Πόσο κοστίζει ένας αγώνας Formula 1
Πόσο κοστίζει το δικαίωμα διοργάνωσης ενός Grand Prix της Formula 1 σε κάθε χώρα; Eξαρτάται από το συμβόλαιο που έχει υπογράψει ο εκάστοτε διοργανωτής με την F1.
Για τη φετινή σεζόν, η Formula 1 έχει προγραμματίσει τη μεγαλύτερη σεζόν στην ιστορία του σπορ, με 23 Grand Prix σε 36 εβδομάδες.
Πέραν από αυτά τα 23 Grand Prix, άλλες δύο χώρες (Κίνα και Κατάρ) διατηρούν συμβόλαιο με την F1, που τους δίνει δικαίωμα να διοργανώσουν αγώνες από το 2023 και έπειτα. Επιπλέον, υπάρχουν αρκετές φήμες ότι το 2023 θα διοργανωθεί Grand Prix στο Las Vegas.
Παράλληλα, υπάρχει θέληση από την F1 να διοργανώσει αγώνα και στην ήπειρο της Αφρικής, με τη Νότια Αφρική να είναι η επικρατέστερη υποψήφια χώρα. Πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι και η Κολομβία εξέφρασε ενδιαφέρον να φιλοξενήσει ένα GP της F1 στην παραθαλάσσια πόλη της Baranquilla.
Η συνεχής αύξηση του αριθμού αγώνων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αποφέρει οικονομικά οφέλη στη Formula 1, καθώς περισσότερα GP συνεπάγονται με περισσότερα έσοδα για το σπορ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΩΔΙΑ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ
Το μέλλον πολλών αγώνων δεν είναι ακόμα βέβαιο. Για παράδειγμα, το συμβόλαιο των GP Μπαχρέιν, Γαλλίας, Αυστρίας, Βελγίου, και Μεξικού λήγει φέτος και οι διοργανωτές τους βρίσκονται στο στάδιο διαπραγματεύσεων για την επέκταση του συμβολαίου τους με την F1.
Στην περίπτωση του GP Αυστρίας, οι διοργανωτές έχουν την επιλογή πολυετούς ανανέωσης του συμβολαίου τους. Με την πίστα του Spielberg να ανήκει στη Red Bull και να είναι η μοναδική που έχει διοργανώσει διπλά GP τα τελευταία δύο χρόνια, η διαδικασία ανανέωσης εκτιμάται ότι αποτελεί απλή τυπικότητα.
Το συμβόλαιο των GP Μονακό, Σιγκαπούρης και ΗΠΑ, έληξε πέρυσι, αλλά οι αγώνες συμπεριλαμβάνονται στο φετινό πρόγραμμα. Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που το πριγκιπάτο είναι υποχρεωμένο να καταβάλει τέλος στην F1 για τη διοργάνωση του αγώνα στους δρόμους Μόντε Κάρλο.
Για τα GP Σιγκαπούρης και ΗΠΑ, εκτιμάται ότι η σύμβασή τους θα επεκταθεί. Μάλιστα, η πίστα του Austin έχει ασφαλτοστρωθεί εκ νέου προσφάτως, για να εξομαλυνθούν οι ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα.
Όπως αναφέρθηκε, δύο χώρες δε θα φιλοξενήσουν Grand Prix φέτος, αλλά διατηρούν συμβόλαιο με τη Formula 1 για το μέλλον. Μάλιστα, το τέλος που έχει συμφωνήσει να καταβάλλει το Κατάρ είναι το υψηλότερο, στα 55 εκατομμύρια δολάρια.
Το ίδιο ποσό καλούνται να πληρώσουν και οι διοργανωτές των GP Σαουδικής Αραβίας και Αζερμπαϊτζάν, ενώ στα 50 εκατομμύρια δολάρια ανέρχεται το τέλος των GP Ρωσίας και Κίνας.
Στα 45 εκατομμύρια δολάρια ανέρχεται το τέλος του GP Μπαχρέιν, ενώ από 40 εκατ. $ καταβάλλουν Ουγγαρία και Άμπου Ντάμπι.
Εξαίρεση αποτελεί το GP Μαϊάμι, το οποίο θα διοργανωθεί για πρώτη φορά φέτος (6-8 Μαΐου) και θα παραμείνει στο Πρωτάθλημα για τα επόμενα 10 χρόνια. Σε αυτή την περίπτωση, έχει γίνει συμφωνία η οποία προβλέπει ότι η F1 θα αναλάβει μέρος των εξόδων διοργάνωσης του αγώνα.
Δεδομένης της πληθώρας αγώνων που διατηρούν συμβόλαιο με τη Formula 1, είναι πολύ πιθανό στο μέλλον να δούμε μερικές θέσεις στο πρόγραμμα αγώνων να εναλλάσσονται μεταξύ δύο διοργανωτών.
Αποτέλεσμα αυτού θα είναι π.χ. ο ένας αγώνας να διεξάγεται σε ζυγά έτη και ο άλλος σε μονά, όπως συνέβαινε παλαιότερα με το GP Γερμανίας, το οποίο μοιράζονταν οι πίστες του Hockenheim και του Nurburgring.
To GP Γερμανίας απουσιάζει από το πρόγραμμα αγώνων της φετινής σεζόν, αλλά ο CEO της F1, Stefano Domenicali έχει δηλώσει ότι θα προσπαθήσει να επαναφέρει το συγκεκριμένο Grand Prix.
Παρακάτω, παρουσιάζεται o πίνακας με τις εκτιμήσεις για το τέλος διοργάνωσης κάθε GP, τον οποίο δημοσίευσε η ιστοσελίδα RacingNews365, έπειτα από συζητήσεις με οργανωτές αγώνων, την F1 και τις ομάδες.
Το σύνολο των εσόδων της F1 από τους διοργανωτές των Grand Prix ανέρχεται σε 700 εκατομμύρια δολάρια και αποτελεί μεγάλο μέρος (περίπου το 1/3 σε κανονική σεζόν, όπου δεν έχει επηρεαστεί από την πανδημία) των συνολικών εσόδων του σπορ._Φ.Λ.