Holden Torana GTR-X: το όνειρο που δεν έγινε πραγματικότητα

Λίγες είναι οι εταιρείες που διαθέτουν την τεχνολογία, τις εγκαταστάσεις, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που απαιτείται για να αποκτήσει ένα όνειρο σάρκα και οστά. Η Ηolden, ατυχώς, δεν ήταν μία αυτές...

Ένα χρόνο μετά την παρουσίαση του καταπληκτικού Hurricane από την General Motors Αυστραλίας, μέσω της θυγατρικής της Holden, ένα ακόμη concept ήρθε να ταράξει τα αυτοκινητιστικά νερά της Ωκεανίας και όχι μόνο. Αυτή τη φορά δεν επρόκειτο για μια εξωπραγματική κατασκευή με δύσκολα υλοποιήσιμες εφαρμογές, αλλά για ένα sport μοντέλο υψηλών επιδόσεων, του οποίου η απόσταση από την παραγωγή ήταν πολύ μικρή. Ο λόγος για το Torana GTR-X, που είδε τα φώτα της δημοσιότητας στις αρχές του ’70, όταν στη γκάμα της Holden σταδιοδρομούσε ήδη από τριετίας η σειρά LC Torana, που εφοδιασμένη κυρίως με τετρακύλινδρα μηχανικά σύνολα καταγόταν από το βρετανικό Vauxhall Viva.

Holden Torana GTR-X Concept

Ο κινητήρας της ισχυρότερης έκδοσης εκείνης της σειράς, ο τρίλιτρος εξακύλινδρος σε σειρά της LC Torana GTR XU-1, με την κωδική ονομασία 186S, ήταν εκείνος που προκρίθηκε για να τοποθετηθεί στο νέο concept, παρά την ύπαρξη και ενός ισχυρότερου V8. H προηγμένη σφηνοειδής σχεδίαση του δίθυρου coupe της Holden που ακολουθούσε τις επιταγές των Ιταλών designers, θα μπορούσε όταν θα ερχόταν η ώρα της παραγωγής του να αντιπαρατεθεί επιτυχημένα με εξαιρετικά ευρωπαϊκά gran turismo μοντέλα όπως η Ferrari 308 GT4 και η Lotus Esprit, αλλά και με το sport κόσμημα της Άπω Ανατολής, το Nissan 240Z. Οι αναδιπλούμενοι προβολείς του, ιδέα ακόμη νέα εκείνη την εποχή, έσβηναν όταν δεν ήταν σε χρήση μέσα στο μακρύ, λείο καπό του, που τονιζόταν από την μικρού μεγέθους σφηνοειδή μάσκα. Η γραμμή του αμαξώματος ολοκληρωνόταν στο πίσω μέρος με μια υπερύψωση, όπου παρά τον εντυπωσιασμό έμενε πολύς χώρος και για την έννοια της απλότητας.

Holden Torana GTR-X Concept

Torana
Η λέξη Torana, στη γλώσσα των ιθαγενών Αβοριγίνων της Αυστραλίας, σημαίνει πετάω. Για το GTR-X αυτός ήταν ένας πολύ κολακευτικός χαρακτηρισμός, που θα μπορούσε και να του ταιριάζει, αφού χάρις στα υπερελαφρά υλικά κατασκευής του ζύγιζε μόλις 1.043 κιλά και ξεπερνούσε τα 200 χιλιόμετρα την ώρα σε τελική ταχύτητα. Ακόμη, ήταν η πρώτη δημιουργία της Holden που έφερε δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Το GTR-Χ ήταν σπουδαίο, από κάθε οπτική γωνία. Ο οδηγός του είχε στη διάθεσή του σχεδόν τα πάντα, από πλευράς οργάνων: στροφόμετρο, ηλεκτρικό ρολόι, αμπερόμετρο, μετρητές πίεσης λαδιού, καυσίμου και θερμοκρασίας νερού. Όλα στεγάζονταν σε ένα πολύ όμορφο και λειτουργικό ταμπλό, στο οποίο ξεχώριζαν τα πολυάριθμα στοιχεία από αλουμίνιο.

Holden Torana GTR-X

Ανεκπλήρωτες επιδιώξεις…
Ο δρόμος για την παραγωγή του Torana GTR-X μπορεί να έμοιαζε ανοιχτός στους πολλούς, όμως για τα στελέχη της Holden υπήρχαν πολλά ανυπέρβλητα εμπόδια. Τα διαφημιστικά φυλλάδια του αυτοκινήτου μπορεί να έτυχαν ευρείας αποδοχής και να προκάλεσαν ενθουσιασμό, όμως η έρευνα αγοράς έδειξε πως στην Αυστραλία η ενδεδειγμένη κατηγορία αγοραστών του δεν ήταν ευάριθμη. Εκτός των άλλων, το GTR-Χ έπρεπε να σταδιοδρομήσει εμπορικά για περίπου οκτώ χρόνια, προκειμένου να αποκτήσει ένα εύλογο περιθώριο κέρδους, που να μπορεί να καλύψει τα έξοδα της παραγωγής του. Ύστερα, ήταν και το Nissan 240Z, το coupe με τις υψηλότερες πωλήσεις στον κόσμο εκείνη την εποχή και με τιμή εξαιρετικά ανταγωνιστική. Η Ηolden δεν μπορούσε να έχει φθηνότερο προϊόν από τους Ιάπωνες κι αυτό ήταν ένα ακόμη ανυπέρβλητο εμπόδιο. Το GTR-X θα έμενε για πάντα ένα πρωτότυπο, από το οποίο κατασκευάστηκαν συνολικά τρεις μονάδες. Οι δύο από αυτές καταστράφηκαν με το πέρασμα του χρόνου κι από το φιλόδοξο Torana απέμεινε ένα μοναδικό αυτοκίνητο, που στις ημέρες μας έχει βρει φιλόξενο χώρο στα κεντρικά γραφεία της Holden στη Μελβούρνη.

Holden Torana GTR-X

HOLDEN TORANA GTR-X Αμάξωμα: δίθυρο coupe Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά 186S Κυβισμός: 3.043 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 92.1 mm x 76.2 mm Σχέση συμπίεσης: 10:1 Καρμπιρατέρ: 3 St Ισχύς: 160 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ. Ροπή: 26,2 χλγμ. στις 3.600 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων M21 Ανώτατη ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα Μήκος: 4.178 χλστ. Πλάτος: 1.732 χλστ. Ύψος: 1.135 χλστ. Μεταξόνιο: 2.387 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.371 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.397 χλστ. Βάρος: 1.043 κιλά