλουτίζεται ήδη από τη βασική έκδοση με αρκετά ηλεκτρονικά «καλούδια» υποβοήθησης της οδήγησης. Ένα παράπονο έχουμε από την προσφορά χώρων στις πίσω θέσεις, ενώ το πορτ μπαγκάζ των 309 λίτρων βρίσκεται πλέον στον μέσο όρο της κατηγορίας.
Οδηγικά, το Corsa επωφελείται της CMP πλατφόρμας πάνω στην οποία είναι δομημένο, αλλά και τις δίαιτας που έχει υποστεί σε καίρια σημεία του αμαξώματος, αναδεικνύοντας εν πολλοίς ένα ευχάριστο ταμπεραμέντο στο δρόμο. Χωρίς να μπορεί να χαρακτηριστεί σπορτίφ (σε αυτό συνηγορεί και το ελαφρύ σε αίσθηση τιμόνι), διαθέτει σχετικά σφιχτές ρυθμίσεις στην ανάρτηση, οι οποίες περιορίζουν τις κλίσεις στις στροφές, ενώ για τους πιο απαιτητικούς διαθέσιμη είναι η έκδοση GS-Line, με τα έξτρα και πιο σφιχτά ελατήρια-αμορτισέρ.
Σε ό,τι αφορά την γκάμα των κινητήρων, σίγουρα θα προσπεράσουμε την αρχική έκδοση των 75 ίππων (κάτι που ισχύει για τις βασικές ατμοσφαιρικές εκδόσεις όλων των μοντέλων της κατηγορίας, που θεωρούμε ότι αποτελούν μια λύση ανάγκης με αρκετές παραχωρήσεις), και θα εστιάσουμε στον καταξιωμένο 3κύλινδρο 1.200άρη κινητήρα, που είναι διαθέσιμος σε εκδόσεις με 100 και 130 ίππους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αυτόματη εναλλακτική, που αφορά το κιβώτιο των 8 σχέσεων, αποτελεί πλεονέκτημα χάρη στη μεταξένια λειτουργία του.
Από εκεί και πέρα, το Corsa, όπως και τα άλλα μικρά μοντέλα του ομίλου, διαθέτει τον 1.500άρη ντίζελ στην έκδοση των 102 ίππων, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Renault Clio
Το Renault Clio, από το 1990 που έκανε την πρώτη του εμφάνιση, έγινε το best-seller του Renault Group σε όλο τον κόσμο, με περισσότερες από 15 εκατομμύρια πωλήσεις. Το μοντέλο που κατά την πορεία του αναδείχθηκε ως το αγαπημένο των Γάλλων, κέρδισε δύο φορές τον τίτλο «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» (1991 και 2006), καθώς και μία φορά τον ελληνικό σχετικό τίτλο (2014).
Σε αυτή την πέμπτη γενιά του, το γαλλικό μικρό βασίζεται στη σπονδυλωτή πλατφόρμα CMF-B -όπως άλλωστε και το Captur-, η οποία έχει προκύψει από τη συμμαχία Renault-Nissan. Αποδεδειγμένα ένα από τα ισχυρότερα ατού του Clio έχει να κάνει με την εμφάνιση, η οποία και ήταν ο καθοριστικός παράγοντας της μεγάλης επιτυχίας που γνώρισε η προτελευταία γενιά του μοντέλου.
Οι διαστάσεις του Clio το φέρνουν στο επίκεντρο της κατηγορίας, δημιουργώντας μια αρκετά αποτελεσματική καμπίνα σε χωροταξικό επίπεδο. Άνετος είναι ο διαθέσιμος χώρος της καμπίνας του αυτοκινήτου για τα δεδομένα της κατηγορίας (μεταξόνιο 2.583 χλστ.), ενώ στο πάνω μέρος του ταμπλό πρωταγωνιστεί η οθόνη του συστήματος συνδεσιμότητας και πολυμέσων, που ανάλογα με την έκδοση είναι 7 ή 9,3 ιντσών. Ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, και ο πίνακας οργάνων μπορεί να είναι ψηφιακός, με αρκετές δυνατότητες παραμετροποίησης.
Στο δρόμο το Clio διακρίνεται για τον ευκολοδήγητο χαρακτήρα του σε αστικές συνθήκες, όπως και για την ποιότητα απόσβεσης της ανάρτησης (McPherson εμπρός, ημιάκαμπτος πίσω), με τις εν γένει ρυθμίσεις να είναι γενικά μαλακές, κάτι που συναντάμε σε όλη την γκάμα του μοντέλου.
Seat Ibiza
Το ισπανικό σουπερμίνι με τη μακρά εγχώρια προϊστορία αποτελεί το αδελφάκι των VW Polo και Skoda Fabia, με τα οποία μοιράζεται τα καλούδια της πλατφόρμας MQB A0.
Εξωτερικά η ανανέωση στην οποία υποβλήθηκε το Ibiza τη χρονιά που μας πέρασε εντοπίζεται σε επιμέρους λεπτομέρειες, στους προβολείς που είναι πλέον τεχνολογίας LED, καθώς και στη διαφορετική αναγραφή του μοντέλου στην πίσω πόρτα.
Εκεί όμως όπου γίνεται ακόμα πιο αισθητή η αναβάθμιση της εικόνας του είναι στο εσωτερικό, που αποτελούσε την αχίλλειο πτέρνα των απερχόμενων μοντέλων και πλέον παραπέμπει απευθείας στο μεγαλύτερο Leon. Στο νέο ταμπλό, που επιτέλους είναι κατασκευασμένο από μαλακά στην υφή πλαστικά, ξεχωρίζουν η αιωρούμενη πλέον οθόνη του συστήματος πολυμέσων (8,25 ή 9,2 ιντσών ανάλογα με την έκδοση), οι ανασχεδιασμένοι αεραγωγοί και το νέο τιμόνι.
Φυσικά, εναλλακτικά του κλασικού πίνακα με τα στρογγυλά αναλογικά όργανα προσφέρεται το ψηφιακό Digital Cockpit, στο οποίο ο οδηγός μπορεί μέσω διακόπτη στο τιμόνι να μεταβάλλει τη διάταξη στην απεικόνιση των πληροφοριών.
Η καμπίνα του Ibiza διακρίνεται για τους ικανοποιητικότατους χώρους που προσφέρει στο πίσω κάθισμα, με το πορτ μπαγκάζ να καλύπτει επίσης τις ανάγκες του μέσου αγοραστή, χάρη στο κανονικό του σχήμα αλλά και στα 355 λίτρα της χωρητικότητάς του.
Σε ό,τι αφορά την γκάμα των κινητήρων, μπορεί στην κορυφή να βρίσκεται ο 1.500άρης των 150 ίππων (στην έκδοση FR μπορεί να αποτελέσει μια πρώτης τάξεως εναλλακτική για εκείνους που ζητούν ένα οικονομικό compact αυτοκίνητο με τονισμένες επιδόσεις και στάνταρντ αυτόματο κιβώτιο), αλλά η ουσία βρίσκεται στα 1.000άρια σύνολα.
Αφήνουμε στην άκρη, όπως έχουμε ήδη τονίσει και σε ανταγωνιστικά μοντέλα, τη βασική ατμοσφαιρική έκδοση των 80 ίππων, ενώ σε ό,τι αφορά την έκδοση διπλού καυσίμου, το Ibiza TGI αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα του προσιτού κόστους χρήσης φυσικού αερίου (αρκεί κάποιος να μπορεί να συμβιβαστεί με το περιορισμένο δίκτυο πρατηρίων και το μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης).
Από εκεί και πέρα, υπάρχει ο ιδιαίτερα προηγμένος ECO TSI κινητήρας σε παραλλαγές με 95 και 110 ίππους. Σε ό,τι αφορά την πρώτη, δεν έχουμε να κάνουμε σε καμία περίπτωση με μια λύση ανάγκης, που χωρίς σημαντική οικονομική επιβάρυνση υπερτερεί σε απόδοση (το κρίσιμο στοιχείο δεν είναι η μέγιστη ισχύς, αλλά η ροπή και ο τρόπος που αποδίδεται), αλλά η χρυσή τομή επιδόσεων και κατανάλωσης είναι οι 110 ίπποι.
Η οδική συμπεριφορά είναι αυτή που περιμένει κανείς από ένα ασφαλές μικρό αυτοκίνητο, με μια αποτελεσματική απορρόφηση των ατελειών του οδοστρώματος. Υπάρχει πάντως και η έκδοση FR, η οποία με τις λίγο πιο σφιχτές της ρυθμίσεις προσπαθεί να τονίσει ορισμένες πτυχές της συμπεριφοράς στις στροφές.
Suzuki Swift
Η ονομασία «Swift» είναι μία από τις πλέον οικείες στο αγοραστικό κοινό εδώ και αρκετές δεκαετίες, με τη Suzuki να φροντίζει ώστε το μικρό της hatchback να διατηρεί τον πυρήνα της προσωπικότητάς του προσαρμοσμένο στις επιταγές της εκάστοτε εποχής.
Το Suzuki Swift Hybrid, λοιπόν, εφοδιάζεται με ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,2 λίτρων ισχύος 83 ίππων και συνδυάζεται σε κάθε περίπτωση με ένα 12βολτο ήπια υβριδικό σύστημα. Αναφορικά με το κιβώτιο, η ουσιαστική εναλλακτική αφορά το χειροκίνητο σασμάν των 5 σχέσεων, μιας και η αυτοματική υλοποίηση του CVT δε μας έχει κερδίσει με τη συνολική της λειτουργία. Αξιοσημείωτη είναι πάντως και η περίπτωση της τετρακίνητης έκδοσης, που αποτελεί μοναδικό χαρακτηριστικό σε αυτή την κατηγορία και δίνει το κάτι παραπάνω αναφορικά με την πρόσφυση (αν και πλέον όσοι θέλουν τέτοια χαρακτηριστικά στρέφονται στα αντίστοιχα B-SUV).
Το μικρό μέγεθος του Swift μεταξύ άλλων επωφελείται από ένα χαμηλό βάρος, το οποίο στην περίπτωση της χειροκίνητης έκδοσης δεν ξεπερνά τα 900 κιλά, συνεπάγεται όμως ορισμένες παραχωρήσεις σε επίπεδο χώρων.
Το Swift Hybrid διαθέτει άφθονα τεχνολογικά συστήματα υποβοήθησης οδηγού, που εντάσσονται στο Suzuki Safety Support. Στα ήδη υπάρχοντα συστήματα Προειδοποίησης Αλλαγής Λωρίδας, Προειδοποίησης Εκτροπής και Hill Hold, προστέθηκαν τα συστήματα Αναγνώρισης Τυφλού Σημείου, Υποβοήθησης Οπίσθιας Διασταυρούμενης Κυκλοφορίας και Αναγνώρισης Σημάτων Κυκλοφορίας.
Στην αρχική του έκδοση το χειροκίνητο υβριδικό Suzuki Swift συνθέτει μια πολύ αξιόλογη και συμφέρουσα πρόταση, που απευθύνεται σε εκείνους που ζητούν ένα ευκολοδήγητο καθημερινό μέσο μετακίνησης.
Toyota Yaris
Έχοντας κατακτήσει αλλεπάλληλες κορυφές στις πωλήσεις, το Toyota Yaris ήταν ανέκαθεν ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για την ελληνική αγορά. Από την πρώτη παρουσίαση το 1999 μέχρι σήμερα, που έχουμε φτάσει αισίως στην τέταρτη γενιά, πρόκειται για το αδιαφιλονίκητο best-seller στα σουπερμίνι.
Η Toyota ανέκαθεν λογάριαζε το Yaris ως ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο πόλης, και τέτοιο παραμένει, κάτι που σημαίνει ότι, από τη στιγμή που στην γκάμα του δεν ενσωματώθηκε ηλεκτροκίνητη έκδοση, τα πράγματα είναι λίγο ή πολύ γνωστά. Με δεδομένες τις διαφορές στις τιμές, θεωρούμε ότι σε κάθε περίπτωση αξίζει κανείς να δαπανήσει ένα πολύ λογικό επιπλέον ποσό χρημάτων (δεδομένου πάντα ότι σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ένα αυτόματο κιβώτιο και μία κόμπακτ επαναφορτιζόμενη μπαταρία), προκειμένου να έχει στη διάθεσή του την υβριδική έκδοση, με όλα τα πλεονεκτήματα που απορρέουν σε επίπεδο κατανάλωσης, εκπομπών ρύπων και καθημερινής ευχρηστίας.
Εκτός πόλης, εστιάζουμε στη λειτουργία του e-CVT κιβωτίου, που λειτουργεί αισθητά πιο ήπια στην καθημερινή κίνηση, και μάλιστα εντυπωσιάζει στο ξεκίνημα του μοντέλου από στάση εντός πόλης. Η ίδια ηπιότερη λειτουργία παρατηρείται και στον αυτοκινητόδρομο, όπου συνολικά το Yaris «πατάει» με χαρακτηριστική αυτοπεποίθηση, χάρη στο μεγαλύτερο μεταξόνιο, στα αντίστοιχα αυξημένα μετατρόχια και στο χαμηλότερο κατά 12 χλστ. κέντρο βάρους. Ωστόσο, η ιδιαιτερότητα του κιβωτίου δεν μπορεί παρά να γίνει αντιληπτή στη φάση του kickdown, με ένα χαρακτηριστικό ηχητικό μούγκρισμα.
Το Toyota Yaris είναι εφοδιασμένο με πλειάδα τεχνολογικών συστημάτων. Στο πλαίσιο του Toyota Safety Sense, διαθέτει κάμερα και ραντάρ, που επιτρέπουν τη λειτουργία των περισσότερων συστημάτων. Ανάμεσα σε αυτά, αναφέρουμε τα Intelligent Adaptive Cruise Control, LDA (σύστημα ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας), τo σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση πεζών και ποδηλατών, τους αισθητήρες φώτων και βροχής και το Hill Assist Control. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το νέο Yaris είναι από τα ελάχιστα αυτοκίνητα της κατηγορίας Β που εφοδιάζονται με εμπρός κεντρικό αερόσακο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα.
Στα θετικά σίγουρα θα πρέπει κανείς να συμπεριλάβει την εντυπωσιακή εμφάνιση και το ποιοτικό εσωτερικό, από το οποίο θα θέλαμε κάτι καλύτερο χωροταξικά (παρά το επίπεδο δάπεδο, οι χώροι και η πρόσβαση στις πίσω θέσεις είναι μέτρια, κάτι που ισχύει και για το πορτ μπαγκάζ), αλλά τουλάχιστον υπάρχει πια και η έκδοση Cross.
VW Polo
Το VW Polo αποτελεί διαχρονικά ένα από τα αγαπημένα σουπερμίνι. Η έκτη γενιά του VW Polo κυκλοφόρησε το 2017 και πρόσφατα ανανεώθηκε. Οι προφυλακτήρες έχουν νέα εμφάνιση, όπως και τα φωτιστικά σώματα, τόσο εμπρός όσο και πίσω, τα οποία τώρα είναι στάνταρντ τεχνολογίας LED, ενώ προαιρετικά διατίθεται το προηγμένο σύστημα φωτισμού ΙQ.Light LED matrix.
Όπως το Fabia, έτσι και το Polo, από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε βασιζόταν στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB A0. Με τις διαστάσεις να αποτελούν ατού, το μήκος του ανανεωμένου Polo είναι 4.074 χλστ., το πλάτος 1.751 χλστ. και το ύψος 1.451 χλστ., ενώ το μεγάλο μεταξόνιο των 2.552 χλστ. εξασφαλίζει ευρύχωρο εσωτερικό και όγκο αποσκευών, χωρητικότητας 351 λίτρων.
Σίγουρα ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα είναι η εικόνα και τα ποιοτικά υλικά που συνθέτουν το εσωτερικό του ανανεωμένου Polo, ενώ το Digital Cockpit διαμέτρου 8 ιντσών περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό του μοντέλου. Η ποιότητα είναι το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει την κύλιση του γερμανικού σουπερμίνι.
Εκτός από την έκδοση με το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο του 1,0 λίτρου των 95 ίππων και χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων που έχουμε δοκιμάσει μέχρι στιγμής, η γκάμα του Polo περιλαμβάνει ακόμα δύο εκδόσεις βενζίνης, αλλά και μία μονάδα φυσικού αερίου. Από πλευράς βενζίνης, πρόκειται για ένα ατμοσφαιρικό σύνολο 1,0 λίτρου με απόδοση 80 ίππων, που συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που είναι προαιρετικό στον τούρμπο κινητήρα των 95 ίππων, διατίθεται στάνταρντ με την ισχυρότερη (αλλά και αρκετά «αλμυρή», λόγω πλούσιου εξοπλισμού και στάνταρντ αυτόματου κιβωτίου) έκδοση των 110 ίππων. Το Polo 1.0 TGI αποδίδει 90 ίππους και προσφέρει ένα συμφέρον κόστος χρήσης.